Aloittelia asennuksissa

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
Markus89
'Senator'
'Senator'

Aloittelia asennuksissa

Viesti Kirjoittaja Markus89 »

Oon nyt päättäny laittaa subbarin Vectra -98 autoon ja en ole koskaa edes nähnytkään miten tälläinen tehdään joten päätän kysyä neuvoa :D

Miten saan ryöstettyä akulta virtaa ja minkälaisella johdolla? Mistä johto olisi helpoin tuoda matkustamoon mistä itse saisin johdon vedettyä takakonttiin vahvistimelle.

Elikkä ainoa ongelma on vain että miten virran ryöstän ja minkälaisella johdolla ja mistä virran tuon? Ja tarviiko sulakkeen ja miksi? Ja eikös jokin katkaisian olisi hyvä väliin että virran saa vahvistimeltakin myös pois?

Ja siis virtaahan ei saa vahvistimelle esim tupakansytyttimestä? Ja mikä on syynä? En tiedä oikein näistä hommista vielä joten neuvoa on hyvä kysyä :)
Riisikippo
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Riisikippo »

+ suoraan akun navasta paksulla johdolla, sulake mahdollisimman lähelle akkua. piuhan saa helpolla kuskin puolelta konepellin saranan läheltä läpiviennistä.
- jostain takakontista esim valojen kiinnikkeestä.

ja ei sinne + johtoon mitään katkasijaa, soittimen takana on sininen heräte johto, se vaffin rem kohtaan.
ooskari
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ooskari »

Eli sulakehan pitää olla siksi että jos tulee oikosulku niin ei sula piuhat eikä akkuräjähdä sun muuta. Tupakansytyttimestä ei montaa ampeeria saa. Siellä on niin ohuet piuhat ja pienet sulakkeet että sulake menee heti.

Eli vedät jollain pienellä mukavalla piuhalla soittimen siitä (yleensä sinisestä) herätepiuhasta johto sinne soittimen herätteeseen (REM). Kun laitat soittimen päälle niin se kytkee vahvistimen päälle.

Plus piuhaan sitten kunnon liittimet ja tinaat ne hyvin niin että saa hyvän kontaktin. Monesti vahvistiment särkyvät huonoista liitoksista. Samoin miinus piuha hyvällä kontaktilla runkoon kiinni.
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m.k »

Jep. Hitsauskaapelia kannattaa ostaa, se hifille tarkoitettu on muuten samanlaista, mutta kiiltävällä kuorella ja paljon kalliimpaa. Laitat kerralla jotain 50mm2 piuhaa, ei ole paljoa kalliimpaa kuin pienemmät ja riittää sitten oikeastaan vahvistimelle kuin vahvistimelle, eli ei tartte sitten ruveta vaihtamaan enää johdotuksia jos vahvistin vaihtuu järeämpään.

RCA:ksi riittää oikein mainiosti myös sellainen haman naru joka maksaa muutaman euron. Jotkut ovat laittaneet 50€ DLS piuhoja joissa on moninkertaiset suojaukset, koko ja hinta. Mitään eroa en kyllä itse ole huomannut, kaverilla on tuollaista kallista ja itsellä on noita halpoja. Ei ota häiriötä mistään ja signaali kulkee, eli tekee sen mihin tuo on tarkoitettukin.

Aivan pilipali vahvistinta ja elementtiä en lähtisi laittamaan. Itsellä on tedaskoteloitu 12" Rainbow, ja aivan mukavasti soi. Vahvistimena SPL-dynamics S-4006 sillattuna kolmikanavaiseksi, eli subille menee se 320W, riittää oikein hyvin. Nuo SPL-dynamicsit on suhteellisen edullisia ominaisuuksiinsa nähden, tuossa hintaluokassa ei millään muulla merkillä ole tarjota yhtä monipuolisia jakosuotimia. Kotelon voi askarrella subille itsekin, muuten olisin minäkin tehnyt itse vaan kun säästö olis ollut pari euroa ja lopputulos muuten sama mutta rumempi niin ajattelin että sama kai se on ostaa valmiiksi koteloitu ja käyttää se yks lauantaipäivä vaikka oluen juontiin...
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
ooskari
'Diplomat'
'Diplomat'

