Keskustelua lastu-virityksistä

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

teukka77 kirjoitti:http://www.mk1oc.com/forum/viewtopic.php?t=29

tuollakin väitetään opelin menevän laihalle vakio moottorinohjauksella, vaikka tosin kyse onkin Le-jetistä...
Niin väitetään, toisaalta olen nähnyt autofoorumeilla hurjempiakin väitteitä, näihin väitteisiin tarvittaisiin ilmeisesti myytinmurtajia ;-). Kuitenkin aika harvoin olen nähnyt suleneita vakiomoottoreita, joten tuntuu aika ihmeelliseltä, että ne kestävät täyskuormitusta vaikka liki kaikki ovat laihalla (myös Saksassa).

LE2-Jetronicilla olevasta 18E moottorista mittasin muistaakseni CO 6..7 % seoksia täyskaasulla penkissä 300 tkm kohdalla.

Minusta laiha seos alkaa kun CO alittaa neljän (3, 5 minua jo hirvittää).

j.h

Esim. MB 190E 2.0 K-Jetronic CO ohjearvo on täyskuormituksella 8-9 %, minusta tuo kuulostaa aika rikkaalta.
Pasi87
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Pasi87 »

Itsekin tässä innostuin latun kokeilemisesta. Onko paljon kokemuksia tuosta 60e lastusta c20ne Omegassa?

Juottamalla ilmeisesti vanha kiinni, eli ei välikantaa vakiona?
Pasi87
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Pasi87 »

öö...kellään ei kokemuksia?
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

jpisteh kirjoitti:
teukka77 kirjoitti:http://www.mk1oc.com/forum/viewtopic.php?t=29

tuollakin väitetään opelin menevän laihalle vakio moottorinohjauksella, vaikka tosin kyse onkin Le-jetistä...
Niin väitetään, toisaalta olen nähnyt autofoorumeilla hurjempiakin väitteitä, näihin väitteisiin tarvittaisiin ilmeisesti myytinmurtajia ;-). Kuitenkin aika harvoin olen nähnyt suleneita vakiomoottoreita, joten tuntuu aika ihmeelliseltä, että ne kestävät täyskuormitusta vaikka liki kaikki ovat laihalla (myös Saksassa).

LE2-Jetronicilla olevasta 18E moottorista mittasin muistaakseni CO 6..7 % seoksia täyskaasulla penkissä 300 tkm kohdalla.

Minusta laiha seos alkaa kun CO alittaa neljän (3, 5 minua jo hirvittää).

j.h

Esim. MB 190E 2.0 K-Jetronic CO ohjearvo on täyskuormituksella 8-9 %, minusta tuo kuulostaa aika rikkaalta.
Ei ne nyt niin laihalla käy tietenkään että rikki menis vaan tehon kannalta laihalla.
Todennäköisesti väärässä.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

"Ei ne nyt niin laihalla käy tietenkään että rikki menis vaan tehon kannalta laihalla."

Minusta paras teho saadaan CO 4% kieppeillä ja siitä 0,5% laihemmalla alkaa olla sulamisvaara.

Siis minusta vakioautot ovat järjestäen aivan liian rikkaa suurimman tehon kannalta.

j.h

Jos CO nousee neljästä kuuteen, niin teho putoavat aika vähän.
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

On kuitenkin aivan eri asia mitata seoksia korjaamohallissa paikallaan käytellen kuin vaihde päällä ajossa.
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja motorsport »

"seoksia täyskaasulla penkissä "

kai tämä nyt aika lähelle on sitä tapaa miten autot säädetään :roll:
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

omega16T kirjoitti:On kuitenkin aivan eri asia mitata seoksia korjaamohallissa paikallaan käytellen kuin vaihde päällä ajossa.

Auto on ollut paikoillaan ja asia varmistettu liinoilla, tosin vaihde on ollut päällä vähän tilanteesta riippuen 3....6-vaihde.

Zirkonium laajakaista lambda on todellakin suuntaa antava laite seoksen tarkasteluun, sillä tunnistimen lämpötila vaikuttuu todella suuria poikkeamia signaaliin.

Siis laajakaistalambda tai pakokaasuanalysaattori ovat ns. luotettavia seosmittareita, molempia olen kokeillut korjamohallissa, tehodynamometrillä kuin tienpäällä.

Itse "puhun" tehodynamometrissä mitatuista täyskaasuarvoista (itse mittanneen tai ollut muuten mukana).

j.h
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

jpisteh kirjoitti:
omega16T kirjoitti:On kuitenkin aivan eri asia mitata seoksia korjaamohallissa paikallaan käytellen kuin vaihde päällä ajossa.

