Astran kytkin ääntää
Astran kytkin ääntää
Tyhjäkäynnillä ja ajaessa kytkimestä kuuluu outo "rahina" joka loppuu kun kytkinpoljinta nostaa ylöspäin. Eli ääni kuuluu vain kun kytkin on vapaana. Itsellä ensimmäisenä tuli mieleen painelaakeri. Onko kuinka vaikea vaihtaa, vai kannaattaako viedä suoraan korjaamolle? itsellä kokemuksia vain mantan ym. takavetoisten painelaakerin vaihdosta joten olisin kiitollinen kaikista neuvoista. Auto on vm.95 ja c18xel koneella
-
Osku
Mulla pitää varmaan just samantyyppistä ääntä, tosin ei oo mikään kauhean kova, mutta paikallaan ollessa kyllä kuulee auton sisälle.
Joskus aikoinaan sitä ihmettelin ja tuli mieleen toi painelaakeri, mutta enpä oo sitten jaksanut tutkia asiaa tarkemmin..
Se on kyllä aina pitänyt sitä ääntä, itse oon ajanut jo 140tkm - jos kytkinvaijerin säätö olis ollut näin pitkään pielessä, niin eikös jo kytkin alkais olemaan loppu? -tuli vaan mieleen...
Pitäiskö siis kytkinpolkimen olla hieman korkeammalla, kuin muut polkimet?
Joskus aikoinaan sitä ihmettelin ja tuli mieleen toi painelaakeri, mutta enpä oo sitten jaksanut tutkia asiaa tarkemmin..
Se on kyllä aina pitänyt sitä ääntä, itse oon ajanut jo 140tkm - jos kytkinvaijerin säätö olis ollut näin pitkään pielessä, niin eikös jo kytkin alkais olemaan loppu? -tuli vaan mieleen...
Pitäiskö siis kytkinpolkimen olla hieman korkeammalla, kuin muut polkimet?
Kyllä nuo polkimet on ihan samassa linjassa, eipä se säätäminen muutenkaan tohon ääneen vaikuta. Mites sulla osku, häviääkö se ääni kun nostaa kytkin poljinta ylös päin? No pitää käydä huomenna tilaamassa kytkinpaketti, alkaa sen verra käymää tuo ääni hermoille. Nyt vaan tarvittaisiin niitä hyviä ohjeita tohon kytkin remonttiin vai kannattaako suosiolla viedä korjaamolle.
-
Osku
Ei se vaikuta mulla mitään. Siis jos tarkoitat, että liikuttaa/vetää kytkinpoljinta "väärään" suuntaan, elikkä itseensä päin?ji-pe kirjoitti:. Mites sulla osku, häviääkö se ääni kun nostaa kytkin poljinta ylös päin?
Joskus katselin tuota, niin ei se vaikuta mitään konehuoneen puolella -> se kytkimen vipu jota se vaijeri kääntää, EI liikkunut mihinkään suuntaan.
EDIT: Minulla se ääni ei todellakaan ole mikään kova ja häiritsevä.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Luultavasti sun autossa F18- vaihdelaatikko, eli siinä on sen mallinen vauhtipyörä että loota pitää irroittaa. Periaatteessa ei niin paha homma, siis kun korjauskirjasta kattoo. Suurin ongelma ehkä se auton nostaminen niin että saa laatikon pois, eli jos kotipihalla laittelee.
Itellä ääntelee myös, mutta toiste päin. Loppuu kun painaa kytkintä, eli luultavasti vaihdelaatikon sisäänmenevä laakerissa häikkää. No en revittele ja pidän huolta että hyvää öljyä laatikossa, joten kestäne kyllä tovin ennen kuin lopullisesti finito.
Kannaattaa tosiaan hankkia se korjauskirja, Haynes tai Alfamer. Auttaa suuresti mikäli itse meinaat ryhtyä laakerin vaihtoon.
Itellä ääntelee myös, mutta toiste päin. Loppuu kun painaa kytkintä, eli luultavasti vaihdelaatikon sisäänmenevä laakerissa häikkää. No en revittele ja pidän huolta että hyvää öljyä laatikossa, joten kestäne kyllä tovin ennen kuin lopullisesti finito.
