Edullinen ja pieni subi? 8-10"?
Edullinen ja pieni subi? 8-10"?
Välillä tekisi mieli saada lisää mätkettä Rammsteiniin, joten tuollaisen pienen subuttimen kyhäämistä olen harkinnut...
Budjetti siis pieni, eikä älyttömiä painetavoitteita ole.
Työkaverilla oli aikanaan autossaan 8" subi olisiko Hertz merkiltään ja tuntui suht hyvin toimivan.
Pistäisikö tuollainen laittaa, vai mitä muita merkkejä/elementtejä kannattaisi katsella?
Tekeekö noilla "oikasti halvoilla" elementeillä mitään? Siis näillä Honkkarin 30€ pumpuilla?
Tarkoituksena rakentaa sellainen 8-13l suljettu kotelo, jonka voi helpolla nakata takalaatikosta pois.
Kotona toimii Peerlesin XLS 10" hienosti pienessä kotelossa... Voishan tuon autoversitoakin harkita, tosin taitaa olla turhan järeä ja kallis tarkoitukseen.
Käytettyjäkin saa tarjota.
Budjetti siis pieni, eikä älyttömiä painetavoitteita ole.
Työkaverilla oli aikanaan autossaan 8" subi olisiko Hertz merkiltään ja tuntui suht hyvin toimivan.
Pistäisikö tuollainen laittaa, vai mitä muita merkkejä/elementtejä kannattaisi katsella?
Tekeekö noilla "oikasti halvoilla" elementeillä mitään? Siis näillä Honkkarin 30€ pumpuilla?
Tarkoituksena rakentaa sellainen 8-13l suljettu kotelo, jonka voi helpolla nakata takalaatikosta pois.
Kotona toimii Peerlesin XLS 10" hienosti pienessä kotelossa... Voishan tuon autoversitoakin harkita, tosin taitaa olla turhan järeä ja kallis tarkoitukseen.
Käytettyjäkin saa tarjota.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Jos haluat tarkkaa jytkettä, esim. kovempaan rokkiin, niin kannattaa tosiaan pysyä kaukana noista honkkarin subeista... JL-audio sopii omasta mielestä melko hyvin rokkimusaan, mutta on hieman hintava. Esim. JL Audio 8W3v2 olis melko passeli, mutta hinta on vajaa 200 euroa. Rokkimusaan kannattaa katella muita kuin painevehkeitä...
Hertzin subeista ei ole omia kokemuksia, mutta kovasti niistä puhutaan. Itellä on hertziltä erkka ja se kyllä on erittäin laadukas. Merkkinä uskallan suositella...
Tuolta löydät hertzit:
http://powerset.fi/autohifi/hertz/hertz-sub.htm
Vahvariksi sitten vaikka SPL-dynamics josta on myös hyviä kokemuksia. Tuon kokoisille subeille kelpaa varmasti tämä:
http://powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-2002.htm
Kannattaa ehkä laittaa hieman isompi, jotta jos vaikka joskus innostuu laittamaan 10" tai 12" subin. Esim. tuon S-4002 mallin saa 250 kun soittaa ja kysyy. Samoin noi subien hinnat kyllä voi tingata...
Asennustarvikkeisiin menee joku 60-100 euroa. Tarviit 5m virtakaapelia, 2m maata, 5m RCA-kaapelia (sis herätteen), sekä sulakkeen akun lähelle. Kaapeli kannattaa laittaa 50mm2, ostat jostain hitsaustarvikeliikkeestä. Tuon kokonen riittää tuleviinkin projekteihin + jännitehäviö on pieni.
Hertzin subeista ei ole omia kokemuksia, mutta kovasti niistä puhutaan. Itellä on hertziltä erkka ja se kyllä on erittäin laadukas. Merkkinä uskallan suositella...
Tuolta löydät hertzit:
http://powerset.fi/autohifi/hertz/hertz-sub.htm
Vahvariksi sitten vaikka SPL-dynamics josta on myös hyviä kokemuksia. Tuon kokoisille subeille kelpaa varmasti tämä:
http://powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-2002.htm
Kannattaa ehkä laittaa hieman isompi, jotta jos vaikka joskus innostuu laittamaan 10" tai 12" subin. Esim. tuon S-4002 mallin saa 250 kun soittaa ja kysyy. Samoin noi subien hinnat kyllä voi tingata...