m.k kirjoitti: RCA:ksi riittää oikein mainiosti myös sellainen haman naru joka maksaa muutaman euron. Jotkut ovat laittaneet 50€ DLS piuhoja joissa on moninkertaiset suojaukset, koko ja hinta. Mitään eroa en kyllä itse ole huomannut, kaverilla on tuollaista kallista ja itsellä on noita halpoja. Ei ota häiriötä mistään ja signaali kulkee, eli tekee sen mihin tuo on tarkoitettukin.
On muuten eroja. Riippuu mihin tarkoitukseen. Jos signaali menee vaan subille niin melkeen sama mitä se on. Jos erillissarjoille niin silloin jos on huonoa rca-piuhaa niin diskantti jää välille eikä tule kunnolla vahvarille asti. Tuli tuo todistettua joskus.
papanaluukku 4ever
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja papanaluukku 4ever »

ooskari kirjoitti:
m.k kirjoitti: RCA:ksi riittää oikein mainiosti myös sellainen haman naru joka maksaa muutaman euron. Jotkut ovat laittaneet 50€ DLS piuhoja joissa on moninkertaiset suojaukset, koko ja hinta. Mitään eroa en kyllä itse ole huomannut, kaverilla on tuollaista kallista ja itsellä on noita halpoja. Ei ota häiriötä mistään ja signaali kulkee, eli tekee sen mihin tuo on tarkoitettukin.
On muuten eroja. Riippuu mihin tarkoitukseen. Jos signaali menee vaan subille niin melkeen sama mitä se on. Jos erillissarjoille niin silloin jos on huonoa rca-piuhaa niin diskantti jää välille eikä tule kunnolla vahvarille asti. Tuli tuo todistettua joskus.
olen ite huomannut saman mulla menöö subille iha muutaman euron maksava piuha erkkasarjan rca on sitte heti sormen vahvuune. jos erkkasarjan vahvaria haluu niin kunnollinen piuha väliin ja mieluuten virta ja signaali piuha eripuolita autoa viedä nii ei tuu häiriötä.
ooskari
'Diplomat'
'Diplomat'

papanaluukku 4ever kirjoitti: olen ite huomannut saman mulla menöö subille iha muutaman euron maksava piuha erkkasarjan rca on sitte heti sormen vahvuune. jos erkkasarjan vahvaria haluu niin kunnollinen piuha väliin ja mieluuten virta ja signaali piuha eripuolita autoa viedä nii ei tuu häiriötä.
Häiriöitä mulla kyllä tulee vaikka menee signaali ja virta eripuolilta. Kierrosten mukaan ottaa.
papanaluukku 4ever
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja papanaluukku 4ever »

ooskari kirjoitti:
papanaluukku 4ever kirjoitti: olen ite huomannut saman mulla menöö subille iha muutaman euron maksava piuha erkkasarjan rca on sitte heti sormen vahvuune. jos erkkasarjan vahvaria haluu niin kunnollinen piuha väliin ja mieluuten virta ja signaali piuha eripuolita autoa viedä nii ei tuu häiriötä.
Häiriöitä mulla kyllä tulee vaikka menee signaali ja virta eripuolilta. Kierrosten mukaan ottaa.
nii kyllä mullaki mutta joillaki se ei eres kuulu paljo mitää ku on vetäny samalta puolen. no mutta kukin tavallansa.
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m.k »

ooskari kirjoitti:
Vai niin. Mulla on erkalle halvinta Macromia ja subille halvinta Focusta, edellisessä asennuksessa oli metrin pätkä jotain huippuluokan kaapelia, noilla pituus se viis metriä. Ihan samalta kuulostaa, ei jää diskantti mihinkään välille...
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
ooskari
'Diplomat'
'Diplomat'

m.k kirjoitti:
ooskari kirjoitti:
Vai niin. Mulla on erkalle halvinta Macromia ja subille halvinta Focusta, edellisessä asennuksessa oli metrin pätkä jotain huippuluokan kaapelia, noilla pituus se viis metriä. Ihan samalta kuulostaa, ei jää diskantti mihinkään välille...
No nuo on sentään merkki piuhaa. Mulla oli jotain ihan pilipalipiuhaa.
Markus89
'Senator'
'Senator'

papanaluukku 4ever kirjoitti:
ooskari kirjoitti:
olen ite huomannut saman mulla menöö subille iha muutaman euron maksava piuha erkkasarjan rca on sitte heti sormen vahvuune. jos erkkasarjan vahvaria haluu niin kunnollinen piuha väliin ja mieluuten virta ja signaali piuha eripuolita autoa viedä nii ei tuu häiriötä.

