Katsastajalla huono päivä?

Keskustelua Opeleista
mustavihannes
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Realsanta kirjoitti:mun muistaakseni se on 2m ja 80db, mutta en löytänyt sitä finlexsistä,

mutta korva kuulolla ei voi hylätä pitäähän sen esittää mittarilla että menee db yli.. samoin ei se voi jarrujakaan perstuntumalla hyllyttää
dynon ne täytyy näyttää ettei toimi oikein
Itseasiassa voi, mulle kävi näin joskus vuonna miekka ja kivi(2001?). Kadett B, rumpujarrut edessä. Dynon mukaan poikkema sallitun rajoissa, mutta katsarin mukaan "puoltaa liikaa jarruttaessa, jos päästää ratista irti niin huomaa että ratti kääntyy toiseen suuntaan" johon mun faija totesi että "Eikös siitä ratista oo tapana ollu pitää kiinni ajaessa" :) No, jarrut säädettiin uudestaan ja leima tuli paperiin vielä samana päivänä...
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja harza »

mustavihannes kirjoitti:
Realsanta kirjoitti:mun muistaakseni se on 2m ja 80db, mutta en löytänyt sitä finlexsistä,

mutta korva kuulolla ei voi hylätä pitäähän sen esittää mittarilla että menee db yli.. samoin ei se voi jarrujakaan perstuntumalla hyllyttää
Itseasiassa voi, mulle kävi näin joskus vuonna miekka ja kivi(2001?). Kadett B, rumpujarrut edessä. Dynon mukaan poikkema sallitun rajoissa, mutta katsarin mukaan "puoltaa liikaa jarruttaessa, jos päästää ratista irti niin huomaa että ratti kääntyy toiseen suuntaan" johon mun faija totesi että "Eikös siitä ratista oo tapana ollu pitää kiinni ajaessa" :) No, jarrut säädettiin uudestaan ja leima tuli paperiin vielä samana päivänä...

Näistä kommenteista muistu miellen, kun isä ukko oli katsastamassa vanhaa ransittia ja katsastusmies oli takonu pohjaan reikää, niin isäntä oli meinannu sille että "on siellä ovikin" oli kuulemma katsastus jäänyt kesken, ja tullu seuraava suikkalakki jatkamaan. :D Sori ot...
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
Vectra A MV6
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Vectra A MV6 »

Ihmetyttää miten supersprintin pöntöstä (pitäisi olla aika laadukas) lähtee liikaa meteliä, itsellä vectraan tarkoitettu supersprint 2.5" putkella ja äänet melkein yhtä hiljaiset kuin vakio osilla.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Jarrut voi perstuntumalla hylätä

mm.
- takapainoiset jarrut dynolla hyvät, mutta jarrutuksessa kääntyy poikittain
- kiinteä nelivetoauto jarrujen katsastus
- jarrut puoltaa liikaa (voi johtua virheellisistä ohjauskulmista)

j.h
liteFun
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja liteFun »

01.10.1995 tai sen jälkeen tyyppihyväksytyn auton
- äänen voimakkuus sai olla enintään
- 74 dBA M1-luokka, kokonaismassa enintään 3.5 t
- 76 dBA N1- ja M2-luokka, kok.massa enintään 2.t
- 77 dBA N1- ja M2-luokka, kok.massa enint. 3.5 t
- 77 dBA N2- ja N3-luokka, moott. teho alle 75 kW
- 78 dBA N2- ja N3-luokka, moott. teho 75 - 149 kW
- 78 dBA M1-, M2- ja M3-luokka, kok.massa yli 3.5 t ja moottorin teho 150 kW tai suurempi.
- 80 dBA M1-, M2-, M3-, N2- ja N3-luokka, moottorin teho 150 kW tai suurempi.

Taitaa noilla rajotuksilla olla uudemmatkin. Mä en oikein usko että kovin monessa autossa ees noita arvoja ylitettäis, ainoastaan ne joissa putki on poikki?
Jabajee
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jabajee »

Mitä tuolta Marteliuksen ja Supersprintin sivuilta vilkaisin niin
Tuotenumeron edessä olevien symboolien merkitys: Punainen ympyrä: e-hyväksytty. Vihreä tähti: Sopii alkuperäisen katalysaattorin kanssa. Keltainen neliö: Vain kilpakäyttöön. Sininen kolmio: Tuotteen valmistus lopetettu, saatavan niin kauan kuin varastoa riittää.
Ja noissa universal pöntöissä ei missään ole punaista ympyrää tuotenumeron edessä.
Joten 1/98 ja sitä uudempiin autoihin niitä ei saa laillisesti laittaa, vaikka ei kuuluisi minkäänlaista ääntä.

Tosin tässä tapauksessa se oli hylätty väärin perustein (melu ilman mittausta). Mutta vaikka meluraja alittuisikin, niin pönttö on silti "laiton".
Kuva
Sam79
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Sam79 »

Tuollahan se on mainittu AKE:n sivuilla kohdassa Katsastuksen arvosteluperusteet että melu mitataan kuuntelemalla ja tarvittaessa mittarilla.
Vastaa Viestiin