Asennustarvikkeisiin menee joku 60-100 euroa. Tarviit 5m virtakaapelia, 2m maata, 5m RCA-kaapelia (sis herätteen), sekä sulakkeen akun lähelle. Kaapeli kannattaa laittaa 50mm2, ostat jostain hitsaustarvikeliikkeestä. Tuon kokonen riittää tuleviinkin projekteihin + jännitehäviö on pieni.
http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html tuolta itse ostin 50mm2 hitsauskaapelia eikä tosiaan kallista ollu kun 11m tilasin ja tarjousta pyysin.
Ite hommasin valmiin kaapelisetin Huutonetistä JJ-Tuonti -firman kautta ja oli saman hintaista (42e toimituskuluineen) kun paikallisen putiikin lenkkarinaru,vaikka oli 16mm. Tuo setti sisältää kaiken tarvittavan ja esim paikallisen putiikin myymässä Caliberin -sarjassa ei ollut edes kaapelien liittimiä vahvistimelle! (mukana 2kpl liittimiä akulle mutta ei vahvarille).
Vahvistin löytyi myös edullisesti uutena Huutonetistä, Spl Dynamics tc-1002 (105e toimituskuluineen).
Elementtinä itellä on Peerless R10 noin 17L suljetussa kotelossa mutta tuntuu että tuo elementti vaatii reilusti tehoa soidakseen,siksi tuon Dynyn sille hommasin.
Kannattaa katsella valmiiksi koteloituja elementtejä, Jbl 10" on välillä myyty 80-100e hintaan.
Vahvistin löytyi myös edullisesti uutena Huutonetistä, Spl Dynamics tc-1002 (105e toimituskuluineen).
Elementtinä itellä on Peerless R10 noin 17L suljetussa kotelossa mutta tuntuu että tuo elementti vaatii reilusti tehoa soidakseen,siksi tuon Dynyn sille hommasin.
Kannattaa katsella valmiiksi koteloituja elementtejä, Jbl 10" on välillä myyty 80-100e hintaan.
Ei minun kirjoittama. Lainattu autosoundin puolelta.. koskettaen peerlesin R10 elementtiä.
"Itse olen samaista elementtiä käyttänyt ja en kyllä laittaisi sitä noin suureen koteloon(23 litraa) transientit kärsivät ja toistosta tulee raskas ja tuplabasarit sakkaavat. Olen kokeillut omaani jos jonkinmoisessa kotelossa ja viimeisin oli 12 litraa suljettu. Toisto meni todella lineaarisena alas asti ja tarkkuutta löytyy. Tosin jakotaajuutta ei siltikään kannata nostaa kovin korkealle. 50-60 hz ja jyrkkänä. Mieluiten 24 db/oktaavi. Ja sitten viimeisenä, jos laitat pieneen suljettuun koteloon, niin tehoa on sitten oltava RIITTÄVÄSTI! Millään 300 wattisella halppiksella ei kannata edes yrittää, on kuin kuollutta sikaa potkisi. Laadukas transistoripääte isolla vaimennuskertoimella ja tehoa minimi 500-600w rms ja voit alkaa nauttimaan todella erottelevasta OIKEASTA subbarista.
Uusimpaan projektiini niitä on tulossa kolme. Hinta/laatusuhde on vähintäänkin kohdillaan itse elementissä, mutta oheiskaluston on oltava laadukasta ja tehokasta."
"Itse olen samaista elementtiä käyttänyt ja en kyllä laittaisi sitä noin suureen koteloon(23 litraa) transientit kärsivät ja toistosta tulee raskas ja tuplabasarit sakkaavat. Olen kokeillut omaani jos jonkinmoisessa kotelossa ja viimeisin oli 12 litraa suljettu. Toisto meni todella lineaarisena alas asti ja tarkkuutta löytyy. Tosin jakotaajuutta ei siltikään kannata nostaa kovin korkealle. 50-60 hz ja jyrkkänä. Mieluiten 24 db/oktaavi. Ja sitten viimeisenä, jos laitat pieneen suljettuun koteloon, niin tehoa on sitten oltava RIITTÄVÄSTI! Millään 300 wattisella halppiksella ei kannata edes yrittää, on kuin kuollutta sikaa potkisi. Laadukas transistoripääte isolla vaimennuskertoimella ja tehoa minimi 500-600w rms ja voit alkaa nauttimaan todella erottelevasta OIKEASTA subbarista.
Uusimpaan projektiini niitä on tulossa kolme. Hinta/laatusuhde on vähintäänkin kohdillaan itse elementissä, mutta oheiskaluston on oltava laadukasta ja tehokasta."
