Astra tärisee kovassa vauhdissa
Astra tärisee kovassa vauhdissa
Eli kun vauhti nousee n.100:n alkaa astra (etenkin ratti) täristä ihan sairaasti
Alemilla nopeuksilla ei mitään ongelmaa vauhdin noustessa tärinä vaan yhtäkkiä alkaa.. Mikähän mahtaa olla vikana?
-
Espoon Jore
- 'Senator'

-
Osku
Re: Astra tärisee kovassa vauhdissa
Itselläni vähän samantapaista tärinää, tosin sitä esiintyy melkeinpä nopeudesta riippumatta - niin taajamavauhdissa kuin motarillakin...
Sen voimakkuus kyllä vaihtelee, riippuen nopeudesta.
Oon ekana ajatellut tuota renkaitten epätasapainoa (kuten muut jo tuossa mainitsikin), kuitenkaan ryhtymättä tuumasta toimeen, koska tuo tärinä ei kuitenkaan ole mitään tajutonta.
Sitte tuli mieleen raidetangonpäännivelet - jos ne on väljät, niin voisko tärinä johtua niistä?
Tuohon astraani on 100tkm:n paikkeilla laitettu toinen r.tangonpää uusiks, mutta toista ei ole luultavasti ikinä vaihdettu. Nyt siis mittarissa n. 230tkm. Pystyyköhän noista nivelistä sanomaan mitään suuntaa antavaa kilometrimäärää, että kuinka kauan ne yleensä kestää?
Sen voimakkuus kyllä vaihtelee, riippuen nopeudesta.
Oon ekana ajatellut tuota renkaitten epätasapainoa (kuten muut jo tuossa mainitsikin), kuitenkaan ryhtymättä tuumasta toimeen, koska tuo tärinä ei kuitenkaan ole mitään tajutonta.
Sitte tuli mieleen raidetangonpäännivelet - jos ne on väljät, niin voisko tärinä johtua niistä?
Tuohon astraani on 100tkm:n paikkeilla laitettu toinen r.tangonpää uusiks, mutta toista ei ole luultavasti ikinä vaihdettu. Nyt siis mittarissa n. 230tkm. Pystyyköhän noista nivelistä sanomaan mitään suuntaa antavaa kilometrimäärää, että kuinka kauan ne yleensä kestää?
-
Osku
Unohdin mainita kun n. 1,5 vuotta sitten vanteille (ronal 14" alut) pistettiin "uudet" (=käytetyt, Hankook) renkaat, jolloin ne tietysti tasapainotettiin - en edes tiennyt silloin kysyä tuota vanteen/renkaan kieroutta.kontio kirjoitti:kyllä ensin kannattaa tsekata ne renkaat tasapainoon.
ja käske katsomaan samalla kun pyörii koneessa ,että onko pystyheittoa vanteessa(tai renkaassa)=kiero.
Tää kyllä jonkin verran täristi edellisilläkin renkailla, mutta mielestäni se on nyt näillä kumeilla vielä pahentunut.
Vanteet eivät todellakaan ole mitkään uudet, itse olen ajanut samoilla jo
n. 5-6 kesää ja sitä ennenkin ne oli pari kesää erään kaverin sunnyssä.
oikeastaan tätä ilmiötä on enimmäkseen kesänakeilla ja talvella vähemmin, joskaan ei kokonaan poistu silloinkaan.kontio kirjoitti: jos se ei auta niin sitten muita juttuja...
täriseekö muuten sekä kesä, että talvinakeilla?
Joten kai raidetangonnivelet oikeastaan sulkeutuu pois. Entäs miten paljon juuri nuo nivelet painaa muuten yleiseeen ajettavuuteen, kun vanhat/jonkin verran kuluneet ne jokatapauksessa on?
Minulla tärisi Astra keväällä aika pahasti.
Syy oli melko yksinkertainen.
Alumiinivanteet oli asennettu ilman soviterenkaita.
Taajama nopeuksissa ei ollut tärinää lainkaan.
Noin 80 km/h vauhdissa tärinä oli juuri ja juuri havaittavissa ja 100+ km/h tärinä oli jo sitä luokkaa, että heikompihermoista hirvittäisi.
Syy oli melko yksinkertainen.
Alumiinivanteet oli asennettu ilman soviterenkaita.
