Vanteet sai siipeensä, korvaako kukaan ?
Vanteet sai siipeensä, korvaako kukaan ?
Tultiin tuossa mökiltä suht koht hyväkuntoista ( todennäköisesti TVL:n kunnossapitämää ) soratietä ja yht äkkiä kova jymäys. Keskellä tietä suurehko kuoppa jonka takaosassa vielä kivi (porukat tuli myöhemmin ja tarkastivat montun )-kuskinpuolen molemmat vanteet noin 10 cm matkalta luimuun
Vauhtiakaan ei ollut kuin 50-60kmh ja rengastuskin vain 205/45/16, ei siis yltiömatala. Huomasin nuo jäljet vasta kotosalla mut aattelin käydä vielä kattomassa/ kuvaamassa sen paikan tänään. Miten on korvaako kukaan ja mihinpäin laittais valitusta?
GSI-The Real Thing & ST wagon
Periaatteessa tienpitäjä on vastuussa, että tie on nopusrajoituksen sallimassa kunnossa. Parhaiten ehkäpä voi saada jotain korvausta jos olisi todistajia muutamahko (niinkuin sinulla taitaa olla ) Ja sen jälkeen kovasanainen kirje tienpitäjälle tapahtuneesta.
Mutta soratie on soratietä jos käykin niin että menee kaikki kulut omaan piikkiin. Itse myös olen lanauksen jäljiltä ajanut kiveen joka oli noussut tiestä ylös ja vanne sekä rengas paskana. Tosin kyllä vauhtia oli jonkun verran extraa...Nielaisin rauhallisesti palan kurkusta ja ostin uuden setin ja jatkoin sorateiden pöllyttelyä
Mutta soratie on soratietä jos käykin niin että menee kaikki kulut omaan piikkiin. Itse myös olen lanauksen jäljiltä ajanut kiveen joka oli noussut tiestä ylös ja vanne sekä rengas paskana. Tosin kyllä vauhtia oli jonkun verran extraa...Nielaisin rauhallisesti palan kurkusta ja ostin uuden setin ja jatkoin sorateiden pöllyttelyä
Inkku A tiisseli
Soitttelin tuossa tienkäyttäjän linjaan puh 02002100. Sieltä kaveri sanoi laittavan tiedon TVL:lle ja arveli heidän ottavan yhteyttä jo ehken huomenissa...Saa nähdä kuinka käy.
Tienkäyttäjän linjan kaveri soitti melkein heti takaisin ja antoi vahingonkorvauskäsittelijän nimen ja numeron johon soittaa itse huomenissa homma toimii ainakin siellä.
Tienkäyttäjän linjan kaveri soitti melkein heti takaisin ja antoi vahingonkorvauskäsittelijän nimen ja numeron johon soittaa itse huomenissa homma toimii ainakin siellä.
GSI-The Real Thing & ST wagon
Minä voin kertoa kyllä lyhyesti täsäkin, vaikka asiasta löytyy vanha topikkikin.
Eli ajoin asfalttitiellä routatöyssyyn, joka kuvattiin ONNEKSI HETI TARKKAAN (se töyssy jota "ei ollut olemassa" oli korjattu SUNNUNTAINA...). PS. soita polisit samantien paikalle, ja käske nimenomaan tulla koska kieltäytyvät kuitenkin alussa. Ajankohta oli siis perjantai-ilta, ja kello oli n.21. Tiessä ei ollut varoitusta töyssystä, vaikka se oli kuulemma ollut siinä jo pari vuotta. No, minähän paukautin Vectrala siihen oikeen huolella, tuloksena 4000€ remontti keulaan. Tielaitokselta kyselin asiaa, ja siellä väitettiin valehtelijaksi yms. Ai vittu kun olisin halunnut nähdä jannun naaman, kun kuuli kenelle vittuili, isoisäni oli nimittäin aikoinaan (tämä jannu oli ollut alaisena) Mikkelin tiepiirin mestarina, tai mikä nyt olikan tarkka nimike piällikölle
No, minä korjautin auton kaskosta ja maksoin kiltisti omavastuun. Tämän jälkeen laitoin korvausvaatimuksen tielaitokselle, ja johan oli ääni muuttunut kellossa, ja asiassa ei ollutkaan enää mitään epäselvää
Eli ajoin asfalttitiellä routatöyssyyn, joka kuvattiin ONNEKSI HETI TARKKAAN (se töyssy jota "ei ollut olemassa" oli korjattu SUNNUNTAINA...). PS. soita polisit samantien paikalle, ja käske nimenomaan tulla koska kieltäytyvät kuitenkin alussa. Ajankohta oli siis perjantai-ilta, ja kello oli n.21. Tiessä ei ollut varoitusta töyssystä, vaikka se oli kuulemma ollut siinä jo pari vuotta. No, minähän paukautin Vectrala siihen oikeen huolella, tuloksena 4000€ remontti keulaan. Tielaitokselta kyselin asiaa, ja siellä väitettiin valehtelijaksi yms. Ai vittu kun olisin halunnut nähdä jannun naaman, kun kuuli kenelle vittuili, isoisäni oli nimittäin aikoinaan (tämä jannu oli ollut alaisena) Mikkelin tiepiirin mestarina, tai mikä nyt olikan tarkka nimike piällikölle
No, minä korjautin auton kaskosta ja maksoin kiltisti omavastuun. Tämän jälkeen laitoin korvausvaatimuksen tielaitokselle, ja johan oli ääni muuttunut kellossa, ja asiassa ei ollutkaan enää mitään epäselvää
Kadett C 16V -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Henkilökohtaisia kokemuksia:
Ajoin pääsiäisenä (lauantai 15.päivä) tiellä 43 päänkokoiseen routakuoppaan molemmat hanttimiehen puolen vanteet.
