Siniset mittarivalot A Vectraan
tästä on jo topicci, mutta ajattelin nyt laittaa uuden.
Eli, väsäsin tuossa vkonloppuna siniset mittari- ja diginäyttövalot. Onnistuivat mielestäni ihan hyvin.
Täysin tasaista valoa ei mittaristoon vakiovalojen paikoille laitetuilla ledeillä saa. Ledejä olisi pitänyt sijoittaa mittariston yläreunaan uusille paikoille jotta valo olisi aivan tasainen. Osaksi heikko valo mittariston yläreunassa johtuu mittaripohjissa olevat tummennukset, joilla alkuperäisen polttimon valo tasataan tasaiseksi koko mittaristoon. Suunnitelmissa onkin teettää valkoiset mittarinpohjat, joissa tummennusta ei ole.
tässä linkit kuviin:
http://www.saunalahti.fi/~pjotr82/veccu_mittarit.jpg
http://www.saunalahti.fi/~pjotr82/veccu_mittarit2.jpg
kuvin laatu ei ole mitä parhain, kun tuo digikamera ei edusta lajinsa kalleinta.
Tarvikkeet mittaristo:
4kpl superkirkkaita sinisiä ledejä
4kpl 380ohm vastuksia
Tarvikkeet diginäyttö:
3kpl superkirkkaita sinisiä ledejeä
1kpl 380ohm vastuksia
Itse en alkanut sijoittamaan ledejä polttimoiden kantoihin, vaan kolvasin raa'asti kiinni piirifolioon.
Huomatkaa että näitä superkirkkaita sinisiä ledejä myydään samalla nimellä, mutta niiden valotehot vaihtelee T O D E L L A paljon. Itse valitsin kirkkaimmat mitä oli saatavilla.
Hintaa en projektille osaa sanoa, sillä tarvikkeet eivät minulle maksaneet mitään (suhteita).
Suunnitteilla on punaisten viisareiden tekeminen, tosin tapa jolla lähden kokeilemaan on todella outo. Joten siitä myöhemmin, mikäli onnistuu.
<font size=-1>[ This Message was edited by: pebe on 2003-02-10 22:02 ]</font>
Eli, väsäsin tuossa vkonloppuna siniset mittari- ja diginäyttövalot. Onnistuivat mielestäni ihan hyvin.
Täysin tasaista valoa ei mittaristoon vakiovalojen paikoille laitetuilla ledeillä saa. Ledejä olisi pitänyt sijoittaa mittariston yläreunaan uusille paikoille jotta valo olisi aivan tasainen. Osaksi heikko valo mittariston yläreunassa johtuu mittaripohjissa olevat tummennukset, joilla alkuperäisen polttimon valo tasataan tasaiseksi koko mittaristoon. Suunnitelmissa onkin teettää valkoiset mittarinpohjat, joissa tummennusta ei ole.
tässä linkit kuviin:
http://www.saunalahti.fi/~pjotr82/veccu_mittarit.jpg
http://www.saunalahti.fi/~pjotr82/veccu_mittarit2.jpg
kuvin laatu ei ole mitä parhain, kun tuo digikamera ei edusta lajinsa kalleinta.
Tarvikkeet mittaristo:
4kpl superkirkkaita sinisiä ledejä
4kpl 380ohm vastuksia
Tarvikkeet diginäyttö:
3kpl superkirkkaita sinisiä ledejeä
1kpl 380ohm vastuksia
Itse en alkanut sijoittamaan ledejä polttimoiden kantoihin, vaan kolvasin raa'asti kiinni piirifolioon.
Huomatkaa että näitä superkirkkaita sinisiä ledejä myydään samalla nimellä, mutta niiden valotehot vaihtelee T O D E L L A paljon. Itse valitsin kirkkaimmat mitä oli saatavilla.
Hintaa en projektille osaa sanoa, sillä tarvikkeet eivät minulle maksaneet mitään (suhteita).
Suunnitteilla on punaisten viisareiden tekeminen, tosin tapa jolla lähden kokeilemaan on todella outo. Joten siitä myöhemmin, mikäli onnistuu.
<font size=-1>[ This Message was edited by: pebe on 2003-02-10 22:02 ]</font>
eli siniset ledit on vakiopolttimoiden paikalla.
