"Radioasento" b-omegan virtalukossa?
"Radioasento" b-omegan virtalukossa?
Tuossa hiljattain ostamassani -94 omegassa ei ollut soitinta paikalla kun auton ostin. Siinä kyllä oli joku kenwood ollut, kytkettynä alkuperäisiin DIN-liittimiin. Ainakin ne näyttää alkuperäisiltä ja olleet kolmen erillisen liitinpaketin nipussa. Yksi niistä on sahattu irti, sellainen missä on vain neljä johtoa, ilmeisesti alkuperäisen radion johdotus näytölle? Muut piuhat tiedänkin, ongelmana vain on se että ne on kytketty niin ettei soitin mee päälle missään virtalukon asennossa vaan ainoastaan omasta on/off-kytkimestään. Onko tuossa virtalukossa ns. radioasentoa(ACC) niinkuin esim. tojoissa, jenkeissä. Haluaisin soittimen toimimaan virtalukon kautta.
Opeleissa ei valitettavasti ole tuota radioasentoa, vaan radio soi vain kun sytytysvirta on päällä jos sen kytkee virtalukon kautta. Itsekin olen kytkenyt toisessa autossa radion sen takia jatkuvaan sähköön ja käytän radion omaa on/off nappia ja toisessa autossa laiskuuttani pistin virtalukon kautta, mutta radio kuuluu vain kun sytytysvirta on päällä. Se ensimmäinen asento virtalukossa on vain rattilukoton asento siirtelyä varten, mutta radiolle ei tule virtaa.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Itse virtalukostahan asia ei ole kiinni, vaan virtalukon pohjasta.
Itsekin olen joskus semmosen pohjan omistanut missä tämä ominaisuus oli. Alkuperäsenä sitä ei ilmeisestikään ole missään ollut, eli joku tarvikepohja lienee kyseessä.
Tästäkin on jo moneen monituiseen kertaan ollut puhetta.
KLIK
Itsekin olen joskus semmosen pohjan omistanut missä tämä ominaisuus oli. Alkuperäsenä sitä ei ilmeisestikään ole missään ollut, eli joku tarvikepohja lienee kyseessä.
Tästäkin on jo moneen monituiseen kertaan ollut puhetta.
KLIK
Joo, tuolla tavalla mullakin Opelin soitin toimi sekä Vectrassa että Calibrassa ja kun tilalle laitettiin joko JVC tai Sony, samoihin ISO-piuhoihin kiinni niin toimi erilailla. Siihen orggissoittimeen on tehty erikseen joku tuollainen toiminto...Fotze kirjoitti:Omassani menee soitin päälle kyllä ihan ilman avaintakin. Painaa vaan napista niin menee päälle. Kyseessä alkuperäinen ja on sitä "isoa" mallia.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
- Lallevihtinen
- 'Diplomat'

- Viesti:
Mitenkähän toi on kytketty...tai uusissa autoissahan tota monesti on. Oon nähny ainakin yhden B corsan jossa radio lähti päälle ennenkun oli virrat päällä, eli siinä ekassa asennossa.Megaman kirjoitti:Mulla omegassa radio toimii niin kauan,kunnes avain vedetään pois lukkopesästä.
Astra J OPC
EX: Omega B 3.0 V6 24V "MV6", Astra F+G, B+C Vectra.
EX: Omega B 3.0 V6 24V "MV6", Astra F+G, B+C Vectra.
Siis radiothan voi kytkeä mistä vaan 
Joskus on joku jaksanut vaivautua kytkemään piuhat kunnolla ja helposti, joskus ei ole piuhoja ollenkaan ja joskus ne on vähän miten sattuu.. soitin kuin soitin max 30min
eli suoraan akulta vaikka kaapeli, ja se yhdistetään mankan punaseen ja keltaseen ja musta maihin tietty. JOS HALUAA ETTÄ SOITINTA PYSTYY KUUNTELEMAAN ILMAN VIRTOJAKIN
(punanen ja keltanen yleisimmät jatkuva(muisti)/heräte)
Itse otan yleensä herätevirran jostain laitteelta mikä lähtee päälle vasta kun virtalukko on käännetty (2) asentoon..esim tupakansytytin on hyvä ja lähellä. Tälläin soitin siis sammuu kun virrat sammutetaan ja muistissa olevat radiokanat jne asetukset pysyvät muistissa. Tämä siis jos käytetyn auton mankkasähköt miten sattuu..
Joskus on joku jaksanut vaivautua kytkemään piuhat kunnolla ja helposti, joskus ei ole piuhoja ollenkaan ja joskus ne on vähän miten sattuu.. soitin kuin soitin max 30min
eli suoraan akulta vaikka kaapeli, ja se yhdistetään mankan punaseen ja keltaseen ja musta maihin tietty. JOS HALUAA ETTÄ SOITINTA PYSTYY KUUNTELEMAAN ILMAN VIRTOJAKIN
(punanen ja keltanen yleisimmät jatkuva(muisti)/heräte)
Itse otan yleensä herätevirran jostain laitteelta mikä lähtee päälle vasta kun virtalukko on käännetty (2) asentoon..esim tupakansytytin on hyvä ja lähellä. Tälläin soitin siis sammuu kun virrat sammutetaan ja muistissa olevat radiokanat jne asetukset pysyvät muistissa. Tämä siis jos käytetyn auton mankkasähköt miten sattuu..
Omega B 2.0 16v
- Lallevihtinen
- 'Diplomat'

- Viesti:
Tätäpä juuri.. pitänee homata jenkki talviautoksikin tai sit vaan jaksaa aina ite laittaa soitin päälle/pois.. ja pidän toki opelin, en enää muilla talvella ajaisi!!! siis puhun takavetoisista. mulle ainoa, en oo nelivetoa tosin vielä kokeillu..Lallevihtinen kirjoitti:Ei tässä nyt kai haeta että miten radio normaalisti kytketään vaan sitä että miten virtalukko saadaan toimiin niin että radio lähtee jo 1-asenossa päälle.
Mulla lähtee Vectrassa automaattisesti radio päälle virtalukon 1 asennossa. Siis siinä asennossa, missä ohjauspyörän lukko "vapautuu"Lallevihtinen kirjoitti:Ei tässä nyt kai haeta että miten radio normaalisti kytketään vaan sitä että miten virtalukko saadaan toimiin niin että radio lähtee jo 1-asenossa päälle.
Ei tarvitse siis kääntää virtoja kokonaan päälle.
Ootkos purkanut virtalukkoa+pohjaa pois, eli minkä näkönen systeemi se on vanhempiin raatoihin verrattuna?ascona_c kirjoitti:Mulla lähtee Vectrassa automaattisesti radio päälle virtalukon 1 asennossa. Siis siinä asennossa, missä ohjauspyörän lukko "vapautuu"
Ei tarvitse siis kääntää virtoja kokonaan päälle.