Astra H tilattu
Uusin TL tipahti postiluukusta ja siitä löytyi 1.6 farkku Astran 30tkm "kestotestiraportti". Hyvin oli Astra ja pelannut ja auton yleistä laadukkuutta kiiteltiin. Öljyä ei tarvinnut lisätä ja huoltoväliksi muodostui 30tkm, tietokone olisi antanut matkan jatkua pidempäänkin, mutta Opelin ilmoittama maksimi on 30tkm/2vuotta.
Autossa esiintyi satunnaisia käynnistysvaikeuksia ja sen takia moottorin ohjaussofta päivitettiin huollon yhteydessä. Omassani tuo uusi ohjelmisto ilmeisesti on, koska käynnistyvyydessä ei ole ollut ongelmia. Turvavyönmuistutin on ilmeisesti poistettu -05 mallissa, ainakaan omassa autossani sitä ei ole kuten ei myöskään tavaratilan järjestelypaketin kiskoja.
Heikon väännön alakierroksilla olen huomannut ja sen voi todeta myös TL:n dynokäyristä, tehoa/vääntöä alkaa löytyä vastaa 2000rpm kohdalla. Kulutuskin on linjassa omien ajojeni kanssa, bensaa palaa reilut 7litraa sadalla.
Muita TL:n huomautuksia:
Vilkkuviiksen toiminta ei ollut testiautossa täydellistä, omassani ei ole ollut huomauttamista. Mittaristo sekosi hetkeksi, mutta vika ei uusiutunut. Loppukunto on erinomainen ja ajaminen on niin halpaa kun se uudella autolla voi Suomessa olla.
Pikkutavaroille on Astrassa liian vähän tilaa ja sen oli TL:kin huomannut. Asiaan saa helpotusta ainakin kolmella tavalla. Keskikyynärnoja on mukava olemassa ja sisältää mukavasti säilytystilaa. Aurinkolaseille saa kätevän kotelon (vakio Cosmossa) kuskin kauhukahvan paikalle hintaan 6 euroa Osatoimituksesta. Kännykän saa siististi kiinni kojelautaan Bilteman magneettinapilla (3,90e), luonteva paikkakin löytyi mittariston oikealta puolelta. Toimii uskomattoman hyvin ja siistin näköinen myös ilman puhelinta.
Autossa esiintyi satunnaisia käynnistysvaikeuksia ja sen takia moottorin ohjaussofta päivitettiin huollon yhteydessä. Omassani tuo uusi ohjelmisto ilmeisesti on, koska käynnistyvyydessä ei ole ollut ongelmia. Turvavyönmuistutin on ilmeisesti poistettu -05 mallissa, ainakaan omassa autossani sitä ei ole kuten ei myöskään tavaratilan järjestelypaketin kiskoja.
Heikon väännön alakierroksilla olen huomannut ja sen voi todeta myös TL:n dynokäyristä, tehoa/vääntöä alkaa löytyä vastaa 2000rpm kohdalla. Kulutuskin on linjassa omien ajojeni kanssa, bensaa palaa reilut 7litraa sadalla.
Muita TL:n huomautuksia:
Vilkkuviiksen toiminta ei ollut testiautossa täydellistä, omassani ei ole ollut huomauttamista. Mittaristo sekosi hetkeksi, mutta vika ei uusiutunut. Loppukunto on erinomainen ja ajaminen on niin halpaa kun se uudella autolla voi Suomessa olla.
Pikkutavaroille on Astrassa liian vähän tilaa ja sen oli TL:kin huomannut. Asiaan saa helpotusta ainakin kolmella tavalla. Keskikyynärnoja on mukava olemassa ja sisältää mukavasti säilytystilaa. Aurinkolaseille saa kätevän kotelon (vakio Cosmossa) kuskin kauhukahvan paikalle hintaan 6 euroa Osatoimituksesta. Kännykän saa siististi kiinni kojelautaan Bilteman magneettinapilla (3,90e), luonteva paikkakin löytyi mittariston oikealta puolelta. Toimii uskomattoman hyvin ja siistin näköinen myös ilman puhelinta.
TL:lle pyyhkeitä
Hieman olin odottanut, että olisivat TL:ssä maininneet vinkkinä tuosta ajotietokoneesta sen, että sitä ei kannata ostaa auton mukana tehtaalta kun asennus onnistuu kaupan päälle Suomessakin. Mutta eivätpä siitä hiiskuneet, vaikka hyvissä ajoin siitä vinkkasin.
