määräaikaishuolto, Opel Astra 1,8 -99
Olen viemässä vaihtoautoani elämäni ensimmäiseen määräaikaishuoltoon. Kilometrejä on kertynyt 45 000, mutta edellisestä huollosta on kulunut vuosi. Olen lukenut kauhukertomuksia siitä, miten naisautoilijoita kohdellaan. Tässä raporttini 1. osa.
Lähetin opel.fi sivuston kautta ajanvarauspyynnön määräaikaishuoltosta.
Huotopaikka määräytyi asuinpaikkani mukaan automaattisesti. Saamassani vastauksessa luvattiin, että minuun otetaan yhteyttä.
Pyynnöstäni on kulunut viikko.
Yhteyttä ei ole otettu.
Ei ala hyvin tämä seikkailu.
Lähetin opel.fi sivuston kautta ajanvarauspyynnön määräaikaishuoltosta.
Huotopaikka määräytyi asuinpaikkani mukaan automaattisesti. Saamassani vastauksessa luvattiin, että minuun otetaan yhteyttä.
Pyynnöstäni on kulunut viikko.
Yhteyttä ei ole otettu.
Ei ala hyvin tämä seikkailu.
naisautoilijat ajavat paremmin
Kannattaa vaan suoraan marssia lähimpää opel liikkeeseen ja varata sieltä suoraan aika. Näin saa ainakin itselle sopivimman ajan ja samalla voi hieman alustavasti kertoa murheistaan.
En ole ikinä oikein luottanut noihin nettivarauksiin!
En ole ikinä oikein luottanut noihin nettivarauksiin!
www.opel-tuning.org www.wcoastdesign.com
Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
Osa 2:
Varasin ajan puhelimella perjantaiksi 24.1. 4. huollossa tehdään jakohihnan vaihto, jarrunesteen vaihto, ilmanpuhistimen panoksen vaihto, sytytystulppien vaihto, sisäilman suodatin panoksen vaihto, polttoainesuodattimen vaihto, + rutiinitarkastukset.
Hinta 585 euroa. Huijataanko minua?
Varasin ajan puhelimella perjantaiksi 24.1. 4. huollossa tehdään jakohihnan vaihto, jarrunesteen vaihto, ilmanpuhistimen panoksen vaihto, sytytystulppien vaihto, sisäilman suodatin panoksen vaihto, polttoainesuodattimen vaihto, + rutiinitarkastukset.
-
Kilpakarva
- 'Senator'

Astra -99 2,0 16v
jakohihna, vesipumppu, kaikki suodattimet (ilma, öljy, raitisilma), moottoriöljy, tulpat, päästömittaus, pakkasnestetarkistus.
Osat kehäkolmoselta Ekegreniltä (originaaliosaa), työt Motorsport Sopanen (Ekegreniltä yhteystiedot ainakin).
Koko homma työt + osat n. 450 E.
Ja paikkaili muitakin juttuja merkkiliikkeen kytkinrempan jäljiltä.
Lämpimät suosittelut auton omistajalta.
jakohihna, vesipumppu, kaikki suodattimet (ilma, öljy, raitisilma), moottoriöljy, tulpat, päästömittaus, pakkasnestetarkistus.
Osat kehäkolmoselta Ekegreniltä (originaaliosaa), työt Motorsport Sopanen (Ekegreniltä yhteystiedot ainakin).
Koko homma työt + osat n. 450 E.
Ja paikkaili muitakin juttuja merkkiliikkeen kytkinrempan jäljiltä.
Lämpimät suosittelut auton omistajalta.
Et kertonut autosi mallia ja vuosimallia, mutta 45tkm ajomäärästä arvaisin -98 tai uudempi. Huollon sisältä on myös kiinni moottorista (bensa vai disel, mutta diseleissä taitaa olla ketjo, joten arvaisin bensakone)On 2003-01-13 13:44, Tiina wrote:
Osa 2:
45tkm huolto - ei pitäisi jakohihnan vaihto olla ajankohtaista (vaihtoväli 60tkm).
Jos viet huoltoon niin soittavat varmaan kohta että hihnan vaihdon yhteydessä vesipumppukin pitää vaihtaa +100e
Lisäksi 45tkm huoltoo ei normaalisti kuulu tulppienvaihto (Astra G, 60tkm).
Hinta kuulostaa kalliilta, esim. Variston Metro-Autossa (?) roukkuu plakaatti, jossa on eri vakiohuoltojen ohjehinnat. En muista ulko hintoja, mutta arvaisin ao. huollon hinnaksi 300e (Astra G:lle). Huolto-ohjeman sisältö löytyy mm. auton huoltokirjasta (paitsi muuttunut jakohihnan 60tkm/4v).
Sinua ei välttämättä huijata, mutta kannattaa kysyä tarjous muistakin huolloista. Itse olen aina kysynyt "huoltokirjan sisältämät työt".
Kuten joku jo mainitsi, virallisen huollon ulkopuolelta löytyy varmasti edullisempia. Mutta jos haluaa käyttää virallista huoltoa niin vaihtoehtoja ei ole paljoa. Tosin niidenkin välillä on pientä eroa hinnoissa.
t. Mikko
Viestin otsikossa oli auton malli.
Astra -99 1.8 16i
Kysesssä on 4. huolto eli niin sanottu
60 000 km huolto. Jakohihnan vaihto on ilmeisesti se mikä maksaa. Sehän tulisi tehdä ohjeiden mukaan 60 000 km välein. Autolla on ajettu vasta 45 000 km. Voisikohan jakohihnan vaihtaa vasta seuraavan huollon yhteydessä, kun 60 000 km on lähempänä täyttymistä.