Auto on ollut paikoillaan ja asia varmistettu liinoilla, tosin vaihde on ollut päällä vähän tilanteesta riippuen 3....6-vaihde.

Zirkonium laajakaista lambda on todellakin suuntaa antava laite seoksen tarkasteluun, sillä tunnistimen lämpötila vaikuttuu todella suuria poikkeamia signaaliin.

Siis laajakaistalambda tai pakokaasuanalysaattori ovat ns. luotettavia seosmittareita, molempia olen kokeillut korjamohallissa, tehodynamometrillä kuin tienpäällä.

Itse "puhun" tehodynamometrissä mitatuista täyskaasuarvoista (itse mittanneen tai ollut muuten mukana).

j.h
Se on silti edelleen eri asia ajaa niitä penkissä kuin ajossa, usko tai älä.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

omega16T kirjoitti:
jpisteh kirjoitti:

j.h
Se on silti edelleen eri asia ajaa niitä penkissä kuin ajossa, usko tai älä.
Näinhän se on, sillä en ole saanut yhdessäkään tehopenkissä ylinopeussakkoja, mutta tien päällä niitä on kertynyt riittävästi. Ahtoilman jäähdytys on yleensä tehopenkeissä suurin ongelma pitkissä vedoissa.

Omasta mielestä minulla on kohtuullinen kokemus tiedonkeruusta sekä pakokaasuarvojen seuraamisesta, niin tien päällä, tehopenkissä sekä tienpäällä (yleensä suljettu testipätkä).

Tehopenkki jossa on inertia- sekä pyörrevirtajarru, niin päästään erittäin hyvin simuloimaan monia erilaisia ajotilanteita (varsinkin jos se on kylmäkaapissa).

j.h
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

"Ei ne nyt niin laihalla käy tietenkään että rikki menis vaan tehon kannalta laihalla."

Voisitko havainnollistaa tämän lauseen, sillä minun kokemusten mukaan, tuollaista kohtaa ei löydä tehopenkissä, en tiellä enkä myöskään korjaamohallissa ja tuskin tienpäältäkään.

Täyskaasulla (penkissä tai tienpäällä) vapari moottorilla
- CO alle 3,5% Moottorivaurio vaara suuri
- CO 4% tuntumassa maksimi teho turvallisesti (marginaali sulamiseen on pieni)
- CO yli 5% teho lähtee hitaasti laskemaan liian rikkauden vuoksi

j.h
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Vastasin vain siihen kun itse lähdit jo sulattelemaan mäntiä kun kirjoitin että ne käy tehtaan jäljiltä vähän laihalla.
Kuten jo tuolla joku muukin mainitsi niin moni muukin on tuon saman huomion sinua lukuunottamatta tehnyt tuolla internetin ihmeellisessä maailmassa.
Eiköhän se ole aika selvää että moottorit säädetään mielummin taloudellisemmaksi kuin tehokkaaksi...opelithan ovat todella pienikulutuksisia joten siitäkin voi miettiä kumpaa siellä on ajateltu softaa tehdessä.
Jos ne tehon kannalta olis ok seoksella tehtaan jäljiltä niin selitä sitten se että nämä loppunopeuden muutokset varttimaililla lamdan poiskytkemisellä:
-b-kadett 2,0se 135--->137
-a-omega c20xe 141--->144
-e-kadett c20xe 148--->151

Mulla ei ole käytössä laajakaistalambdaa enkä myöskään elä paikallisen korjaamon mittalaitteiden varassa vaikka niitä saankin käyttää. Mulle riittää parhaaksi mittaukseksi nuo loppunopeudet ja niiden muutokset säätäessä koska niillä ainakin saa luotettavan tuloksen hevosvoimista tai niiden puutteesta :roll: . Laajakaista lambda on kyllä ollut suunnitelmissa hankkia vaikka aivan hyvin on pärjännyt tavallisellakin.

Sulla kun tuntuu tuota kokemusta olevan noista penkityksistä niin samalla voit varmaan kertoa vastauksen jo jonkin aikaa vaivanneeseen juttuun että miksi tehonmittauspenkit tuntuvat tykkäävän turbolla ahdetuista autoista? Useimmissa tapauksissa penkissä on ajettu esim. 400hv tehoja mutta varttimaililla loppunopeuden perusteella laskettuna todellinen teho on vain n. 300hv. Aika yleispätevä sääntö tuntuis olevan tuo 25% lisä penkissä mitattuna. Vaparimoottoreiden kohdalla nuo vertailut taas menee aika yksiin.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

