Millaista olla merkkiasentaja?

Keskustelua Opeleista
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Sori, ei ollu pakko huutaa mutta oli pakko kun otti päähän. Noh, nämä on näitä kännihommia....SAATANA!
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

JJunior kirjoitti:
Pistoolisankari kirjoitti:
JJunior kirjoitti:ja olen väärällä alalla, ei olis harrastuksesta pitänyt ammattia tehdä
tämän olen huomannut omallakin kohdalla.. kun töissä teen jokapäivä autoja, niin ei sitä kotona jaksa tehdä enään juuri mitään, tai tarvitsee kauheasti ponnistella ja ajatella että mikään ei tule valmiiksi ellen mitään tee :( pitäisi pitää harrastukset harrastuksina ja ammatit ammatteina :-?

olen ajatellut että olen näissä hommissa nyt armeijaan asti, armeijan jälkeen mietin sitten mitä sitä tekisi, mutta sen tiedän että asentajan hommat jää, siinä menee ikä ja terveys
toivottavasti saan itsekin muita hommia. kun kahtoo noita jotka ikänsä tehneet näitä hommia niin jo silloin viimestään tajuaa että ei helvetti. kerran sitä vaan eletään eikä kannata terveyttään menettää...

Toivottavasti et saa tuolla asenteella mitään hommia mistään. Turha on toisia syyllistää!!
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

JiiPR kirjoitti:
-VMK- kirjoitti:Pakkoko noita henkilöautoja on käpistellä? Itse ainaki teen enemmän noita raskaan kaluston hommia. Jos ei jollekki homma maita nii mitä v*ttua itkette. Alaa vaihtaa niin se on sillä selvä. Autoalalla on sekä hyviä että huonoja puolia. Jos ei jokin miellytä niin sitten ei. Ei siinä sen kummempia. Monet vaan tykkää tehdä näitä hommia valittamatta.
Pakko sanoa että tässä on asia tiivistetty hyvin, täysin totta :-?

Hyvä et joku on kanssani samaa mieltä! Mutta tuosta ylenemis hommasta...kaveri yleni raskaankaluston mekaanikosta tuotantopäälliköksi! Mikäs siinä jos osaa hommat paremmin ku jokin "lukenut" inssi..
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Anodi »

JJunior kirjoitti:ja mikä kaikkein ärsyttävintä. meillä ei ole TYÖRAUHAA kun asiakkaat siinä vieressä kyselee tyhmiä ja HÄIRITSEE työhön keskittymistä. EN MINÄKÄÄN TULE MUIDEN TYÖPAIKOILLE VIEREEN KYTTÄÄMÄÄN ETTÄ MITÄ SINÄ TEET. ja sitten oikeesti tuota itkemistä ja narinaa kuulee kokoajan :evil: :evil: :evil:
Mie oon pari kertaa käyny kattoo mitä ne asentajat oikein autolleni tekee, mutta oon koittanut olla ihan hissukseen. Nyt oon jättäny kokonaan tuon pällistelyn pois. Ei tosiaan miunkaan työpaikalla yleisöä ole neuvomassa....

Mutta kyllä tollasista "oikeista" töistä pitäs maksaa kohtuu palkkaa. Minkäslaiset saumat ois alkaa yrittäjäksi? Varmaan vaikeempaa kuin joskus aikaisemmin tekniikan kehityksestä johtuen.
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

eiköhän anneta jo olla. mielipide on kuin persereikä ja niin edespäin.
2.0t Re85
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Anodi kirjoitti:
Mie oon pari kertaa käyny kattoo mitä ne asentajat oikein autolleni tekee, mutta oon koittanut olla ihan hissukseen. Nyt oon jättäny kokonaan tuon pällistelyn pois. Ei tosiaan miunkaan työpaikalla yleisöä ole neuvomassa....

Mutta kyllä tollasista "oikeista" töistä pitäs maksaa kohtuu palkkaa. Minkäslaiset saumat ois alkaa yrittäjäksi? Varmaan vaikeempaa kuin joskus aikaisemmin tekniikan kehityksestä johtuen.
saahan siellä käydä kahtomas ja vaikka kysymässä mutta se että siellä kokoajan ollaan niin rupeaa tosiaan jo häiritsemään. ja palkka on ehdottomasti liian alhaalla.

yrittäminen vois kannattaa jos erikoistuu johonkin esim autosähköön ja lisävarusteisiin mutta tuollaiset pienet korjaamot ei tahdo pärjätä ellei investoi reilusti diagnostiikka välineisiin.
2.0t Re85
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Noh, kaljapäissään tulee hieman rankemmin sanottua asiat kun muutenkaan ei oikein ilta hyvin päättynyt :( mutta se siitä. Mutta asiaan, autoalan palkkaus on vähän alhaalla esim. työmäärään nähden mutta on niitä hyviäkin paikkoja olemassa missä tienaa. Ylentyäkin voi muttei sekin noin vain käy. Sitä nyt on vaan tehtävä töitä että elää. Oikean työpaikan löytäminen voi olla joskus kiven alla mutta eiköhän sekin sieltä jossakin vaiheessa löydy.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

