Neuvoa tarvittu, aiheenä ruostesuojaus ja riskinä satojen eu

Keskustelua Opeleista
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Mattimc »

Eli olen katsellu ruostesuojausta v.90 2.0l A Vectralle, 280,000 ajettu, Oulussa pidetty. Täyssuojauksen nimenomaan, eli niinsanotusti ikkunoista alaspäin, hiekkapuhalluksella/pohjamaalauksella/massauksella.

Miksi? No punaista näkyy alustassa matkustaajatilan alta, pvc-levyt ovat antaneet vettä tunkeutumaan läpi. Ei ole ihan läpi mutta massa ei niinsanotusti ole ja olis hyvä muutenkin saada ruostepuoli kuntoon.

No, kun en tiiä paskan vertaa tästä niin olen kyselly Oulun täyssuojauksen hintoja ja tapoja. Ja hinnat väihtelee 425€:sta 520€:een. Kysmys: Miski? Onko eri liikeessä eroja, mitä ne on, mitä kannattaa varoa/varmistaa? Onko kellään jopa kokemusta Oulun liikkeistä? Kävin siinä 520€:n liikkeessä ja äijä vaikutti luotettavalta, 'teeme työn hyvin jne'..mutta en saanu tingattua yhtään alaspäin ja ajattelen et voiko mitään olla 100€:n arvoinen jos kerta sama prosessi suoritetaan.

Ja sitten viimeinen kysymys: Mitä täyskäsitelyllä saan, siis käytännössä? Voinko olla varma jos vien liikkeeseen että ruoste pysyy pois jne. Entäs ne alustepaikat mitä ei puhalleta puhtaaksi; tehdäänko niille mitään? Yks ystävä sanoo että ehkä kannattaa oljykäsitelyllä suojata, silla nykyinen ruostuminen pysähtyy ja lompakko pysyy koossa.

Vähän hukassa oon, mutta toivon että teidän avulla tilanne selkenee :smile:!
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Suosittelen ottamaan yhteyttä valtuutettuun Dinol Ruosteenestoketjun firmaan. Kattavimmat käsittelykaaviot on laadittu yhdessä autovalmistajien ja kokemuksen peusteella pahat paikat on myös merkitty.

Öljykäsitelyssä on se huono puoli, että yksinään öljy ei ole kovin tunkeutuvainen pintakalvon takia ja näin ollen saumakohdat jäävät huonolle "hoidolle" (A Vectran ongelmapaikat ovat juuri saumat alustassa ja pyöränkaarissa). Siksi olisi syytä käyttää SFS standardin mukaisia aineita. Riittävän monet öljykäsitellyt autot on lähetetty hitsurille.
Suosittelen Dinol ketjun Dinitrol käsittelyä. Ja kilpailuta firmoja, hinnoissa on ilmaa.

Nimim. Ruosteenestofirmassa työskennellyt.
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos paljon replysta! Tämä 520€:n firma käyttää Dinitrolia, 440€:n firma Tectylia. Niinkuin sanoin, kävin siinä 520€:n liikkeessä kyselemässä, äijä tuntui luotettavalta mutta 100€ ylihinta? Sen lisäksi se ei pudottanu yhtään hinta, kyselin kaks kertaa ja mainitsin että olen saanu parempia tarjouksia. Vastaus: 'Hinta on kohtullinen. Tehdään se työ hyvin.'En halua laadusta tinkiä, muttei myöskään huvita liikaa maksata. Kannattaks miettiä enää sitä firmaa?

Entäs kun työ on tehty, pysyykö ruoste pois? Kannattaako vielä senkin (täyskäsittelyn) jälkeen saada se öljykäsitelty, jos itse saa laitteet lainaks ja ostaa vaan aineet.

Ja entäs (kysymyksia riittää) jos tekee vaan itse, voiko silla säästää ja suorittaa läheskään yhtä hyvin?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-02-11 20:37 ]</font>
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Kyllä itse tekemällä sillä kertaa säästää, mutta jos ei tiedä mitä tekee, niin jää monta paikkaa käsittelemättä. Dinol asemat tekevät eri käsittelyitä ja kaksi niistä on täyskäsittelyitä: Tuff-Kote Dinol(tuplakäsittely) ja Dinitrol(peruskäsittely). Ja jos en väärin muista niin Dinitrol -käsittelyn listahinta on jotain 400-450€ hujakoilla A Veccuun. Joten aika kovalta tuo mainitsemasi hinta tuntuu.

Mutta jos välttämättä haluat tehdä itse, voit toki käydä ostamassa kunnon aineita. Penetranttina esim. Dinitrol 1000 ja sealanttina Dinitrol 2000 tai Metallic.
Pelkää öljyä en suosittele.

100%:sti ruostetta ei pysty pysäyttämään niin kauan kun autot tehdään pellistä. Mutta kyllä kunnon ruosteenestokäsittely sitä hidastaa.

Ja jos tarvitset konsultointia ruiskutuksessa, saa ottaa yhteyttä.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Juheksi on 2003-02-11 22:20 ]</font>
Topah76
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Topah76 »

Mulla makso täyskäsittely täällä Turun suunnalla 350 euroa.
Jyrki K
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jyrki K »

Itse maksoin 400 euroa täyskäsittelystä ja muistaakseni Dinol-asema.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Dinitrol ja Tectyl lienevät ne kaksi merkkiä joihin uskaltaa luottaa ruostesuoja-aineissa. Kummatkin aineet ajavat asiansa, ja molemmilla lienee myös omat ohjelmansa joiden pitäisi olla ihan tehtäviensä tasalla. Käytännössä erot lopputuloksessa tulevat suurimmaksi osaksi suojaajan ammattitaidosta.