Tuosta magneettinapista kojelaudassa on montaa mielipidettä, monet sanovat, että magneettipidikkeitä ei nykyisille puhelimille kannattaisi laittaa.
Nykyään kun on saatavana jokaiseen automalliin ihan mallikohtainen kojelautapidike, useampaankin eri kohtaan, joka ei tarvitse ruuveja, ja siihen on sitten helppo vaihtaa puhelinmallikohtainen teline, jos puhelin vaihtuu. Toki se maksaa enemmän kuin pieni nappipidike, mutta on se eri tukevakin.
Tuosta magneettinapista kojelaudassa on montaa mielipidettä, monet sanovat, että magneettipidikkeitä ei nykyisille puhelimille kannattaisi laittaa.
Nykyään kun on saatavana jokaiseen automalliin ihan mallikohtainen kojelautapidike, useampaankin eri kohtaan, joka ei tarvitse ruuveja, ja siihen on sitten helppo vaihtaa puhelinmallikohtainen teline, jos puhelin vaihtuu. Toki se maksaa enemmän kuin pieni nappipidike, mutta on se eri tukevakin.
Jape
Re: TL:lle pyyhkeitä
Samoin mainitsin Ketoselle moottorin lämpömittarin ja muiden tietojen löytämisestä ilman että autoa tarvitsisi viedä edes huoltoon. Eivätpä viitsineet kokeilla painella nappuloita.hiltunenj kirjoitti:Hieman olin odottanut, että olisivat TL:ssä maininneet vinkkinä tuosta ajotietokoneesta sen, että sitä ei kannata ostaa auton mukana tehtaalta kun asennus onnistuu kaupan päälle Suomessakin. Mutta eivätpä siitä hiiskuneet, vaikka hyvissä ajoin siitä vinkkasin.
Opel Astra Wagon -05 1.8 A Cosmo
StCosmo kirjoitti:
Samoin mainitsin Ketoselle moottorin lämpömittarin ja muiden tietojen löytämisestä ilman että autoa tarvitsisi viedä edes huoltoon. Eivätpä viitsineet kokeilla painella nappuloita.
Mikäs juttu tämä sitten on ? Mitä tietoja löytyy ja mistä painelemalla ? En itse ole kuullutkaan.
Samoin mainitsin Ketoselle moottorin lämpömittarin ja muiden tietojen löytämisestä ilman että autoa tarvitsisi viedä edes huoltoon. Eivätpä viitsineet kokeilla painella nappuloita.
Mikäs juttu tämä sitten on ? Mitä tietoja löytyy ja mistä painelemalla ? En itse ole kuullutkaan.
Jape
tiedoista
Paina SETTINGS-nappia n. 5 sekunnin ajan jolloin kuuluu "pling" ja sen jälkeen siitä alapuolelta BC-nappia selaamalla tulee erilaista informaatiota, tärkeimpinä akkujännite, moottorin lämpö ja ajonopeushiltunenj kirjoitti: Mikäs juttu tämä sitten on ? Mitä tietoja löytyy ja mistä painelemalla ? En itse ole kuullutkaan.
Edit: Käykääs muuten H-Astran omistajat galluppi-osiossa kertomassa millainen varustetaso/korimalli on Astrassasi.
Opel Astra Wagon -05 1.8 A Cosmo
Hyvä vinkki
Siellähän on infoa enemmän kuin laki määrää !! No, suurin osa aika lailla turhaa, mutta osa jopa ihan hyödyllistäkin.
Asiasta kolmanteen : onko kellään muulla ongelmaa penkin verhoilun kanssa ? Itse huomasin, että autolla on ajettu vasta alun toista tuhatta kilometriä, ja kuskin penkin selkänojan verhoilu on vasemmasta sivusta jo aivan rispaantunut, eli menee varmaankin vaihtoon. Ei anna mairittelevaa kuvaa verhoilun laadusta.
Asiasta kolmanteen : onko kellään muulla ongelmaa penkin verhoilun kanssa ? Itse huomasin, että autolla on ajettu vasta alun toista tuhatta kilometriä, ja kuskin penkin selkänojan verhoilu on vasemmasta sivusta jo aivan rispaantunut, eli menee varmaankin vaihtoon. Ei anna mairittelevaa kuvaa verhoilun laadusta.
