Omegan osto

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
rambi
'Agila'

Omegan osto

Viesti Kirjoittaja rambi »

Olen nyt lukenut tätä palstaa sen verran että savua nousee korvista,kysyttävää on silti vaikka paljon selvisikin.
Ostoslistalla on kolme autoa,Peugeot 406,Citroen C5 ja Opel Omega uudempi eli se "B(2)" malli, Citikka kiinnosti eniten mutta kun olen lukenut palstoja ja saanut kahden tutun kommentit siitä autosta niin olen tullut tulokseen että voiko markkinoilla olla vikaherkempää autoa kun C5 ja korjaukset maksaa omaisuuden(kaikkia vikoja ei edes voi korjata).
No Omegasta on enemmän positiivista luettavaa joten siinä valossa jää C5 pois listalta,molemmat ovat hiljaisia ja hyviä ajettavia,406 olisi vikojen puolesta paras (halvin) ratkaisu mutta se ei taas tarjoa sitä loistoauton tunnelmaa,nyt onkin vaikea päättää mitä tekee,hinnatkin niissä autoissa pyörii ihan samoissa lukemissa ja kun osarilla ostaa niin tonnin parin ero ei juuri vaikuta..
Nyt sitten ne kysymykset Omegasta:
Onko se B2 millainen verrattuna B1-een ,kalliimmissa ykkösissä ja enemmän ajetuissa B2 kun hintaero jää tosi pieneksi,B2 en ole koeajanut,ulkoa minun silmälle ihan ok mutta sisältä(kojelauta) minu silmälle paljon rumempi,ehkä liian nykyaikainen ;),varustelu kyllä jo halvimmissakin malleissa enemmän kuin hyvä,kriteerinä kuitenkin on että automaattinen ilmastointi on autossa oltava(onko vanhemmissa vain "cd" malleissa autom.ilmastointi),onko pellit siinä B2 samanlaiset eli yhtä ruosteherkät kuin vanhemmassa?
Koneeksi tule uudemmassa 2.2 tai vanhemmassa 2.0-2.5 (ehkä myös td),riippu siitä mikä sitten on tarjolla siihen aikaan kun ostoksille menen.

Aikaisemmin minulla ollut 2 Astraa ,toinen tehdasuusi ja toinen 4v vanha 50 tkm ajettu),siihen vanhempaan olin ihan tyytyväinen (kiitos autoliikkeelle kuka korjasi lähes 10.000 mk vian,vei öljyä pirusti,vika=vääränkokoiset männät tehtaalla asennettu) mutta en ole mihinkään merkkiin kiintynyt enkä vihaa mitään merkkiä(no joo,toyotaa en ole ikinä omistanut ehkä sitä vihaan) joten katson aina auton mikä sillä hetkellä tuntuu sopivalta.

Jos vielä joku jaksaisi lyhyesti listata mitä kannattaisi katsoa huoltovihkosesta,eli mitkä osta ovat vaihdettuna lähiaikoina,jakohihna on yks tärkein varmaan mutta mitäs muuta.
Ja jos auto on Saksasta tuotu niin ilmeisesti hihna kannattaa heti täällä vaihtaa kun niistä kilometreistä ei voi olla varma?
No tulipas paljon textiä ;) mutta siitä huolimatta hyvää juhannusta kaikille!
TA-K
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja TA-K »

Omega B2 tuli hetki sitten ostettua, joten jonkinmoisia huomioita pystyn kertomaan, asiantuntija en kuitenkaan edes yritä väittää olevani. :)

Nämä nyt ovat niitä perusjuttuja:
(Lukko)Perän äänet: jos rutisee tms. kun ajaa hitaasti tiukkaa ympyrää, mieluusti kylmänä, niin lukko on voinut ottaa jostain nokkiinsa, ainakin öljynvaihdot on unohdettu.
Automaattilaatikko: Kytkeytyykö vaihteet nätisti, kickdownin toiminta? Onko vaihdettu öljyjä?

Joku voimansiirtolinjan stefoista kuulemma on se, joka noista saattaa alkaa vuotaa, mutta en nyt muista mikä se on.

En nyt sitten tiedä, oliko näistä mitään apuja, mutta sainpa sen ensimmäisen postauksen "pois alta". :D
Mitsubishi Outlander 2.4 AT -04
Corolla -93
ex Omega Classic Caravan 2.6 V6 AT -01
Leksa
'Admiral'
'Admiral'

Re: Omegan osto

Viesti Kirjoittaja Leksa »

rambi kirjoitti: Ja jos auto on Saksasta tuotu niin ilmeisesti hihna kannattaa heti täällä vaihtaa kun niistä kilometreistä ei voi olla varma?

