on laillista jos saat etuikkunat sävytettyä siten että valon läpäisykyky on vähintään 75% itse tummensin samalla aineella ja valon läpäisykyky oli 55% eli ei mennyt katastuskonttorilla läpi äijä vaan sanoi että yritä saada se sävy kohdilleen ja tuu sit uudelleen... mut en ole jaksanu edes yrittää enää.. putsasin lasit ja kävin katsastamassa sen jälkeen laitoin 35% kalvot!!!
Tarkoitus ei varmaan ole kuitenkaan etulasia
alkaa spreijaileen... Mutta jos takalasiin ja muut sivuikkunat..? Jyväskylässä kylläkin kytätkin hyökkää jo kesken ajelun kyselemään ikkunoista.. Sellainenkin tullut todistettua.
Juu, ei ole laillista tummennella spraylla tuulilasia tai etusivuikkunoita. Takasivulasit saa tummentaa vapaasti, ja takalasin saa tummentaa jos autosta löytyy oikean puoleinen ulkopeili.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
joo yhdyn edellisiin minunkaan mielestä ei saa mitään niihin laittaa.. mutta kuten aikaisemmin kirjoitin ilmeisesti kaikkia katsastus äijiä ei niin hirveästi stressaa jos ne nyt on tummentanut spreillä kunhan vaan läpäisevät valoa sen 75%
Tuulilasin läpäisyprosentti pitää olla vähintään 75% ja etusivulasien vähintään 70%. Eikä laseja saa itse tummentaa millään. Nimim. kokemusta on... monta kertaa
Voiko laseja jotenkin muuten tummentaa kuin kalvolla tai sprayllä?? Olen joskus kuullut jotain legendaa jostain sähkötummennuksesta.. Tai sitten jotain nestetta juoksutettu tasaisesti lasia myöten..
Kun ikkunaa ei saa itse tummentaa niin mitään ei sitten saa tehdä?
Kyllähän nuo säännöt on ihan järkiperustein tehty, ja kyllä autoa edelleen saa rakentaa. Kenenkään projektin onnistuminen tuskin on kiinni tuulilasin tummentamisesta
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Tarkoitin lähinnä että esimerkkinä ruotsin ,maidän naapuriin on suuria eroja laissa.
Mielestäni aivan sama ajaako ruotsissa vai suomessa ja tähän kastiin kuuluu myös lasien tummennnus.Paljon eroja myös autojen virittämisessä ym ja esimerkkejä voi ottaa myös muista maista.
Mutta hienoa että Tuomas olet tyytyväinen Suomen lakiin.Minä en ole monessakaan asiassa.No näissä keskusteluissa on se hyvää että olemme kaikki erinlaisia ja jokaisella on omat ajatukset
Kyllä minäkin hyvin ymmärrän sen ettei tuulilasia saa tummentaa. Etusivulaseihin mielellään kyllä jotain pientä tummennusta laittaisi. Tietysti ainahan on mahdollisuus ostaa sävylasit...