Eli emäntä nyt innostui merivasta, josta nyt on ollut jo jonkin aikaa puhetta.
Itse mietin lähinnä sitä, että eikö koneet ole ns. vanhalla tekniikalla, jossa remmin vaihto on 60tkm välein. Autotalli.com väittää huoltoväliksi 30tkm/60tkm ja ajallisesti vuosi. Onkohan se joskus ollut pienempi?
Itse aikanaan merivalla ajelleena tykkäsin siitä mutta suorituskyky taisi olla aika vaisu... riittäisköhän 1.8 ihan normiajoon... opc:tä en kuitenkaan ajatellut meille investoida vaikka se kieltämättä kiehtoisikin
Onko meriva siis enemmänkin järki- vai tunneostos? Mielipiteitä, por favor
TÜV-katsastusraportti: Opel Merivassa vähiten vikoja
Opel Meriva nousi suuren saksalaisen autokatsastajan TÜV:n (Technische Überwachungs Verein) tuoreimman raportin voittajaksi. Opel saavutti voiton ensimmäisen kerran.
Muita voittajia eri ikäryhmissä ovat Porsche 911, Porsche Boxster sekä Toyota RAV 4.
Eniten vikoja löytyi Chrysler Voyagerista, Kia Carnivalista sekä Renaultin Espace- ja Twingo-malleista.
Itsellä vajaan vuoden ollut OPC ja en kyllä yhtään ihmettele tuon raportin tulosta. Laadukkaimman tuntuinen auto mitä olen omistanut, pissii esim. samanhintaisia VAGeja silmään. Laadukkuuden kuulee jo mm. siitä miten ovet ja takaluukku menee kiinni. Lukkomekanismit on myös laadukkaan oloiset, etenkin takaluukun vaivattomuus tekee vaikutuksen joka kerta. Menee käytännössä itsekseen kiinni, talvellakin. Moottori ei kuluta öljyä (vrt. uudet VAG:it), alusta ei kolahtele. Tuntuu hyvin kasatulta kaikenkaikkiaan.
Tavallinenkin malli tuntui hyvältä mitä liikkeessä tuli ihmeteltyä, uskoisin olevan hyvä valinta senkin.
Tosin jos vähänkään meinaa varusteita ruksia niin kannattaa harkita suoraan OPC:ta, pitää arvonsakin paremmin.
Meillä takana kohta 9000km.
Tyytyväisiä on oltu ja vaikka meillä on 2 muksua ja koiruus on tilat riittäneet, koska koira ei yleensä ole pidemmillä reissuilla mukana.
Moottori on yllättävän sitkeä 1,6 litraiseksi.
Meriva on pituudeltaan 404 cm eli 7 cm viistoperäistä Astraa lyhyempi. Sisätiloiltaan se vastaa kuitenkin suunnilleen Vectraa leveyttä lukuun ottamatta. Pituus- ja korkeussuunnassa tilaa on hyvin täysikokoisillekin matkustajille. Siirtämällä takaistuimen taka-asentoon saadaan polvitilaa varmasti riittävästi pitkäjalkaisimmillekin matkustajille. Takaistuin on myös istuinmukavuudeltaan luokkaa edellä Astraa. Helpoimmin mieleen tulevaan kilpailijaan, Ford Fusioniin verrattuna tilaa on enemmän. Sen selittää jo 15 cm pidempi akseliväli. Jostakin syystä Meriva on myös erittäin painava: perusmallin omapaino on 1350 kg eli 280 kg Fusionia enemmän.
Kaveri osti viime vuonna uuden Merivan 1.6 koneella. Olen käynyt sillä muutaman kerran ajelemassa, ja auto yllätti kyllä positiivisesti. Se oli suuntavakaa (eikä heilunut tuulessa) ja jopa tolla 1.6 koneella ihan riittävästi kulki. Sisusta on melko nerokas kaikenkaikkiaan. Ja ainakin kaveri on sanonut että ei ole mitään ylimääräistä vikaa ollut, pelkät perushuollot vain ja on ollut erittäin tyytyväinen hankintaansa
meillä on ollut kohta vuoden tuollainen 1.6 Meriva ja pirun tyytyväinen ainakin olen siihen ollut,ei mitään mainittavaa vikaa.
Vaimohan sillä pääasiassa ajelee ja hän ainakin tykkää niin pirusti siitä että ei varmasti kovin helpolla luovu siitä.
Muuten olen sen pitänyt ihan vakiona mutta kesällä alla on 17" alut,madallussarjaa olen ajatellut että saisi hieman nätimmän näköiseksi mutta katsotaan laitanko vai tyydynkö tuohon vakio korkeuteen.
