Vähän off-topic, mutta just kun Blaukkari alko tekemää soittimen näkösiä vehkeitä, eikö mitää putkiradiotyyliä, ni sit tulee superruma ja kallis soitin..
Eipä onneks tuo "laukkari" kiinnosta.
Pioneerin USB-soitinta odotellessa..
Toivottavasti sait jarrupalat vaihdatettua. Huomasitko vaihdattaa samalla jarrunesteenkin.
Itse olen sellanen rasvanäppi. Ei siksi, että se niin hauskaa olisi, tai että siinä niin taitava olisin, on vaan aina ollut rahapula. Renkaita vaihtaessa katselin, että kyllä nuo palat itsekin voi vaihtaa,kun aika tulee.
Sain hankituksi melk. samanlaisen sorsan kuin sinullakin ja melk. samaan aikaan männätalvena. Vuoden 2000 1,2 ja 16V ja 50 000 ajettu. Tässä ei kyllä ole mitään juhlavuosihärpäkkeitä. Ihan perusversio 5-ovisena. 8000€ oli hintaa, jota pidin kalliinpuoleisena.
Alku oli ankea. Ekana aamuna pakkasessa ei käynnistyny. Akku tyhjä. Sähkövika löytyi ja korjautui kun poistin amatööriasennuksia. Vähällä tutkimuksella selvisi, että vain pari takuuhuoltoa oli tehty uutena. Sen jälkeen pelkkää laiminlyöntiä. Huolsin vähitellen kaiken minkä keksin ja nyt on sorsa jo tuttu ja lähes paras kaverini.
Öljy ja öljynsuodatin on korjaamohommia, kun on niin sottasta. Ilmansuodattimen vaihtaa yhtä helposti kun kaljat jääkaappiin. Raitisilmasuodatin on siinä tuulilasin edessä ritilän alla. Sitä saikin hetken etsiä. Se kannattaa vaihtaa ajoittain niin pysyy sisäilma parempana. Bensansuodatin tekee tukkeentuessaan ihme vikoja. Kannattaa kans uusia ajoittain, kun ei ole kalliskaan. Se on siellä alustassa tankin vieressä oikealla. Tulppien vaihdostakaan ei kannata numeroa tehdä. Se sylinterikannen päällä oleva sytty-yksikkö pitää vaan irrottaa erittäin varovasti. Siinä on sellaset pitkät tulpanhattupiiput ja niissä silikonikumiset tiivisteet jotka sitä vähän ahistaa. Sen kiinnitysruuvit on erikoiskannalla, mutta niitä meisselinpäitä löytyy kaikista rautakaupoista.
Uskallan veikata, että korjaamolla eivät vaihtaneet moniuraista laturinremmiä. Se nimittäin on tehty tavalla, joka on suoranaista vittuilua. Moottorin kannake pitää nim. irrottaa ja motti jotenkin vissiin pönkätä riipuksiin siksiaikaa. Odotan "innolla" kesää, että pääsen sitä harjottelemaan. Katkeamaan sitä ei pidä päästää, vaikka nuo ovatkin pitkäikäisiä.
Katsastusmieheltä kysyin, miksi ohjaustehostin keventää enemmän vasemmalle kuin oikealle? Vastasi, jotta ei siinä mitään vikaa ole. Hyviä autoja vaan ei enää tehdä. Muutenkin pitää sitä ohjausta tutkia joskus, kun siinä tuntuu sellanen nykäys, tai pykälä, kun kääntää ihan hiljaa keskiasennosta oikealle.
Kaasupolkimessa oli aluksi sellanen pitkä tyhjä etuveto. Haittasi ajamista, enkä millään siihen tottunut. Niinpä sitten poistin sen säätämällä parempaan kohtaan sitä säätöprikkaa sieltä kaasuvaijerin konehuoneenpuoleisesta päästä. Siinä muoviholkissa on sellasia säätökoloja. En ole ollenkaan varma oliko se oikein. Se jää nimittäin tavallaan roikkumaan sen vaijerin varaan koko kaasu, eikä stoppariinsa. Annoin sen kuiten olla, kun se tyhjäkäyntimekanismi kuiten on oikeassa asennossa ja ajo on luontevampaa. Kaasua pitää tulla kun sitä pyydetään.
Kesällä tutkin alustan ja koteloiden ruostesuojauksen ja kelvottomaksi totesin. On sinne jotain ruikittu ihan uutena, mutta ei ollu vakuuttavaa jälkeä. Moni paikka oli kokonaan suojaamatta, mm. ne pohjapellin alle hitsatut pitkät pitkittäiset ja poikittaiset jäykisteputket. Pesin niistä paineella kuran pois ja ruiskutin runsaasti dinitrolia. Etupilaritkin oli suojaamatta alhaalta asti. Kun kaikki paikat kävin läpi paineilmaruiskulla, oli koko dinitrolitörppö jo sopivasti tyhjä. Lieneekö tuo dinitroli sitten oikea aine nykyautoihin? Sillä kuiten suojasin edellisen ajopelin jokatoinen kesä. Se oli 15V vanha ja täysin ruosteeton kun annoin sen pojalle.