Nonni kiitoksia hyvistä neuvoista, kyselen lisää kun tulee tarvis :)
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m.k »

ooskari kirjoitti:
m.k kirjoitti:
ooskari kirjoitti:
No nuo on sentään merkki piuhaa. Mulla oli jotain ihan pilipalipiuhaa.
Velipojalla on haman kaikkein halvinta, ja kuuluu diskantit silläkin. Eiköhän siellä samanlaista kökköä kulje sisällä, macromissa näyttäis olevan jonkinverran paksumpi muovi päällä, focus ja hama justiinsa samannäköisiä muuten paitti väriltään...
Wannabecalibra
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Eli:

Kynnyskotelot irti molemmilta puolilta ja mahdolliset kick paneelit sekä tietenkin kojelaudan alaosasta verhoilu pois, että saat piuhan tulipellin läpi. Hae hitsausliikkeestä vähintään 35mm2 kaapeli, viimeksi kun kävin, niin 70mm2 maksoi noin 11e/metri ja ns. hifipiuha on kaupassa saman hintaista 35mm2 paksuisena. Tarvitset siis piuhaa noin 6metriä joka riittää myös maadoitukseen. Mitä tuohon rca-piuhaan tulee, niin osta kunnollista ja suojattua piuhaa älä laita mitään pilipali euron piuhoja, koska se kostautuu myöhemmin.
Ostat vaikka biltemasta 3-suojattua piuhaa, joka on ihan laadukasta ja hinnaltaan 22euroa, kuulemma samaa kauraa, kuin dls:n vastaava 50e piuha. Samalla reissulla osta vaikka kaiutinkaapelia ja mahd. paksuna 4.0mm2. Osta myös suojaputkea tai spiraalimuovia (helppo suojata piuhat). Tarvitset myös sulakkeen ja sulakerasian. Osta mieluiten Anl-tyyppinen sulakerasia/sulake. Koon voit laskea www.auto-sound.net laskurilla.

Aloita vetämään virtapiuha siltä puolelta jossa akku on. Etsi sopiva läpivientikumi ja vedä siitä virtapiuha akulle ja jätä hieman ekstraa. Vedät virtapiuha nätisti kynnyskoteloiden kautta ja suojaa virtapiuha tarvittaessa. Vähintäänkin penkin ja kontin välisessä vedossa kannattaa suojata piuhat.
Jätä myös konttiin hieman ekstraa. Muista laittaa sulakerasia kunnolla johonkin kiinni ja ehdottomasti niin lyhyt piuha akulta sulakkeeseen, kuin vain mahdollista maks. 30cm.

Seuraava operaatio on vetää rca-piuha. Vedä samalla tavalla kuin virtapiuhakin kynnyskoteloiden kautta ja suojaa tarvittaessa ja vähintään penkin ja kontin väliltä. Vedä piuhat soittimen taakse ja kiinnitä heräte piuha iso-liittimeen (REMOTE) yleensä sininen tai sinivalkoinen johto. Kaiutinjohdot voit vetää samaa kautta, kuin rca mutta itse vetäisin erikseen eli purat vaikka penkit pois ja vedät kardaanitunnelia pitkin takakonttiin, niin ei tule ainakaan häiriöitä. Ja ehdottomasti älä vedä kaiutinpiuha virtapiuhan mukana!!!!!

Sitten asennat maadoituspiuhan ja asennat sen vaikka varapyöräkotelossa olevasta pultista ja maksimissaan 30cm maadoitusjohto. Tarvitset hommaan kunnon o-rengasliittimen. Nyt kun piuhat on vedetty, niin seuraavaksi kytket virtapiuhan +12v liitäntään ja maadoituksen GND sekä rca:n herätteen REMOTE liitäntään. Kytke kaiutinjohdot sekä rca. Nauti.
Markus89
'Senator'
'Senator'

Wannabecalibra kirjoitti:Eli:

Kynnyskotelot irti molemmilta puolilta ja mahdolliset kick paneelit sekä tietenkin kojelaudan alaosasta verhoilu pois, että saat piuhan tulipellin läpi. Hae hitsausliikkeestä vähintään 35mm2 kaapeli, viimeksi kun kävin, niin 70mm2 maksoi noin 11e/metri ja ns. hifipiuha on kaupassa saman hintaista 35mm2 paksuisena. Tarvitset siis piuhaa noin 6metriä joka riittää myös maadoitukseen. Mitä tuohon rca-piuhaan tulee, niin osta kunnollista ja suojattua piuhaa älä laita mitään pilipali euron piuhoja, koska se kostautuu myöhemmin.
Ostat vaikka biltemasta 3-suojattua piuhaa, joka on ihan laadukasta ja hinnaltaan 22euroa, kuulemma samaa kauraa, kuin dls:n vastaava 50e piuha. Samalla reissulla osta vaikka kaiutinkaapelia ja mahd. paksuna 4.0mm2. Osta myös suojaputkea tai spiraalimuovia (helppo suojata piuhat). Tarvitset myös sulakkeen ja sulakerasian. Osta mieluiten Anl-tyyppinen sulakerasia/sulake. Koon voit laskea www.auto-sound.net laskurilla.

