Opel Vectra Diesel.Kannattaako?

Keskustelua Opeleista
airiar
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja airiar »

Eli omistan tällä hetkellä Opel Vectra B 2.0 16V CD vm.96. Ja rupesin miettimään että tulisi vuodessa n. 1500-2000€ säästöä jos ajelisi dieselilla.Ja kun en Opelista haluais luopua niin mietisekelen että ostaisin Vectra-B (facelift) DTI. Onko kenellä kokemuksia?Kannattaako vaihto.?

<font size=-1>[ This Message was edited by: airiar on 2003-02-21 08:59 ]</font>
Janzu
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Janzu »

Ainakin siinä on Eberi vakiona joten on varmaan lämpöisempi talvella kuin Diesel Astra (G) joka aika vilpoinen peli yli 10 asteen pakkasilla...
lk
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja lk »

Sehän riippuu ihan kilometreistä paljonko ajaa vuodessa. Itselläni on vectra -97 dti ja kulutus on kesäisin matka-ajossa 5,2 l/100km ja nyt talvella 5,6 l /100 km. diesel vero on 2850 mk/v. Kaupunki ajossa ei oikein lämmöt nouse mutta hyttä ainakin on lämmin. Näissähän eberi vakiona mutta se on ilman ajastinta eli johtopaikkaa tarvii silti.

Suurin kysymys on nyt siinä miten auton vaihdat sillä jos menet tarjoamaan tuota omaa autoa vaihdossa ehkä 6000 euroa kalliimpaan autoon tule väliraha ehdotukseksi jotain pöyristyttävää. Taloudellisesti järkevintä olisi ehkä myydä auto itse pois ja sitten ostaa käteis rahalla auto.
B-Vectra
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja B-Vectra »

Itse kun hankin autoa tein laskelman B-Vectran DTI ja Bensakoneen välillä.

Jos oletusarvot ovat seuraavat:
Perustiedot
Hinta bensa € 1,12
Diesel hinta € 0,8
Diesel-kulutus/100 km 5,5
Bensa-kulutus/100 km 8
Auton pitoaika vuosia 4
Diesel-auton kork. hankintahinta 2400
Diesel-auton kork.hinta/ vuosi 600
Diesel-vero 450

Näillä arvoilla +/- nollaraja menee n. 23 000 km:n kohdalla per vuosi. Tämä lienee suuntaa antava.

Mutta onhan tuossa dieselissä ainakin pitkässä matkassa hyvät puolensa (jos vielä vaihdat lastun niin pääset melkein samoihin tehoihinkin kuin bensakoneella).

Tosiaan nuo diesel-vectrat näyttää olevan vielä "hyvissä" hinnoissa joten väliraha mitä autoliike tässä tilanteessa vaatii saattaa yllättää (kuten aina).
veku
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja veku »

Mooi..

Itselläni oli reilu vuosi sitten autovaihto mielessä,vaihoehtoina minulla oli silloin vm98 -> 2.0 sport farkku(tai 2.5 sport farkku jos mahtuu budjettiin) tai sitten dti farkku.Päädyin lopulta dti farkkuun koska vuotuinen ajomäärä on +25 tkm .Autoksi tuli tosin perusmalli dti eli gl+ilmastointi.Auto oli silloin 3 vuotta vanha ja alle 100tkm ajettu sekä yhdellä omistajalla ollut , hinta oli silloin puolet siitä mitä uusi maksoi v.99.

No 2000 16v 4x4 vectran jälkeen kiihtyvyys ei ollut aivan päätä huimaavaa mutta kyllähän sillä kerkes,jos ei muuten niin lähti minuutin aiemmin :smile:

Ohituskiihtyvyys ei mielestäni paljoa hävinnyt bensamalleille ja silloin testaamani 2.0 cd sport farkku tuntui jopa laiskemmalta ohituksessa kuin tämä dti.

Kulutushan näissä pyörii varmaan 5-6.5 l100km:llä välillä ainakin minun ajossa...

Tyyppiviat on näissä ilmamäärämittari,vuotavathaurastuvat polttoaine letkut sekä suuttimien o-renkaat.

Lisävoimaa saa joko lastulla tai tehoboxilla jonka itse laitoin.Plussana bensamalliin verrattuna on cruice joka maksaa n.60-70 ekee(softa sille näissä on valmiina)diseliin ja bensamalliin se maksanee jotain 500 ekee..ja on muuten mukava varuste matkaajossa.

Kaiken kaikkiaan mukava peli ja helppo ajaa sekä suht edullinen ylläpitää (esim.jakopää ketjulla),suosittelen lämpimästi :smile:
Nile
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Nile »

No mites on ?..
Kerkeekö tolla kakslitrasella miten hyvin ja juuri nimenomaan farkkukorilla ???