Syksyllä alkoi moottori kummasti nykiä pintakaasulla ja moottorinohjauksen häiriövalo vilahteli. Tutkin sitten tätä foorumia ja apu löytyi melkein heti. Ilmamassan anturihan se vati pesua. Korjaamolla olisivat varmaan vaihtaneet kallin osan turhaan. Kiitos Opelmiehet!!
Onkohan sorsaan saatavana vakionopeussäädintä? Opelliikkeen vastaukset olivat niin ympäripyöreitä, että asensin itse sellasen tarvikesäätimen ja hyvin on pelannut. Minulle se on pakollinen, muuten saan ylinopeussakkoja jokaisella vähänkin pitemmällä matkalla. Älä tee itse sitä, minkä voit tettää koneella. UGH
HMS77 kirjoitti:
Vähän off-topic, mutta just kun Blaukkari alko tekemää soittimen näkösiä vehkeitä, eikö mitää putkiradiotyyliä, ni sit tulee superruma ja kallis soitin..
Mäki sain aikoinaan ekan auton isin kustantamana ja seki oli kuiteski -83 corsa ihme et isil oli niin paljos rahaa satsata että ihan oman auton mulle osti
ascona_c kirjoitti:Corsasi on Opelin 100 -vuotis juhlamalli. Pitäisi olla muutamia erikoisvarusteita perusmalliin verrattuna. Mm. Alumiinivanteet, "astinlaudat", sävylasit, keskuslukko yms.
100-vuotisjuhlamalli?? Jos auto on vuosimallia -00. Opel täytti sata vuotta vuosina 1962, 1999 ja 2002 (Adam Opel AG:n perustaminen 1862, autonvalmistus 1899, ensimmäinen oma automalli 1902)
Vanhassa ehdottomasti vara parempi!
-81 Kadett Super 1,2N
-84 Corsa TR 1,3 S
--------------------------
mustapilvi kirjoitti:Katsastusmieheltä kysyin, miksi ohjaustehostin keventää enemmän vasemmalle kuin oikealle? Vastasi, jotta ei siinä mitään vikaa ole.
Olen kuullut sellaista tarinaa että kun Corsaan tuli sähköinen ohjaustehostin niin ensimmäisissä oli sellaista ongelmaa ettei toiseen suuntaan tehostanut laisinkaan (en muista kumpaan), mutta kuitenkin vaikuttaisi siltä että autossasi on jotain vikaa, tai mahdollisesti tulossa.
mustapilvi kirjoitti:Muutenkin pitää sitä ohjausta tutkia joskus, kun siinä tuntuu sellanen nykäys, tai pykälä, kun kääntää ihan hiljaa keskiasennosta oikealle.
Anoppilassa oli joku aika sitten vm.2000 sorsa, jossa tuo pykälä tuntui vain toisella rengassarjalla. En vain muista enää, oliko se sitten talvi- vai kesärenkaissa...
mustapilvi kirjoitti:Katsastusmieheltä kysyin, miksi ohjaustehostin keventää enemmän vasemmalle kuin oikealle? Vastasi, jotta ei siinä mitään vikaa ole.
Olen kuullut sellaista tarinaa että kun Corsaan tuli sähköinen ohjaustehostin niin ensimmäisissä oli sellaista ongelmaa ettei toiseen suuntaan tehostanut laisinkaan (en muista kumpaan), mutta kuitenkin vaikuttaisi siltä että autossasi on jotain vikaa, tai mahdollisesti tulossa.
Tehostaa se kyllä molempiin suuntiin, mutta oikealle aavistuksen verran heikommin. Katsastusmieskin vemputti pitkin pihaa aika tovin ennenku usko. Selväähän se on, että rikki mikä rikki.
Enemmän huolettaa se nykäisy. Se kun vähän haittaa ajoa liukkailla. Tuottaa välillä ylläreitä!
Se nyppää siltikin, vaikka sähköt ei ole päällä. Siis paikallaan seistessä. Tämä tehostinhan on ratinnapaan rakennettu sähkömoottori. Ikäänkuin sähkömekaaninen servovahvistin. Hintaakin sillä on niin peijakkaasti.
Nyppiminen katosi vähäksiaikaa kun rasvailin ohjauskardaanin niveliä ym. joka paikkaa tiskin alta. Tukka mukaan luettuna. Kesän jälkeen on kuitenkin pahentunu hiljalleen. Aina se ei kuitenkaan tunnu. Renkailla ei tunnu olevan vaikutusta. Ilmojen lämpö tuntuu sitä pahentavan ja pakkanen vähentävän. Pitäiskö sittenkin raidetankoa tai jotain sellasta tutkia?
