Ledit mittaristoon/sisälle.
-
PatriOotti
- 'Senator'

-
PatriOotti
- 'Senator'

Folioon? hmm..eikös siel oo samanlaiset kannat/lamput ku esim lämmittimen valoissa.On 2003-03-31 12:05, SorZa wrote:
Ite kolvasin ledit suoraan kiinni siihen "folioon" vai mikä lie. ko meni päreet siihen lampun kantojen virittelyyn
pari kuukautta ollu ja ei ainakaan tähän mennessä oo tullu mitää ikäviä yllätyksiä.
Eli sellaset sika pienet. (Lasikanta)
Oliko kyseessä b-vectra? Mitenhelposti/vaikeesti lähti irti koko mittaristo? Tiedäkkö millä pohjat on kiinne. ku oon kuullu huhua ettei ois liimattu et lähtis iha suoraan.??.
Anssi
Onko Sinulla punaiset superledit? Riittääkö mittariston valojen kirkkaus ja onko punainen huono väri? Vihreä olisi siisti, ja saa niitä sinisiäkin nykyisin.
Itse vaihdoin Kadetin mittarinvalot nopeusmittarin vaijeria irroittamatta, ja oli kova jobi, kun käteni ovat kuin lapiot!
Itse vaihdoin Kadetin mittarinvalot nopeusmittarin vaijeria irroittamatta, ja oli kova jobi, kun käteni ovat kuin lapiot!
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
Katoppa tuolta: http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 0&start=60 tuo mun selostus, ja muutenkin koko topicci alusta loppuun, niin voipi vähän aueta tämä homma. Muutenkin searchilla löytyy miljoona riviä tekstiä aiheesta.
Ledin etuvastuksen mitoitus!!
Eli käyttöjännitteestä(autoissa noin.13.8v) vähennetään ledin kynnysjännite (selviää liikkeestä kysymällä tai karkeasti näin punainen 1.6v, vihreä 2.1v, keltainen 2.1v, oranssi 2.2v ja sininen 4-5v)laskutoimituksen tulos jaetaan ledin virrankestolla, joka selviää taas liikkeestä tai käyttämällä yleistä 20mA
esim yksi kappale punainen ledi(kynnysjännite 1.6v ja virrankesto 20mA) autossa jossa jännite on tuo 13.8v.
13.8V-1.6V=12.2V
12.2V/0.02A=610 ohmia
jos kaksi lediä sarjassa vähennetään kaksi kertaa tuo kynnys jännite eli 3.2V. rinnankytkennässä vain kerran.
Huom! ledit tarvitsevat aina tuon etuvastuksen, jos haluaa niiden kestävän pitkään.
Toivottavasti tästä on jollekkin apua, joka on miettinyt mistä nämä ohmimäärät tulevat ja huomaa että kaikilla ledeillä ei ole samat kynnysjännitteet ja virrankestot!
Eli käyttöjännitteestä(autoissa noin.13.8v) vähennetään ledin kynnysjännite (selviää liikkeestä kysymällä tai karkeasti näin punainen 1.6v, vihreä 2.1v, keltainen 2.1v, oranssi 2.2v ja sininen 4-5v)laskutoimituksen tulos jaetaan ledin virrankestolla, joka selviää taas liikkeestä tai käyttämällä yleistä 20mA
esim yksi kappale punainen ledi(kynnysjännite 1.6v ja virrankesto 20mA) autossa jossa jännite on tuo 13.8v.
13.8V-1.6V=12.2V
12.2V/0.02A=610 ohmia
jos kaksi lediä sarjassa vähennetään kaksi kertaa tuo kynnys jännite eli 3.2V. rinnankytkennässä vain kerran.
Huom! ledit tarvitsevat aina tuon etuvastuksen, jos haluaa niiden kestävän pitkään.
Toivottavasti tästä on jollekkin apua, joka on miettinyt mistä nämä ohmimäärät tulevat ja huomaa että kaikilla ledeillä ei ole samat kynnysjännitteet ja virrankestot!