Ledit mittaristoon/sisälle.

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
PatriOotti
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja PatriOotti »

Elikkä tarkotus tunkasta toho vecculii superledit mittaristoonkin. Ja kysymys kuuluu että millä olette laittanu ledin kannat kiinne polttimoiden paikoille. kyllähän ne syttymään saa mutta millä saa pysymään siellä kiinne =) (Jonkin näköinen muoviläpyskä saatas toimiakkin)

Anssi
SorZa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja SorZa »

Ite kolvasin ledit suoraan kiinni siihen "folioon" vai mikä lie. ko meni päreet siihen lampun kantojen virittelyyn :smile:
pari kuukautta ollu ja ei ainakaan tähän mennessä oo tullu mitää ikäviä yllätyksiä.
Kuva
PatriOotti
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja PatriOotti »

On 2003-03-31 12:05, SorZa wrote:
Ite kolvasin ledit suoraan kiinni siihen "folioon" vai mikä lie. ko meni päreet siihen lampun kantojen virittelyyn :smile:
pari kuukautta ollu ja ei ainakaan tähän mennessä oo tullu mitää ikäviä yllätyksiä.
Folioon? hmm..eikös siel oo samanlaiset kannat/lamput ku esim lämmittimen valoissa.
Eli sellaset sika pienet. (Lasikanta)
Oliko kyseessä b-vectra? Mitenhelposti/vaikeesti lähti irti koko mittaristo? Tiedäkkö millä pohjat on kiinne. ku oon kuullu huhua ettei ois liimattu et lähtis iha suoraan.??.

Anssi
SorZa
'Senator'
'Senator'

Kyseessä oli A Vectra.
B Vectrasta en tiiä.

A veccussa ei ainakaa ollu mittariston pohjat liimalla kiinni.

viisarit nätisti haarukalla pois ja sitte pohjat lähti iha nyppäämällä.
Kuva
marttikos
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja marttikos »

Onko Sinulla punaiset superledit? Riittääkö mittariston valojen kirkkaus ja onko punainen huono väri? Vihreä olisi siisti, ja saa niitä sinisiäkin nykyisin.

Itse vaihdoin Kadetin mittarinvalot nopeusmittarin vaijeria irroittamatta, ja oli kova jobi, kun käteni ovat kuin lapiot!
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
SorZa
'Senator'
'Senator'

4kpl superkirkkaita sinisiä mulla siä palaa.
hyvin näyttää :smile:
Kuva
haapio
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja haapio »

minä porasin vanhaan lamppuun muistaakseni 5mm reijän ja pistin ledin suoraan siihen kiinni. ja sitten juotti vastuksen ja toisen piuhan kiinni. tällai ainakin käy suoraan mittaristoon lamppu. ja kyseessä myös a vecu
marttikos
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja marttikos »

Tuohan on hyvä idea! Näppärä laittaa tällaisen modifioidun lampun paikoilleen mittarinvaijeria irroittamatta.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
SorZa
'Senator'
'Senator'

Ei se mittarinvaijerin irrtotus nii kauheem kamala operaatio oo. ainakaa A Veccussa.
Kuva
m@ke
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja m@ke »

niin no ite vaihdoin koko mittariston nii eihän siel konehuonees ole kuin yksi pultti ja sit vairjeri on irti
Janne T
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Katoppa tuolta: http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 0&start=60 tuo mun selostus, ja muutenkin koko topicci alusta loppuun, niin voipi vähän aueta tämä homma. Muutenkin searchilla löytyy miljoona riviä tekstiä aiheesta.
JPNIEMI
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JPNIEMI »

Ledin etuvastuksen mitoitus!!
Eli käyttöjännitteestä(autoissa noin.13.8v) vähennetään ledin kynnysjännite (selviää liikkeestä kysymällä tai karkeasti näin punainen 1.6v, vihreä 2.1v, keltainen 2.1v, oranssi 2.2v ja sininen 4-5v)laskutoimituksen tulos jaetaan ledin virrankestolla, joka selviää taas liikkeestä tai käyttämällä yleistä 20mA

esim yksi kappale punainen ledi(kynnysjännite 1.6v ja virrankesto 20mA) autossa jossa jännite on tuo 13.8v.

13.8V-1.6V=12.2V
12.2V/0.02A=610 ohmia

jos kaksi lediä sarjassa vähennetään kaksi kertaa tuo kynnys jännite eli 3.2V. rinnankytkennässä vain kerran.

Huom! ledit tarvitsevat aina tuon etuvastuksen, jos haluaa niiden kestävän pitkään.

Toivottavasti tästä on jollekkin apua, joka on miettinyt mistä nämä ohmimäärät tulevat ja huomaa että kaikilla ledeillä ei ole samat kynnysjännitteet ja virrankestot!
SorZa
'Senator'
'Senator'

sinisen superkirkkaan ledin kynnysjännite on 2.6V. ainaki mulle sanottiin ko ledejä ostin.
ja Auton mittariston taa tulee muistaakseni tasan 12V kun taas esim. kelloon 13.8V.
en lähe väittelemään mutta mun mielestä on näin.
Kuva
Vastaa Viestiin