Kannaattaa tosiaan hankkia se korjauskirja, Haynes tai Alfamer. Auttaa suuresti mikäli itse meinaat ryhtyä laakerin vaihtoon.
-
Osku
Mulla muutekseen samalla tavalla, tossa aiemmassa viestissä just sitä meinasin.keltanokka kirjoitti:Itellä ääntelee myös, mutta toiste päin. Loppuu kun painaa kytkintä, eli luultavasti vaihdelaatikon sisäänmenevä laakerissa häikkää.
Jos tuon laakerin vaihtaa, niin siinäkin ilmeisesti pitää irrottaa vaihelaatikko? -elikkä enpä taida ruveta siihen...
-
keltanokka
- 'Diplomat'

No siinä on sellaista kihinää joka muuttuu kierrosten mukana, kylmänä huomaa hyvin. Ollu se ääni kolme vuotta, aluks oli ihan vaimea ja nyt homaa paremmin. Kieltämättä häiritsee jonkin verran, mutta en kyllä lähde purkamaan lootaa sen takia! En myös usko että sellainen laakeri pettää ihan hetkessä, rauhallisella ajolla lisäntyy jäljellä olevat kilometrit huomattavasti. Niin ja sillä että pitää huolta siitä että laatikossa kunnon öljyä.
Ajattelin talveksi laittaa Mobilin getribeoel VS 200:sta, vastaa GL-4 luokan öljyä ja pitäis olla erittäin hyvä kylmäkestävyys. Gl-5:sta ei sitten kannata laittaa laatikkoon, siinä kun on niitä erikois sitkos aineita jotka saattavat vaikuttaa synkronointirenkaiden toimintaan.Nyt on alkuperäistä öljyä, joka on ihan tavallista mineraaliöljypohjaista litkua. Eli varmasti aika kiinteätä mömmöä jo kun pakkanen laskee alle -10 C
Ajattelin talveksi laittaa Mobilin getribeoel VS 200:sta, vastaa GL-4 luokan öljyä ja pitäis olla erittäin hyvä kylmäkestävyys. Gl-5:sta ei sitten kannata laittaa laatikkoon, siinä kun on niitä erikois sitkos aineita jotka saattavat vaikuttaa synkronointirenkaiden toimintaan.Nyt on alkuperäistä öljyä, joka on ihan tavallista mineraaliöljypohjaista litkua. Eli varmasti aika kiinteätä mömmöä jo kun pakkanen laskee alle -10 C
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Sähköliittimet, kytkinvaijeri,vetarit...... Moottori tuettava vasemmasta nostokorvakkeesta, koko etuakselisto veke. Kansi irti lootan kyljestä ja lukkorengas pois pääakselista. Siellä alla on sellanen 7mm zxn- pultti jonka lösäät veke. Sitten pitäis pystyä vetämään se pääakseli irti kytkinlevystä. Voi olla tiukassa, olemassa merkkityökalu tähän hommaan. Ite miettisin kaks kertaa ennen kuin ottaisin liukuvasaran käyttöön.... Tunkki lootan alle, vasen kannatin irti. Pari pulttia rungossa ja kaks tai kolme lootassa. Tunkilla sitten loota veke, kun olet irroittanu moottorilohkon pultit.
Kannattais tosiaan hakea, vaikka kirjastosta tilaamalla se korjauskirja. Meinaan on niin paljon momentteja ym. mitä pitää ottaa huomioon. Ja halvalla saat korjattuaa jos tod. vain 500€ sen laakerin vaihto (siis jos vika siinä sisäänmenevässä laakerissa) Pelkästään se laakeri taitaa maksaa satasen hujakoilla.
Kannattais tosiaan hakea, vaikka kirjastosta tilaamalla se korjauskirja. Meinaan on niin paljon momentteja ym. mitä pitää ottaa huomioon. Ja halvalla saat korjattuaa jos tod. vain 500€ sen laakerin vaihto (siis jos vika siinä sisäänmenevässä laakerissa) Pelkästään se laakeri taitaa maksaa satasen hujakoilla.