Kysymyksiä B-mallin Omegasta.

Keskustelua Opeleista
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'

Kysymyksiä B-mallin Omegasta.

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

No niin, nyt kotipihaan eksyi vihdoin ja viimein Opel Omega '97, 2.0i 8V GL, aj. 230 tkm. Ruostettahan tuossa on jonkin verran havaittavissa, mutta sen kanssa voi elää siihen saakka kun on aika ruveta niitä paikkailemaan ja maalailemaan. Tekniikan osalta onkin pari kysymystä, joihin kyllä Searchilla löysi joihinkin vastauksia kiitettävästi. :)

Kysymys #1:
Autossa on kaksiosainen (?!) se monitoiminäyttö, eli kyseessä lienee se vanhanaikaisempi näyttötyyppi (ja pienempi kuin se uudempi?), joten mitenkäs sen puuttuvat pikselit saa takaisin jos uudemmassa se onnistui lattakaapelia puristamalla paremmin kiinni piirilevyyn?

Kysymys #2:
Ajattelin vaihtaa tuohon ihan "normaalin" CD-soittimen kasettisoittimen tilalle. Pimeneekö samalla tuon kaksiosaisen monitoiminäytön ylempi osa tyystin? Alempi toiminee normaalisti?

Kysymys #3:
Onkos 2.0 8V -koneessa muita tyyppivikoja kuin venttiilikopan tiivisteen krooninen vuoto?

On muuten todella mahtava ajettava pikkuisen Opel Astran jälkeen maantiellä. Meno on vakaata kuin junassa ja jotenkin tuntuu siltä, että tuon 8-tappisen koneen voimapuoli riittää vallan mainiosti, vaikka alunperin olin hakemassa 2.5 V6 -koneista Omegaa. Ai niin, tuosta poiki lisäkysymys. :D

Kysymys #4:
Onko MV6:n ja 2.5 V6:n koneet muuten samoja, mutta MV6:n vain tehty puoli litraa isommaksi? Onko esim. voimansiirto sama ko. autoissa? Seuraavaksi olisi varmaan hakusessa jompikumpi noista autoista tämän "seuraajaksi" kunhan ensin saadaan hieman lisää kilometrejä tämän mittariin.

Kiitos etukäteen vastanneille -- osaan arvostaa pieniäkin tiedonjyviä sangen suunnattomasti. :)

--Sami
Osbo
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Osbo »

Kohtalotovereita!

Kys. #2:
Vaihdoin omaani alkuperäisen VDO-CD:n tilalle Sonyn CD-mp3:n ja monitoiminäyttö pimeni soittimen toimintojen osalta. Päivämäärä palaa ruutuun, kun soittimen sammuttaa. Ajotietokoneen näyttöjä omassani ei ole muutenkaan aina näkyvää ulkolämpötilanäyttöä lukuunottamatta. Kun muuten vaihdosta teet, on todennäköistä että joudut vaihtamaan keltaisen ja punaisen johdon paikkoja soittimen johtosarjassa.

Kys. #3
Mainitsemasi lisäksi en osaa muuta mainita kuin että ihmeellisen luotettavassa maineessa on. Moottorin toiminnasta ei pahaa sanaa omien (vaivaisten) seitsemän tuhannen ajetun kilometrin jälkeen. Ei tarvitse yhtään jurrata käyntiin ainakaan talven kovimmilla, eli max. 20c pakkasilla, aina hurahtaa nopeasti joskin tietysti lämpenemiseen asti vähän nakutellen.