Kyllä se hihna tosiaan kannattaa vaihtaa suomi suolattuunkin.Oletko muuten suomi-autojen kilometreistä aivan varma?Tuntuu olevan mittareiden ruuvaus Suomenkin kansan huvi... :roll:

Asiaan...mun cd mallissa on man.ilmastointi,automaatti-ilmastoinnin on saanut lisähintaan sitten malliin kuin malliin,korjatkaa jos olen väärässä.
edit:vai onko mv6 se autom.ilm.sitten aina vakiona?
GTS 3.2
rambi
'Agila'

Re: Omegan osto

Leksa kirjoitti:

Asiaan...mun cd mallissa on man.ilmastointi,automaatti-ilmastoinnin on saanut lisähintaan sitten malliin kuin malliin,korjatkaa jos olen väärässä.
edit:vai onko mv6 se autom.ilm.sitten aina vakiona?
No hyvä tietää,Gl mallissa en kyllä ole huomannut että olisi automaatti ilmastointi,toisaalta eihän sillä ole merkitystä mutta kerran kun ostaa niin täytyy ostaa semmoinen mitä haluaa ettei jää mikään harmittamaan.
Eihän niistä Suomi autojen kilometreistä tiedä mutta pikkasen ne kai kertovat enemmän totuutta verrattuna saksa autoihin,ainakin 90 luvun alkupuolella kun aloitin autoilun oli mittarien ruuvaaminen tosi yleistä,kaveri oli silloin "kauppias" niin näin miten homma meni.
Onko sitten kaikki B mallien moottorit niitä Ecotec moottoreita paitsi se 8v? ja hihnan katkeamin aiheuttaa kaikissa ison remontin?
Onko se 2.0 TD kone sitten myös hihnalla? 2.5 pitäisi olla ketjulla,ainakin tutun autossa mikä tuli saksasta on ketju ja onko se 2.0 dieseli yhtä hyvä kuin 2.5(bemarin kone kai).
Eilen ajelin autokaupassa yhden 2.5 bensa koneella pikkasen yli 100 tkm ajetun Omegan,kyllä siihen ihastui heti kättelyssä(jopa puoliso myös), siinä oli jostain syystä auton ratti reilusti väärässä asennossa kun suoraan ajelin niin en sen enempää siitä kiinnostunut mutta tuntuman autoon kyllä sai ja samana päivänä ajelin useamman muunkin merkin niin kyllä tämä selvästi paras oli.
Temezz
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Temezz »

Nojoo...2.5TD:n kyljessä komeilee BMW:n logo ja ketjuhan siellä kalkattaa jakopäässä. B2:n kojelauta on ainakin omasta mielestä ottanut askeleen taakse päin verrattuna B1:een, omat hifiasennukset ovat huomattavasti hankalampia.

Myöskin automaatti-ilmastointi on B1:ssä mielestäni selkeämpi...

Patongeista (=ranskalaisista) en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta jostain syystä ainakin niiden arvo tuntuu putoavan melkoisella vauhdilla.
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
rambi
'Agila'

Tuli taas sekin huomattua että kaikki myyjät eivät tiedä yksinkertaisia asioita omista tuotteista(Länsiautossa),kyselin tässä kun kävin B mallia ajamassa että onko sen B2 mallin pellit jotenkin paremmin suojattu ruosteelta kuin vanhan,vastaus oli että ei ole,nyt kun lueskelin ruostetutkimusta niin kas kumma siinä onkin galvanoitu kori ja 10v ruostetakuu..muuta en sitten siitä kielestä ymmärtänyt,joku kuka osaa voisi katsoa mitä muuta tärkeätä siinä kerrotaan.

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp (sieltä Opel ja Omega 2000)

Mistä saisi B2 mallin missä on B malli kojelauta ,penkit ja verhoilu :wink:

B2 ilmeisesti kuitenkin yhtä hyvä ajaa ja hiljainen auto ?
D-Ma
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja D-Ma »

Periaatteessa sama auto pikku viilauksin. Olen B2:sella ajanut jossa 2.2 kone ja hyvin saman tyyppinen (nuhaisempi kuitenkin) kuin oma B1 Mv6.

Olen itse sitä mieltä, että kun käytetyn ostaa, niin kannattaa käyttää huollon kautta vaikka olisi huoltokirja kunnossa. Pyydät että jätkät vaihtaa öljyt koneeseen, laatikkoon ja perään. Kahta viimeistä eivät automaattisesti tee yleensä huolloissa.

Sen lisäksi pyydä että kaverit katsovat autoa muutenkin, että onko tarvetta tehdä jotain. Sitten teet ne heti alkuun. Vaikka olisi pienempiä vikoja.