Tilat riittää mainiosti ainakin meillä,Minä+Vaimo+2kpl. lasta sekä 2kpl. koiria(pieniä ranskanbulldoggeja)
Suosittelen erittäin paljon Merivaa jos sellainen on mielessä hankkia
Opel Astra Sport tourer 2016
Opel Astra Twin top 2007
Meillä on ollu vuoden verran meriva 1.6 16v -03, jolla ajettu 54000 ja kohtalaisen tyytyväisiä ollaan oltu. Miinuksena on ollu lamda-anturin rikkoutuminen, ohjaustehostin ei välillä toimi ja takajarrut jumii pakkasella. Perhe-autona loistava ja väljäntuntuinen, eikä vie bentsaa hirviästi. Koneessa sais vähä olla enempi potkua, ehkä se 1.8 vois olla järkevän kokonen moottori tuohon.
essentia- kirjoitti:Eli emäntä nyt innostui merivasta, josta nyt on ollut jo jonkin aikaa puhetta.
Itse mietin lähinnä sitä, että eikö koneet ole ns. vanhalla tekniikalla, jossa remmin vaihto on 60tkm välein. Autotalli.com väittää huoltoväliksi 30tkm/60tkm ja ajallisesti vuosi. Onkohan se joskus ollut pienempi?
Itse aikanaan merivalla ajelleena tykkäsin siitä mutta suorituskyky taisi olla aika vaisu... riittäisköhän 1.8 ihan normiajoon... opc:tä en kuitenkaan ajatellut meille investoida vaikka se kieltämättä kiehtoisikin
Onko meriva siis enemmänkin järki- vai tunneostos? Mielipiteitä, por favor
Kohta tulee 10tkm täyteen 1.8 litraisella Merivalla.
Tähän mennessä on ollut yksi parhaimmista autoistani ikinä.
Laatu on hyvää ja käytännöllisyys huipussaan.
Vuoden aikana ei ole esiintynyt mitään ihmeellisiä vikoja, muutama napinan aihe löytyy mutta ne saa odottaa vuosihuoltoa.
Niin ja kyllä ainakin tällä on päässyt ohi mukavasti, kun on tarvinnut.
Tuuli kyllä ottaa helposti autoon.
Vastaus kysymykseen: Meriva on 90% järkiostos. Varsinaista ajamisen iloa ei löydy, mutta tavarat ja ihmiset liikkuvat tällä palloautolla oikein mainiosti.
Oma kulkine on 1.8 -03 ja on nähnyt maailmaa reilun 70 tkm verran. Laatikko on aika tiuha- kulutustahan se nostaa, mutta toisaalta ohituksiin ei välttämättä tartte kepittää ja kärrykin kulkee hyvin perässä. Ennen ostoa tuli ajettua molemmilla silloisilla 1.6-bensoilla ja oma valinta oli nopeasti tehty.
Öljyä ei kulu vaihtovälillä juuri ollenkaan ja ajoa estäviä vikoja ei ole ollut. Renkaat kestävät todennäköisesti 100 tkm asti. Mitään kulutusosia ei ole vaihdettu (jarrut/iskarit/tukivarret/jnejne) eikä ole vielä näköpiirissäkään mitään sellaista. Jakopää on toki huollettu kuudenkympin huollossa. Ei nitise/natise/kolise, kuljettaa vain uskollisesti. Monen monella opelilla ajaneena juuri tämä hälyäänien puuttuminen oli suurin yllätys.
Vanha tekniikka vs. uusi: oma mielipiteeni on, että uusi ei aina välttämättä ole parempi. Just tuo jakopää pitää huoltaa tiuhaan, mutta 4v/60tkm tämän tyyppiselle taajamakaaralle ei ole mahdoton. Tuskin kukaan maantiellä työkseen viihtyvä merivaa hankkii (vaikka omallanikin on vuorokaudessa enimmillään päästelty tuhannen kilsan verran).
Kahdella työkaverilla on hajonnut vaihdemekanismi kepin juuresta.
Toinen laittoi pakin päälle ja auto lähti eteenpäin
Toisella meni vain kolmonen sisään..
rakas avovaimoni haluaisi tällaisen "koppi"tila-auton ja toi meriva miellyttäs enenmmän mua ku zafira... mahtuuko takakonttiin normaalit lastenrattaat sillai ihan heittämällä tietenkin kasaa taitettuna renkaat paikallaan vai joutuuko vääntämään? entäs onko peräkontti pelkistä vaunuista täynnä ku pitäs mahtua kyytiin kahden aikuisen ja kahden pienen lapsen tavan tavarat. ois semmonen 1.8 järkihintaan tarjolla...
tuli kokeiltua vaunujen sopivuus merivaan, ja kyl sinne normikokoiset meni, tosin hattuhylly poistettuna. Mukaan mahtuis lisäksi 1-2 pientä kassia, mutta ei tavaraa siis vaunujen lisäksi mitenkään ylipaljon mukaan mahdu