B-Vectra katsastusmurheita

Keskustelua Opeleista
pekkisp
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja pekkisp »

On muuten paskapuhetta. Isäukko
Ei ole paskapuhetta. Käytän kässäriä jatkuvasti yli 0 C. Kun ekat pakkaset tulee jämähtää jäähän takuuvarmasti. Varsinkin, jos kengät on säädetty vähänkään lähemmäs rumpua. Ja huom. takana on levyt, vaikka alkaa oleen tääkin antiikkia jo. Kesällä toimii hyvin jatkuvasti, talvella ei. Voikos tätä nyt enää yksinkertaisemmin sanoa. Sulla on sitten varmaan se erilainen Vectra.

Kässärivaijerit on pohjassa nippusiteellä kiinni, joten ei roiku. Kuten aiemmin on mainittu, niin Vecun kässäri on epäonnistuneen suunnitelun tulos. Sen voi todentaa ilman DI:n tutkintoakin.
Vectra B diesel TDI
Powerhousu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Powerhousu »

pekkisp kirjoitti: Ja huom. takana on levyt, vaikka alkaa oleen tääkin antiikkia jo. Kesällä toimii hyvin jatkuvasti, talvella ei. Voikos tätä nyt enää yksinkertaisemmin sanoa. Sulla on sitten varmaan se erilainen Vectra.
Levyt on mullakin, joiden sisällä käsijarrurummut. Kai mulla on vaan käyny hyvä säkä, kun ei ole ikinä tarvinnut tapella noiden kanssa. Itse takajarrut onkin sitten eri asia. Saatananmoista vääntöä jatkuvasti, kun edellinen omistaja oli saanut ne totaalisen jumiin.
liteFun
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja liteFun »

ekto kirjoitti:Niin siis B-vectrassa on kirkkaat vilkut:
No eipä niin ollu ajatus mukana ku vinkin kirjotin :D
Itelläki A-Omega ja tosiaan kirkkaat vilkut, sisällä on oranssi muoviläpyskä ja sen takana tavallinen kirkas polttimo.
Sitten ei muuta ku uus polttimo vain sisään, sellanen krominvärinen joka antaa oranssia valoa.
ruttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ruttu »

ovat ottaneet kovaan syyniin nuo kirkkaat vilkut/oranssit polttimot.. itelle määräs myös vaihtoon ja ku tarvikemyyjänä oon nii päivittäin tulee "vikalistan" kans ja on laitettu merkintä niistä.. käkkäri on tosiaan aika huono vecussa.. itellä jysähtää aika pahasti päivän eka kun vetää kässäriä ja sen jälkeen ei oikeen ota :lol:
Kuva
veera
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja veera »

mulla uusittiin b-vectraan merkkiliikkeessä käsijarrukahvasta taaksepäin kaikki käsijarrun osat..yllättävän tehoton se vaan on silti..toki pitää auton paikallaan kun kahvan vetää ihan ylös ja vapauttaa tottakai nätisti, ainakin vielä..jos auto on vähänkin liikkeessä ni vaikea sillä on saada pysäytettyä..jotenkin vaan tuntuu et kun talvi tulee niin se on taas samanlainen- käyttökelvoton, jos aikoo päästä pakkasaamuna liikkeelle.. kallis harrastus tämä opelin pito, mut harrastukset maksaa..
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Taitaa olla opelilla erillinen osasto jumittavien käsijarrujen suunnittelemiseen :D

Itse vaihdoin calibraan alkukesästä jarrukilvet,käsijarrukengät,käsijarruvaijerin eli kaikki paitsi levyjä ja skägä jumittaa välillä silti.
Tosin syynä voi olla myös tarvikemallin kässärinvaijeri...
Elf
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Elf »

itelläkään ei uskalla talvella vetästä käsijarrua kun menee sata varmasti jumiin..kerran oon talvella kokeillut että jospa se auttais jos käyttäis useammin mutta kyllästyin kun ei viiti koko ajan olla auton alla vaijereita vetelemässä..ai niin ja levyt mullakin.
VW Bora 1.6 16V -00
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Ei oo tuo käsijarru kyllä onnistunut,,sitä tässä itekkin kironnut.Tosin muissakin autoissa periaate on kyllä sama.
Mulla kans takana levyt ja käsijarrukengät sisällä.Aina on joutunut vetämään kahvan ihan ylös,,,haaveksi jää tuo "kolme napsausta" jollaiseksi olen kuullut luonnehdittavan hyvää käppäriä.talvella se jäätyy aina jos laittaa päälle..Mulla kyllä roikkuu jonkin verra nuo vaijerit pyörän edestä?
Toinen pyörä on edelleen heikompi,epäilen että vaijeri jumittaa,voiskohan sitä voidella?

Kirosin kyllä vahvasti tänään kun asensin uusia käsijarrukenkiä,kenkien pidikesokka ja jousi oli pirullinen painaa kasaan ja saada lukittumaan.Tietty jos pihdit olisivat olleet juuri oikeanlaiset niin..No tuli siinä kirottua kyllä vanhat systeemit,,keksisivät jotain uuta ja toimivaa jo..

