Eberistä ja webastosta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
JariM
'Kapitän'
'Kapitän'

Eberistä ja webastosta

Viesti Kirjoittaja JariM »

Terve!

Talven pikkuhiljaa lähestyessä :lol: :lol: ( tänä aamuna jopa -3'c) päätin laittaa kysyen eberien/ webastojen tarpeellisuudesta diesel omegoissa.
Onko kuinka tarpeellista lisälämmitintä laittaa vai pärjääkö talven pakkasilla koneen "omalla lämmöllä".
Oma omega on 2,5 td -99, eikä siis ole mikään suihkutusihme, joka kulkee 100km 3,8 litralla :wink:.
Mites on riittääkö lämmöt, vai pitääkö tässä alkaa kerätä eberin hintaa??
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Eikös siellä ole Eberi jo valmiina?
JariM
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja JariM »

Jaahas... näin ne väittää :lol: :oops:
Se siis on ilmeisesti vakiona kaikissa omegoissa?
Vaan mistäs sen sieltä konetilasta löytää? Lähteekö siitä esim. "pakoputki" jonnekin auton alle vai minne?
Eberin hehkutuksen kanssa ihmiset ilmeisesti tuskailevat, pystyykö eberin kunnon kuinka toteamaan, muuten kuin "sepän" pajalla??
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jamata »

Vänkärin puolelta eturenkaan eestä löytyy omegasta eberi jos siellä on semmonen.
Eilen oli ainaki mukava ku oli pakkasen puolella ja alko pöhinä kuuluun nii kylläpä lämpes.
Skoda Octavia -08
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veikka »

ainakin mulla on 3.2 kw ja eli aika tehoton ja se on sillä automaatti käynnistyksellä, pitäis varmaan hommata uusi 5.2 kw niin riittäis ainakin tehot. Kyllä ainakin 2.0 litrasessa tuntu talvella lämmöt nousevan siihen mihin kesälläkin kun vaan tarpeeksi ajo ilman eberiä ja ilma on lämmintä mutta ei se kuitenkaan pidä kuin tuulilasin sulana ja vähän sivuikkinoita kiitos opelin mahtavan lämmitys hallinta laitteiden takia, pitäis varmaan tehä se letku viritys että saa puhalluksen tuulilasiin ja niistä keski suuttimista yhtä aikaa
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja astraGcaravan »

omassa dieseli astrassa olen huomannut pakkasilla,että jos ajaa motari ajoa lämpee aika nopeasti ilman eberiä,mutta kaupunki ajossa ei lämpömittari värähdäkkään.joo ja tuo 3,2kw lämppäri on kyllä liian tehoton kovilla pakkasilla,tietysti tyhjää parempi.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Alkuperäsissä suomiautoissa taitaa olla eberi vakiona.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja NOesc »

Juho M-P kirjoitti:Alkuperäsissä suomiautoissa taitaa olla eberi vakiona.
On,ja tosiaankin automaattikäynnistyksellä,jos haluat että saat lämppärin käyntiin muulloin kuin koneen käydessä pitää siihen hommata (ja asentaa) kellokäynnistin tmv. lisätietoa antaa lähin eberspärcher-myyjä..
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

joo ja maksaa hunajaa tuo kello ajastin plus muut hilut päälle, pikkusen sijoittaa lisää ja saa kokonaan uuden eberin. Tässä olis ohjeet että miten sen automatiikan voi ohittaa ja saa laitettua katkaisijalla käyntiin http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
xgxastra
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja xgxastra »

veikka81 kirjoitti:joo ja maksaa hunajaa tuo kello ajastin plus muut hilut päälle, pikkusen sijoittaa lisää ja saa kokonaan uuden eberin. Tässä olis ohjeet että miten sen automatiikan voi ohittaa ja saa laitettua katkaisijalla käyntiin http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
Alkuperäinen Eberin asennussarja on kyllä järkyttävän hintainen. Oli muistaakseni vaille 400e asennettuna. Etsit ja asennat itse sopivan ajastimen ja kiertovesipumpun niin kustannuksia ei tule 100 euroa. Näin minä tein dti-vecculiin.
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

veikka81 kirjoitti:joo ja maksaa hunajaa tuo kello ajastin plus muut hilut päälle, pikkusen sijoittaa lisää ja saa kokonaan uuden eberin. Tässä olis ohjeet että miten sen automatiikan voi ohittaa ja saa laitettua katkaisijalla käyntiin http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
Muuten hyvä mut tuo ei toimi omegassa kun eberi saapi lämpötilatiedon ilmamassamittarilta :o
Jos jollakulla on hyvä vinkki miten tuon eberin saa toimiin nii otan mielellään vastaan :wink:
Skoda Octavia -08
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

xgxastra kirjoitti:
Alkuperäinen Eberin asennussarja on kyllä järkyttävän hintainen. Oli muistaakseni vaille 400e asennettuna. Etsit ja asennat itse sopivan ajastimen ja kiertovesipumpun niin kustannuksia ei tule 100 euroa. Näin minä tein dti-vecculiin.
Omegassa on 2kpl kietovesipumppuja kunhan vaan tietäis miten niitä ohjais.
Minkälaisen kellolaitteen tohon toosaan vois laittaa ku merkkiliikkeessä sanottiin kans aivan tähtitieteellisiä summia.
Mistäs kautta muute tuo eberi muute ottaa polttoaineen tuleeko peräti suoraan tankilta?
Skoda Octavia -08
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

ei vaan siinä on on tuo kalvopumppu konehuoneessa polttoaine suodattimen vieressä ainakin mulla, taas webasto kytketään suoraan tankkiin tietysty pumppu tulee johki väliin

Muuten hyvä mut tuo ei toimi omegassa kun eberi saapi lämpötilatiedon ilmamassamittarilta
Jos jollakulla on hyvä vinkki miten tuon eberin saa toimiin nii otan mielellään vastaan

tuskinpa, miks sitten eberissä on itessää 2 kpl vedenlämpötilan tunnistimia jotka maksaa 119 euroa, kokemuksella tiedän koska mulla oli paskana ne viime vuonna, http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eber ... nuaali.pdf ja sivu 8. automaattisesti käynnistyvä eberi lähtee silloin käyntiin kun on pakasta ja kone on kylmä ja sammuu siloinkun kone on saavuttanut tietyn lämpötilan muistaakseni 92 astetta, ilmamassamittarilla ei ole mitään tekemistä eberin kanssa
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Aiheeseen liittyen, kuinka vaihdetaan Eberiin hehku?
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

olen kerran vaihtanut sen ja se ei ole sen kummempi kuin mopoon tulpankaan vaihto. Tässä on hyvät englannin kieleiset ohjeet kuvineen http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eber ... nuaali.pdf ja sivulta 28 alkaen, ja se on niin piiiis ov keikki tuo homma jos vaan ruuvit aukee suosiolla ja pysyy työkalut käsissä , mulla ne ei auvennut suosiolla niin jouduin poramaan pois ne ja tekemään uudet kierteet niille ruuveille
Vastaa Viestiin