Kaksi 18" kromivannetta solmuun ja kaksi rengasta sököksi. Kuoppa oli peitetty seuraavan päivän aikana.
Soittelin tienhoitajalle joka pyysi omakohtaisen selvityksen tapahtuneesta, muutaman valokuvan vanteista, sekä kuitin maksetuista uusista vanteista.
( Hyvää hyvyyttäni en edes vaatinut renkaista mitään, vaikka eivät kovin vanhat olleetkaan.)
Lähetin selvityksen, kuvat, hiukan yli tonnin kuitin.
N. kuukauden kuluttua tuli puhelinsoitto Rovaniemeltä ja sanottiin että tästä tapauksesta olisi pitänyt tehdä poliisin kanssa ns. raportti.
No minä sitten poliisiasemalle muistelemaan menneitä, pöytäkirja kuoreen ja kuori postiin.
Viime keskiviikkona saapui kirjekuori kotiin joka sisälsi tarinani, poliisin pöytäkirjan, valokuvat, kuitin, sekä Tieliikelaitoksen lausunnon asiasta:
EI TIPU!
Perustelut: tienpitäjä oli tarkastanut tieosuuden 11.päivä ja todennut että tiessä on routamonttuja. Tienpitäjä on korjannut ko. kohdan tiestä "tieliikennettä tyydyttävään kuntoon" 13.päivä, eli pari päivää ennen omaa haveriani. Tieosuudella kulkee päivässä n. 8000 autoa ja muita valituksia ei ole tullut. Loistavaa.
Loppunootit:
Eli allekirjoittanut eli minä olen Tieliikelaitoksen mukaan uskomattomalla mielikuvituksellani piessyt kaksi vannetta ja rengasta ajokelvottomaan kuntoon. Rivien välistä pystyin lukemaan esim. "p#skanpuhuja", sekä " ...kaikkea ne ihmiset tekee saadakseen rahaa...yms."
Valittaa voi paikallisen käräjä-oikeuden kautta. just...
opetus: jos ajat vanteesi tai autosi p#skaksi johonkin, soita paikalle poliisi, palokunta, kaksikymmentä kaveria Digikamerat mukana, Äitisi, Isäsi, kymppiuutiset ja Hannu Karpo.
Oma kämmini oli että en ottanut kuvaa siitä kuopasta...
Se oli noin 1400 euron kuoppa kaikkine kuluineen.
En valita mutta kyllä kyrsii.
Kiitos!
-St00li
Ajoin pääsiäisenä (lauantai 15.päivä) tiellä 43 päänkokoiseen routakuoppaan molemmat hanttimiehen puolen vanteet.
Kaksi 18" kromivannetta solmuun ja kaksi rengasta sököksi. Kuoppa oli peitetty seuraavan päivän aikana.
Soittelin tienhoitajalle joka pyysi omakohtaisen selvityksen tapahtuneesta, muutaman valokuvan vanteista, sekä kuitin maksetuista uusista vanteista.
( Hyvää hyvyyttäni en edes vaatinut renkaista mitään, vaikka eivät kovin vanhat olleetkaan.)
Lähetin selvityksen, kuvat, hiukan yli tonnin kuitin.
N. kuukauden kuluttua tuli puhelinsoitto Rovaniemeltä ja sanottiin että tästä tapauksesta olisi pitänyt tehdä poliisin kanssa ns. raportti.
No minä sitten poliisiasemalle muistelemaan menneitä, pöytäkirja kuoreen ja kuori postiin.