Tässä sitten niitä pieniä tiedonjyväsiä tarpeeseen,
terv. 11/97 rekisteröidyn 2.0i 8V 229tkm ajetun GL-Ompon syystalvella ostanut!
Ohan tää hieno auto ajaa, hiljaisuudellaan kilpailee viissatku-bemarin kanssa. Ei liikaa säilytystiloja tai mukitelineitä, mutta tilaa pirusti ja ruuma on ku Octaviassa. Suoralla ohjauksessa on pieni tunnoton alue, joka kuitenkin tuntuis häivettyvän kun vauhtia koventaa reilummin. Kori ja alusta on melko jousteliaita, mutta ken' mutkateitä tahtoo kaahata, ostakoon alfan ja nauttikoon kunnes remmi repeää tai jotain -(z)-
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'

Kiitoksia Osbolle asiallisista vastauksista! Näemmä samassa veneessä ollaan samanlaisten autojen kanssa. :thumbsup:

Jos kerran puolet tuosta näytöstä pimenee soittimen vaihdoksen myötä ja toinen puoli toimii vain kun soitin on pois päältä, voisi melkein koko näytön pistää pimeäksi korjaamisen sijaan. :-? Omalla tavallaan pääsisi helpommalla ja mitä sitä suotta korjaamaan jotain, josta ei pääsisi edes nauttimaan.

Vanhassa Astrassa tuo vanha 2.0i 8V -kone kesti (siis olisi kestäny) jakohihnan katkeamisen, mutta tässä Omegan 2.0i 8V -koneessa ei taida samaa "turvaa" olla? Täytynee turvan varalta vaihdattaa jakopäähihna + osat, niin ainakin saa olla huoletta hetken aikaa.

Ja mitä tuohon tilaan tulee, niin itse -- toki taas vanhaan ja pieneen Astraan verrattaessa -- ainakin olin haltioitunut kun kesärenkaat sujahtivat sedan-mallisen auton takakonttiin ilman ongelmia. Takana istuville on mukavasti tilaa jaloille, vaikka itse 184-senttisenä kaverina pidänkin kuskin penkkiä varmaan aika takana pitkien koipieni takia. :)

--Sami
Jepa
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Taitaa olla sama "turva" jakohihnan katkeamisen kanssa tässäkin koneessa.
Osbo
'Admiral'
'Admiral'

Kaikin mokomin naes. Tarkemmin sanottuna samassa laivassa, kun Omegoista puhutaan. Kyllähän moinen turva löytyy, eli jos remmi repeää niin kone jää vapaasti pyörimään. On muuten hihnan vaihdatus melko kohtuuhintasta, Metro-Auto ottaa hihnan ja vesipumpun vaihdosta 290e. Ties mitä sitten pienemmät pajat velottaa. 60 tonnia näissä tais olla ainakin hihnan vaihtoväli, jossen väärin muista.

:sleep:
Waunu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Waunu »

Kysymys kakkoseen pikkutarkkaa tietoa vähäsen. Kun vaihdat soittimen sinne, niin sen lisäksi että joudut keltaisen ja punaisen piuhan paikkoja vaihtamaan (ei muuten toimi muisti soittimessa, eli heräte ei pelaa) niin voit joutua vetämään punasen piuhan sähköt jostain muualta kuin rosvoamaan siitä alkuperäisestä johtosarjasta. Itelläni katosi nimittäin kaukokeskuslukitus kun oli virrat rosvottu siitä alkuperäisestä liitinsarjasta. Jotenkin jänniteheitto vaikuttaa tässä mallissa k-lukon toimintaan...

Autoni on vm.97 2,0i 8v

Tässä vielä linkki aikaisempaan keskusteluun soitin propleemasta:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=101049
Suoraa huutoa 3000 24v
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

Osbo kirjoitti:Kaikin mokomin naes. Tarkemmin sanottuna samassa laivassa, kun Omegoista puhutaan. Kyllähän moinen turva löytyy, eli jos remmi repeää niin kone jää vapaasti pyörimään. On muuten hihnan vaihdatus melko kohtuuhintasta, Metro-Auto ottaa hihnan ja vesipumpun vaihdosta 290e. Ties mitä sitten pienemmät pajat velottaa. 60 tonnia näissä tais olla ainakin hihnan vaihtoväli, jossen väärin muista.

