Astran vakionopeudesäätimen käyttö.

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
!Arska!
'Agila'

Astran vakionopeudesäätimen käyttö.

Viesti Kirjoittaja !Arska! »

Ostettiin vaimolle -97 Astra jossa on vakionopeuden säädin. Nyt on vain yksi ongelma, ohjekirjassa ei ole laitteen käyttöohjetta. Voisiko joku viisaampi neuvoa sen käytön. :o
Kutonen
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kutonen »

B-Vectrassa (oletan, että sama säädin) säädin toimii siten, että kiihdytät tavoitenopeuteen ja kun olet saavuttanut nopeuden niin tasaisesti ajaessa painat säätimen (sijaitsee vilkkuviiksen päässä) päässä sijaitsevaa ratista kauempana olevaa ylänappulaa ja sillä hetkellä oleva nopeus jää päälle.
Kun säädin on käytössä niin kauempana olevasta ylä-nappulasta saat sitten lisättyä vauhtia ja lähemmästä vähennettyä.
Rattia lähemmän nappulan alla on nappula, josta säädin kytkeytyy pois päältä. Toki säädin kytkeytyy pois päältä myös jarrua tai kytkintä painettaessa.

Ja vielä.
Kun ajat esim. 90km/h vakionopeudensäädin päällä, painat kytkintä ja hiljennät vauhdin vaikkapa seitsemäänkymppiin niin painaessasi rattia lähempänä olevaa ylä nappulaa kiihdyttää auto takaisin siihen arvoon, jota aiemmin oltiin ajamassa. (Säädin muistaa edellisen arvon)
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

Ja myös jos ajat vaikkapa 100kh/h, ja teet ohituksen, ja ohituksen jälkeen otat jalan kaasulta, auto jatkaa taas samaa vauhtia kunhan se ensin jarruttelee sinne
Kadett C 16V -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Powerhousu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Powerhousu »

Taas ihme naputusta, mutta miksi sen toimintaa ei voi itse kokeilla? Ei mullekaan kukaan opettanut ton käyttöä, vaan itse kokeilemalla opin.
Uusavuttomuutta?

Kiitos ja anteeksi.
Kasa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Kasa »

Kutonen kirjoitti:
Ja vielä.
Kun ajat esim. 90km/h vakionopeudensäädin päällä, painat kytkintä ja hiljennät vauhdin vaikkapa seitsemäänkymppiin niin painaessasi rattia lähempänä olevaa ylä nappulaa kiihdyttää auto takaisin siihen arvoon, jota aiemmin oltiin ajamassa. (Säädin muistaa edellisen arvon)
Tuo kuuluostaa samanlaiselta kuin mikä 2001 Astrassakin on. Mikäli näin on, niin onko tämä "ylänappula" se nappi, joka tulee ulos (eli sellainen puolikas pallo)? Se toinen nappulan pää on taas puolikas kuoppa, ja sitten näiden alapuolella on se pidempi nappula, jolla säätimen saa pois päältä. Olen yrittänyt tuota nopeuden saamista vakionopeudensäätimestä, mutta en ole siinä onnistunut :oops: . Hmmm.. ymmärsiköhän kukaan mun selitystä :roll:
"Mikään kasvu rajallisessa maailmassa ei voi olla rajatonta" - Gro Harlem Brundtland
Powerhousu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Powerhousu »

Kasa kirjoitti: Tuo kuuluostaa samanlaiselta kuin mikä 2001 Astrassakin on. Mikäli näin on, niin onko tämä "ylänappula" se nappi, joka tulee ulos (eli sellainen puolikas pallo)?
Se nappi mitä tässä luultavasti haetaan, on se nappi jossa on kuoppa. Eli sillä saa vakionopeudensäätimen ollessa pois päältä haettua sen muistissa olevan nopeuden jolloin auto siis kiihdyttää siihen nopeuteen. Muisti nollaantuu aina kun auton sammuttaa. Ja muistiin se nopeus menee siis automaattisesti.
Kasa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Kasa »