Jape
Re: tiedoista
Hmm. mielenkiintoista, pitää lähteä heti kokeilemaanSTCosmo kirjoitti:Paina SETTINGS-nappia n. 5 sekunnin ajan jolloin kuuluu "pling" ja sen jälkeen siitä alapuolelta BC-nappia selaamalla tulee erilaista informaatiota, tärkeimpinä akkujännite, moottorin lämpö ja ajonopeushiltunenj kirjoitti: Mikäs juttu tämä sitten on ? Mitä tietoja löytyy ja mistä painelemalla ? En itse ole kuullutkaan.
Edit: Käykääs muuten H-Astran omistajat galluppi-osiossa kertomassa millainen varustetaso/korimalli on Astrassasi.
Sini-harmaa
Eli siis harmaa sivuilta, sininen keskeltä. Oli kyllä tosiaan yllätys että on jo noinkin rispaantunut, mutta eipä siinä mittään. Sitä varten niissä onneksi takuu on.
Itse mietin tuota samaa, eli onko pesunesteelle jotain varoitussummeria tai valoa ? En ole niin perehtynyt asiaan.
Itse mietin tuota samaa, eli onko pesunesteelle jotain varoitussummeria tai valoa ? En ole niin perehtynyt asiaan.
Jape
Re: Sini-harmaa
Sanoinpas epäselvästi. Eli mulla tulee pesunesteen vähyydestä kyllä ilmoitus ajotietokoneeseen, mutta äänimerkkiä ei kuulu. Edellisessä viestissä arvoin aamutorkuissani, onko se vika, mutta eiköhän se ole ominaisuus.hiltunenj kirjoitti:Eli siis harmaa sivuilta, sininen keskeltä. Oli kyllä tosiaan yllätys että on jo noinkin rispaantunut, mutta eipä siinä mittään. Sitä varten niissä onneksi takuu on.
Onko autossasi tehtaalta tilattu ajotietokone vai tämä Suomessa aktivoitu versio? Ajotietokoneesta on ilmeisesti kaksi versiota, BC on tämä perusmalli joka kertoo kulutustiedot ja Check Control on parempi joka hälyttää/kertoo nestemääristä yms. asioista.Sanoinpas epäselvästi. Eli mulla tulee pesunesteen vähyydestä kyllä ilmoitus ajotietokoneeseen, mutta äänimerkkiä ei kuulu. Edellisessä viestissä arvoin aamutorkuissani, onko se vika, mutta eiköhän se ole ominaisuus.
Alkuperäinen korkearesoluutionäyttöinen on, eli tuo selittää sitten jo jotain. Manuaali kun on melkoisen epäselvä tuon ajotietokoneen suhteen, tiedä sitten mitä varoituksia sun muuta sieltä yhtäkkiä pompsahtaa. Välillä ruudulla näkyy autoa käynnistäessä merkki "F", tarkoittaneekohan huolto-ohjelmaa tms. Ja sitten kun tänään kokeilin sitä settings-napin takaa tulevaa valikkoa, niin näytössä luki test mode hetken aikaa. En kyllä saanu toistumaan. Mihinkähän debug-moodiin nyt sainkaan taas auton sählättyäAstra_X_2 kirjoitti:Onko autossasi tehtaalta tilattu ajotietokone vai tämä Suomessa aktivoitu versio? Ajotietokoneesta on ilmeisesti kaksi versiota, BC on tämä perusmalli joka kertoo kulutustiedot ja Check Control on parempi joka hälyttää/kertoo nestemääristä yms. asioista.Sanoinpas epäselvästi. Eli mulla tulee pesunesteen vähyydestä kyllä ilmoitus ajotietokoneeseen, mutta äänimerkkiä ei kuulu. Edellisessä viestissä arvoin aamutorkuissani, onko se vika, mutta eiköhän se ole ominaisuus.
Ajotietokoneen tyyppi ei suoraan liity siihen näyttöön, korkearesoluutionäyttö (GID) tulee mm. automaatti-ilmastoinnin tai rengaspaineen valvonnan myötä. Mutta ilmeisesti autossasi on myös tuo parempi tieturi, koska noita varoituksia näyttöön ilmestyy. Omassa Astrassa on myös tuo GID, mutta ajotietokone on tuo karvalakkimalli.