A-Vectraa ostamassa
En pärjää enää kevättä julkisella liikenteellä, joten monien kummallisten vaiheiden jälkeen päädyn ostamaan A-Vectran käyttöautoksi kesään tai loppuvuoteen 2003 saakka, jahka pääsee Saksasta hakemaan tyyriimmän pelin - tai jahka kalliimpien pelien hinnat Suomessa ovat tippuneet (kiitos Saksan tuonnin). Viikonloppuna olen lähdössä kiertämään pääkaupunkiseudun kauppoja opelclubilainen mukanani.
Kuitenkin ennen kuin lyön rahaa kauppiaalle tiskiin, pitää tietää pari juttua:
Onko jotain, mitä tulisi välttää kuin ruttoa? (esim. joku konetyyppi tai vuosimalli... 1.8i tai 2.0i se kone luultavasti tulee olemaan)
Onko jokin erityinen tarkastuksen kohde a-vectroilla, joka pitää tsekata poikkeuksellisen hyvin? (muu kuin se perinteinen ruoste)?
Hesarin vikaraportti http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... sp?id=1542 väittää tällaista: "Viallinen jakohihna, vaihtoväli saattaa olla ainoastaan 30 000 kilometriä." Kuulostaa käsittämättömän hurjalta väitteeltä (ja epäloogiselta, miten jakohihna voi olla enää vaihdon jälkeen viallinen?) - onko tuossa väitteessä mitään perää?
<font size=-1>[ This Message was edited by: hlehto on 2002-12-31 06:27 ]</font>
Kuitenkin ennen kuin lyön rahaa kauppiaalle tiskiin, pitää tietää pari juttua:
Onko jotain, mitä tulisi välttää kuin ruttoa? (esim. joku konetyyppi tai vuosimalli... 1.8i tai 2.0i se kone luultavasti tulee olemaan)
Onko jokin erityinen tarkastuksen kohde a-vectroilla, joka pitää tsekata poikkeuksellisen hyvin? (muu kuin se perinteinen ruoste)?
Hesarin vikaraportti http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... sp?id=1542 väittää tällaista: "Viallinen jakohihna, vaihtoväli saattaa olla ainoastaan 30 000 kilometriä." Kuulostaa käsittämättömän hurjalta väitteeltä (ja epäloogiselta, miten jakohihna voi olla enää vaihdon jälkeen viallinen?) - onko tuossa väitteessä mitään perää?
<font size=-1>[ This Message was edited by: hlehto on 2002-12-31 06:27 ]</font>
Kyllä tuon jakohihnan pitäisi se 60tkm kestää jos jakopäässä ei mitään vikoja ole.
Pääasiassa nuo koneet 1.8 ja 2.0 ovat hyviä ja kestäviä, mikäli ovat 8v. 2.0 saa myös 16v jonka huoltaminen on sitten kalliimpaa yms.
Itse en vectrasta mitään ihmeempiä vikoja ole huomannut, oma on vuosimallia 95.
Tuo 1.8i kone uusiutui faceliftin myötä vuonna 93. Itse suosittelisin ostamaan tuollaisen facelift mallin, eli 93-95. Niihin on korjattu joitain vikoja, hauskin mielestäni on että nyt pyyhinsulat mahtuvat kääntymään pystyy, mikä ei 89-92 (joissakin 92 autoissa on jo korjattu) onnistu=)
Ruostetta kannattaa tosiaan seurata, tuppaa vectrassa ilmestymään. Joku viisaampi ja enemmän A Vectran kokemusta omaava voisi kertoa enemmän. Itse en ole vasta kuin reilu ½v ko. autolla ajanut.
Varusteluthan näissä on ihan jees, itselläni on CDX malli. Muita on GL, GLS, GLSi,CD,GT..uudemmissa on sitten V6 (93 syksystä->95) ja Turbo. A Vectrassahan tuo V6 on ihan oma malli, eikä 2.5 V6 CDX kuten B-vectrassa. Jos tällaisen löydät niin osta ihmeessä...
tehojahan 1.8 koneessa on 66kW ja 2.0 (8v) 85kW ja 2.0 16v 100kW (tästä en ole ihan varma onko aivan tasan 100)
Pääasiassa nuo koneet 1.8 ja 2.0 ovat hyviä ja kestäviä, mikäli ovat 8v. 2.0 saa myös 16v jonka huoltaminen on sitten kalliimpaa yms.