Joo, oikeassa olet. Muistin nappien paikat väärin ja homma tosiaan toimii noin. Ja hei Powerhousu, tiesin, että autossani on vakionopeudensäädin ja osaan sitä käyttää, mutta sitä taas en tiennyt, enkä ole voinut mistään lukea ja eikä minulle ole sitä kerrottu, että se "muistaa" edellisen nopeuden. Aina sitä oppii -(z)- jotain uutta :lol:
"Mikään kasvu rajallisessa maailmassa ei voi olla rajatonta" - Gro Harlem Brundtland
4n77i
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja 4n77i »

Ja kun painat esim. sen napin mistä säädin menee päälle (eli se missä on se puolipallo) pohjaan alkaa vauhti kiihtyä ja kun lasket napista irti jää se vauhti säätimeen päälle. Toimii myös toiseen suuntaan eli kun painat sen napin pohjaan missä on se kuoppa, vauhti hiljenee kunnes lasket napin ylös.

Sitten semmosen olen huomannut et jos vaikka ajaa nelosvaihteella vakkari päällä 80km/h ja lähtee kiihdyttämään kaasua painamalla ja kun tulee aika vaihtaa isompaa niin kytkintä painaessa (jolloin vakkari lähtee pois päältä) tulee melkoinen nykäisy. Tai oikeastaa semmonen töksäys kun kone käväsee moottorijarrulla sillä hetkellä kun vakkari menee pois päältä. Näin ainakin -03 Astrassa.
Fiiuseta
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Fiiuseta »

..ja jos haluaa vakkarin ilman nykäisyä pois päältä; pitää etsiä kaasupolkimella tarpeellinen kaasu ja sitten vasta painaa napista vakkari pois päältä. Niin ainakin itse vaistomaisesti ajan.. johtuu varmasti edellisestä ammatistani.

Okei, aivan sama miten henkilöauto hyppii ja pomppii kun kaveri, mumma tai oma muija kyytis. Esim. linja-autoa yöllä ajaessa se on satavarma 50 henkilön herätys, jos painaa vakkarin pois ilman kaasupolkimen käyttöä.
Astra Wagon 1.6 Twinport Enjoy Moonland Grey -05
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Fiiuseta kirjoitti:..ja jos haluaa vakkarin ilman nykäisyä pois päältä; pitää etsiä kaasupolkimella tarpeellinen kaasu ja sitten vasta painaa napista vakkari pois päältä. Niin ainakin itse vaistomaisesti ajan.. johtuu varmasti edellisestä ammatistani.

Okei, aivan sama miten henkilöauto hyppii ja pomppii kun kaveri, mumma tai oma muija kyytis. Esim. linja-autoa yöllä ajaessa se on satavarma 50 henkilön herätys, jos painaa vakkarin pois ilman kaasupolkimen käyttöä.

Kuten tuola ylempänä sanottiin vakkarin saa pois päältä myös kytkimellä tai jarrulla. Kytkintä painamalla auto ei ainakaan hypi ja pompi ;)
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
4n77i
'Admiral'
'Admiral'

Juu ei silloin ole mitään ongelmaa jos auton vauhti/kierrokset ovat sen mitä vakkariin on säädetty. Ihan sama ottaako vakkarin pois päältä napista tai hipaisemalla kytkintä tai jarrua. Vakkari lähtee nätisti pois päältä ja jos ei kaasuun koske alkaa moottori jarruttamaan ilman mitään töksähtelyjä.

Mutta kun vakkari on päällä ja nostaa kaasua painamalla vauhtia ja sitten painaa kytkintä, jolloin vakkari putoaa pois päältä töksäyttää jonkun verran. Jos taas vakkarin pudottaa pois napilla ei ole mitään ongelmaa. Onko tämä nyt sitten vika vai ominaisuus?
Astra22
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Astra22 »

4n77i kirjoitti: Sitten semmosen olen huomannut et jos vaikka ajaa nelosvaihteella vakkari päällä 80km/h...
Miks nelosella ajetaan vakkarilla 80 km/h? :o
Vitosella vetää kunnolla jo 60:stä ylöspäin.
Hyväksi neuvoksi sanotaan sitä, jonka mies antaa ollessaan itse liian vanha olemaan huonona esimerkkinä.
4n77i
'Admiral'
'Admiral'

No sä voit vaikka mielessä ajatella ton et ajetaan 50km/h nelosella ja vakkari päällä jos se siitä on kiinni ;)
Vastaa Viestiin