-VMK- kirjoitti: Sitä nyt on vaan tehtävä töitä että elää. Oikean työpaikan löytäminen voi olla joskus kiven alla mutta eiköhän sekin sieltä jossakin vaiheessa löydy.
Se on totta. on sitä saatava leivän päälle jotain. ja autojahan on ihan mukava laitella mutta meillä tahtoo muut asiat tehdä siitä epämiellyttävämpää :roll: toki yrittäny palavereissa asioista kertoa mutta ei tapahdu mitään :-? ja sitten pitää täällä purkaa patoutumia :oops:
2.0t Re85
deore
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja deore »

JJunior kirjoitti:ja pakkohan noita hommia ei ole tehdä. tuossakaan ei ole mitään ylenemis mahiksia mihinkään ja tuntuu että hommat menee siihen suuntaan että kohta pelkkiä huoltoja vaan. ei sitä jaksa pitkään kun ei ole aivoille mitään tekemistä. vaativimmat hommat tehdäänkin vapaa ajalla
Olen näitä sun juttujasi lukenut, ja melko vakuuttunut siitä, että ylenemismahdollisuuksia on, mutta sinä et niistä pääse nauttimaan. Asenteesi haisee niin kauas, että en usko sinun pystyvän peittelemään sitä työpaikallasi. Esimiehesi tajuavat, ettei sinusta ole esimiestehtäviin.
all love is unrequited
julma juha
'Admiral'
'Admiral'

ergonoomille

Viesti Kirjoittaja julma juha »

Opel Astra kirjoitti:
julma juha kirjoitti:Sama kai se on missä korjaamossa työskentelee .Harva meistä terveenä eläkkeelle pääsee . Selkä on kovilla jos kokopäivän linkkuveittenä konehuoneessa kurkottelee.
Näin ergonomia-asiantuntijana sanoisin, että tuo on väärä asenne tai ainakaan tuohon ei pidä tyytyä. Kyllä se on oikeus ja kohtuus, että ei itseään ainakaan töillä tai huonolla ergonomialla "tapa". Menetelmiä, metodeja ja työn rytmitystä muuttamalla (myös autoteollisuuden yhteistyötä tarvittaisiin) asioita saataisiin paremmalle mallille. Tiedän, että kaikkea ei voi korjata tai muuttaa, mutta työperäisiin sairauksiin ei pidä tottua.
Näin autopeltiseppänä sanoisin että tuollainen ergonomisten työasentojen asiantuntija pitäköön viisaat mölyt tiedätte kyllä missä :evil:
Misterillä tahi madamella joka ei ole päivääkään työskennellyt autoalalla ei taida olla hajuakaan minkälaista akrobatiaa autonasentajan duunissa välillä tarvitaan. Haluaisinpa nähdä millainen on se ERGONOMINEN työasento jossa esim b vecculin lämppärin moottori vaihdetaan, saatika sitten miten kaksimetrinen asentaja kammetaan vaihtamaan caprice classikin tuulilasin pyyhkijän moottoria (metrinen kaveri istuisi ilmanputsarin päällä ja lepuuttaisi jalkojaan pakosarjoilla).
Astra g raitisilmasuodatinkin vaatii isommalta kaverilta jo jonkinmoista joustavuutta .Ja siitä rytmityksestä sen verran että ohjeaikojen puitteissa pitäis hommat hoitaa että selviäis ees pienellä vittuilulla ja kuinkas sitä edes 120000 huolto rytmitettäis samba,valssi vai peräti tango ei perrrrk
Autoteollisuuden Yhteistyöstä sen verran et sellanen auto olis ihan kiva minkä vois laittaa niinko sian vartaaseen ja sit vaan pyöritellä haluamaansa asentoon se se vasta olisikin EGONOMIAN RIEMUVOITTO :lol:
Ja kerroppa kuinka monta terveenä eläkkeelle päässyttä autonasentajaa tiedät .Itse en tunne yhtäkään .
Pitipä sattua ja näin viimeisenä työpäivänä
X20XER
'Senator'
'Senator'

Re: ergonoomille

Viesti Kirjoittaja X20XER »

julma juha kirjoitti: Ja kerroppa kuinka monta terveenä eläkkeelle päässyttä autonasentajaa tiedät .Itse en tunne yhtäkään .
lista on loputon, tähän voidaan lisätä mm. timpurit, asfattimiehet, koneasentajat ymym..
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Ergonomian asiantuntijoita tarvitaan, mutta käytännön työnteon ymmärrys olisi heilläkin oltava. Hyvää ergonomiaa ei voida saavuttaa korjaamolla, että korjaaminen olisi vielä kannattavaa. Raskaankaluston korjaamot ovat ergonomian kannalta mielenkiintoisia työympäristöjä.