Itse en vectrasta mitään ihmeempiä vikoja ole huomannut, oma on vuosimallia 95.
Tuo 1.8i kone uusiutui faceliftin myötä vuonna 93. Itse suosittelisin ostamaan tuollaisen facelift mallin, eli 93-95. Niihin on korjattu joitain vikoja, hauskin mielestäni on että nyt pyyhinsulat mahtuvat kääntymään pystyy, mikä ei 89-92 (joissakin 92 autoissa on jo korjattu) onnistu=)
Ruostetta kannattaa tosiaan seurata, tuppaa vectrassa ilmestymään. Joku viisaampi ja enemmän A Vectran kokemusta omaava voisi kertoa enemmän. Itse en ole vasta kuin reilu ½v ko. autolla ajanut.
Varusteluthan näissä on ihan jees, itselläni on CDX malli. Muita on GL, GLS, GLSi,CD,GT..uudemmissa on sitten V6 (93 syksystä->95) ja Turbo. A Vectrassahan tuo V6 on ihan oma malli, eikä 2.5 V6 CDX kuten B-vectrassa. Jos tällaisen löydät niin osta ihmeessä...
tehojahan 1.8 koneessa on 66kW ja 2.0 (8v) 85kW ja 2.0 16v 100kW (tästä en ole ihan varma onko aivan tasan 100)
en tiedä onko kuinka yleinen vika, mutta tuulilasi mainosti ainakin tyyppivikana eli ohjaustehostin rupee vuotaan, korjauksen hinta riippuu tehostimen merkistä eli onko Saginaw vai ZF.
ZF:ään saa korjaussarjaa n.250e, mutta Saginaw-> kokonaan uusi tehostin, jonka hinta uutena n.1500e

<font size=-1>[ This Message was edited by: tuunaaja on 2002-12-31 17:14 ]</font>
ZF:ään saa korjaussarjaa n.250e, mutta Saginaw-> kokonaan uusi tehostin, jonka hinta uutena n.1500e

<font size=-1>[ This Message was edited by: tuunaaja on 2002-12-31 17:14 ]</font>
2.0i-8v koneet kuulemma niin kestäviä ettei ajamalla saa hajotettua. Näin olen kuullut monelta taholta. Itselläni oli 2.0i -94 230tkm, enkä voi moittia! Öljyä söi 5dl/10tkm. Pinta ruostetta ei ollut muualla kuin helmojen alapinnassa, irronneen kiveniskumassan johdosta ja maahantuojan alkuperäiset suojaukset olivat pysyneet alustassa. Ohjaustehostimessa en huomannut mitään öljyn tihkumista, enkä muutakaan vikaa. Huippu pirssi!
<font size=-1>[ This Message was edited by: Opeliksi on 2002-12-31 21:50 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Opeliksi on 2002-12-31 21:55 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Opeliksi on 2002-12-31 21:50 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Opeliksi on 2002-12-31 21:55 ]</font>
Itsellä on Omegassa tuo 8V 2.0 (c20ne) ja aj.315tkm öljyä syö noin min ja max välin 10tkm:llä, just vaihdettiin vesipumppu ja jakohihna, hihnalla oli ajettu 50tkm ja oli hyvässä kunnossa. Suosittelen tuota kyseistä konetta. Jos jollakin on huonoja kokemuksia tuosta koneesta niin laittakaa kommenttia.
Tarkennuksena voitaisiin sanoa että nimenomaan ZF rupeaa herkästi vuotamaan,Saginawissa sitä vikaa ei ainakaan niin usein kuin ZF:ssä esiinny. Korjaussarjaa tosiaan ZF:ään saa,mutta sitä ei myydä tee se itse miesten asennettavaksi eli ainut vaihtoehto on asennuttaa se merkkihuollossa ja se taas lisää kustannuksia.On 2002-12-31 17:14, tuunaaja wrote:
en tiedä onko kuinka yleinen vika, mutta tuulilasi mainosti ainakin tyyppivikana eli ohjaustehostin rupee vuotaan, korjauksen hinta riippuu tehostimen merkistä eli onko Saginaw vai ZF.
