Poppi asennuksista!!!

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
TuKe88
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja TuKe88 »

Suunnittelin toss koteloo molemmille subeille samaa... tilavuus olis noin 60l onko riittävä? kotelo on refleksi mallinen... minkä paksusesta
mdf-levystä olis hyvä tehä ja paljo se kustantaa suurinpirtein neliömetriltä? tartteeko sinne pistää vasimennusta?
TranceSami
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja TranceSami »

Se kotelon tilavuus on elementistä kiinni.. Kato sen subin tiedot netistä tai jostain mille teet sen kopan! Ja mukana pitäisi tulla rakennusohjeet.. Mulla itsellä on toi Spl Dynamics v-12s ja ohjeissa on tarkat tiedot kotelon tekemiseen. Kotelon tilavuudeksi tuli suljettuna 33 litraa ja mdf levyä suositeltiin (22mm paksua) ja sitten vielä 30% tilavuudesta on oltava vaimennusvillaa.. Että et sä voi vaan päästä heittää et mikä olisi hyvän kokonen koppa sille subbarille. Katso kyseisen elementin tiedot! Ja lueppas tota hifilehden (hifilehti.fi)palstaa! Siellä on hyvää tietoa hifiasennuksista! Ja mun mielestä vain idiootti asentaa subwooferin hattuhyllylle.. Takakonttiin se kuuluu ja mieluiten elementti taaksepäin suunnattuna!!
TuKe88
'Admiral'
'Admiral'

Niinhän mä oon jo vähä aikaa aatellu tehäkkin... elementin qts=0,21; Fs=30Hz ja Vas=72l... muuta en tiedä... Eli en saa noilla mitään selkoo winISD ohjelmalla... mistä voisin
saada loput tiedot? elementteinä on edelleen SPL PRO G-sarjan 10"... noi edellä mainitut lukee ainakain autostudion sivuilla...

<font size=-1>[ This Message was edited by: TuKe88 on 2004-12-20 14:15 ]</font>
TranceSami
'Senator'
'Senator'

Et peiaatteessa tartte mitään muita tietoja elementistä. Teet sllä winIsd:llä uuden databasen tolle elementille eli painat siitä own driver jutusta ja sijoitat sinne ne arvot mitä tiedät ja jätät muut tyhjäks. Ljudian sivulla(ljudia.fi) on online ohjelma millä voi kans tosi helposti laskee pelkästään noilla arvoilla kotelotilavuuden. Toinen vaihtoehto on ostaa tai käydä lainaamassa Pekka Tuomelan Tee itse hifikaiuttimia -kirja josa on laskukaavat kotelotilavuuden ja mahdollisen refleksiputken virityksen ja mittojen laskemiseen. Noi kaavat vaati sen verran tietämystä matikasta että osaa neliöjuuren ottaa laskimesta mut luulis onnistuvan. Kannattaa kyl tosiaan mennä lukee noita hifilehden keskusteluja ja heität vaikka kysymyksen sinne. Siellä anakin on tietotaitoo.
TranceSami
'Senator'
'Senator'

Jaa oot jo näköjään kirjottanutkin tonne hifilehden sivuille.. :smile:
kadeemikko
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja kadeemikko »

jos päätät laittaa ne sinne hattuhyllylle(älä laita) niin katso tosta ekton linkistä miten niitä EI tule asentaa eli suoraan siihen ohueen pahviin.
Ja niitä spl pro:ita ei kannata ostaa koska tuolla 100€ saa yhden huomattavasti paremman elementin
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

en yleensä arvostele muitten mieltymyksiä mutta nyt on pakko sanoa että ELÄ oikeesti osta noista spl pro Paskoja! niil ei oikeesti tee yhtään mitään, onhan ne halpoja mutta kyllä sen kuuleekin sitte!
TuKe88
'Admiral'
'Admiral'

kyll niitten luulis ihan kohtis hyviä olevan ku normi hintaki on 99 kpl... ja sitä paitsi eiköhän ne mulle auta... itseasias mun kotelo suunnitelma on noin 75l refleksi 35Hz virityksellä... miltä kuulostaa? hyvält vai huonolt va tosi huonolt?
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Joo, älä osta. On oikeesti melko avuton. Elementti tuli vahvistimen mukana, kun ostin noi tavarat. Olisin ostanut paremman, mutta olin PA :smile:

Kyllä se kuitenkin kelpaa original erillissarjan kaveriksi, jos tarkoitus EI ole rämistellä peltejä ja kuvitella pääsevänsä sillä pissisten suosioon :wink:

Tulevaisuudessa ostan caliberin Free Air elementin, hinta 209 eur
http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1184

Tämän jälkeen keskityn erillissarjaan, joka luultavasti tulee olemaan Peerlesin Definition 6.
http://www.powerset.fi/autohifi/peerless-a/pe-d6.htm
TuKe88
'Admiral'
'Admiral'

No empä minäkään mikään miljonääri ole... Mikä pitäis olla tommosen refleksi kotolon viritystaajuus? oisko 35Hz hyvä...
kadett89
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kadett89 »

Tämmönen refleksikotelo pitäisi olla sopiva:
Koko: 59,5 l
Putki: halkaisija 10 cm, pituus 30,8 cm.

Suljetun kotelon kanssa ei ole niin tarkka, n 40-45 l voisi olla sopiva koko.

Ja unohda kaikki hattuhyllysuunitelmat..

<font size=-1>[ This Message was edited by: kadett89 on 2004-12-21 21:09 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: kadett89 on 2004-12-21 21:45 ]</font>
Astrax Sport
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astrax Sport »

Mulla on autossa 2 kpl 10" SPL Pro G:sarjaa (ku halvalla sai)...Kauheestihan noita haukutaan, mutta itse en tarvii kun "pientä" basson korostusta. Auto on perhe käytössä et ei edes kauheesti tarvii "popittaa" :smile:

Hifistit nyt on asia erikseen, äänenlaatu pitää olla just eikä melkein. Ja tottahan se on jos meinaa autoa näyttelyssä käyttää. En mä ainakaan noilla vehkeillä mitä mulla on ni näyttelyyn lähe...mut naurettais pihalle :smile:

Onnea vaan sulle (TuKe88) siihen rakentamiseen...

Ainiin itse laitoin kahteen erilliseen boxiin, käytännön syistä(saa pois toisen nopesti ku tarvii tilaa). Oiksohan tilavuus ollut jotain alle 30l/boxi...ei jaksa muistaa.
*Astra H Sedan -08*
TuKe88
'Admiral'
'Admiral'

Asiaa... kiitos kaikille hyvistä vinkeistä näillä pääsee jo pitkälle...
Astrax Sport
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astrax Sport »

Laitoin kuvan nettiin jos sua TuKe88 kiinnostaa tsekkaa. Siinä jokatapauksessa mun viritelmä :smile:
Pitäis kai viikonloppuna kytkee...

http://www.opel-tech.net/galleria/displ ... um=3&pos=6

<font size=-1>[ This Message was edited by: Astrax Sport on 2005-01-12 17:32 ]</font>
Ainarikki
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Ainarikki »

On nyt pakko kysyä tosta, kun joku sano että parasta on asentaa elementti taakseppäin...Niin miksi?? (Ei ole tarkotus nyt arvostella ketään, vaan kysyä ihan mielenkiinnosta) Mulla oli nimittäis joskus sellainen kenwoodin 300w 10tuumanen pitsalaatikko subi ja sitä kun oli helppo käännellä ja väännellä, niin kokeilin sen sointia eri asennoissa ja paras ääni tuli, kun elemetti osoitti suoraan ylös, mikä oli kyllä jännä juttu. Nykyään mulla on 12 tuumanen imppi ja sen rakensin koteloon jossa elemetti tuli noin 45 asteen kulmaan ja suunnattuna takapenkkejä vasten, niin se soi sillain ehdottomasti paremmin, kuin että se ampuisi suoraan taakseppäin...Ja koteloiden mitat on ihan valmistajan ilmoittamat ja muutenkin hyvin rakennettu, että se tuskin niistä johtuu.
Vastaa Viestiin