Varataanko porukalla Ahvenisto? Rata varattu 12.7 klo 14-17

Keskustelua Opeleista
Lukittu
Jope
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ensimmäistä postausta muokattu selkeämmäksi ja tilanne/ohjeet löytyy sieltä.
Jope
OCF Member 2016

Tein säännöt ja sama teksti tulee olemaan myös paperiversiona, jonka jokainen ajaja allekirjoituksellaan vahvistaa lukeneensa ja sitoutuu sääntöjä myös noudattamaan. Lopussa ohjeita myös ensikertalaisille, jotka kannattaa lukea.

Ahvenisto 12.7.2006

Säännöt:

-jokainen on radalla omalla vastuullaan
-jokainen sitoutuu korvaamaan ratayhtiölle mahdollisen oman ulosajonsa aiheuttamat vahingot radan turvakaiteille, -alueille, rengaspinoille yms.
-kilpaileminen sekä kilpailuun tähtäävä harjoittelu on kielletty
-radalla saa ajaa vain kilvelliset, katukäyttöön tarkoitetut liikennevakuutetut ajoneuvot
-takaa tuleva on väistämisvelvollinen, edessä ajava ei kuitenkaan saa estää / hankaloittaa ohitusta vaan hänen tulee pitää oma ajolinjansa, koska ns. poukkoilu vaarantaa turvallisuuden
-nopeamman kuljettajan saavuttaessa sinut älä hätäänny / hiljennä liikaa vauhtiasi, koska ohittaja joutuu sovittamaan vauhtinsa sinun vauhtiisi, jotta turvallinen ohitus on mahdollinen. Eli jos joudut ”kiinni ajetuksi”, niin vedä syvään henkeä ja ollessasi joko vasemmassa tai oikeassa reunassa laita vilkku päälle ja pysy valitsemassasi reunassa äläkä hiljennä vauhtiasi liikaa
-varikolle saavutaan vain ja ainoastaan yhdestä paikasta sekä radalle mennään vain yhdestä paikasta
-radalla ajetaan vain yhteen suuntaan
-kun saavut varikolle, niin siirry oikeaan reunaan ennen pääsuoralle kaartuvaa mutkaa samalla laittaen vilkun päälle. Pysy oikeassa reunassa koko pääsuoran ja sitä seuraavan mutkan ajan samalla pitäen vilkun päällä
-kuljettajalla ja mahdollisella matkustajalla oltava kypärä päässä
-yhdessä ajoneuvossa ei saa olla enempää kuin kaksi henkilöä kyydissä
-katsasta itse oma ajoneuvosi ennen radalle menoa: jos moottori tihkuu öljyä, bensaa tai jäähdytinnestettä, ei radalle ole asiaa
-mikäli sääntöjen rikkominen johtaa toisen osapuolen ajoneuvon vaurioitumiseen tai kuljettajan vammautumiseen, katsottaneen se rikkoneen osapuolen syyksi ja hänen korvattavakseen vahingoksi (liikennevakuutus etusijalla)

Ohjeet ensikertalaisille:

-yleisin virhe on liian aikaisin mutkaan taittaminen. Tämä kostautuu varsinkin pääsuoralle kaartuvassa ns. tornin mutkassa, jossa on vauhtia melko reippaasti ja liian aikainen mutkaan kääntö johtaa varmaan ulosajoon, koska mutka jyrkkenee loppua kohden -> perä menettää pitonsa ja auto kääntyy poikittain
-silloin, kun tekisi mieli kääntää mutkaan sisään, niin laita silmät kiinni ja laske kolmeen (tämä siis vain kuvainnollinen esimerkki)
-aja ”jouhevasti” pyöreillä linjoilla ja rauhoita vaihdekepin repiminen. Ahvenistolla itse vaihdan vaihdetta yhden kierroksen aikana kaksi kertaa (kerran alas ja kerran ylös). Näin ajosta tulee rauhallisempaa ja kierrosajat tippuvat kuin itsestään.