Taajama nopeuksissa ei ollut tärinää lainkaan.
Noin 80 km/h vauhdissa tärinä oli juuri ja juuri havaittavissa ja 100+ km/h tärinä oli jo sitä luokkaa, että heikompihermoista hirvittäisi.
Kaksi kertaa mulla ollut vikaa että ratti täristää 100km/h vauhdissa Calibrassa. Kummallakin kertaa syynä on ollut etukallistuksenvakaaja, jonka pusla (koiranluu?) on murtunut toisesta päästä. Nyt juuri auto huollossa jossa sekin vaihdetaan, melko varmasti tärinä taas häviää. Kuulemma Astrassa samaa ongelmaa sanoi ainakin huoltaja.
EDIT: tämänhän pystyy ihan kurkkaan auton alle, itsellä ainakin näkyis selvästi että on murtunut.
EDIT: tämänhän pystyy ihan kurkkaan auton alle, itsellä ainakin näkyis selvästi että on murtunut.
Kerro sitten miten kävi.JaspaJami kirjoitti:Kaksi kertaa mulla ollut vikaa että ratti täristää 100km/h vauhdissa Calibrassa. Kummallakin kertaa syynä on ollut etukallistuksenvakaaja, jonka pusla (koiranluu?) on murtunut toisesta päästä. Nyt juuri auto huollossa jossa sekin vaihdetaan, melko varmasti tärinä taas häviää. Kuulemma Astrassa samaa ongelmaa sanoi ainakin huoltaja.
Onko sun autossa tärinä ollu sellasta, että pitkässä mutkassa tärinä vuoroin voimistuu ja heikkenee? Silloin tärinä on lähtösin kummastakin pyörästä. Astrassani juuri näin 100-120km/h. Epäilen eniten kieroja jarrulevyjä omassa koslassani, koska jarrutuksissa hiljaisessa vauhdissa tuntuu nykytys.
Ja Osku, itellä kans talvirenkaat täristää vähemmän. Epäilisin syyksi kesäaluvanteiden pienempää ofsettiä ET38 vs vakio 49. Pienemmällä ET:llä etupyöriin kohdistuvat voimat tuntuu selvemmin ratissa.
-
Osku
Auto haettu huollosta, täytyy varmaan käydä motarin kautta kun kotio ajelee testaamassa.timiwild kirjoitti:Kerro sitten miten kävi.JaspaJami kirjoitti:Kaksi kertaa mulla ollut vikaa että ratti täristää 100km/h vauhdissa Calibrassa. Kummallakin kertaa syynä on ollut etukallistuksenvakaaja, jonka pusla (koiranluu?) on murtunut toisesta päästä. Nyt juuri auto huollossa jossa sekin vaihdetaan, melko varmasti tärinä taas häviää. Kuulemma Astrassa samaa ongelmaa sanoi ainakin huoltaja.
Onko sun autossa tärinä ollu sellasta, että pitkässä mutkassa tärinä vuoroin voimistuu ja heikkenee? Silloin tärinä on lähtösin kummastakin pyörästä. Astrassani juuri näin 100-120km/h. Epäilen eniten kieroja jarrulevyjä omassa koslassani, koska jarrutuksissa hiljaisessa vauhdissa tuntuu nykytys.
En osaa mutkasta sanoa, täristi aina n. 100km/h vauhdissa, ajo suoraan tai ei.
Tärinä väheni mutta ei hävinnyt kokonaan. Nostin nopeuden tasaisesti 60km/h -> 160km/h, niin 115km/h-125km/h täristää edelleen, tosin ei niin pahasti kuin ennen.
Mutta tuossa juuri hetki sit heitettiin sisärengas toiseen eturenkaaseen, jotta voin sillä tämän syksyn vielä ajaa. En sitten tiedä paljonko se vaikuttaa. Lisäksi toisen puolen vanne voi olla epätasapainoinen, pamautin sen yhteen kanttariin tuossa pariviikkoa takaperin.
Mutta tuossa juuri hetki sit heitettiin sisärengas toiseen eturenkaaseen, jotta voin sillä tämän syksyn vielä ajaa. En sitten tiedä paljonko se vaikuttaa. Lisäksi toisen puolen vanne voi olla epätasapainoinen, pamautin sen yhteen kanttariin tuossa pariviikkoa takaperin.