Ledeistä hiottu aivan vähän "linssin" reunoja, jotta valokeila hieman leviäisi.
oikealla on diginäyttö, missä on lämpötila ja kello. Ajotietokonetta ei ole...
kyllä siellä bluetacho-mikälie-olikaan sivuilla olen käynyt, mutta kyllä tuo loppupeleistä onnistuu ilman ko. sivustoakin.
Ledeistä hiottu aivan vähän "linssin" reunoja, jotta valokeila hieman leviäisi.
oikealla on diginäyttö, missä on lämpötila ja kello. Ajotietokonetta ei ole...
kyllä siellä bluetacho-mikälie-olikaan sivuilla olen käynyt, mutta kyllä tuo loppupeleistä onnistuu ilman ko. sivustoakin.
- Dominator
- 'Diplomat'

Siistii jälkee! joo ja ei noista ikää tunnu saavan ihan tasaseks tota valaistusta... varsinkaan asconaan! jää trippimittari ilman valoo... pitäs jotain koittaa kehitellä siihen että riittäs valo! ei ois ideoita kellään? mulla on molemmilla puolilla kii kaksi lediä 380ohmin vastuksilla ja pirun kirkkaat on! ja ihan siistit... 
äkkiseltään katsottuna hintaa tulisi tarvikkeille
7kpl superkirkkaita ledejä á 2e/kpl =14e
5kpl vastuksia, käytännössä ilmasia..hinta n. 0,05e/kpl
et, 15e pitäis riittää.
Valoa saa tasaisemmaksi tosiaankin, kun hioo todella hienolla vesihiomapaperilla ledin linssin reunoja. Yläosan valo-ongelman voi ratkaista poraamalla 5mm reiät mittaristoon, kuumaliimalla lediä sinne.
7kpl superkirkkaita ledejä á 2e/kpl =14e
5kpl vastuksia, käytännössä ilmasia..hinta n. 0,05e/kpl
et, 15e pitäis riittää.
Valoa saa tasaisemmaksi tosiaankin, kun hioo todella hienolla vesihiomapaperilla ledin linssin reunoja. Yläosan valo-ongelman voi ratkaista poraamalla 5mm reiät mittaristoon, kuumaliimalla lediä sinne.
mitenkäs vastusten tehot? 0,25w vai 5watin tehovastus?? löytyy http://www.bebek.fi molempia, 330ohm vastuksia ja superkirkkaita sinisiä ledejä 5mm ja 3mm 1,65€/kpl. Isommat valaisevat suuremman alueen? eikö näin?
A-Vectra 2.0i 8v -90
G-Astra 1.6i 16v -98
G-Astra 1.6i 16v -98
jaa a...nyt tuli paha. Luulisin että vastukset ovat aivan normaaleita.
Itse en näillä päätäni vaivannut, tuttu hommasi tarvikkeet.
Minulla on noita 5mm ledejä, sillä ainahan kannattaa isoin laittaa, niin valotehoa tulee enempi ja laajemmalle.
B-vectraan ilmeisesti mahtuu useampi ledi samaan polttimon reikään, mutta a vectrassa ei.
Itse en näillä päätäni vaivannut, tuttu hommasi tarvikkeet.
Minulla on noita 5mm ledejä, sillä ainahan kannattaa isoin laittaa, niin valotehoa tulee enempi ja laajemmalle.
B-vectraan ilmeisesti mahtuu useampi ledi samaan polttimon reikään, mutta a vectrassa ei.
Muistuttasin kiinnittämään huomiota niiden vastuksien ohmi lukuun. Tuo 380 kuulostaa aika pieneltä, tosin sehän riippu täysin käytettävien ledien toiminta-arvoista. Muistakaa, että autossa jännite on auton käynnissä ollessa 13-14v luokkaa, joten sen mukaan pitää laskea, millaset vastukset laittaa. Itelle kun laitoin, niin vastukset tais olla lähempänä 500 ohmia, mutta kuten sanoin, niin tapauskohtaisesti. Arvaamalla ei suinkaan kannata niitä ledejä hankkia. Vastuksella on erittäin suuri vaikutus ledin toimintaikään.
Itse kolvasin ledit niiden kantojen sisään, ja se onnistu sillä, että ostin erittäin pieni kokoisia vastuksia (eivät olleet tavallisia kalliimpia).