8 venttiilisessä koneessa jakohihnan vaihto tapahtuu harvemmin, koska hihnan hajoaminen ei aiheuta täystuhoa. (?)
Astra -99 1.8 16i
60 000 km huolto. Jakohihnan vaihto on ilmeisesti se mikä maksaa. Sehän tulisi tehdä ohjeiden mukaan 60 000 km välein. Autolla on ajettu vasta 45 000 km. Voisikohan jakohihnan vaihtaa vasta seuraavan huollon yhteydessä, kun 60 000 km on lähempänä täyttymistä.
8 venttiilisessä koneessa jakohihnan vaihto tapahtuu harvemmin, koska hihnan hajoaminen ei aiheuta täystuhoa. (?)
Huh, tulipa luettelua viestisi epätarkasti. Olihan siellä kaikkia tiedot. Sorry.On 2003-01-14 14:05, Tiina wrote:
Viestin otsikossa oli auton malli.
Astra -99 1.8 16i
Jakohihna mielestäni kannattaa vaihtaa edellytetysti, sillä jos se hajoaa vaihtovälillä niin maksajaa on saatavissa myös oman talouden ulkopuolelta. Opelilla jakohihnan vaihtotyö oli n. 200-250e (vesipumppu erikseen). Kun itse vaihdatin sen viime keväänä kun kirje tuli niin se maksoi vielä 380e (vesipumpulla).
Osa 3:
Auton ostossa mukana ollut asiantuntija muisti, että moottorissa oli ollut tarra jonka mukaan jakohihna on vaihdettu.
Soitto Opel-huoltoon.
Huollosta ei vastaa kukaan.
Viiden minuutin odottelun jälkeen suljen puhelimen.
Soitan puolentunnin kuluttua uudelleen, nyt vastataan heti.
Huollon tietokoneesta selviää, että autoon on tehty kansiremontti. Mitä se tarkoittaa?
Samassa yhteydessä on vaihdettu jakohihna ja joukko rattaita, joiden nimistä en saanut selvää. Korjaus on tehty 41 000 km kohdalla takuuseen. Koska nyt on ajettu vasta 45 000 km jakohihnaa ei tarvitsekaan vaihtaa.
Huoltomies muuttaa tarvittavaa huoltoaikaa lyhemmäksi. Se ei kiinnosta minua. Minua kiinnostaa tietenkin, kuinka paljon huolllon hinta alenee. Sitä ei kerrota, pitää erikseen kysyä.
Huolto + jarrunesteenvaihto 335 euroa.
Jakohihnan vaihto maksaa siis pyöreät 250 euroa.
Tarina jatkuu...
Auton ostossa mukana ollut asiantuntija muisti, että moottorissa oli ollut tarra jonka mukaan jakohihna on vaihdettu.
Soitto Opel-huoltoon.
Huollosta ei vastaa kukaan.
Viiden minuutin odottelun jälkeen suljen puhelimen.
Soitan puolentunnin kuluttua uudelleen, nyt vastataan heti.
Huollon tietokoneesta selviää, että autoon on tehty kansiremontti. Mitä se tarkoittaa?
Samassa yhteydessä on vaihdettu jakohihna ja joukko rattaita, joiden nimistä en saanut selvää. Korjaus on tehty 41 000 km kohdalla takuuseen. Koska nyt on ajettu vasta 45 000 km jakohihnaa ei tarvitsekaan vaihtaa.
Huoltomies muuttaa tarvittavaa huoltoaikaa lyhemmäksi. Se ei kiinnosta minua. Minua kiinnostaa tietenkin, kuinka paljon huolllon hinta alenee. Sitä ei kerrota, pitää erikseen kysyä.
Huolto + jarrunesteenvaihto 335 euroa.
Jakohihnan vaihto maksaa siis pyöreät 250 euroa.
Tarina jatkuu...
Kansiremontti 41tkm, apua! Onkohan siitä jo hajonnut jakohihna jolloin venttiilit ovat tehneet tuttavuutta mäntien kanssa. Itse onkisin edellisen omistajan tietoja että saisi selvyyden siitä, mitä oikein on tapahtunut. Ei huollosta sitten saanut koko historiaa selville vai onkohan se salaista tietoa?
-
FusionWolf
- 'Admiral'

Mitä väliä jos on korjattu ja auto toimii ok? Olkoot hajonnut vaikka koko moottori jos kerta toimii. Vai kiinnostaako tämä sinua nyt henk.koht. tasolla?On 2003-01-15 12:17, tommyt wrote:
Kansiremontti 41tkm, apua! Onkohan siitä jo hajonnut jakohihna jolloin venttiilit ovat tehneet tuttavuutta mäntien kanssa. Itse onkisin edellisen omistajan tietoja että saisi selvyyden siitä, mitä oikein on tapahtunut. Ei huollosta sitten saanut koko historiaa selville vai onkohan se salaista tietoa?
Tulipahan vaan mieleen, kun seurasin tässä syksyn ajan veljen auton kansiremonttia ja sen jälkiseurauksia. Lopputulos oli että auto seisoo nyt erään autoliikkeen vaihtoautohallissa, öljyä vuotaa sieltä täältä ja käynnissä on vikaa. Kaikki alkoi vesipumpun särkymisestä ja kannen kieroutumisesta.On 2003-01-15 20:16, FusionWolf
Sen jälkeen kansiremontti-sana on särähtänyt ikävästi korvaan. Toisaalta itselläkin on 1.8 Ecotec-kone joten asia on mielenkiintoinen.