Lähinnä ihan siitä syystä että tuo autoala ammattina sattuu erittäin paljon kiinnostamaan ja olisin kiitollinen kuulemaan tällaista työkseen tekevien henkilöiden mielipiteitä.
Millaista olla merkkiasentaja?
Millaista olla merkkiasentaja?
Elikkä kysyn nyt autonasentajina toimivilta- ja vaikkapa etenkin OPEL yms. merkkiasentaja henkilöiltä että millaista nykyaikaisen korjaamon työ on? Onko asentajan työ erityisen rankkaa vai rentoa? Hajoaako monelta paikat kuten selkä yms? Mitkä on hyviä ja huonoja puolia ammatussa?
Lähinnä ihan siitä syystä että tuo autoala ammattina sattuu erittäin paljon kiinnostamaan ja olisin kiitollinen kuulemaan tällaista työkseen tekevien henkilöiden mielipiteitä.
Ostin parhaan ja elän leveästi.
OPEL
- julma juha
- 'Admiral'

Sama kai se on missä korjaamossa työskentelee .Harva meistä terveenä eläkkeelle pääsee . Selkä on kovilla jos kokopäivän linkkuveittenä konehuoneessa kurkottelee .Jos olet motivoitunut ja osaat jotain etkä ole ihan turaperse niin tervetuloa autoalalle . Ammattilaisista on aina kova kysyntä ja varsinkin vikadiagnostiikan ja sähkövikojen erikoismiehen ei luulisi olevan vaikea töitä löytää
Pitipä sattua ja näin viimeisenä työpäivänä
-
Pistoolisankari
- OCF Member 2023

olen itse ollut työharjotteluissa länsiautossa ja biliassa, ja länsiautossa oli huomattavasti lepposampi meno päällä, biliassa tuntui aina olevan kiire jne, nykyään olen töissä helsingin palveluautolla ja täällä on sopivan leppoisaa työtä, saa tehdä juuri omaa vauhtia työtä, eikä kukaan ole vahtimassa vähän väliä mitä teet
+ merkkiliikkeessä suurin osa töistä on huoltoja, kuvittele että teet seuraavan kymmenen vuotta samoja huoltoja päivästä toiseen :S täällä ollessa hommat ovat vaihtelevia, ja samoin ehkä myös jossain ei merkkiliikkeessä 
-
Opel Astra
- 'Senator'

Näin ergonomia-asiantuntijana sanoisin, että tuo on väärä asenne tai ainakaan tuohon ei pidä tyytyä. Kyllä se on oikeus ja kohtuus, että ei itseään ainakaan töillä tai huonolla ergonomialla "tapa". Menetelmiä, metodeja ja työn rytmitystä muuttamalla (myös autoteollisuuden yhteistyötä tarvittaisiin) asioita saataisiin paremmalle mallille. Tiedän, että kaikkea ei voi korjata tai muuttaa, mutta työperäisiin sairauksiin ei pidä tottua.julma juha kirjoitti:Sama kai se on missä korjaamossa työskentelee .Harva meistä terveenä eläkkeelle pääsee . Selkä on kovilla jos kokopäivän linkkuveittenä konehuoneessa kurkottelee.
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
voin sanoa että ei kannata tulla autoalalle!
ei näillä palkoilla elä,auton saa kyllä halvalla kuntoon mutta entäs ruoka,laskut ja muut??
autoliikkeissä kaikki muut saavat kyllä kohtuullisen korvauksen tekemästään työstä,paitsi he jotka tekevät itse työn...
on kaikenmaailman tietokoneennäpyttäjää ja wannabe-insinööriä jotka pyörivät peukalo perseessä pitkin päivää itkemässä joka asiasta.
ennen oli kuulemma toisin.
anteeksi avautuminen
ei näillä palkoilla elä,auton saa kyllä halvalla kuntoon mutta entäs ruoka,laskut ja muut??
autoliikkeissä kaikki muut saavat kyllä kohtuullisen korvauksen tekemästään työstä,paitsi he jotka tekevät itse työn...
on kaikenmaailman tietokoneennäpyttäjää ja wannabe-insinööriä jotka pyörivät peukalo perseessä pitkin päivää itkemässä joka asiasta.
ennen oli kuulemma toisin.
anteeksi avautuminen
Ex '99 saab 9-3 2.0t "syöksysämpylä" 274hv 396nm
'00 opel omega 2.2i caravan Aut "P.O.S" ~38hv 56nm
'00 opel omega 2.2i caravan Aut "P.O.S" ~38hv 56nm
ThP:n mielipiteessä on varmaan jotain perääkin mutta en kyllä väittäisi että täysin samaa mieltä olisin. Ainakin itse olen tämänhetkiseen palkkaukseeni suht tyytyväinen verrattuna työkokemukseen.
Töitä tuntuisi ainakin raskaalla puolella riittävän, etenkin jos ymmärtää sähköistä mitään. Miksi ei sama henkilöautoissakin.
Yksi mitä olen huomannut niin raskaalla puolella työpaikkojen ilmapiiri rennompi, ei ole kokoaika joku hengittämässä niskaan niinkun kevyellä ja vaikka olisikin kiirettä niin ei samanlaista "häslinkiä" kuin henkilöautoissa.
Työasennot taas ovat mitä ovat molemmissa, joihinkin voit itse vaikuttaa joihinkin et. Se on makuasia mistä pitää. Osathan raskaalla puolella ovet huomattavasti painavampia joten nostoasentoihin yms pitää tietenkin kiinnittää enemmän huomiota.
Mutta jokatapauksessa itse viihdyn paremmin raskaankaluston kanssa kuin henkilöautojen.
Töitä tuntuisi ainakin raskaalla puolella riittävän, etenkin jos ymmärtää sähköistä mitään. Miksi ei sama henkilöautoissakin.
Yksi mitä olen huomannut niin raskaalla puolella työpaikkojen ilmapiiri rennompi, ei ole kokoaika joku hengittämässä niskaan niinkun kevyellä ja vaikka olisikin kiirettä niin ei samanlaista "häslinkiä" kuin henkilöautoissa.
Työasennot taas ovat mitä ovat molemmissa, joihinkin voit itse vaikuttaa joihinkin et. Se on makuasia mistä pitää. Osathan raskaalla puolella ovet huomattavasti painavampia joten nostoasentoihin yms pitää tietenkin kiinnittää enemmän huomiota.
Mutta jokatapauksessa itse viihdyn paremmin raskaankaluston kanssa kuin henkilöautojen.
-
Pistoolisankari
- OCF Member 2023