:sleep:

Ohhele, sanoisin tosta hihnanvaihdon hinnasta, ihan homokallista. Ton remmin vaihtaa itekki todella nätisti, vaikka kerrostalon pihassa parkkipaikalla, jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Voin vaihtaa remmin tommoseen koneeseen 50€:lla, kunhan osat tuo mukana, aikaa menee omegassa max. tunti kahvitauot mukaanluettuna. :lol:
Osbo
'Admiral'
'Admiral'

Itselleni se kuulostaa kohtuulliselta, kun on alfabbs:ää tullut lueskeltua jonkin aikaa. Alfan kaksmarkkanen (joskin etuvetoisen rivikone) on "jos jonkin verran" kalliimpi hihnottaa. Ja kyllä se leima muiden merkkileimojen perään huoltokirjaan aina jotain merkkaa. Mutta mikäli vaikka neuvot mulle homman halvalla, niin mähän otan yhteyttä 45 tonnin päästä ;) Mä en vielä osaa rassata kun kakspyöräsiä, ihan hyväkin ettei oo paljoa tarvinnu autoa korjailla.

Mites muuten, millanen homma on vaihtaa etukallistuksenvakaaja? Katsastuksen mukaan on välystä kiinnityksessä (onneks ainoa huomautus).
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

Osbo kirjoitti:Itselleni se kuulostaa kohtuulliselta, kun on alfabbs:ää tullut lueskeltua jonkin aikaa. Alfan kaksmarkkanen (joskin etuvetoisen rivikone) on "jos jonkin verran" kalliimpi hihnottaa. Ja kyllä se leima muiden merkkileimojen perään huoltokirjaan aina jotain merkkaa. Mutta mikäli vaikka neuvot mulle homman halvalla, niin mähän otan yhteyttä 45 tonnin päästä ;) Mä en vielä osaa rassata kun kakspyöräsiä, ihan hyväkin ettei oo paljoa tarvinnu autoa korjailla.

Mites muuten, millanen homma on vaihtaa etukallistuksenvakaaja? Katsastuksen mukaan on välystä kiinnityksessä (onneks ainoa huomautus).
Ton homman suorittamiseen löytyy kyllä täältä ohjeita vaikka millä mitalla, ja jos tuntuu ettei uskalla alkaa netin ohjeiden kans tekemään, niin hanki vaikka alfamerin korjauskirja. Säästää monet korjaamokäynnit ja hengenahdistukset ku ei tarvi niitä korjaamolaskuja maksella.

Siis, eihän sitä koko vakaajaa tarvi vaihtaa, ellei se sitte ole poikki :lol:
Kuke
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kuke »

Jaahas onnittelut hyvästä autovalinnasta, itsellä reilu 70 tuhatta vastaavalla ompulla takana, todella mukava auto ajella. Tuosta soittimen vaihdosta vielä eli mulla oli soittimen vaihto lyhkäisyydessään niin et orkkis pois, uus jvc-mp3 soitin paikalle, ja hienosti on pelittänyt. Jakohihnan vaihdatin raision autohallissa (opel huolto) tekivät samalla myös muuta huoltoa mm tulpat,öljyt ja raitis-ilmasuodattimen, kuitista katsoin oli maksanut 340 euroa, en pitänyt pahana hintana. Tuossa mun allekirjoituksessa on linkki mun projektit osioon, käyppä kurkkaamassa, siellä on jotain juttua omegasta :wink:
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'

Kiitoksia kaikille vastanneille! Nyt on allekirjoittanutkin hieman fiksumpi oman autonsa suhteen, joten suunta on selvä, että mitä tulevaisuudessa autolle tapahtuu. :)

Kuke, onpas hillityn tyylikäs Omega teikäläisellä. 8) Itse asustelen Turussa, joten eipä olisi paha matka lähteä Raisioon teettämään remonttia Autohallille. Tosin samat hinnat lienevät täällä Turussakin, ja täällähän on myös se Autohallin pikahuolto, eli Masterfit tms. Jos sait soittimen toimimaan ihan suoraan swappaamalla uuden soittimen vanhan paikalle, niin jäikö lämpötilanäyttö yms. näkyviin jopa silloin kun stereot ovat päällä?

Itse olen todella tyytyväinen autoni väriin, joka sattuu olemaan suht'kot harvinainen sähkönsininen. Ainakaan itse en ole kovinkaan montaa B-mallin Omegaa nähnyt tämän värisenä. Ruostetta tässä on lokasuojankaarissa ja hämäävästi ruosteläikät keskellä kuskin puolen ovia. :no: Varmaan aika ilkeä korjattava, koska värin puolesta on varmaan hankala itse paikkamaalata nuo niin, ettei niitä näkyisi.