omega16T kirjoitti:Vastasin vain siihen kun itse lähdit jo sulattelemaan mäntiä kun kirjoitin että ne käy tehtaan jäljiltä vähän laihalla.
Kuten jo tuolla joku muukin mainitsi niin moni muukin on tuon saman huomion sinua lukuunottamatta tehnyt tuolla internetin ihmeellisessä maailmassa.
Eiköhän se ole aika selvää että moottorit säädetään mielummin taloudellisemmaksi kuin tehokkaaksi...opelithan ovat todella pienikulutuksisia joten siitäkin voi miettiä kumpaa siellä on ajateltu softaa tehdessä.
Jos ne tehon kannalta olis ok seoksella tehtaan jäljiltä niin selitä sitten se että nämä loppunopeuden muutokset varttimaililla lamdan poiskytkemisellä:
-b-kadett 2,0se 135--->137
-a-omega c20xe 141--->144
-e-kadett c20xe 148--->151

Mulla ei ole käytössä laajakaistalambdaa enkä myöskään elä paikallisen korjaamon mittalaitteiden varassa vaikka niitä saankin käyttää. Mulle riittää parhaaksi mittaukseksi nuo loppunopeudet ja niiden muutokset säätäessä koska niillä ainakin saa luotettavan tuloksen hevosvoimista tai niiden puutteesta :roll: . Laajakaista lambda on kyllä ollut suunnitelmissa hankkia vaikka aivan hyvin on pärjännyt tavallisellakin.

Sulla kun tuntuu tuota kokemusta olevan noista penkityksistä niin samalla voit varmaan kertoa vastauksen jo jonkin aikaa vaivanneeseen juttuun että miksi tehonmittauspenkit tuntuvat tykkäävän turbolla ahdetuista autoista? Useimmissa tapauksissa penkissä on ajettu esim. 400hv tehoja mutta varttimaililla loppunopeuden perusteella laskettuna todellinen teho on vain n. 300hv. Aika yleispätevä sääntö tuntuis olevan tuo 25% lisä penkissä mitattuna. Vaparimoottoreiden kohdalla nuo vertailut taas menee aika yksiin.
Lähdin sulattelemaan mäntiä, koska jos täyskuormalla lähdetään laihalle päin optimitehosta, niin männät sulaa (tuosta löytyy jopa kirjallisuudessa materiaalia, ellei usko netin materiaaliin). Sen vuoksi tehtaat säätävät autot varman päälle rikkaalle (siis omien kokemusten perusteella sekä vähän kavereiden).

"-b-kadett 2,0se 135--->137" (uskoakseni tarkoitat 20SE tai 20SEH moottoria)
Käsittääkseni mukaan 20SE tai 20SEH moottoreissa ei ole lambdaa käytössä, joten en pysty kauhesti lambdan poiskytkennästäkään ottamaan kantaa.

Yleensäkkin ilmoitetaan tuon aikaisille moottoreille, että moottorinohjaus ei lue lambdaa olleenkaan.
Mutta omien kokemusten mukaan se ei pidä paikkaansa. Lambdan poiskytkentä voi hyvin lisätä tehoa (tai siis loppunopeutta), mutta onko seos laihemmalla vai rikkaammalla, kun lambda on pois kytketty, siis kiinnostaisi loppunopeuden lisääntymisen syy?

Hankala ottaa kantaa, missä toinen tekee virheitä yllä olevien taustatietojen perusteella (usein on jo virheiteni selvittämien hankalaa ja työlästä), puhumattakaan toisten.

j.h

Minulla on käytössä kahden työnantajani sekä useamman paikallisen ja monen Suomalaisen autokorjaamon/oppilaitoksen välineistä käytössä ilman veloitusta tai minimi veloituksella, lisäksi itselläkin on "kohtuullinen" välineistä tuolle sektorille.
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

jpisteh kirjoitti:
"-b-kadett 2,0se 135--->137" (uskoakseni tarkoitat 20SEH moottoria)
En, vaan omegan 122hv:n 20se moottoria. Tuossa oli motronic otettu c20ne moottorista joten siinä oli myös lambda mukana. Mulla on kyl ollut sellainen käsitys noissa motroniceissa että lamdan poistaminen käytöstä ei ainakaan laihenna seosta.
MME
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja MME »

Pääsekö Omegan Y32SE padan ecu:n säätöihin käsiksi diagnoosipistokkeen kautta,vai vaatiiko lastutuksen tai lisäboksin? Harinen mainostaa sivuillaan,että joihinkin Opeleihin onnistuu diagnoosipistokkeen kautta,mutta ei ole tarkennettu,että mihin Opeleihin. Mitäs muuten obd testi/suikkalakki sanoo lastutuksesta tai lisäboksista? Näkyykö obd:ssa että moottorinohjausta on muutettu?
Vastaa Viestiin