vapaavirtaussuodattimen asennus
vapaavirtaussuodattimen asennus
elikkäs, onkohan vapaavirtaussuodattimesta mitään hyötyä e-kadetin 1.6 litrasessa ykspisteruisku koneessa? kannattaako laittaa?
Ei siitä haittaakaan ole..
Ja kun siinä 1. ruutassa kun ei oo ilmamäärämittariakkan vai massa? niin sekään ei voi rikkoutua..
Kyllähän tuo mulla on vaikuttanut 1.6 4. ruuttakoneessa vaikkakaan bensan kulutus ei oo tippunut mut kelloa vastaan ajettaessa vaikutusta on ollu positiiviseen suuntaan
Ja kun siinä 1. ruutassa kun ei oo ilmamäärämittariakkan vai massa? niin sekään ei voi rikkoutua..
Kyllähän tuo mulla on vaikuttanut 1.6 4. ruuttakoneessa vaikkakaan bensan kulutus ei oo tippunut mut kelloa vastaan ajettaessa vaikutusta on ollu positiiviseen suuntaan
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona
OCF Formulatietäjä 2010&2018
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Kun puratte ne "ahtaat" alkuperäiset putket ja imette ilmaa moottoritilasta, se on paljon lämpösempää. Lämmin ilma ei ole läheskään yhtä tiheää kuin kylmä, joten vaikka ilmaa kulkee enemmän koneeseen se ei tuo sinne yhtään enempää happea.
Joku kerran sanoi hyvän nyrkkisäännön: 5 astetta kylmempi imuilma lisää 1% tehoa.
Esim. Tavallinen imuilma systeemi imee sitä 20 asteista ilmaa ulkoa, kun kartio ilman "ahtaita" putkia imee 40 asteista ilmaa konehuoneesta. Laskukaavan avulla voidaan päätellä, että kartiosuodatin konehuoneilmalla menettää 4%, joka on X20XEV:n tapauksessa 4kw. Tuoko kartiosuodattimen parempi ilmanvirtaus sitten yli 4kw lisää tehoa? Jos ei, niin se on tehottomampi kuin tavallinen paperisuodatin.
Itse asensin vapaavirtaus suodattimen joka tulee alkuperäiseen koteloon, jolloin saadaan:

Omaa viritystäni parempi olisi kartiosuodatin, jolle olisi rakennettu isot imuputket, jotka imisivät sitä kylmää ulkoilmaa suodattimelle. Nämä kuitenkin maksavat useita satoja euroja, kun taas koteloon asennettava suodatin on vain 40 euroa...
Joku kerran sanoi hyvän nyrkkisäännön: 5 astetta kylmempi imuilma lisää 1% tehoa.
Esim. Tavallinen imuilma systeemi imee sitä 20 asteista ilmaa ulkoa, kun kartio ilman "ahtaita" putkia imee 40 asteista ilmaa konehuoneesta. Laskukaavan avulla voidaan päätellä, että kartiosuodatin konehuoneilmalla menettää 4%, joka on X20XEV:n tapauksessa 4kw. Tuoko kartiosuodattimen parempi ilmanvirtaus sitten yli 4kw lisää tehoa? Jos ei, niin se on tehottomampi kuin tavallinen paperisuodatin.
Itse asensin vapaavirtaus suodattimen joka tulee alkuperäiseen koteloon, jolloin saadaan:
- kylmää ulkoilmaa
enemmän ilmaa verrattuna paperisuodattimeen
hiljaiset imuäänet

Omaa viritystäni parempi olisi kartiosuodatin, jolle olisi rakennettu isot imuputket, jotka imisivät sitä kylmää ulkoilmaa suodattimelle. Nämä kuitenkin maksavat useita satoja euroja, kun taas koteloon asennettava suodatin on vain 40 euroa...
Katsos ekto (ja muutkin Vectra B:n omistajat) tuolta vinkkiä...
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... t=3pipemod
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... t=3pipemod
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Mulla imuputki menee maskin taakse syylärin vierestä..
Pikkasen piti litistää putkee jotta mahtuu menemään..
Yksinkertainen ja halpa..
Jos tosta kuvasta sais jotai selvää?
http://www.opelclubfinland.fi/jauto/haua/a6.jpg
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Ootko ollu tyytyväinen tohon Green Twisteriin? Ajattelin vain kun tuo maksaa sen 150€ ja K&N vectraan sopivan mallin saa alle satasella...Antti H kirjoitti:Mulla imuputki menee maskin taakse syylärin vierestä..
Ei se merkki vaan ne asennukset...
Eipä valittamista... Twister on paremman näkönenF-li kirjoitti: Ootko ollu tyytyväinen tohon Green Twisteriin? Ajattelin vain kun tuo maksaa sen 150€ ja K&N vectraan sopivan mallin saa alle satasella...
Tuos twisterissä on siinä suodattimen käressä siiveksi muotoiltu kumi..
Käsittääkseni sen takia että se tekis pyörteen kotelon sisään eikä kaikki paskat tarttus suodattimeen...
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
B Vectrassahan menee vakiona noi putket nokkaan mistä kone saa haukattua raitista viileetä ilmaa
Seurailin niitä sillon kun asensin ton filtterin, niin kaippa niistä jotain hyötyä on. Toi Twisterin kotelo vaan lämpenee itessään pirusti, tänään just kävin ettimässä semmosta "lämpösuojalevyä" Jos sillä sais tota kotelon lämpeemistä rauhottuun.
KUVA
KUVA
MB W201 190D OM605 powered with Holset
Menee tossa astrassakin putki maskin takaa alkp. suodattimelle mut se on auttamatta liian pieni ja muotoiltu ääntävaimentavaksi eli ei hyvä
Ei mulla ainakaan lämpene toi twisterin kotelo.. viileetä ilmaahan siel kokoajan liikkuu
Ei mulla ainakaan lämpene toi twisterin kotelo.. viileetä ilmaahan siel kokoajan liikkuu
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Jees, tuli luettua vähän enemmän juttua tosta kys. asiasta. Pitäs asentaa ihan oma ilmaputki tolla fillterille. Kyllä mulla lämpenee vaikka kuinka ilmaa liikkuu. Ajelee tossa jonkun matkaa että on kone lämpösenä,pelti auki niin kyllä toi aMuliini kuori on tosi lämpönen.Antti H kirjoitti:Menee tossa astrassakin putki maskin takaa alkp. suodattimelle mut se on auttamatta liian pieni ja muotoiltu ääntävaimentavaksi eli ei hyvä![]()
MB W201 190D OM605 powered with Holset