Mitä on todellinen tuning?

Keskustelua Opeleista
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

On 2002-12-04 17:47, Miksu80 wrote:
Minulla palaa aina sulake päästä, kun joku sanoo että olen tunannut autoani laittamalla siihen uuden käsijarrukahvan...
ei oo tullu mieleen, että tollaset jutut voi olla ns. läppää? mä ainakin puhun tuunaamisesta jo sillon ku liimaan kerhon tarraa ikkunaan. :grin:
Kuva
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
CRaketti
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja CRaketti »

Juu, taas tuli petyttyä uuteen GTi-lehteen...

Tee-se-itse, asenna kiekkamittari! Miljoonilla värikuvilla näytetään isi-leasing poitsuille KUINKA TEHDÄÄN JOTAIN JOPA OMIN KÄSIN :razz: :razz: !

Voi veljet...kun katsoo V8-lehteä, huomaa eron. Veekasissa tee-se-itse jutut käsittelevät kansiremppaa, jarrujen kunnostusta...ei rallilattia-wunderbaum-kiekkamittari asennuksia! :smile:

<font size=-1>[ This Message was edited by: CRaketti on 2002-12-04 18:36 ]</font>
CRaketti
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja CRaketti »

[/quote]
ei oo tullu mieleen, että tollaset jutut voi olla ns. läppää? mä ainakin puhun tuunaamisesta jo sillon ku liimaan kerhon tarraa ikkunaan. :grin:

[/quote]

Sama täällä... :smile:
simo.n
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja simo.n »

On 2002-12-04 18:25, Veeksi wrote:

mä ainakin puhun tuunaamisesta jo sillon ku liimaan kerhon tarraa ikkunaan. :grin:
:lol:

<font size=-1>[ This Message was edited by: simo.n on 2002-12-04 19:28 ]</font>
Janne T
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Eiköhän sitä itte kukanenkin tosiaan käytä tuota tuuuuning sanaa välillä ihan vitsipohjaltakin.. itse mm. sanoin kaverilleni tuunaavani autoa, kun laittelin itelle ledit mittarivalaistukseksi. vaikka eihän sellainen mitään hc-tuningia olekkaan.
Conaa.B.
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Conaa.B. »

Voi veljet...kun katsoo V8-lehteä, huomaa eron. Veekasissa tee-se-itse jutut käsittelevät kansiremppaa, jarrujen kunnostusta...ei rallilattia-wunderbaum-kiekkamittari asennuksia! :smile:
No sehän nyt on sanomattakin selvää, että V8 on parempi lehti ku GTi!! :smile:
V8:ssa on joka lehti pullollaan hienoja ITSE TEHTYJÄ AUTOJA!!

<font size=-1>[ This Message was edited by: Conaa.B. on 2002-12-06 15:27 ]</font>
Jami
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Jami »

Kuten tossa aikaisemmin moni sanonut niin tuning perustuu enemmän konepuolen laittoon suurinosin.Ja jos tehoa löytyy,niin myös ulkoasu vastaamaan tehoja.Styyling puolestaan sitä,että 1.3 kahvinkeittimestä tehdään Fast And Furious-mallinen auto ulkoisesti.Itsellä teippivirittely jäi siihen kun polvenkorkuisena teippailin polkupyörään purukumitarroja,ja pinnojen välin räpätin ääntä tuottamaan.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jami on 2002-12-07 14:07 ]</font>
Sakkeus
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Kannattaa myös ottaa huomioon (nyt kun oli puhetta V8:sta yms customoinnista) että GTI lehti on ilmestynyt vasta 3 vuotta ja MIELESTÄNI (MUN mielipide) ollaan kumminkin hyvällä pohjalla. Kun taas vertaa v8:n jota itsekin luen (omitan jenkkiraudan), niin täytyy ottaa myös huomioon lukia kunta. Lehden menekin vuoksi. tietysti, kummallakaan lehdellä EI taida olla TIETTYÄ ikarajaa, mutta kumminkin. Onhan LÄHES aina uusissa kikkareissa lapsen vikoja ja kyllä tämä suomen ns TUNING kulttuuri alkaa pikku hiljaa muotoutumaan. Itse kun olin "lapsi" Tuningia oli tummennetut takalasit!
:lol:
Face Your Fears and Live Your Dreams!
Conaa.B.
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Conaa.B. »

tossa uudessa GTi leheesä esittelyssä oleva liila Calibra, ni voihan ryppyset rusinat että on HIENO AUTO!!! huhhuh!!
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

No Calibra ainaki on sitten "tuunattu", se suhteettoman iso takaspoileri on lähinnä koomisen näköinen...

Calibra on kaunis ja hyvälinjainen auto, ehkä siihen sopisi paremmin joku alkuperäisiä linjoja kunnioittava siipi. Ja makuasioistahan ei voi kun kiistellä :smile:
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

no mutta eikös alfameriltä ole tullut jokin "joka pojan tuning-opas"? siitä vaan pukin konttiin :razz: (itse en ole kirjaa lähempää nähnyt)
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
Eeroplane
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eeroplane »

Oma mielipiteeni on kuten esim. L@tella, eli Styling meinaa ulkonäön parantelua ja Tuning sitten ihan varsinaista virittämistä. Eivätköhän itse sanat puhu jo tuon asian puolesta. Toisaalta koko termi alkaa pikkuhiljaa ottaa nuppiin, kun sitä viljellään jatkuvasti ja joka h*lvetin Ladasta.