No täytyy sanoa että muuten etu ja takapään levyjarrut toimivat hienosti,eroa tehoissa ei juuri lainkaan.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Uhtua
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Ei noissa vioissa tosiaan mitään yltiötarkkuutta ole, jos autossa on vikaa niin hyvä se on että ne määrätään korjattavaksi. Nuo parkit ja valothan on varmastikin vain korjauskehotuksia eli eivät aiheuta hylkäystä. Muutenkin katsastusta tarvis omasta mielestäni enemmänkin tiukentaa, liikenteessä on edelleenkin liikaa mätiä vanhoja romuja jossa jarruputket ovat tiiviitä lähinnä pyhän hengen voimalla ja akselistorakenteet kiinnitetty koriin epätoivoisen näköisillä "tein itse-säästin"-tyyppisillä hitsauksilla. Toisin sanoen kuolemanloukkuja. Tuo on kyllä erikoinen asia miten samassa automallissa voi olla huonoja ja hyviä käsijarruja. Mulla on itsellä ollut B-Vectra vuodesta -97 ja siinä ei käsijarrun kanssa ole ollut mitään ongelmaa kun sen vaan osaa huoltaa. Yhtenä vuonna se pakkasilla jäätyi yksinkertaisesti sen takia kun vaijeri oli kulunut kivisateesta puhki ja vesi pääsi kuoren sisään. Nyt mennään toisella vaijerilla ja edelleen ongelmitta. Säädän kengät aina talvirenkaiden vaihdon yhteydessä kohdalleen ja puhallan paineilmalla pultinrei'istä pölyt pois ja välillä irroitan koko levyn ja puhdistan perusteellisemmin. Ei ongelmaa ja saa kyllä helpostikin lukkoon vaikka vauhdista eli varmasti pitää.
trophy
'Agila'

Vectra Voyager 1,8-16V 2000

Viesti Kirjoittaja trophy »

Korjauttaessani viime vuonna ilmastoinnin, eli putkisto uusittiin Shell Konalassa (485€), jossa Opel-edustus, ehdotti asentaja takapään puslien vaihtoa hintaan 500€ sisältäen aurauskulmien säädön taakse. joten jos ei halua itse yrittää, niin ton verran se maksaa siellä,tai ainakin silloin. varsinkin takapyörien kulmat voi jäädä monelta säätämättä kotitallissa.

mäkin sain huomautuksen vilkkupolttimoista taakse, ja vaihdoin ne "työsuhde-etuna". Olivat hilseilleet lähes kirkkaiksi. honkkarissa maksaa 2,5€ pari.

kässäriongelma nyt mullakin ja ehdin jo hakea ohjeita, ja tätä palstaa selaamalla sainkin vinkit:levyssä normaali säätöaukko ja vaijerit nipparilla kiinni,ettei roiku. löysät pois kai tasauskappaleesta? niinkuin -95 vecussa se taka-akselilla oleva ruuvi.

kässärikäännöksethän on kielletty järkisyistä, kun kengät irtoaa saman tien. näin kävi kaverille vectra 2,2 sport tms.
pekkisp
'Admiral'
'Admiral'

Muutenkin katsastusta tarvis omasta mielestäni enemmänkin tiukentaa
Kaikki eivät ole yhtä masokistisia kuin sinä hyvä veli :).
Luutnantti Lammion tyyppiset katsastusinssit saavat auton kuin auton hylätyksi :roll: . Uudenkin.

liikenteessä on edelleenkin liikaa mätiä vanhoja romuja jossa jarruputket ovat tiiviitä lähinnä pyhän hengen voimalla ja akselistorakenteet kiinnitetty koriin epätoivoisen näköisillä "tein itse-säästin"-tyyppisillä hitsauksilla. Toisin sanoen kuolemanloukkuja.
Perustuuko väitteesi johonkin tutkimukseen, vai onko oma tuntumasi asiaasta. Minä en kuvailemiasi romuja ole nähnyt. Kyllä ne todella vaaralliset viritykset katsastuksessa hylätään ja ovat poissa liikenteestä. Suomessa on kelpo katsastusjärjestelmä ja suurimmalta osin asiallinen. Luulenpa vain, että katsastuksessa huomaamatta oleva vika on syynä onnettomuuteen erittäin harvoin, jos lainkaan.
Vectra B diesel TDI
uusi opelisti
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja uusi opelisti »

itsellä myös murheita kässärin kanssa. ei pidä taaksepäin juuri mitään ja kun piha viettää tielle, joutuu pysäköimään ykkönen päällä*kässäri. saako sitä pitämään taaksepäin? eteen ottaa kuin seinään :lol:
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Ajelet pari viikkoa niin kässäri ei enää pidä eteenkään päin :P Tuo juuri on se käsittämätön piirre, että taaksepäin pito on käytännössä olematon silloinkin, kun uskaltaa tarjota leimalle.
pekkisp
'Admiral'
'Admiral'

Kässärin kenkiä säätämällä saattaa saada pitämään myös taaksepäin. Äärirajoilla ei tahdo pitää enää kuin jompaan kumpaan suuntaan :o ! Omassani kävi juuri niin.
Vectra B diesel TDI
Vastaa Viestiin