Aloita vetämään virtapiuha siltä puolelta jossa akku on. Etsi sopiva läpivientikumi ja vedä siitä virtapiuha akulle ja jätä hieman ekstraa. Vedät virtapiuha nätisti kynnyskoteloiden kautta ja suojaa virtapiuha tarvittaessa. Vähintäänkin penkin ja kontin välisessä vedossa kannattaa suojata piuhat.
Jätä myös konttiin hieman ekstraa. Muista laittaa sulakerasia kunnolla johonkin kiinni ja ehdottomasti niin lyhyt piuha akulta sulakkeeseen, kuin vain mahdollista maks. 30cm.

Seuraava operaatio on vetää rca-piuha. Vedä samalla tavalla kuin virtapiuhakin kynnyskoteloiden kautta ja suojaa tarvittaessa ja vähintään penkin ja kontin väliltä. Vedä piuhat soittimen taakse ja kiinnitä heräte piuha iso-liittimeen (REMOTE) yleensä sininen tai sinivalkoinen johto. Kaiutinjohdot voit vetää samaa kautta, kuin rca mutta itse vetäisin erikseen eli purat vaikka penkit pois ja vedät kardaanitunnelia pitkin takakonttiin, niin ei tule ainakaan häiriöitä. Ja ehdottomasti älä vedä kaiutinpiuha virtapiuhan mukana!!!!!

Sitten asennat maadoituspiuhan ja asennat sen vaikka varapyöräkotelossa olevasta pultista ja maksimissaan 30cm maadoitusjohto. Tarvitset hommaan kunnon o-rengasliittimen. Nyt kun piuhat on vedetty, niin seuraavaksi kytket virtapiuhan +12v liitäntään ja maadoituksen GND sekä rca:n herätteen REMOTE liitäntään. Kytke kaiutinjohdot sekä rca. Nauti.

Ymmärsin erittäin hyvin virtapiuhan ja rca piuhan vetämisen! Mut tarkistan että tarkoititko sillä että takakontin ja penkin välinen alue kannattaa johtoihin laittaa suojat niin tarkoitat ilmeisesti sitä että kun vedän piuhan takakonttiin penkin alta olevasta aukosta? Ja kynnyslistan sain vähä auki paitsi en penkin kohdalta niin tarviiko johdot laittaa sinne kynnyslistan alla olevan kotelon sisäpuolelle vai riittääkö ulkopuolella kunhan kuitenkin kynnyslistan sisäpuolella menee johdot? Ja rca-piuha sekä virtapiuha voi mennä samaisesta eikö vain?

Ja puhuit jostain kaijutin johdoista että vedän ne kardaanitunnelia pitkin mutta laitan vain subbarin joten tätä tietoa en ilmeisesti tarvitse?

Ja sitten se herätejohto? En tätä ymmärtänyt. Eli iso liitännässä on sinivalkoinen tai sininen johto? Ilmeisesti varastan rosvoliittimellä remote johdosta ja vien sen vahvistimelle?

Ja tässä tapauksessa myös varmistan että kun otin alkuperäisen radion pois ja laitoin tilalle denverin radion jossa on rca paikat. Mutta siinä on vain 2 iso liitäntä paikkaa kun alkuperäisessä oli 3 iso liitäntä paikkaa. Ja levein iso liitäntä jäi nyt käyttämättä eli onko ongelmia? Ja Mitä siinä leveimmässä iso liitännässä on? Ja radio toimii tällä kertaa sillein että sen saa vasta päälle kun avaimen laittaa virtalukkoon ja täytyy itse käynistää sekä asetukset häviää radiosta eli jos pystyisitte siinäkin auttamaan :)
Markus Ruhl
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Markus Ruhl »

Markus89 kirjoitti:Ja radio toimii tällä kertaa sillein että sen saa vasta päälle kun avaimen laittaa virtalukkoon ja täytyy itse käynistää sekä asetukset häviää radiosta eli jos pystyisitte siinäkin auttamaan :)
Taitaa olla punanen ja keltanen johto väärinpäin, jos asetukset eivät pysy muistissa. Vedä akulta mankalle erillinen virtajohto(sulake väliin) ja kytke se mankan punaiseen ja keltaiseen(nämä kaksi johtoa yhteen) johtoon, niin saat mankan päälle ilman avaimiakin ja asetukset säilyy.
Kadett E GSi 2.0 8v -85 (tulossa 20XE)
Passat 3BG
Vastaa Viestiin