Eikä siinä Stylingissäkään mun mielestä mitään vikaa ole, itekään en ole rajallisten rahavarantojen takia pystynyt Kanootin tekniikkaan koskemaan, joten tyydyn ulkonäön ehostamiseen. Mutta jos kutsuisin tekemääni Tuningiksi, voisin samantien ampua kuulan kallooni... Ihan vaan selvyyden ja kaikkien henkisen terveydentilan takia voisi asioista puhua niiden oikeilla nimillä.

Toisaalta taas... Makuasioita. Englanninkielisiä sanoja on ennenkin suomennettu ihan miten sattuu, joten antaa mennä vaan - Lada Combi 1500 "Tuning": punaseks maalatut peltivanteet, ralliratti ja kromattu pakoputkenpää. Aivan sama.

Kyseisen sanan liikaviljely on ainakin omalta kohdaltani tehnyt sanalle saman kuin ketsuppi suklaalle.
J_Lanttola
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja J_Lanttola »

No pistetään nyt sitten omakin mielipide kun kerrankin pääsee avautumaan tästä asiasta.

Atahan sen tuossa jo selittikin melko täydellisesti mitkä ovat sanojen alkuperäiset merkitykset.

Sitten onkin eriasia, miten sanat nykyään ymmärretään ja yleisesti käsitetään.

Sanasta tuning on muodostunut käsite (Jo ennen GTI-lehteä, eli ei pelkästään GTIn syytä), joka tuntuu nykyään tarkoittavan kaikennäköisiä muoti-ilmiöitä autoissa, esim nykyään on tuningia:
Tommi's billet takasiipi, hopeat/kiiltävät maskiverkot, liekit/muut teippaukset/ hervottomat scoopit konepellissä ja jotain muita tällaisia.
Tuntuu vähän että tärkeintä on että se on TUNINGIA ja muodinmukaista, ei niikään onko se välttämättä tyylikästä tai sopiiko juuri kyseiseen autoon.

Ja kun TUNING autoa viritetään, siihen laitetaan vapaavirtaussuodatin, putkisto (ehkä jopa peltisarja) ja teholastu.

Tätä mieltä olen minä. Itse pyrin laittelemaan autoon mikä on omasta mielestäni komean näköistä, sekä tietysti tekniikkaan mihin rahat riittää. En sitä mikä on nyt IN tällä hetkellä.
-J.Lanttola-
ccc
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ccc »

TODELLINEN TUNING ON
Thyyninki, eli Tuning on alunperin lähtöisin yhdeltä landella asuneelta skloddilta. Kerran stadissa käydessään hän kuuli paikallisten puhuvan esson pihalla: "Tsiigaa mite toi kinnerin kattila on duunattu..."
Koska maalainen näki ainoastaan bilikan alumiinivanteet eikä ymmärtänyt muuta, hän yhdisti vanteet tuohon outoon sanaan "duunata". Landen mielestä oikeasti se kuului sanoa tuunata, nokkelana jätkänä johti siitä sanan tuuning, joka sittemmin on levinnyt myös ulkomaille jopa englantiin asti mm. MAX POWER lehteen. (Lehdessä vilahtelee tyyninkiin ominaisia riipputissejä ja rumia naisia sekä kuminpolttoa jäteöljyn avulla, SAATTAA JÄRKYTTÄÄ NUORIMPIA JA HERKKIÄ AIKUISIA!)

Nykyään on jopa alumiinivanteiden omistajille omia kerhoja ja keskustelupalstoja ja siellä useat tyyniki-harrastajat vaihtelevat kokemuksiaan erilaisista pulttijaoista ja rohkeimmat jopa ET:luvuista. Onpa uhkarohkeimmat kokeilleet vaihtaa autoa madaltavat jouset, tosin autoliikkeessä ettei vain mene mutteri väärille kierteille ja merkkiliikkeen takuu raukeaa.

Vapaavirtaus suodattimet, teholastut (supersipsit), tehoputket, peltipakosarjat ja kaikki auton suorituskykyä parantavat asiat ovat jo ns.outlaw-race osastoa, joten niitä ei tyyninki-autoon suositella, paremminkin ne ovat paheksuttavia ja epämiellyttäviä piirteitä tosiharrastajien keskuudessa.

Tämä tarina on tosi.

:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

<font size=-1>[ This Message was edited by: ccc on 2002-12-10 00:03 ]</font>
J_Lanttola
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja J_Lanttola »

Heh, hyvä juttu muuten mutta yleensä se maalaisISÄNTÄ ymmärtää kuitenkin niistä moottoreista ja virittelystä paljon enemmän kuin ne stadin "tyyninkimiehet". Aluvanteet ja poilerit ja muut hömpötykset sen sijaan on ihan vierasta.
:grin:
-J.Lanttola-
Vastaa Viestiin