Autoalalla on myös hyviä puolia, sillä harva käy korjauttamassa autoaan Kiinassa tai Taiwanissa, siis sieltä ei ole lyhkäsellä tähtäyksellä tulossa kilpailua. Norjalaiset käy täällä korjauttamassa, kun täällä on niin halpaa...

Vielä on aika pitkä matka siihen, kun robotti on halvempi öljynvaihtoa tekemään kuin asentaja. Taitaa olla aika vähissä ne robotit, jotka tekevät jakohihnan vaihdon 120 tkm huollon yhteydessä.

j.h

Terve on suhteellinen käsite, mutta tunnen monta asentajaa, jotka ovat normi eläkeiässä päässeet hyvin ansaitulle eläkkeelle.
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

deore kirjoitti:Olen näitä sun juttujasi lukenut, ja melko vakuuttunut siitä, että ylenemismahdollisuuksia on, mutta sinä et niistä pääse nauttimaan. Asenteesi haisee niin kauas, että en usko sinun pystyvän peittelemään sitä työpaikallasi. Esimiehesi tajuavat, ettei sinusta ole esimiestehtäviin.
:lol: :lol: harmittaa tosi paljon... :(
2.0t Re85
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Mitä tuohon terveys hommaan tulee niin siihenki voi omalla panokseellaan vaikuttaa. Eikä vaan raskaan työpäivän jälkeen mee kotia ja aukassa kaljapullo ja mutissa itekseen että stana ku on paikat jumissa. Varmasti on eläkepäivinä jos jonkinlaista vikaa. Piettää kropastaan huolta niin ei se ainakaan pahitteeksi ole. Vähän on erilaisia mieltymyksiä ihmisillä näistä asioista mutta niihän se pitää ehkä ollakkin.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
Opel Astra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Pitää ihan lainata itse itseään :lol:
Opel Astra kirjoitti: Menetelmiä, metodeja ja työn rytmitystä muuttamalla (myös autoteollisuuden yhteistyötä tarvittaisiin) asioita saataisiin paremmalle mallille. Tiedän, että kaikkea ei voi korjata tai muuttaa, mutta työperäisiin sairauksiin ei pidä tottua.
Ymmärrätkö pointin?
Näin autopeltiseppänä sanoisin että tuollainen ergonomisten työasentojen asiantuntija pitäköön viisaat mölyt tiedätte kyllä missä :evil:
Misterillä tahi madamella joka ei ole päivääkään työskennellyt autoalalla ei taida olla hajuakaan minkälaista akrobatiaa autonasentajan duunissa välillä tarvitaan.

Allekirjoittanut Mr. on tutkinut työtä ja ergonomiaa jo useita vuosia ja samat asiat nousevat aina esille, oli työ mikä tahansa. Näihin asioihin kuuluu myös tuo yllä mainittu kommentti (ulkopuoliset älköön puuttuko kun töitä tehdään, vaikka sitten terveys menisi). Ihmisen fysiologia ei ole muuttunut mihinkään eli sovittamalla työn vaatimukset ja ihmisen ominaisuudet keskenään saadaan kuormitusta alennettua (tarkoitus ei ole poistaa kuormitusta vaan optimoida sitä). Niin, ja myös tällä hetkellä työskentelen asennuksen ja huollon (en autojen) metodien kanssa ja yritän pitää ergonomia-asiat ihmisten mielissä.
Haluaisinpa nähdä millainen on se ERGONOMINEN työasento jossa esim b vecculin lämppärin moottori vaihdetaan...Astra g raitisilmasuodatinkin vaatii isommalta kaverilta jo jonkinmoista joustavuutta...ja siitä rytmityksestä sen verran että ohjeaikojen puitteissa pitäis hommat hoitaa että selviäis ees pienellä vittuilulla ja kuinkas sitä edes 120000 huolto rytmitettäis samba,valssi vai peräti tango ei perrrrk...
Lue tämä viesti alusta...
Autoteollisuuden Yhteistyöstä sen verran et sellanen auto olis ihan kiva minkä vois laittaa niinko sian vartaaseen ja sit vaan pyöritellä haluamaansa asentoon se se vasta olisikin EGONOMIAN RIEMUVOITTO :lol:
Se tosiaan olisi riemuvoitto :lol:
Ja kerroppa kuinka monta terveenä eläkkeelle päässyttä autonasentajaa tiedät. Itse en tunne yhtäkään.
Tuolla asenteella ei varmasti pääse terveenä eläkkeelle...
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Vastaa Viestiin