Viime keskiviikkona saapui kirjekuori kotiin joka sisälsi tarinani, poliisin pöytäkirjan, valokuvat, kuitin, sekä Tieliikelaitoksen lausunnon asiasta:
EI TIPU!
Perustelut: tienpitäjä oli tarkastanut tieosuuden 11.päivä ja todennut että tiessä on routamonttuja. Tienpitäjä on korjannut ko. kohdan tiestä "tieliikennettä tyydyttävään kuntoon" 13.päivä, eli pari päivää ennen omaa haveriani. Tieosuudella kulkee päivässä n. 8000 autoa ja muita valituksia ei ole tullut. Loistavaa.
Loppunootit:
Eli allekirjoittanut eli minä olen Tieliikelaitoksen mukaan uskomattomalla mielikuvituksellani piessyt kaksi vannetta ja rengasta ajokelvottomaan kuntoon. Rivien välistä pystyin lukemaan esim. "p#skanpuhuja", sekä " ...kaikkea ne ihmiset tekee saadakseen rahaa...yms."
Valittaa voi paikallisen käräjä-oikeuden kautta. just...
opetus: jos ajat vanteesi tai autosi p#skaksi johonkin, soita paikalle poliisi, palokunta, kaksikymmentä kaveria Digikamerat mukana, Äitisi, Isäsi, kymppiuutiset ja Hannu Karpo.
Oma kämmini oli että en ottanut kuvaa siitä kuopasta...
Se oli noin 1400 euron kuoppa kaikkine kuluineen.
Kiitos!
-St00li
minkä merkkisiä vanteita teillä menee kieroon kun mulla ei tullut edes jälkeäkään päästelin menemään varmaan 50-60km/h yhteen 30x30cm syvyyttä ainaki 10cm(asfaltoidulla tiellä) hyvä ettei paikat tippunuut hampaista, mutta vanteeseen ei tullut mitään kumit 245/45 16" et olisko ollut et toi profiili pelasti?
tosin vanteet on made in Germany
tosin vanteet on made in Germany
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
HahC-racing kirjoitti: opetus: jos ajat vanteesi tai autosi p#skaksi johonkin, soita paikalle poliisi, palokunta, kaksikymmentä kaveria Digikamerat mukana, Äitisi, Isäsi, kymppiuutiset ja Hannu Karpo.
Kiitos!
-St00li
Juu mulla on omassa seatisaa 18" stilauton vanteet ja viimekesänä ajoin Torniossa (undertaker oli kyytissä) sadevesikaivon kanteen joka on n10cm upoksissa asfaltinpinnasta, ja ihan hillitön paukaus siitä tietysti lähti mutta vanteet ei mennyt miksikään...
itse ajoin e kadetilla tuohon samaan paikkaan mihin villekin ajoi...alla oli 17"foxin evot 205/40 renkailla ja ei mennyt miksikään,ilmeisen laadukkaita vanteita.toisen kerran paikallismiittiin mennessä ajoin kadetilla samoilla vanteilla varmaan 80 km/h tuollaiseen jyrsittyyn asfaltin reunaan(n.5 sentin kynnys,ei viistetty)ja kaikki katkaisijoitten peitelevyt lensi pitkin lattioita mutta silloinkaan ei tullut mitään vaurioita,silloin kyl vittuilin tielaitokselle ja tunnin päästä olikin jo merkit paikallaan ja ukot tekemässä viisteitä 
Todennäköisesti väärässä.
Kannattaa tosiaan ottaa valokuvia kyseisistä montuista, joihin on vanteensa telonut,
koska valituksen soittamisen jälkeen tieto montusta siirtyy suoraan tien hoidosta vastaavalle urakoitsijalle ja todennäköisesti
vielä ns.toimenpidepyyntönä jolloin ongelma yleensä korjataan päivän sisällä ilmoituksesta.
Näin ollen itsellä on myös "todisteet" montusta.
Mutta kun on noita tiehoito hommia jokusen vuoden tehnyt, niin pakko on kyllä välillä ihmetellä myös aluvanteiden heikkoa laatua...
Etenkin pitkillä suorilla.
koska valituksen soittamisen jälkeen tieto montusta siirtyy suoraan tien hoidosta vastaavalle urakoitsijalle ja todennäköisesti
vielä ns.toimenpidepyyntönä jolloin ongelma yleensä korjataan päivän sisällä ilmoituksesta.
Näin ollen itsellä on myös "todisteet" montusta.
Mutta kun on noita tiehoito hommia jokusen vuoden tehnyt, niin pakko on kyllä välillä ihmetellä myös aluvanteiden heikkoa laatua...
Etenkin pitkillä suorilla.