2.5 V6 kone "viheltää"????

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
metalgod
'Kadett'
'Kadett'

2.5 V6 kone "viheltää"????

Viesti Kirjoittaja metalgod »

Mistähän johtuu moinen ilmiö, kun ajaessa pienillä kierroksilla, moottori viheltää välillä erittäin korkeasti "korkea kuin koirapilli,mutta kuulee juuri ja juuri".
Välillä viheltää pätkittäin ja välillä jatkuvasti riippuen kaasupolkimesta.
Yritin kuunnella konehuoneesta, mutta eihän siitä mitään tullut.

Olisiko jossain pieni ilmavuoto? Muuten kone on kyllä kunnossa, ajettu 90000.

Onko viisaampia ihmisiä kertomaan mitä tehdä?

Alkaa hermoon käymään tuo ujellus. :o
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

tarkoitat sellaista heinäsirkan soittoa muistuttavaa tirinää? kuuluu ohjaamoon? ja ite paikallistin "olevinaan" sen joskus apukuskin jalkatilan suuntaan, mutta tiiä häntä mistä loppujen lopuksi kuului...
mutta mutta, tuosta on aiemminkin ollut juttua nimenomaan V6 omistajien kanssa, ja lopputulema on ollut se , että kerran ei menohaluihin haittaa niin tirisköön vaikka maailmantappiin...
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
metalgod
'Kadett'
'Kadett'

jazari75 kirjoitti:tarkoitat sellaista heinäsirkan soittoa muistuttavaa tirinää? kuuluu ohjaamoon? ja ite paikallistin "olevinaan" sen joskus apukuskin jalkatilan suuntaan, mutta tiiä häntä mistä loppujen lopuksi kuului...
mutta mutta, tuosta on aiemminkin ollut juttua nimenomaan V6 omistajien kanssa, ja lopputulema on ollut se , että kerran ei menohaluihin haittaa niin tirisköön vaikka maailmantappiin...

Jep. Jostain sieltä se kuuluu. Eipä siitä ajettavuuden kannalta haittaa todellakaan ole, mutta esim krapulassa tai muuten vaan hermot riekaleena ajettaessa tekisi mieli repiä koko kone osiksi.

Poppia ei viiti aina huudattaa. :D
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

metalgod kirjoitti:
jazari75 kirjoitti:tarkoitat sellaista heinäsirkan soittoa muistuttavaa tirinää? kuuluu ohjaamoon? ja ite paikallistin "olevinaan" sen joskus apukuskin jalkatilan suuntaan, mutta tiiä häntä mistä loppujen lopuksi kuului...

Jep. Jostain sieltä se kuuluu. Eipä siitä ajettavuuden kannalta haittaa todellakaan ole, mutta esim krapulassa tai muuten vaan hermot riekaleena ajettaessa tekisi mieli repiä koko kone osiksi.

Poppia ei viiti aina huudattaa. :D
joo, on se aika veemäinen ääni....
joku kuka sen selvittää, niin kertokoon mistä tulee...

ja itellä ei omega ainakaan tirise millään tavalla, eli se jää tuohon poikittain olevaan masiinaan se natina :-?
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
1st Opel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Minulla kuuluu samanlainen ääni apukuskin jalkotilasta. Autona 1.6 vectra B -98. Siellä päin sijaitsee oikealla alhaalla keskuslukituksen kaukosäätö boksi...korjatkaa jos ei ole se boksi,mutta joku boksi kumminkin. Olen katsonut kyseisen boksin sisälle ja sielä on aika monta kelaa(sellasia sellasia kuparilanka osia) jos kelan päällä oleva lakkakerros rikkoutuu kela alkaa pitää sellasta sirisevää ääntä. Tämä äänihän kuuluu alhaisten kierroksien mukaan, niin kauan kuin sen pystyy muulta melulta kuulemaan. Toinen vaihtoehto minusta voisi olla laturi joka on konehuoneessa ainakin minulla suoraan apukuskin jalkatilan kohdalla. Laturissahan on jännitteensäädin transistori siinä samassa mötikässä, joka voisi pitää sirisevää ääntä, tämä selittäisi kierrosten mukaan menevän sirinän. Siinä pari vaihtoehtoa, yhen kerran yritin ääntä metsästää ja en oikein järkevää paikkaa löytänyt. Nykyään joko en kuule tai sitten se ääni on mennyt menojaan autostani. Vielä voisin lisätä että minusta se on sellaista sähköistä sirinää eikä mekaanista.
leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

Mulla kuulu omassa omegassa 2.5L kierrosten mukana olevaa sirinää. Se kuului kuskinpaikalta kuunneltuna keskeltä kojetaulua. Ääni hävisi kun vaihdettiin jakohihna. Syyksi epäiltiin liian kireällä ollutta hihnan kiristäjää.
Opel Mokka 1.4T 4x4
metalgod
'Kadett'
'Kadett'

john_doe kirjoitti:Mulla kuulu omassa omegassa 2.5L kierrosten mukana olevaa sirinää. Se kuului kuskinpaikalta kuunneltuna keskeltä kojetaulua. Ääni hävisi kun vaihdettiin jakohihna. Syyksi epäiltiin liian kireällä ollutta hihnan kiristäjää.
Kerkesitkö kauankin ajaa sillä vanhalla sirisevällä hihnalla/kiristäjällä? Vai alkoiko se heti vaihdon jälkeen..?

Vielä olis n. 30000km hihnaremppaan.....
metalgod
'Kadett'
'Kadett'

john_doe kirjoitti:Mulla kuulu omassa omegassa 2.5L kierrosten mukana olevaa sirinää. Se kuului kuskinpaikalta kuunneltuna keskeltä kojetaulua. Ääni hävisi kun vaihdettiin jakohihna. Syyksi epäiltiin liian kireällä ollutta hihnan kiristäjää.
Kerkesitkö kauankin ajaa sillä vanhalla sirisevällä hihnalla/kiristäjällä? Vai alkoiko se heti vaihdon jälkeen..?

metalgod
'Kadett'
'Kadett'

leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

Sirisi ostaessa ja ajelin sillä siten että tuli 60 000 täyteen... Hihna oli kyllä sen näköinen että jotain häikkää oli mutta kaveri vaihtoi sirittämättömän 3.0L hihnan samaan aikaan ja oli vielä pahemmassa kunnossa. Niistä hihnojen hampaista puuttui puolet... Eli oli vain puolikkaita hampaita eikä puolet hampaista poissa... :roll: Yritä ymmärtää... :lol:

E: Elikkäs tuskin sillä hihnan kunnolla on yhteyttä asiaan...

E2: Tapasin tänään uunituoreen 3.0l omegan omistajan. Siinä oli sama vika kuin minulla oli. Siihen oli just hihna vaihdettu, korjaus menee likkeen piikkiin mutta luulen että siitä selvittiin ilman hihnan vaihtoa.
Opel Mokka 1.4T 4x4
BH-SF
'Agila'

Viesti Kirjoittaja BH-SF »

Voisko mulla olla samaa vikaa.Kun painaa kaasua niin tulee sellanen sähkönen ääni mikä voimistuu sitä mukaa ku kaasua painaa.Ja ku kuuntelin niin se kuulostais tulevan siitä hihnan kohdilta.
Vastaa Viestiin