simpba kirjoitti:Itse kun corsan muutoskatsastuksesta kävin konttorilla kysymässä niin inssi sanoi, että jarruista menee prosentit, kun moottori vaihdetaan isompaan ja jarrut pitää päivittää vastaamaan mallisarjan tehokkainta. Olen kyllä tuonkin version kuullut että vasta kun on yli 35%..
Viime viikolla selvittelin noita prosenttiasioita Hyrylän katsastuskonttorilta ja akelta liittyen juuri hankkimaani 3.0 Mantaan. 35% on raja kanta-auton tarkastukselle. Sen yli kun menee on tehtävä kanta-autotarkastus a' 800€. Jarrut sisällytetään akseleihin (etu-akseli 10% ja taka-akseli 10%). Kun autoon suoritetaan moottorin vaihto (15%) ja samalla muutetaan jarrut vastaamaan ko. mallisarjan tehokkainta vaihtoehdot on seuraavat
1. Vaihdetaan koko akseli (etu tai taka) jolloin prosentteja tulee +10%
2. Vaihdetaan ainoastaan jarrut tehokkaammiksi (isommat levyt + satulat tms) jolloin prosentit sisältyvät moottorinvaihdon prosentteihin.
Luonnollisesti vaihteisto ja kaikki muu lisää prosentteja. Tarkemmat prosentit löytyy aken sivuilta ->
http://www.ake.fi/forms/C114.pdf ja moottorin vaihdosta -->
http://www.ake.fi
Äkkiseltään katsottuna Sinun Mantaasi kertomasi perusteella prosentteja on kertynyt:
-Moottori + apulaitteet 15%
-Vaihteisto 9%
-Etu- ja takapuskuri 2.4%
-Valot 1.6%
Yhteensä 29% edellyttäen, että etuakseli on ALKUPERÄINEN, mittaristo ei SR, ovipahvit ei uudemman, penkit ei recaro tms. Niistä heti prosentteja lisää. Tuossa omassa 3.0:ssa oli prosentteja 15, mutta edellisien omistajien toimesta vaihdettu sisustaa, puskurit tms GT/E:sta ja nyt niitä on tulkinnasta riippuen 32 tai 35.6 ja odotettavissa tuo kanta-autotarkastus
Tuli pitkä juttu prosenteista, mutta toivottavasti tarkensi tulkintaa. Kannattaa laskea itse prosentit, niin voi konttorilla niitä myös perustella. Jos epäilevat, että prosentteja yli 35%, voivat määrätä kanta-autotarkastukseen (mukavat 800€

). Riippuvainen tietysti inssistä....
Joka tapauksessa Kaunis manta (niin kuin ne on aina

) Sinulla ja mielenkiintoisella tekniikalla. Tsemppiä rakenteluun!