Harjalliset pesut?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
yeahrl
'Kapitän'
'Kapitän'

Harjalliset pesut?

Viesti Kirjoittaja yeahrl »

Naarmuttaako autoa, jos käyttää harjallisissa pesuissa? Oon käyttäny harjattomissa mutta ei tunnu lähtevän puhtaaksi niissä. Eli uskaltaako käyttää harjallisissa?
temevee
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja temevee »

Riippuu paikasta. On niin paljon erilaisia pesureita, jotkut jopa ihan hyviä :-?
Jossain saa naarmuja, eikä ei tule edes puhtaaksi...
static
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja static »

Shellin reflex pesuloissa se kallein harjapesu on jopa ihan ok, tuntuu se vaha jopa jonkinaikaa kestävän joka hangataan siihen pintaan harjaksilla. Nesteen pesut on jotenkin kyllä hintaansa nähden tehottomia, kestää tuplasti pidempään eikä tule aina edes puhdasta. Kyllähän tuolla jotain pieniä jälkiä aina voi tulla mutta luulen että keskiverto käsinpesupaikat joissa kiirellä poletin kanssa hinkataan tuo enemmän naarmuja.

PS. Yleensä pesukoneen naarmut on pitkittäisiä kun käsinpesussa tulee niitä pyörrehankaumia. Oma auto näytti ainakin vielä uuden veroiselta kun viimeksi käytin pesussa eikä edellisen auton kanssa vaikuttanut jälleenmyyntiarvoon paskan vertaa kun vuoden autoa pidin vaikka uutena hankittu. Siinäkin autossa huonompaa jälkeä tuli kun itse pesin ja vahasin, näyttihän se vaha pinnassa hienolta mutta vahan kaikottua paljastui pyörrejäljet.. :P

Mutjoo voihan se olla etten vaan osaa :roll: Nykyinen menee kyllä ammattilaiselle johonkin kestovahaukseen tod. näk.. :lol:
Meriva 1.6 ;)
Dreety
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Dreety »

(tuli viesti tuplana, toinen poistettu)
Calibra V6
Dreety
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Dreety »

Eiköhän suurin osa, ellei kaikki konepesua tarjoavat huoltoasemat käytä koneissaan pehmoharjoja.
Eli ei pitäisi naarmuttaa. Ainakaan jos kuukauden välein tai harvemmin käyttää autoa pesussa.
Olen itse töissä Essolla, ja meillä ainakin on pehmoharjat pesussa. Ja on tehokkaat pesuohjelmat,
myös harjottomana. On muuten pesujen hinnat nykyään aivan törkeen kalliita. Miettikääs, pesu maksaa
14-22 euroa, riippuen ohjelmasta... Sehän on pahimmillaan yli 100 vanhaa markkaa! Markka-aikana pesut
maksoivat n. 30-40 mk. Ja jos tosiaan haluu pitää autonsa aina puhtaana, pitää käyttää vähitään kerran kuussa
pesussa. Tällaisillä loskakeleillä vielä useammin. Esim. taksit käyttävät autoaan pesussa vähintään kerran viikossa.
Vaikka heillä on omat hintansa pesuissa, kalliiksi tulee silti. Käsinpesu siis kannattaa, tulee halvaksi ja parempi tulos.
Calibra V6
yeahrl
'Kapitän'
'Kapitän'

wash1 tekstistä otettu.

Viesti Kirjoittaja yeahrl »

Pesuharjojen tehtävä ei siis ole irrottaa likaa, vaan siirtää jo esipesuaineella irrotettu lika pois maalipinnalta. Pesulaitteissa käytetään patentoituja Softecs –pehmoharjoja. Harjat ovat valmistettu vaahdotetusta polyeteenistä. Vaahdotusprosessin aikana polyeteeniin syntyy ilmakuplia. Harjan rakenne on kuitenkin suljettu, joten lika ja vesi ei pääse imeytymään harjamateriaalin ilmakupliin. Muun muassa Saksalainen Suomen Autoliittoa vastaava organisaatio ADAC on tehnyt tutkimusta pesuharjoista ja todennut Softecs –harjamateriaalin olevan naarmuttamatonta.
Jukka T
OCF Member
OCF Member

Re: Harjalliset pesut?

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

yeahrl kirjoitti:Naarmuttaako autoa, jos käyttää harjallisissa pesuissa? Oon käyttäny harjattomissa mutta ei tunnu lähtevän puhtaaksi niissä. Eli uskaltaako käyttää harjallisissa?
Rasvainen lika, esim. nastojen irroittama asfaltti, ei lähde ilman harjausta.
Naarmut tulee likaisista harjoista tai esipesemättömästä autosta. Kunnolliseen pesuohjelmaan kuuluu aina harjaton esipesu/huuhtelu, millä poistetaan isoimmat kivet yms, karkea lika auton päältä ennen varsinaista pesu. Likaisiin harjoihin on tarttunut ensin tahmeaa likaa, yleensä siis tuota asfalttipikeä, mihin sitten tarttuu hiekkaa, mikä sitten naarmuttaa.

Esipesu ja puhtaat harjat, niin ei tule naarmuja.
(tai jos nyt aivan pilkun tarkkoja ollaan, niin taatusti tulee; elektronimikroskoopilla helposti havaittavia, mutta niitä nyt tulee loskakelillä ruuhkassa ajettaessakin)
Speitan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speitan »

Itse kävin tuossa reissun jälkeen pesasemassa auton ensimmäistä kertaa koneessa sitten viime talven. Tuli otettua nesteen paraspesu ja kyllä se ainakin tehtävänsä teki. Maksoi kyllä aika helvetisti.
Infinity
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Infinity »

itse tullut käytettyä tota abc;n kalleinta pesua 18€, ja puhdasta on tullut!Mutta kyllähän sitä itse saa parhaan kun vain jaksaa äpöstää! :wink:
Vastaa Viestiin