Siis dieselillä :smile:

<font size=-1>[ This Message was edited by: Nile on 2003-02-22 21:12 ]</font>
airiar
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Jep, just kävin koeajamassa tuollaista DTI:ta ja ihan hyvältähän se tuntui. Ainoa että ei myyjä päästänyt pidemmälle olis tehnyt mieli käydä vähän isommalla tiellä testaamassa kiihdytystä. Nooh, pitää huomenna lähteä ehkä taas kattelemaan.Vaihtoehtonahan olisi Audi A4/VW Passat.
öpel
'Agila'

Viesti Kirjoittaja öpel »

kyllä kannattaa vaihtaa jos ajaa paljon, ite ajan 30000 kilsaa vuodessa ja dieselilla. Ennen ajoin bensakoneella ja sai olla koko aika tankilla nyt polttoainetta menee paljon vähemmän. kyl nää on ihan lämpösiä talvella ku vaa ajaa, tyhjäkäynnillä lämmöt laskee mut ajamisee han nää on tehty.
öpel
'Agila'

Viesti Kirjoittaja öpel »

On 2003-02-21 09:25, Janzu wrote:
Ainakin siinä on Eberi vakiona joten on varmaan lämpöisempi talvella kuin Diesel Astra (G) joka aika vilpoinen peli yli 10 asteen pakkasilla...
vai vilpoinen peli yli 10 asteen pakkasessa,kyl mulla ainakin tarkenee mut sit ku asteita on parikymmentä joutuu ajaa pitempää et lämpö riittää, eihän talvi koko vuotta kestä?
airiar
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Mutta,miten on tekniikan laita?Toimiiko joutuuko huoltamaan miten paljon?Onko miten paljon tyyppivikoja? Itse ajan n. 30tkm-45tkm vuodessa.Rippuen duunista,että kyllähän se halvemmaksi tulisi
kapiteeli
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja kapiteeli »

On 2003-02-22 09:56, B-Vectra wrote:

Perustiedot
Hinta bensa € 1,12
Diesel hinta € 0,8
Bensa-kulutus/100 km 8
Auton pitoaika vuosia 4
Diesel-vero 450

Näillä arvoilla +/- nollaraja menee n. 23 000 km:n kohdalla per vuosi. Tämä lienee suuntaa antava.
Onko myös Vectran diesel malleissa lyhyempi huoltoväli (ja kalliimmat huollot) kuin vastaavassa bensamallissa - eli huoltohinnat nostavat vielä lisää tuota km/v lukua?
Ooppelimies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ooppelimies »

On 2003-02-23 19:12, kapiteeli wrote:
On 2003-02-22 09:56, B-Vectra wrote:

Perustiedot
Hinta bensa € 1,12
Diesel hinta € 0,8
Bensa-kulutus/100 km 8
Auton pitoaika vuosia 4
Diesel-vero 450

Onko myös Vectran diesel malleissa lyhyempi huoltoväli (ja kalliimmat huollot) kuin vastaavassa bensamallissa - eli huoltohinnat nostavat vielä lisää tuota km/v lukua?
Myös minua kiinnostaisi tämä vertailu huoltohinnoista. Bensa vs. diesel. En osaa sanoa kuin digelin kohdalta. Öljynvaihtovälinä 15 tkm, polttoaineen suodatin pitäis vaihtaa muistaakseni (?) 2 vuoden/30 tkm välein. Mitään muuta tuohon ei ole tarvinnutkaan tehdä. Hehkujen vaihtovälistä ei ole tietoa. Nokkaketjua digeliin ei tarvitse vaihtaa. Ilmeisesti pakkas/jarru yms. nesteet/öljyillä on samat vaihtosuositukset molemmissa? Infoa bensakuskit? Veikkaan itse että digelillä on halvemmat huoltokulut??? Onko?
Itse laskin, että +/- raja menee edelliseen autoon verrattuna 10 tkm/vuosi. Edellinen autoni ei ollut ooppeli, kulutti hieman enemmän, kulki hieman kovempaa ja öljyt vaihdettiin 5 tkm välein...
Ketsa
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Itse dieseli Astran omistaja suosittelisin ensin tutustumaan vaikkapa VAG-konsernin nakuihin. Niilä kuulemma voidaan ajaa suuria kilometri määriä vain normaalihuollot suorittamalla. Itse en ainakaan pidä hyväksyttävänä, että naku koneessa alkaa olemaan 160 000km jälkeen pikku vikaa tämän tästä.

Kyllä G-astrassakin tarkenee talvella. Pitää vaan ajaa pienemmällä vaihteella =(
Ooppelimies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ooppelimies »

On 2003-02-23 23:09, Ketsa wrote:
Itse en ainakaan pidä hyväksyttävänä, että naku koneessa alkaa olemaan 160 000km jälkeen pikku vikaa tämän tästä.
Kerrotko hieman mitä "pikku vikaa" tarkoitat? Omalla digelillä ajettu 281 tkm ja ainoa vika moottorissa on ollut dieselpumppu ja sekin särkyi kun auto oli melkein uusi...
veku
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja veku »

VAG-konsernini tuottteethan on yleensä laadukkaita kapistuksia ,toki poikkeuksiakin on serkulla oli 1.9 dti (110hp) passat farmari jolla oli ajettu +200tkm ja vm 98.
Ja siinäkin oli sitä "pikkuvikaa" kuulemma riittävästi(tukivarret yms.) ajoi sillä melkein vuoden ja vaihtoi sitten volvoon..

Omasta mielestäni hintalaatu suhde on kohdillaan Opelissa.Esim. passatin farkkuhan maksaa samanikäisenäsamanverran ajettuna pian 10t euroo enemmän kuin Opeli dti
Ja huoltaahan Opeli on todella edullinen

Ps.Kyllä vectran farkku dieselillä kerkeää,jos mahdollista niin kannattanee valita sitten 2.2 dti ja siihen lastu niin navot (+150 hp+300nm vääntöä) :smile:
Vastaa Viestiin