Taisi olla TM kun joskus testaili noiden eri merkkisten aineiden suojauksen tasoa. Tectylin aine taisi olla tehokkain, Dinitrolin sijoitusta en muista mutta kärkipään aineita sekin oli.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Iso_G
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Iso_G »

Itte verin viime kesänä ensin Tapio teräketjuöljyn pohjaan... puol päivää kuivumista jotta öljy tunkeutuu vanhaan pohjaan... Sitten massaa ja Tapioo sekasin.. ja semmosella hiekkapuhallusruiskulla joka sylkee isoopisaraa.. Nii pohjaan ja joka palkkiin sisälle.. Reilusti.. Katsastus mies ainakin kehu ku tumppunsa ja tunkkinsa sotki.. :roll:
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Hyvä saada niin reilusti mielipideita! Vielä kovasti mietityttää kun on kyse noin isosta rahasta. Esim. nämät hiekkäpuhallukset ja pohjamaalaukset; tuleeko ne kaikkiin täyskäsittelöihin vakiona; onko mitään eroja et mitä missäkin liikkeessä voi olla tarjolla? Pohjassa on jo jonkin verran ruostetta, minkä pitäis saada poistettua. Kai ne joka liikkeessa laittaa paikat puhtaaksi... Tietenkin hitsaukset maksaa erikseen sitten.

Ja vielä se hinta. 350€ kuulostaa jo niin halvalta että voisin muutaa Turkuun :smile: Onko hinnat muuten millään tavalla riippuvaisia siitä et missä kunnossa se auto jo on (mulla ei ole juuri ruostettä näkyvillä), vai pitäiskö kaikille v90 A Vectralle saada vähintään 450€:lla? Niinkuin sanoin, tällä hetkellä paras tarjous mitä Oulussa oon kuullu on just toi Tectyl 440€; jos muut Oululaiset ovat saanee halvemmin niin kerotakaa mistä.

JA se kymysys vielä, että sitten kun tämä suojaus on suoritettu, kannataaks vielä päälle laittaa öljyt, lisäsuojauksenä?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-02-12 11:11 ]</font>
4n77i
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja 4n77i »

Mä käytin Astran Finikor-käsittelyssä täällä Jyväskylässä Autosuojaamo Haarniskassa. Ainakin työn jälki oli todella hyvä ja palvelu pelaa. Muiltakin olen kuullut hyviä kommentteja em. firmasta ja käsittelystä. Kuinka hyvin käsittely sitten estää ruostumiselta on vaikea sanoa kun suojaus tehtiin vasta syksyllä. Osoitteesta http://www.finikor.fi löytyy lisää tietoa.
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Kävin varamassa ajan Tectyl käsitelyyn, 450€ maksaa. 'Säästän' sit ainakin alkuun 70€, katsotaan miten paljon on hitsauttava. Hitsaustaksa 50€/tunti, mikä on 8€ kallimpi kun mitä muualla pyydetään mutta olkoonpas sitten. Ei ole harmaita aavistusta miten kauan saattaa hitsaukseen menee - onks millään tavalla mahdollista arvioda iän myöten vaikkapa kattosumma? Niinkuin sanoin, pvc-levyjen väliin on pääsy vettä ja aluste on siinä ruosteessä, mutta ei läpi menny tietääkseni eikä ole pinta ihan puhki. Sitten pyöräkaareissa on noin 2 ruostepaikkaa.
Opelix
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Opelix »

Unohda ne öljykäsittelyt heti kättelyssä, niitä käytettiin joskus 80-luvulla viimeksi...

Ruiskutapa vettä ohut kerros seinälle ja öljyä päälle, öljy ei tunkeudu täydellisesti läpi vaan valuu veden päällä alas.

Tee sama niin, että ruiskutat vettä ja sen jälkeen ruosteenestoainetta; ruosteenestoaine tunkeutuu veden läpi ja vesi valuu kokonaan alas.

Ruosteenestofirman omistaja selitti/näytti eräällä öljykäsittelystä jankuttaneelle asiakkaalle edellä mainitun.

Jos alustasta löytyy ruosteenalkuja ne pyritään hiomaan pois ennen ruosteenestoaineen ruiskutusta, vaikeisiin paikkoihin ruiskutetaan ruosteenalkuun tunkeutuvaa "tököttiä", joka sitoo ruosteen ja estää leviämisen.
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Niin eli kyseessähän on ruostesuojaus, ei ruosteensuojaus :wink:
speedster
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja speedster »

Itse en ainakaan alkaisi öljyn kanssa läträämään enään suojatulle pinnalle. Hyöty taitaa olla hyvin vähäinen ja periaatteessahan ruostesuojauksen tehnyt firma on vastuussa käsittelystää, mutta jos itse menet öljyä siihen päälle sutimaan niin vastuu kysymys voikin olla vaikeampi. Vaikka auto olisi käsitelty niin kannattaa silti tarkkailla sisäloksuja ja muita ainakin pari kertaa vuodessa.
Mattimc
'Kadett'
'Kadett'

Joo, niin se taitaa olla. Firma antaa noin vuoden työtakuu, äijä sanoo ettei ole ikinä saanu 'palautuksia' huonosti tehtystä työstä, ja ettei autolle muutamalle vuodelle tartis tehdä ruostemerkityksessä mitään.
Mietityttää ny vaan tuo hitsaushommeli, toivottavasti ei kovin kalliks tuu. Niin, ja semmoinen ajatus vielä pään takana, että entäs jos ammattikouluun vien auton ja perun firmalla varauksen? Olisko riski sit liian suuri että koululaiset tekis huonosti työitä..?

<font size=-1>[ This Message was edited by: Mattimc on 2003-02-12 16:11 ]</font>
Vastaa Viestiin