Nyt on 184 km takanapäin tällä autolla ja keskikulutus oli tuolla 20 asteen pakkasessa 9,5 litraa / 100 km. Tuosta matka-ajoa n. 140 km ja loput kaupungissa pörräämistä. Lienee varmaan ihan OK kulutus, olettaisin?

Onkos tässä 2.0i 8V -koneessa samaa vikaa kuin joissain muissa Opelin koneissa, että venttiilivarrenkumit (vaimikäihmesenytolikaanoikealtanimeltään?) hajoavat/irtoavat ja öljyä alkaa katoamaan sitä kautta? Ainakin edellisen omistajan jäljiltä öljyä oli hieman alle puolivälin öljyn mittatikun minimi- ja maksimikohdan välillä.

Mukava auto kaiken kaikkiaan. :)

--Sami
Osbo
'Admiral'
'Admiral'

Sanon vielä jossen jo maininnut, että lämpötilanäyttö toimii mulla soittimesta riippumatta, kellokin.
Nyt täytyy taivastella, että ajatko sä mun autolla vai mitä, mulla on nimittäin myös metalliväri-sininen :D Laitanpas kuvan, saatko selvää onko sama väri? http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=7560

Autotalli.com lupaa kaupunkiajossa 11.3, seka-ajossa 8,1 ja maantiellä 6,5. Tuntuu pitävän paikkansa, talviajo tosin nostaa sekakulutuslukemia luonnollisestikin, itsellä koko ajan nousussa, edellistankkauksella 9,5L/100km, viime kerralla 10,5. Lämpimällä samaa ajoa noin 9 litran kulutuksella.
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'

Kappas,

hieno väri se sielläkin. :) Itselläni on hieman erilainen väri. Odotas kun yritän saada siitä kuvan jonnekin sivustolle. *säätää hetken taustalla*

Olipas hankalaa. Olin muistaakseni rekisteröitynyt jo tuonne Putfile.comiin, mutta en tietenkään muistanut käyttäjätunnusta ja salasanaa, joten piti rekisteröityä uudestaan. :D Tuosta ao. linkistä löytyy pari kuvaa tuosta Omegasta, joka eilen saapui ilostuttamaan (!?) pienen Sami-pojan elämää. ;)

http://www.putfile.com/sami78

--Sami

EDIT: Kuvat on hieman huonoja, mutta väri on siis eri kuin tässä autossa: http://www.nettiauto.com/1084829
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

eikös ton pvm:n saa palaamaan siihen näyttöön kun ottaa sen sinisen johdon irti siitä liittimestä.

ainakin astra-F ja B-vectra onnistuu näin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'

Kiitoksia vastauksista. :)

Nyt kun on vanhat ongelmat "hoidossa", niin uutta pukkaa päälle. Tänään kun lähdin töistä ruokaa hakemaan, syttyi n. 20 metrin ajon jälkeen ABS-valo palamaan ja samalla ABS-jarrut hävisivät käytöstä, ts. sain renkaat lukkoon jarruttamalla tarpeeksi kovaa.

Valo hävisi kun sammutin auton, mutta palasi taas pian uudestaan riesaksi. Toisella kerralla valo ei enää syttynyt ja nyt on pari kilometriä takanapäin ilman samaa ongelmaa.

Etsin tuossa taas Searchilla tietoa asiasta ja löysin vain A-mallin Omegasta vastaavan tapauksen. Eli voisiko ABS-anturit olla likaiset ja/tai vaihtokunnossa? Itse en ole koskaan ABS-järjestelmää nähnytkään, joten pakko kysyä tietämättömänä: voiko tarpeeksi kuluneet jarrupalat tai -levyt aiheuttaa anturille virhetilan, jolloin ABS-jarrut kytkeytyvät pois päältä?

Nyt on aika :sleep:, joten täytyy murehtia huomenna lisää. :)

--Sami
Vastaa Viestiin