Yritin tänään laittaa vakio sottimen tilalle mp3 soitinta. Liittimet kävi suoraan kiinni ja soitin lähti päälle mutta ääntä ei kuitenkaan kuulunut (paitsi täysillä kuului tosi hiljaa. Pelkkä esiaste??).
Onko mv6:ssa jokin erillinen vahvistin noille kaiuttimille? Jos on niin missä se sijaitsee?
Kannattaakohan käyttää vakio johdotuksia vai vetää uudet?
Mitähän hyötyä muuten noissa bassokaiuttimissa ollaan haettu tuplapuhekela rakenteella?
jariz kirjoitti:
Mitähän hyötyä muuten noissa bassokaiuttimissa ollaan haettu tuplapuhekela rakenteella?
en tiedä, mitä tehtaalla ovat pähkäilleet, mutta ainakin voit sellaiseen tuplakelaiseen vetää vasemman ja oikean kanavan samaan elementtiin.
Tästä on hyötyä, jos oot ostanut jonkin harakiri-vahvistimen, jota ei saa sillattua monoksi.
Muuten, jos lyöt vasemman ja oikean kanavan yhteen. Savu nousee ja rätisee mukavasti...
"4 ohmisen" tuplakelaisen elementin saa johdotettua myös 8- ja 2-ohmin kuormaan.
jariz kirjoitti:
en tiedä, mitä tehtaalla ovat pähkäilleet, mutta ainakin voit sellaiseen tuplakelaiseen vetää vasemman ja oikean kanavan samaan elementtiin.
Tästä on hyötyä, jos oot ostanut jonkin harakiri-vahvistimen, jota ei saa sillattua monoksi.
Muuten, jos lyöt vasemman ja oikean kanavan yhteen. Savu nousee ja rätisee mukavasti...
"4 ohmisen" tuplakelaisen elementin saa johdotettua myös 8- ja 2-ohmin kuormaan.
Aivan. Noilla ohmi määrillähän siinä on varmaan pelattu koska autossa on kuitenkin 6 kaiutinta (+2 diskanttia).
Sedanissa sound processor sijaitsee varapyörän etupuolella, "tukipellin" ja kylkipellin välisessä tilassa. Mikäli autossa on hattuhyllyssä bassokiuttimet niin yleensä löytyy myös sound processor.
Onhan siinä ne bassot sielä hattuhyllyllä eli taitaa olla se prosessori, pitää vielä tarkistaa.
Mitenkäs sitten käytännössä tapahtuu toisen soittimen asennus?
Onko toi prosessori joku laite mikä muokkaa/vahvistaa ääntä?
jariz kirjoitti:Onko toi prosessori joku laite mikä muokkaa/vahvistaa ääntä?
Todennäkösesti joo, ookko koittanu kytkee sille herätteen uudesta radiosta?? Eli jos vanhassa oli jotain heräte johtoja niin kai ne on uudessakin kiinni?
jariz kirjoitti:Onko toi prosessori joku laite mikä muokkaa/vahvistaa ääntä?
Todennäkösesti joo, ookko koittanu kytkee sille herätteen uudesta radiosta?? Eli jos vanhassa oli jotain heräte johtoja niin kai ne on uudessakin kiinni?
Tuota herätettä vähän veikkasinkin. Mites sitten kun laittaa vahvarin tolle erillissarjalle? Taitaa olla helpointa/järkevintä vetää uudet johdot?? Noi alkuperäsethän kiertää aikamoisen reissun kun menee ekaks taakke ja sit vielä etee.
No mää just ohitin ton ääniprosessorin kun vaihdoin autoon semmosen johtosarjan missä oli ollu se, mutta itellä sitä ei oo. Ja nyt on pieni muistikatkos, mutta tutkippas sen cd-boxin ja ääniprosessorin johtojen liitintä joka sijaitsee repsikan jalkotilassa(ainakin farkussa), eli se on siinä keskuslukko boxin "edessä". Kun mun mielestä ne kaiuitin johdot jotenki yhdisty siinä liittimen ala tai ylä osassa, niin mulla ainakin kajareista kuulu kun on se liitin kiinni, kun mulla on se johtonippu muuten poikki. Vähä epäselvää ja en kyllä ny muista tarkalleen, mutta kun tutkit sitä ja kattot vähä johtojen värejä niin pääset ehkä selville siitä.
E: voisit tietysti koittaa mitä tapahtuu jos irrotat siitä ääniprosessorista sen oman liittimen, rupeeko radio kuuluun... Nii ja multa löytys kyllä sähkökaavio tohon autoon josta näkyy noikin johdotukset, mutta en tiä saisko siitä digikameralla tarpeeks tarkaa kuvaa.
mulla taas ei toimi radio kunnolla kun on vaihdettu soitin. mv6 vm-95 farmari, en tiedä sitten missä on antenni ku ei ulkopuolelle näy ja ikkunassakaan ei sitä ole...oisko sitten vaihdettu normaali ikkuna ja jäänyt antennit asentamatta?
sss kirjoitti:mulla taas ei toimi radio kunnolla kun on vaihdettu soitin. mv6 vm-95 farmari, en tiedä sitten missä on antenni ku ei ulkopuolelle näy ja ikkunassakaan ei sitä ole...oisko sitten vaihdettu normaali ikkuna ja jäänyt antennit asentamatta?
farmari mallissahan on antenni takalasin lämppärissä+ jonkinlainen antennivahvistin siellä takaluukun sisällä.
sss kirjoitti:mulla taas ei toimi radio kunnolla kun on vaihdettu soitin. mv6 vm-95 farmari, en tiedä sitten missä on antenni ku ei ulkopuolelle näy ja ikkunassakaan ei sitä ole...oisko sitten vaihdettu normaali ikkuna ja jäänyt antennit asentamatta?
Kytkikkös herätteen sille mahdolliselle antenni vahvistimelle? Punavalkonen johto...mutta vm.95 ei tainu olla viä farkussa vahvistinta.