Kyllä minä sen tutkin kun kesä tulee. Jos siihen asti pysyn ladulla. Kiinnostaisi kuulla, onko joku purkanu sitä rattia? Posahtaako se ilmapussi lärviin vai voiko sen irrottaa ja miten se lähtee? Entä tuleeko siitä vaikeuksia logistiikkaan, jos irrottaa plukin siitä ajonestoboksista lukon vierestä? Toimiiko mikään avain enään sen jälkeen? Millainen ohjauksesta tulee, jos poistaa ohjaustehostimen? (Sulakkeesta poistuu muutakin). Tilapäisesti voisi ehkä ajella sen rempan ajan hartiavoimillakin.
Myrkin tarkoittamaan aiheeseen palatakseni, piti vielä kertoa, että se akku kestää näköjään juuri ja juuri 6v. Se oli mulla ilmeisesti alkuperäinen, koskapa siinä oli isot Opel-merkit päällä. Jo viime kevättalvella oli kapasiteetti niin vähissä ettei antanu startata kun yhden yrityksen ja sitten tyhjä. En vaihtanu kesää vasten (kyllä kesällä kelpaa huonokin akku), mutta sitten syksyllä en jääny vaikeuksia edes odottamaan vaan vaihdoin sen uuteen.
Niin, ja se radio on vaihdettu joskus ja laitettu sellanen Alpine tai sinne päin. Se vaihteli toimintaansa vähän väliä itekseen, kunnes huomasin, että Opel-mini on sille LIIAN PIENI. Polvi tökkii sitä koko ajan namikohin. Muuten hyvä ja sopivan vanhanaikainen. Siinä kun on vielä kasettinauhuri, niin eivät varkaat sen takia särje ikkunoita.
Jumalauta mitä hommaa, mutta vihdoin sain sen aikaiseksi. Ooppelissani on nyt uusi radio. Saita kun olen, ostin LIDLISTÄ sellaisen welltech merkkisen bluetooth mp3/cd soittimen, jossa on myös paikat usb muistille sekä muistikorteille. Noh...
Ihan saatanasta tuo originaaliradion irroitus. Miksi vitussa autoon on pitänyt sotkea jotain torx ruuveja ? Piti käydä pelkästään tätä varten työkalutorilta ostamassa oikean kokoinen avain, sitten lisäksi ne kootkin vielä ilmoitettiin jollain aivan omalla torx systeemillä. Noh, testasin sellaista nippua josta yksi sopi, ostin sitten sen yhden. Radio lähti lopulta tuning-kaverini avulla irti, mutta johdot radion lokerikossa olivat niin saatanan lyhyet, että niiden käsitteleminen oli käytännössä mahdotonta. Mattoveitsi viuhui ja saatiin vähäsen liikkumavaraa johtoihin ja radiokin lopulta kiinni. Vehje toimi. Jee.
Seuraavana päivänä alkoivat vaikeudet. Kanavat eivät pysyneet muistissa.
Tietokoneihmisenä päättelin että pakkohan tästä on joku patteri olla kulunut ja olin jo näyttämässä Benelliäni Welltechille että paskan möivät. Tuning-kaverini kuitenkin oli sitä mieltä, että auto ei anna oikeaan pistokkeeseen oikeanlaista sähköä ja täten kanavat eivät pysy muistissa kun virran sammuttaa autosta. Noh, näinhän se sitten oli.
Kun osia etsiessäni mainitsin Oulun SP-elektroniikassa sanan "rosvoliitin", olin saada turpaan ja lentää ulos liikkeestä. Ainoa oikea tapa on kuulemma kolvata kaikki mahdollinen. Noh, tilan puutteen vuoksi se ei olisi ollut kovin helppoa. Sain lopulta rosvoliittimet realisointikeskuksesta. Liittimet paikoilleen noin 2h urakan jälkeen ja avot, se toimii sittenkin.
Radiolla oli kuulemma 3v takuu, mikä mielestäni tuntuu aika poikkeukselliselta mutta mukavalta.
En kyllä enää koskaan vaihda radiota mihinkään autoon. Tai annan homman suosiolla jollekkin liikkeelle tehtäväksi.
Ohoh Pojat, Eipäs Lähdetäkkään.
Entisen Corsan helevetin ylypeä omistaja.
whathifi kirjoitti:sitäkin saa kuulla että Opel miehille tulee varaosaluettelo kotia kun muille tulee autolehti.. ja päästäänpähän taivaaseen kun on ollut maanpäällinen helvetti
Volvo V60 D4 AWD - 19
Ex:Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16 ja lisäksi opeleita varmaan 20kpl.. vaan ei tule enää ainoatakaan.
Ford Fiesta 1.0T -21
Huomaa että on sun eka Opel. Jokainen on joskus tuskaillut sitä kun ne kaksi piuhaa on väärinpäin: Eli toinen virtalukolta tuleva mikä kertoo mankalle että kone sammui, sammu sinäkin, sekä toinen mihin tulee virta koko ajan JA millä pysyy kanavat ym. asetukset muistissa.
Kaikki mun irroittamat alkuperäiset mankat on muutes saanut kuusiokoloavaimella pois, ei oo tarvinut torksia.