Tuosta tekstistä saa sen käsityksen että tuo elementti vaatii ydinvoimalan toimiakseen edes tyydyttävästi. Ei saa haukkua,hyvin potkii kymppituumaiseksi ja onhan Peerless jo vuosikymmeniä elementtejä valmistanut. Toisaalta jonkun muun merkkinen elementti voisi toimia paremmin ja loivemmalla budjetilla. Kumma että toimii noinkin pienessä kun 12L kun valmistaja suosittelee 17L.
Kaverilla on tehdaskoteloitu Jbl 12" joka toistaa erittäin matalalta ja herkästi,vastaavalla volumella Peerless ei puhu vielä mitään.
Kaverilla on tehdaskoteloitu Jbl 12" joka toistaa erittäin matalalta ja herkästi,vastaavalla volumella Peerless ei puhu vielä mitään.
Itte oon kuullu jbl gto804 subikkaa ja se toimi mielestäni erittäin hyvin noinki pieneksi subwooferiksi. Elementtihän on todella järeä kasituumanen joka kestää tehoaki tarvittaessa
.
http://europe.jbl.com/car/products/prod ... ion=EUROPE
http://europe.jbl.com/car/products/prod ... ion=EUROPE
Mulla on vähän samansuuntanen subiprojekti käynnissä:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=129856
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=129856
kurttu
Tästä kapineesta oon kuullu aika lailla hyvää kommenttia. Pieneen koteloon menee ja kuulemma soi voimalla ja tarkkaan. Ite siis en ole tuota kuullut, kuulopuheisiin perustuvaa tietoa.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Siis tarkoitin pienellä budjetilla luokkaa satasen paikkeilla tai korkeintaan hieman yli. Sisältäen elementti + vahvari + kaapelit yms...
Ei viitsi enempää sijoittaa, kun parempaakin käyttöä moiselle olisi
Täytynee varmaan katsella käytettyjä vahvareita ja kokeilla jotain halppiselementtiä. Kotelotarpeita nyt löytyy aina jostain "sopivasti".
Toisaalta tuollainen valmis 8-10" putkibasso aktiivisena vaikuttaa sekin ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Tuppaavat olemaan vaan yleensä yltiöfuturistisen hirviän ihqun näkösiä, että en kehtaisi moista autoon laittaa
Täytyy antaa ajatuksen hautua, hyvin sitä nyt pärjää ilmankin. Välillä vaan tekisi mieli hieman lisää potkua
Ei viitsi enempää sijoittaa, kun parempaakin käyttöä moiselle olisi
Täytynee varmaan katsella käytettyjä vahvareita ja kokeilla jotain halppiselementtiä. Kotelotarpeita nyt löytyy aina jostain "sopivasti".
Toisaalta tuollainen valmis 8-10" putkibasso aktiivisena vaikuttaa sekin ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Tuppaavat olemaan vaan yleensä yltiöfuturistisen hirviän ihqun näkösiä, että en kehtaisi moista autoon laittaa
Täytyy antaa ajatuksen hautua, hyvin sitä nyt pärjää ilmankin. Välillä vaan tekisi mieli hieman lisää potkua
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Käytettynähän voi hyvääkin saada halvalla. Mutta itse ostin uutena focalin 25A1 elementin (10") 90€ kotelon laskelmoin itse ja teetätin valmiit mdf levyt liikkeessä 25€ vahvistin Ground Zeron en muista mikä mutta testeissä saivat pihalle 29xW jatkuvaa n.180€ uutena. Kaapeli "lainasin" duunista. Ei minusta niin karmean hintaista kun pikkuhiljaa hankin. Ja ääntä lähtee ihan hyvin. Tosin nopeatempoisella tykkää puuroutua bassot.
BMW 525tds -99, BMW 316 -86, Opel Omega B 2.5td karvanaamari
Jos satasella ollaan liikkeellä, niin laittasin muutaman kympin lisää ja ostasin eteen uuden erkan. Sillä saa jo kummia aikaan, vaikka ei olisikaan vahvistinta. Sitten kun on varaa laittaa subi, hommaa 4-kanavaisen vahvarin jolla sitten vahvistaa erkkaa ja sillattuna subia...
Tuosta voi katella eri settejä:
http://www.powerset.fi/autohifi/erillis-6.htm
Tuosta voi katella eri settejä:
http://www.powerset.fi/autohifi/erillis-6.htm