kuin myös täälläCTi kirjoitti:ThP:n mielipiteessä on varmaan jotain perääkin mutta en kyllä väittäisi että täysin samaa mieltä olisin. Ainakin itse olen tämänhetkiseen palkkaukseeni suht tyytyväinen verrattuna työkokemukseen.
Se työkiire ja ilmapiiri ovat kyllä aika pitkälti kiinni työpaikasta eikä alasta..
Itse olen ollut n. 2,5 vuotta tekemässä erilaisia raskaan kaluston lavoja ja peräkärryjä, niin ainakin meillä on melkein kokoajan kiire päällä.. Eli työnjohtaja on melkein kokoajan kimpussa puuskuttamassa korvaan..
ja vitutus käyrä nousee...
Siis meillä on tälläistä jota tietenkään ei voi missään nimessä yleistää. Ja palkka minusta ei ollut mitenkään kehuttava 2,5 vuoden jälkeen (n.8,50€/tunnissa)...
Enää en ole kyseisessä firmassa... Aloittelen elokuussa oppisopimuksella automaalarin hommat, ne ovat lähempänä sydäntä...
Eli pointtina on se että kyllä autoala on ihan mukava/kiintoisa ala, Jos pääsee mukavaan/hyvään työpaikkaan...
Itse olen ollut n. 2,5 vuotta tekemässä erilaisia raskaan kaluston lavoja ja peräkärryjä, niin ainakin meillä on melkein kokoajan kiire päällä.. Eli työnjohtaja on melkein kokoajan kimpussa puuskuttamassa korvaan..
Enää en ole kyseisessä firmassa... Aloittelen elokuussa oppisopimuksella automaalarin hommat, ne ovat lähempänä sydäntä...
Eli pointtina on se että kyllä autoala on ihan mukava/kiintoisa ala, Jos pääsee mukavaan/hyvään työpaikkaan...
Erno
Meriva OPC(gas), Manta -74, Manta -72, Manta -77, vectra c 3.2.
Meriva OPC(gas), Manta -74, Manta -72, Manta -77, vectra c 3.2.
- Juho Anttila
- 'Senator'

- Viesti:
Huomaako kukaan muu ironiaa että asentajat avautuu kiireestä, osien hajoittamisesta yms. Samaan aikaan perus foorumin kirjoittaja itkee kuinka hänen täydellistä herkku-tusina-astraansa on kohdeltu KALTOIN huollossa. Sitten itketään kuluttaja-asiamiehelle ja ties kenelle että kuinka perseestä se ja se firma on.
Joskus aina kannattaa asettaa itsensä siihen vastapuolen näkökulmaan ja miettiä niitä juttuja.
Itse valitsin autoalan myös mutta työnantaja on puolustusvoimat niin ei tarvitse tapella typerien asiakkaitten kanssa.
Joskus aina kannattaa asettaa itsensä siihen vastapuolen näkökulmaan ja miettiä niitä juttuja.
Itse valitsin autoalan myös mutta työnantaja on puolustusvoimat niin ei tarvitse tapella typerien asiakkaitten kanssa.
Ite olen koulutukseltani raskaankalustonasentaja..ne hommat loppu ennenkuin kerkesivät kunnolla alkamaankaan; ranteet, polvet ja selkä melkosen kovilla ainakin niissä hommissa.
Alana toi asentajan homma oli omasta mielestäni tosi kiinnostava, kun aina oppii uutta ja kalusto kehittyy, niin siinä säilyy kiinnostus.. (liekkö kukaan tajus mitä ajoin takaa
)
Alana toi asentajan homma oli omasta mielestäni tosi kiinnostava, kun aina oppii uutta ja kalusto kehittyy, niin siinä säilyy kiinnostus.. (liekkö kukaan tajus mitä ajoin takaa