Tuossa videota jokunen vuosi takaperin, niin saa jonkinlaisen käsityksen radasta. http://radalle.com/galleria_video/20030920_RADALLE_COM_[82.2MB]_TankCam_Ahvenisto_part2_DivX.avi
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Minkälaiset rengaspaineet olisi sopivat radalle tuommoisille 185/65/14 -renkaille? Laitoin nyt 2.7/2.5. Varmaankin riittää? eikös noissa maksimi ole jotain 3 barin luokkaa...
J@gr
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja J@gr »

Osku kirjoitti:Minkälaiset rengaspaineet olisi sopivat radalle tuommoisille 185/65/14 -renkaille? Laitoin nyt 2.7/2.5. Varmaankin riittää? eikös noissa maksimi ole jotain 3 barin luokkaa...
Jostain luin että jopa 0.5 baria enemmän kuin normaalisti olis hyvä radalle. Mutta kokeneemmat kertokoon lisää.
Huomena sitten mulle ensimäinen kerta kun radalle pääsee testaamaan autoa :P
ex. Astra G -01 3d 2.0 turbo
Honda S2000 -03
Jope
OCF Member 2016

Ajellaanko pk-seudulta letkassa vai tuleeko porukka omia aikojaan? Itse ajattelin olla paikan päällä n. 13:30, joten esim. Keimolan nesteeltä pitäisi lähteä 12:20. Seuraava pysähdys Linnatuulen nesteellä, josta pitäisi jatkaa matkaa 13:15.
Opel Astra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Nytpä saattaa tulla tyhmä kysymys :oops: : jos sattumalta ehdin paikalle, niin tulisin mielelläni katsomaaan kuinka Opelit ajaa lujaa (en siis itse ajamaan). Maksaako tuo pelkkä paikallaoleminen jotain? :oops:
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Jope
OCF Member 2016

Opel Astra kirjoitti:Maksaako tuo pelkkä paikallaoleminen jotain?
Ei todellakaan, eihän tämä mikään rahatpois.com / jonota.com ole!
16V GT
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 16V GT »

Jope kirjoitti:Ajellaanko pk-seudulta letkassa vai tuleeko porukka omia aikojaan? Itse ajattelin olla paikan päällä n. 13:30, joten esim. Keimolan nesteeltä pitäisi lähteä 12:20. Seuraava pysähdys Linnatuulen nesteellä, josta pitäisi jatkaa matkaa 13:15.

jea... astra ja vectra stadista tulos keimolaan!! sillee nesteel et ehtii hörppää sumpit.. :D
Jope
OCF Member 2016

16V GT kirjoitti:
Jope kirjoitti:Ajellaanko pk-seudulta letkassa vai tuleeko porukka omia aikojaan? Itse ajattelin olla paikan päällä n. 13:30, joten esim. Keimolan nesteeltä pitäisi lähteä 12:20. Seuraava pysähdys Linnatuulen nesteellä, josta pitäisi jatkaa matkaa 13:15.
jea... astra ja vectra stadista tulos keimolaan!! sillee nesteel et ehtii hörppää sumpit.. :D
Ok. Hyvä tietää, niin koukkaan sitä kautta. Huomiseen...
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ioni »

Itse joudun lähtemään hiukan aiemmin. Pitää käydä viime hetken osien vaihdossa hml:ssa 8)
Tänään tuli vaihdettua uudet palat eteen, onneksi ei ollut kuin yksi mäntä jumissa ja pahasti. Puolen tunnin homma venyi sitten 3 tunnin hommaksi :D

Paikalla varmaan kahden aikaan ja tosiaan avatarin mukaisella sinisellä Nissanilla. Jos suunnitelmat muuttuu niin tulen Keimolan kautta, mutta mua ei kannata jäädä venaamaan.
TBD
Jope
OCF Member 2016