Itse kolvasin ledit niiden kantojen sisään, ja se onnistu sillä, että ostin erittäin pieni kokoisia vastuksia (eivät olleet tavallisia kalliimpia).
Mulla on 462ohmiset etuvastukset, et eipä sillä ny paljo väliä oo, kunhan se on yli 350ohm.. tosin se riippu vähän ledeistäkin.. Ite suosittelisin kyl laittaan ne LEDit niihin alkuperästen polttimoiden kantoihin, mulla ollu jo puoltoista vuotta ja toiminu moitteetta.. Jos ne juottaa suoraaan sinne folioon, niin veikkaisin et jossain vaihees on tulos ongelmia niitten toimivuuden kans johtuen kaikesta lämpötilojen vaihtelusta ja tärinästä..
- Dominator
- 'Diplomat'

juu C-Askohan tää...
Ja ei oo mikään mahdoton projekti! eka vaan mittarin vaijeri irti lootasta ja sit mittaristo veks... ei oo paha purkaa muistaakseni tarttee otta 5 ruuvia pois. Ratin ympäriltä en ottanu irti mitää ku mahtuu tuleen pois ku vähä pyörittelee... ja sit vaan liittiimet irti mittaristosta ja vikana otin mittarin vaijerin joka on "pika" liitännällä...
Sitte polttimot veks ja joko samoihin kantoihin ledit kii tai sit suoraan kolvaa kiinni mittariin... helpompi oli kolvata suoraan ku laitto pari ledii molemmille puolille, ku en saanu kunnolla mahtumaan kahta ledii samaan kantaan... ja helpompi suunnata niitä kun ovat erillään! kantsii vaan kattoo ku laittaa ledejä että eivät pääse ottamaan toisiinsa kiinni jaloista... sillon kärähtää nätisti... eli pari lediä kannattaa ottaa varalle... ja vastukset oli 2W 380ohmii ja niitä meni kaksi... molemmille puolille siis yksi vastus kahdelle ledille... ja on aika pirun kirkkaat... ois vaan voinu vähän hioa niitä linssejä niin sais ton valon tasasemmaksi...
koko hommassa meni ehkä vähä alle tunti... oon ottanu kyllä mittariston pois jo aika monta kertaa että se menee jo niin rutiinilla että ekalla kerralla menee toi aika repiessä mittaristoa irti... huonolla tuurilla...
Täytyy koittaa saada kaverilta kameraa lainaan niin voin pistää kuvat tosta mittaristosta ku laitan valkoset pohjat paikalle!
Ja ei oo mikään mahdoton projekti! eka vaan mittarin vaijeri irti lootasta ja sit mittaristo veks... ei oo paha purkaa muistaakseni tarttee otta 5 ruuvia pois. Ratin ympäriltä en ottanu irti mitää ku mahtuu tuleen pois ku vähä pyörittelee... ja sit vaan liittiimet irti mittaristosta ja vikana otin mittarin vaijerin joka on "pika" liitännällä...
Sitte polttimot veks ja joko samoihin kantoihin ledit kii tai sit suoraan kolvaa kiinni mittariin... helpompi oli kolvata suoraan ku laitto pari ledii molemmille puolille, ku en saanu kunnolla mahtumaan kahta ledii samaan kantaan... ja helpompi suunnata niitä kun ovat erillään! kantsii vaan kattoo ku laittaa ledejä että eivät pääse ottamaan toisiinsa kiinni jaloista... sillon kärähtää nätisti... eli pari lediä kannattaa ottaa varalle... ja vastukset oli 2W 380ohmii ja niitä meni kaksi... molemmille puolille siis yksi vastus kahdelle ledille... ja on aika pirun kirkkaat... ois vaan voinu vähän hioa niitä linssejä niin sais ton valon tasasemmaksi...
koko hommassa meni ehkä vähä alle tunti... oon ottanu kyllä mittariston pois jo aika monta kertaa että se menee jo niin rutiinilla että ekalla kerralla menee toi aika repiessä mittaristoa irti... huonolla tuurilla...
Täytyy koittaa saada kaverilta kameraa lainaan niin voin pistää kuvat tosta mittaristosta ku laitan valkoset pohjat paikalle!