Järkevintä varmasti on vaihtaa vuotavan ZF:n tilalle purkuautosta otettu Saginaw.
näin minäkin olen ymmärtänyt että a(2) 93-95 vectraa sai ecotechin 2.0 16v (100kW) koneella.
Kun taas GT (110kW) kone ei ole ecotech. Ja tämä ecotech kone ei ole ainakaan minun ymmärtääkseni kovassa huudossa. Ei ole vapaastipyörivä, ollut jotain vikoja enempi kuin muissa koneissa.
Esim. isän työkaverilla oli ja puhui että jakopäänhihna katkesi 30tkm kohdalla ja laskua tuli 27 000mk.
En tiedä, mutta näin olen kuullut ja ymmärtänyt.
Kun taas GT (110kW) kone ei ole ecotech. Ja tämä ecotech kone ei ole ainakaan minun ymmärtääkseni kovassa huudossa. Ei ole vapaastipyörivä, ollut jotain vikoja enempi kuin muissa koneissa.
Esim. isän työkaverilla oli ja puhui että jakopäänhihna katkesi 30tkm kohdalla ja laskua tuli 27 000mk.
En tiedä, mutta näin olen kuullut ja ymmärtänyt.
Mulla on 95 Vectra tolla ecotec koneella. Aika vähillä vioilla on päästy, tosin joskus 1.5v sitten ehin ajaa jonku pari tonnia, ku hajos jakohihnan kiristin 112tkm kohilla, oli kuulema jätetty vaihtamatta sillo 60tkm hihnan vaihdon aikoihin. Ton voi laittaa kyl omaks tyhmyydeks ku ei heti vaihtanu ku osti hihnaa ja sen kiristäjiä ym. Meni muutama venttiili mutkalle osuman seurauksena. Mikään 16v kone ei ole vapaasti pyörivä. Ihan pirteä peli on (aj.139tkm), vääntökone jota ei tartte hirveesti huudattaa, menee maantieajos aika vähällä. Ei tällä 100kW ja 85kW eroa hirveesti kulkupuolella ole, vähän 100kW on ripeämpi.
<font size=-1>[ This Message was edited by: -jupe- on 2003-01-02 10:20 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: -jupe- on 2003-01-02 10:20 ]</font>
Itselläni on ollut a vectra 1.8i vuodesta -91
Konetta on piristetty ja on kestänyt senkin kunnialla.
Kone:
Tekniikka puolella ei ole ollut suurempia murheita.
-vesipumppu (vaihtoväli n.120 000)
-kansipahvi 320 000km
ajettu pikkasen vajaa 400 000km.
Ruoste:
helmat uusittu viime vuonna
takaluukun kansi vaatisi toimenpiteitä.
Plus muut kuluvat osat.
Erikoismaininta kytkimestä jota ei ole vaihdettu vaikka revitystä on ollut.
Erittäin tyytyväinen auton omistaja.
Konetta on piristetty ja on kestänyt senkin kunnialla.
Kone:
Tekniikka puolella ei ole ollut suurempia murheita.
-vesipumppu (vaihtoväli n.120 000)
-kansipahvi 320 000km
ajettu pikkasen vajaa 400 000km.
Ruoste:
helmat uusittu viime vuonna
takaluukun kansi vaatisi toimenpiteitä.
Plus muut kuluvat osat.
Erikoismaininta kytkimestä jota ei ole vaihdettu vaikka revitystä on ollut.
Erittäin tyytyväinen auton omistaja.
-kansi käynyt kansipajalla
-kireempi nokka
-pakosarja
-tehoputkero (katti tallin hyllyllä)
-vapaa virtaus suodatin
-plus muut säädöt ym.
(Katsastukseen mentäessä puolen päivän toimenpiteet että saa päästöistä läpi.)
Tehoja en ole käynyt mittauttamassa mutta ero alkuperäiseen on riittävä eli suomeksi riittää minulle.
-kireempi nokka
-pakosarja
-tehoputkero (katti tallin hyllyllä)
-vapaa virtaus suodatin
-plus muut säädöt ym.
(Katsastukseen mentäessä puolen päivän toimenpiteet että saa päästöistä läpi.)
