Vähän meinaa vilu tulla vm. 91 A-Omegassa, ei oikein lämmintä ilmaa riitä sisälle asti. Termostaatti vaihdettu joulukuussa, koneen lämmöt kunnossa. Lämppärin kenno n. vuoden ikäinen, ei pitäisi olla mitään ongelmaa senkään kanssa.
Ongelmana on vaan se, ettei lämminilmasuuttimista tule kunnolla lämmintä ilmaa. Epäilisin lämmönsäätimen läppää, joka ei ehkä sulkeudu/avaudu kokonaan ja päästää pakkasilmaa lämpimän ilman sekaan. Olen etsinyt täältä foorumeilta juttua asiasta, ja ilmeisesti läppä toimii jonkinlaisen vaijerin avulla. Mistä tuo vaijeri käytännössä löytyy ja miten sitä pitäisi yrittää säätää? Etsin vaijeria kuljettajan puolelta jalkatilan yläosan oikealta puolelta, mutta mitään sopivan näköistä ei sattunut silmään...
Toinen vaihtoehto lämpimän ilman puutteelle voisi mahdollisesti olla vesipumppu. Tuntuu, että korkeammilla kierroksilla reippaissa kiihdytyksissä ohjaamoon tulee "lämpöaalto". Voisiko tuo viitata vesipumpun toiminnan puutteellisuuteen? Entä miten sitä voisi lähteä testaamaan/korjaamaan?
Mieluiten toki ensin kokeilisin säätää ilmaläppää, vasta sen jälkeen lähtisin kallista vesipumppua ronklaamaan. Mitään kallista remonttia ei viitsisi tehdä, kun lämpöä tulee kuitenkin jonkin verran - pidemmillä matkoilla tarkenee ajella jopa ilman hanskoja. Vesipumppuhan kannattaa käsittääkseni vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä, mikä ei sekään varmaan ole enää kovin kaukana, jos pidetään kiinni 60 tkm:n vaihtovälistä.
A-Omegan lämmönsäätimen läppä?
Luulisin että se lämpötilansäätövipu siellä mättää,itellä temppuili ainakin kesällä toiseen suuntaan,eli puhalsi haaleeta hyttiin kesähelteellä.Tarpeeksi kun sitä rassas sai sitten viileempää. Jouduin käyttämään autoa tossa just huollossa muista syistä,mutta vaihdatin samalla uuden kennon ja olivat tehneet samalla jotain tolle vivullekkin,nyt toimii kumpaankin suuntaan ok!
Mutta ensiapuna sitä vipusysteemiä vois koittaa rassata sieltä radion alla olevan luukun (mulla on siinä kasettiboxi)kautta sokkona,että saa lämmöt täysille.(nyrkit on vaan sen jälkeen verinaarmuilla
)
Toinen juttu,mikä vaikuttaa veden kiertoon ja lämpiämisnopeuteen on sähköinen kiertovesipumppu,joka on apukuskinpuolella siinä rengaskotelon kyljessä.Eli onko kunnossa?
Nyt on mulla noi asiat kunnossa ja lämpömittari pyörii n. 95 asteessa vaikka pakkasta olis -25 ja hikeä pukkaa farmarissa...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Megaman on 2003-02-06 14:38 ]</font>
Mutta ensiapuna sitä vipusysteemiä vois koittaa rassata sieltä radion alla olevan luukun (mulla on siinä kasettiboxi)kautta sokkona,että saa lämmöt täysille.(nyrkit on vaan sen jälkeen verinaarmuilla
Toinen juttu,mikä vaikuttaa veden kiertoon ja lämpiämisnopeuteen on sähköinen kiertovesipumppu,joka on apukuskinpuolella siinä rengaskotelon kyljessä.Eli onko kunnossa?
Nyt on mulla noi asiat kunnossa ja lämpömittari pyörii n. 95 asteessa vaikka pakkasta olis -25 ja hikeä pukkaa farmarissa...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Megaman on 2003-02-06 14:38 ]</font>
Epäilyni kohdistuvat nyt entistä vahvemmin juuri siihen läppään. Nimittäin nyt kun kelit lämpenivät, tulee taas ohjaamoonkin lämpimämpää ilmaa. Tänään tuli jopa hiki.
Eiköhän se läppä siellä vaan päästä ulkoilmaa lämpimän sekaan... Yritänkin tässä viikonloppuna irrottaa kojelaudasta sen verran tavaraa, että pääsen rassaamaan säätövipua ja vaijeria.
Mutta pitää vielä tarkistaa se pumppukin.. Millähän sen toimintaa voisi testata kotikonstein? Riittääkö, jos se näyttää ehjältä ja pitää ääntä?
Luulen, että se on kunnossa, ainakin heti virtojen päälle kytkemisen jälkeen alkaa kuulua sellainen vaimea surina. Veikkaisin juuri vesipumppua äänen lähteeksi.
Mutta pitää vielä tarkistaa se pumppukin.. Millähän sen toimintaa voisi testata kotikonstein? Riittääkö, jos se näyttää ehjältä ja pitää ääntä?