omega16T kirjoitti:Vastasin vain siihen kun itse lähdit jo sulattelemaan mäntiä kun kirjoitin että ne käy tehtaan jäljiltä vähän laihalla.
Kuten jo tuolla joku muukin mainitsi niin moni muukin on tuon saman huomion sinua lukuunottamatta tehnyt tuolla internetin ihmeellisessä maailmassa.
Eiköhän se ole aika selvää että moottorit säädetään mielummin taloudellisemmaksi kuin tehokkaaksi...opelithan ovat todella pienikulutuksisia joten siitäkin voi miettiä kumpaa siellä on ajateltu softaa tehdessä.
Jos ne tehon kannalta olis ok seoksella tehtaan jäljiltä niin selitä sitten se että nämä loppunopeuden muutokset varttimaililla lamdan poiskytkemisellä:
-b-kadett 2,0se 135--->137
-a-omega c20xe 141--->144
-e-kadett c20xe 148--->151
Mulla ei ole käytössä laajakaistalambdaa enkä myöskään elä paikallisen korjaamon mittalaitteiden varassa vaikka niitä saankin käyttää. Mulle riittää parhaaksi mittaukseksi nuo loppunopeudet ja niiden muutokset säätäessä koska niillä ainakin saa luotettavan tuloksen hevosvoimista tai niiden puutteesta

. Laajakaista lambda on kyllä ollut suunnitelmissa hankkia vaikka aivan hyvin on pärjännyt tavallisellakin.
Sulla kun tuntuu tuota kokemusta olevan noista penkityksistä niin samalla voit varmaan kertoa vastauksen jo jonkin aikaa vaivanneeseen juttuun että miksi tehonmittauspenkit tuntuvat tykkäävän turbolla ahdetuista autoista? Useimmissa tapauksissa penkissä on ajettu esim. 400hv tehoja mutta varttimaililla loppunopeuden perusteella laskettuna todellinen teho on vain n. 300hv. Aika yleispätevä sääntö tuntuis olevan tuo 25% lisä penkissä mitattuna. Vaparimoottoreiden kohdalla nuo vertailut taas menee aika yksiin.
Lähdin sulattelemaan mäntiä, koska jos täyskuormalla lähdetään laihalle päin optimitehosta, niin männät sulaa (tuosta löytyy jopa kirjallisuudessa materiaalia, ellei usko netin materiaaliin). Sen vuoksi tehtaat säätävät autot varman päälle rikkaalle (siis omien kokemusten perusteella sekä vähän kavereiden).
"-b-kadett 2,0se 135--->137" (uskoakseni tarkoitat 20SE tai 20SEH moottoria)
Käsittääkseni mukaan 20SE tai 20SEH moottoreissa ei ole lambdaa käytössä, joten en pysty kauhesti lambdan poiskytkennästäkään ottamaan kantaa.
Yleensäkkin ilmoitetaan tuon aikaisille moottoreille, että moottorinohjaus ei lue lambdaa olleenkaan.
Mutta omien kokemusten mukaan se ei pidä paikkaansa. Lambdan poiskytkentä voi hyvin lisätä tehoa (tai siis loppunopeutta), mutta onko seos laihemmalla vai rikkaammalla, kun lambda on pois kytketty, siis kiinnostaisi loppunopeuden lisääntymisen syy?
Hankala ottaa kantaa, missä toinen tekee virheitä yllä olevien taustatietojen perusteella (usein on jo virheiteni selvittämien hankalaa ja työlästä), puhumattakaan toisten.
j.h
Minulla on käytössä kahden työnantajani sekä useamman paikallisen ja monen Suomalaisen autokorjaamon/oppilaitoksen välineistä käytössä ilman veloitusta tai minimi veloituksella, lisäksi itselläkin on "kohtuullinen" välineistä tuolle sektorille.