Itse teen näin ihan sillä kokemuksella, että kun yksi pikku juttu on rempallaan, niin se rempauttaa toisen jutun vierestä ja se seuraavaa jne. Ja onhan se kiva ajella autolla jonka tiedät olevan 100% huollettu ja niin kunnossa kuin sen ikäisen ja kilometrisen pitääkin.. ..ellei paremmassakin.

Itse ostin tuon Omppuni kevät talvella aika edukkaasti, vikoineen. Esim. tuulilasissa halkeama, etujarrut puolsivat ja nytkyttivät. Nyt autoon teetetty ja tehty itse remppaa yhteensä 3000e edestä ja auto on edelleenkinsamoissa hinnoissa ja osin edullisempi kuin vastaavan hinta pyyntö nettiautossa saati liikkeessä. Ja kunto on varmasti parempi kuin monilla noista.. ;)

Tottakai jokainen tekee tyylillään, mutta kuitenkin kun käyttöpelistä puhutaan niin se on mukavampi olla 110% varma kuin arvailla. Ja onhan se mukavampi lähteä rakentamaan valmiista pohjasta kuin ensin korjata se, että pääsee rakentamaan. ;)

Niin, tuosta viimeisestä kymysyksestäsi:

Osta B1 ja vaihda siihen B2 puskuri, konepelti, valot ja listat! Siinähän se olisi! :)

On itselläni käynyt mielessä, mutta vielä saa odottaa.. ..ellen löydä nyt ensin ilmastoitua turbo caliccaa rakentamattomana/pilaamattomana.. :lol:
rambi
'Agila'

Nettiä kun lukee niin kaikkea sieltä löytää :wink: , 2000 mallista alkaen on sinkitty kori,se tuli selväksi mutta usealla palstalla olen lukenut että vm.98 alkaen on kori parantunut selvästi,sitä ei selvinnyt että miten,ilmeisesti tehtaalla paremmin ruostesuojattu?
Munkka
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Munkka »

rambi kirjoitti:Nettiä kun lukee niin kaikkea sieltä löytää :wink: , 2000 mallista alkaen on sinkitty kori,se tuli selväksi mutta usealla palstalla olen lukenut että vm.98 alkaen on kori parantunut selvästi,sitä ei selvinnyt että miten,ilmeisesti tehtaalla paremmin ruostesuojattu?
Eikös se ole sama kun etsit vaan ruosteettoman yksilön ja teetät siihe hyvän suojauksen itse. Mitä tuota nipottaan sinkityksistä, aikansa kun ottaa niin kyllä ne kaikki ruostuu. Ruostumista ei voi estää, ainoastaan hidastaa.
Temezz
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Temezz »

Munkka kirjoitti:
rambi kirjoitti:Nettiä kun lukee niin kaikkea sieltä löytää :wink: , 2000 mallista alkaen on sinkitty kori,se tuli selväksi mutta usealla palstalla olen lukenut että vm.98 alkaen on kori parantunut selvästi,sitä ei selvinnyt että miten,ilmeisesti tehtaalla paremmin ruostesuojattu?
Eikös se ole sama kun etsit vaan ruosteettoman yksilön ja teetät siihe hyvän suojauksen itse. Mitä tuota nipottaan sinkityksistä, aikansa kun ottaa niin kyllä ne kaikki ruostuu. Ruostumista ei voi estää, ainoastaan hidastaa.
Kyllä se kokolailla noin menee...ennemmin tai myöhemmin ruoste iskee...autoon kuin autoon (paitsi ALU-korisiin). Itellä on sellanen kuva et saksan tuonnit on vähemmän hapantunu, koska ovat olleet suotuisimmissa olosuhteissa ilman suolaa ja 60:n asteen lämpötilavaihteluja.

Hyvän yksilön löytää kyllä varmasti ja helposti, koska eihän vanhinkaan b-omppu ole kuin 11v. :) eli ei ne nyt ihan lahoja vielä ole..:)
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
D-Ma
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja D-Ma »

Pikkuisen alkaa rapisemaan nuo saksan tuonnitkin jos ei ole suojattu mitenkään.. Itselläni alla auto joka rekisteröity suomeen syksyllä 2004 ja silloin kuvattu niin pohjat kuin helmat yms. Talvi ajeltu, ostin keväällä ja jo piti yhtä palkkia vähän "liimailla" ja seuraavaksi pitää oven alareunoja rapsutella, lokarin kaarta myös.. Auton ruosteen suojauksen teetin pohjaan pari viikkoa oston jälkeen kun oli saatu se puoli kuntoon. Nyt tosiaan muutama hassu kupru maalin alla. Onneksi on vielä niin pientä, että sen kun sutaisee ruosteet pois puhtaalle pellille, pohjat siihen ja maali päälle. :)

Eli kannattanee kysäistä aina siitä suojauksesta. ;)
Vastaa Viestiin