Tehoja en ole käynyt mittauttamassa mutta ero alkuperäiseen on riittävä eli suomeksi riittää minulle.
Korjataampa ja sotketaampa hieman: 2.0-koneita on A-Vectrassa ollut 115 hv (85 kW) C20NE, 130 hv (95 kW) 20SEH, 136 hv (100 kW) C20XEV ja X20XEV (Ecotec) sekä 150 hv (110 kW) C20XE ja vielä 204 hv (150 kW) C20LET turbokonekin on 2.0-litrainen.
130 hv 20SEH-moottoria oli vain ilman kattia vuoden 1989 GT-mallissa, sen jälkeen GT:seenkin tuli 115 hv C20NE.
150 hv C20XE oli ensin 1989-1992 Vectra 2000-mallissa, sen jälkeen GT 16V-mallissa vuosimallin 1993 ja alkuvuonna 1994. Maalis-huhtikuussa 1994 se korvattiin 136 hv Ecotec-moottorilla myös GT 16V-mallissa, samaan aikaan 115 hv 8-venttiilinen kone korvattiin samalla 136 hv 16v-Ecotec-moottorilla.
136 hv XEV-moottori oli perus 2-litrainen alkuvuodesta 1994 lähtien ja se on aina 16-venttiilinen, näissä on yleensä kromattu 2.0i 16V-teksti takana, kun 150 hv koneen 16V-merkki oli punainen. Tässä nyrkkisäännössä saattaa olla poikkeuksena 1994 loppuvuoden mallin GT 16V 136 hv Ecotec-moottorilla, mutta koska en ole sellaista nähnyt itse, niin en osaa sanoa, minkävärinen 16V-merkki niissä on ollut.
Yleisimmät 2-litraiset moottorit A-Vectroissa ovat C20NE (85 kW) 8v OHC vuosimalleissa 1989-1993 ja X20XEV (100 kW) 16v Ecotec (aivan ensimmäisissä koodilla C20XEV, sama moottori silti) vuosimalleissa 1994-1995.
Itse ostaisin jonkun 2-litraisen jos olisin Vectraa ostamassa, enemmän vääntöä ja tehoa normaaliinkin ajoon verrattuna pienempiin koneisiin, varsinkin kun pienemmät ovat Vectran tapauksessa joko kaasarilla tai yksipisteruiskulla varustettuja ja kaikki 2-litraiset ovat nelipisteruiskulla.
130 hv 20SEH-moottoria oli vain ilman kattia vuoden 1989 GT-mallissa, sen jälkeen GT:seenkin tuli 115 hv C20NE.
150 hv C20XE oli ensin 1989-1992 Vectra 2000-mallissa, sen jälkeen GT 16V-mallissa vuosimallin 1993 ja alkuvuonna 1994. Maalis-huhtikuussa 1994 se korvattiin 136 hv Ecotec-moottorilla myös GT 16V-mallissa, samaan aikaan 115 hv 8-venttiilinen kone korvattiin samalla 136 hv 16v-Ecotec-moottorilla.
136 hv XEV-moottori oli perus 2-litrainen alkuvuodesta 1994 lähtien ja se on aina 16-venttiilinen, näissä on yleensä kromattu 2.0i 16V-teksti takana, kun 150 hv koneen 16V-merkki oli punainen. Tässä nyrkkisäännössä saattaa olla poikkeuksena 1994 loppuvuoden mallin GT 16V 136 hv Ecotec-moottorilla, mutta koska en ole sellaista nähnyt itse, niin en osaa sanoa, minkävärinen 16V-merkki niissä on ollut.
Yleisimmät 2-litraiset moottorit A-Vectroissa ovat C20NE (85 kW) 8v OHC vuosimalleissa 1989-1993 ja X20XEV (100 kW) 16v Ecotec (aivan ensimmäisissä koodilla C20XEV, sama moottori silti) vuosimalleissa 1994-1995.
Itse ostaisin jonkun 2-litraisen jos olisin Vectraa ostamassa, enemmän vääntöä ja tehoa normaaliinkin ajoon verrattuna pienempiin koneisiin, varsinkin kun pienemmät ovat Vectran tapauksessa joko kaasarilla tai yksipisteruiskulla varustettuja ja kaikki 2-litraiset ovat nelipisteruiskulla.