saranatapit...prrrr

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
puttonen1986
'Kadett'
'Kadett'

saranatapit...prrrr

Viesti Kirjoittaja puttonen1986 »

jumankauta.kertokaaa mite saa astraan vaihettua saranatapit....ei meinaa millää lahtee...ei vaikka kuinka yrittää murjoa!
Antti the Mato
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Antti the Mato »

jos siinä on samanlainen putkisokka kuin opeleissa on ollut jo 60 luvulta asti niin se ei ihan itsestään irtoa. jotain hyvää liukastetta suihkit sinne pari päivää ja sit vaan voimalla. tohon on olemassa semmonen oma työkalunsa et jos on joku kaveri toissa alan liikkeessä niin kannattaa kysyä jos sais lainaan.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Tunkilla nostat ovea päästä kevyesti,jotta saa painon pois saranoilta.
Tämän jälkeen vaikkapa ruuvari sitä saranatapin kaulusta vasten ja naputtamaan.
BSport
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja BSport »

Sopivan kokoset lukkopihdit kiinni siihen saranatapin kaulukseen ja sitten pari napautusta vasaralla pihteihin niin lähti ainakin omegasta aikoinaan...
ropjar
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja ropjar »

BSport kirjoitti:Sopivan kokoset lukkopihdit kiinni siihen saranatapin kaulukseen ja sitten pari napautusta vasaralla pihteihin niin lähti ainakin omegasta aikoinaan...
Itse käytin saranatapin kaulukseen itse tehtyä työkalua , sopiva latakanpala ( lev.noin 20-25 mm ), rälläkkä ja muistaakseni 8mm pora. Poralla reikä latakkaan sopivaan kohtaan ,ei liian "syvälle" , rälläkällä ajaa siten "haarukan" ... Pari nopeeta iskua ja hyvin irtosi. On muuten esim. Biltemalla myytävänä ihan oikea irrotus työkalu.
Astra -97 1.7TDL Kara Vaan
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tursas »

ropjar kirjoitti:On muuten esim. Biltemalla myytävänä ihan oikea irrotus työkalu.
..mä kerran soittelin läpi biltemat, motonetit ja kävin läpi luettelot ...ei löytyny sitä työkaluu millä niitä ylätappeja pääsee lyömään alaspäin, ettet vaan tarkoittas sitä bilteman tuurnaa, jolla irrotetaan ooppelien levyjarrujen tapit...sillä pääsee kyllä naputtelee niitä alatappeja ylöspäin... :roll:
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Just tein omaan f astra farkkuun tuon rempan.Tunkilla oven päästä pikkasen nostaa et ei oo tappi jännityksessä.Pari pientä iskua meisselin kanssa ni rupes tulee ulos,tuli ehkä liiankin helposti.Tottakai mun tapauksessa se tappi oli poikki ja ei kirveelläkään liikkunu mihkää se jämä sieltä.Aikani kun tappelin ni kyl se loppujenlopuks onnistu.
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Pihdit ja vasara on toimineet hyvin, mutta on mulla tehtynä sellainen työkalu millä saa ne kauluksettomatkin tapit pois ja myös tapin pätkän jos on katkennut.

Eli 6mm jenkatankoa, jota on hieman ohennettu että sopii saranatapin läpi. Päähän 20mm korkea mutteri sorvattuna pyöreäksi, halkaisija aavistuksen pienempi kuin saranatapissa, eli n. 8mm.
Sitten vaan toiseen päähän muutama iso prikka ja mutteri niin saa ne pihdit siihen ja taas vasaraa käyttäen tapit pois.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
mikkis
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja mikkis »

P. Lanttola kirjoitti:Pihdit ja vasara on toimineet hyvin, mutta on mulla tehtynä sellainen työkalu millä saa ne kauluksettomatkin tapit pois ja myös tapin pätkän jos on katkennut.

Eli 6mm jenkatankoa, jota on hieman ohennettu että sopii saranatapin läpi. Päähän 20mm korkea mutteri sorvattuna pyöreäksi, halkaisija aavistuksen pienempi kuin saranatapissa, eli n. 8mm.
Sitten vaan toiseen päähän muutama iso prikka ja mutteri niin saa ne pihdit siihen ja taas vasaraa käyttäen tapit pois.
Samaa kikkaa / patenttia minä olen käyttänyt. 6mm kierretankoa ja muttererista kulmat pyöreäksi. Kierretangon päähän liukuvasara tms jonka päähän tehty 6mm tangolle jengat. Purku mantassa meni kauluksetomien tappien pois ottoon noin puoliminuuttia per tappi.
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Itellä katkesi calibrasta yksi tappi irroitettaessa,mutta ratkaisin sen naputtelemalla uuden tapin tilalle,joka sitten työnsi vanhan jämän ulos.

Tämä nyt ei tietty toimi jos ovi pitää irti ottaa...
Jones-
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Jones- »

Löysin saranatapin tilalta 6mm pultin :evil: ehkä olis aika laittaa tappi :lol:
._.
Vastaa Viestiin