Ioni kirjoitti:Jos suunnitelmat muuttuu niin tulen Keimolan kautta, mutta mua ei kannata jäädä venaamaan.
Ok. Ei sota yhtä miestä kaipaa :)

Nähdään viimeistään paikan päällä.
anttist
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja anttist »

Sopiva rengaspaine on monesta asiasta kiinni. Suuremmalla paineella saavutetaan yleensä löysärunkoisilla renkailla parempi ajettavuus pidon kustannuksella. Jäykkärunkoisilla katurenkailla (ei välttämättä juurikaan sidoksissa profiilisuhteeseen) saattaa olla paremman pidon vuoksi mahdollista jopa laskea kylmäpaineita hieman katuajosta ilman että ajettavuutta menetetään. Paineet nousevat kuitenkin melkoisesti renkaan lämmetessä.

Paineita on aina helpompi laskea kuin nostaa jos ei ole kompuraa käytössä, joten ehkä tuo 2.7 / 2.5 on ihan hyvä lähtökohta. Mulla on ainakin digitaalinen painemittari mukana, jos joku haluaa kokeilla laskea paineita.
PeteA
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PeteA »

anttist kirjoitti:Sopiva rengaspaine on monesta asiasta kiinni. Suuremmalla paineella saavutetaan yleensä löysärunkoisilla renkailla parempi ajettavuus pidon kustannuksella. Jäykkärunkoisilla katurenkailla (ei välttämättä juurikaan sidoksissa profiilisuhteeseen) saattaa olla paremman pidon vuoksi mahdollista jopa laskea kylmäpaineita hieman katuajosta ilman että ajettavuutta menetetään. Paineet nousevat kuitenkin melkoisesti renkaan lämmetessä.

Paineita on aina helpompi laskea kuin nostaa jos ei ole kompuraa käytössä, joten ehkä tuo 2.7 / 2.5 on ihan hyvä lähtökohta. Mulla on ainakin digitaalinen painemittari mukana, jos joku haluaa kokeilla laskea paineita.
Juurikin näin , itselläni nousee ainakin 0.5baria paine renkaissa kun muutama kierros on ajettu ja kumit ovat lämmenneet. Jos vaan renkaan runko on jäykkä , niin melkein saa normaaleista katupaineista pudottaa.
Itse ajelen kadulla noin 2.5 - 2.7 paineilla -> muutama "kunnon" läppi niin kuumapaineet huitelee jo 3.3 - 3.4 välissä , mikä on liikaa. Nykyään pyrin laittamaan nimenomaan kuumapaineet johonkin 2.4 baariin. Löysärunkoisilla renkailla tämä ei ole suositeltavaa (rupeaa rengas sortamaan alle).

Itselläni myös digitaalinen mittari mukana ja voi tulla pyytämään lainaksi. Mukana myös "minikompura" jolla saa paineita tarvittaessa lisää :wink:

Tässä uusille ratailijoille vielä pari incar pätkää ahvenistolta , voi hiukan "harjoitella" rataa mielessään.

Vuoden takaa -> http://denso.1g.fi/kuvat/Videot+2/dyny2307s4-1.flv

Sadekelillä toukokuussa -> http://denso.1g.fi/kuvat/Videot+2/uvs060526-005-1.flv
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

milläs nuo videoiden ajot on ajettu?entäs noissa kemoran videoissa,sama auto?tuntuis kello tykkäävän ajolinjoistasi
Todennäköisesti väärässä.
PeteA
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PeteA »

Ärräcivicillä nuo kaikki on ajettu. Tuolla Kemoralla en ole kuin tuon ainoan kerran käynyt ajamassa ... kohtuullisen helppo rata oppia , vaikka parannettavaa vielä paljon onkin.
Ensi kerralla voisi päästä hiukan kovempaa , nyt kun alustakaan ei ole enää tuollainen veltto mitä videossa ;)
Lukittu