Ostin auton vastaja huomasin viikonloppuna maantiellä ajellessani ulinan auton oikealta puolelta. Aluksi ajattelin että vika on renkaissa, mutta sitten aloin miettimään laakereita.
Jännä tässä on se että ulina kuuluu ainoastaan ku nopeutta on pikkasen päälle 110km/h. Pienemmässä vaudissa se ei kuulu(en ole ainakaan huomannut) ja jos nopeuden nostaa 120km/h niin ääni kuuluu mutta vaimeampana. Olisko ehdotuksia missä vika!? Olisko laakeri vai jokin muu?
Niin ja auto on vm.2000 vectra farmari.
Vecra B:n laakeriko
-
Pistoolisankari
- OCF Member 2023

-
Pistoolisankari
- OCF Member 2023

Kävin sitten paikallisessa opel huollosta kyselemässä ulinasta. Pari huoltomiestä kävi ajaa autolla ja tuomio oli oikea takapyörän laakeri. Kyselin hintaa niin sanoivat töiden kanssa maksavan 520€, alkoi vähän sylettämään. Kysyin itse osan hintaa ja tiesin sen tulevan navan kanssa, alkuperäisosa 390€
. Ajattelin että menkööt vaan ku ei tarvitse itse maksaa ku puolet ku osteassani auton kauppakirjaan laitettiin pykälä missä myyjä(yksityinen) korvaa puolet korjauksesta jos auton myyntihetkellä on ollut jtn vikaa.
Kävin sitten kyseleen tarvikkeen hintaa ja se oli n.190€. Soitin sitten huoltoon ja sanoin että tuon itse osan mukana, että saavat sen vaihtaa. Kysyivät tarvikeosan hintaan jonka jälkeen ne piti siellä pikkupalaverin ja alkuperäisosan hinta tipahti 220 euroon.
Melko lailla tuntu ilmaa olevan tuossa alkuperäisosan hinnassa. Mitens muilla on kokemusta takapyörän laakeri/napa vaihdoista? Olisko ollut kova homma itellä vaihtaa?
Kävin sitten kyseleen tarvikkeen hintaa ja se oli n.190€. Soitin sitten huoltoon ja sanoin että tuon itse osan mukana, että saavat sen vaihtaa. Kysyivät tarvikeosan hintaan jonka jälkeen ne piti siellä pikkupalaverin ja alkuperäisosan hinta tipahti 220 euroon.
Melko lailla tuntu ilmaa olevan tuossa alkuperäisosan hinnassa. Mitens muilla on kokemusta takapyörän laakeri/napa vaihdoista? Olisko ollut kova homma itellä vaihtaa?
Vaihdoin muutama vuosi sitten B-vectraan -98 takanavat ja samansuuntaisia oli alkuperäisosien ja tarvikkeiden hinta. Sitten kun tarkasteli laakeri/navan toimittajan suunnasta pääsi ihan järkilukemiin. Tuolta löytyy näppärästi varaosanumerot SKF:n osiin
http://compass2.vsm.skf.temp.pi.se/Inde ... oKits.ascx
Sitten vain soitto paikalliselle SKF:n jälleenmyyjälle ja parin päivän toimituksella koko takanapa 125e. (ovh näyttäisi olevan 195e)
Itse paikalleen laitettuna aika helppo homma. Takarengas pois, jarrulevy pois, napa on neljällä pultilla kiinni tukivarressa, abs-johto irti. Lähtee koko napa käsijarrumekanismeineen/pohjalevyineen irti. Napapaketti taisi tulla pois (muistaakseni) ilman käsijarruhihnojen irroittamista. Aikaa meni noin pari tuntia.
http://compass2.vsm.skf.temp.pi.se/Inde ... oKits.ascx
Sitten vain soitto paikalliselle SKF:n jälleenmyyjälle ja parin päivän toimituksella koko takanapa 125e. (ovh näyttäisi olevan 195e)
Itse paikalleen laitettuna aika helppo homma. Takarengas pois, jarrulevy pois, napa on neljällä pultilla kiinni tukivarressa, abs-johto irti. Lähtee koko napa käsijarrumekanismeineen/pohjalevyineen irti. Napapaketti taisi tulla pois (muistaakseni) ilman käsijarruhihnojen irroittamista. Aikaa meni noin pari tuntia.
- Opel Insignia 1.6T A6 Sports Tourer -19
- ex. Opel Insignia 2.0T SIDI 4x4 Sport -14
- ex. Opel Vectra C 2.0T Sport -06
- ex. Opel Insignia 2.0T SIDI 4x4 Sport -14
- ex. Opel Vectra C 2.0T Sport -06