Kokemuksia ESP plussasta

Keskustelua Opeleista
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja samulis »

Nyt kun alkaa olla jonkin verran kunnon kokemusta C Vectralla talvikelillä tuosta ESP:stä tai siis erityisesti ESP Plussasta olen jäänyt ihmettelemään muutamia asioita siihen liittyen. Itsellä on alla Nokian Q:t, joten tiettyä luisteluahan on odotettavissa, mutta olen kyllä hämmästynyt kuinka suuriin luistoihin järjestelmä päästää. Monessa risteyksessä, jossa olen tarkoitushakuisesti "kiusannut" laitetta, on auto lähtenyt aika "mielenkiintoisiin" luistoihin, tosin ne on varsin helposti hallittavissa, mutta näyttävää ja jopa kuskia sykähdyttävää on edetä kylki edellä risteyksen jälkeeen ensimmäiset 5-10m. Ylesin tapahan on tulla risteykseen suht kovaa, mutta niin, että auto kuitenkin kääntyy normaalisti ja sen jälkeen painaa kaasua kesken risteyksen, jotta auto lähtisi puskemaan. Tämän esp taas ylikorjaa ja uusi luisto on valmis.
Yleensäkin tietysti omat kokemukset ovat suht pienillä nopeuksilla, missä auton pieniin ali- tai yliohjautumisiin ei esp edes ole koskenut. Onko jollain kokemusta normaalista maantienopeuksista, että onko esp:llä silloin pienempi toleranssi puuttua luistoihin?

Niin ja tiedän kyllä suurimman osan olevan valmis sanomaan paras esp on ratin ja penkin välissä, juu juu niin niin, mutta kaikki me tehdään virheitä, joita elektroniikka voi korjata.Mun mielestä, kaikesta huolimatta, esp on oikeasti asia, mikä pitäisi saada pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin, enkä osta varmaan enää autoa ilman sitä. Toisin kuin yleisesti luullaan, ainakin minusta on normaaleissa liikennetilanteissa tullut varovaisempi ettei vain esp rajaa saavutettaisi, enkä nosta siis tilannenopeutta luottaen esp:n toimintaan. Tämä saattaa olla nimenomaan seurausta nimenomaan sen esp:n arvaamattomasta käyttäytymisestä. Tämä ei tosiaan koske noita yllämainittuja tilanteita, missä tarkoituksenakin on hiukan leikkiä :smile: Niin ja luistonesto onkin sitten aivan toinen asia... Sitä tuleekin käytettyä paaaljon enemmän... :grin:
G T S
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja G T S »

Mulla on omassani myös toi ESP+ ja pirun tyytyväinen siihen olen. Pienet luistot se tosin sallii, mutta ne on aika helposti korjattavissa.

Paremmin menee mutkiin vaikka vauhtiakin olisi reilusti, kun antaa vaanlisää kaasua, että TC sekä ESP pistää hanttiin. Mutkathan voi ajaa kaasu pohjassa eikä auto karkaa, kunhan pysytää fysiikan lakien sisäpuolella.

Samaa mieltä olen minäkin ton ESP:n tarpeellisuudesta/pakollisuudesta uusiin autoihin.

Mersuhan on tehnyt asiasta jopa tutkimuksen kuinka se vähentää kuolonuhrien määrää liikenteessä. Taisi olla vuodesta 1996 mersuissa vakiona toi ESP.

Löytypähän linkkikin vielä missä jotain asiaa.

http://www.connet.fi/autokanta/ubb/Foru ... 00005.html

Edit: Semmosta vielä, että vaikka kuinka olen leikkinyt ja heitellyt autoa niin ympäri en ole sitä saanut pyörillään pyörähtämään.

Vectra C GTS Black Sapphire with 19"

<font size=-1>[ This Message was edited by: G T S on 2005-01-24 00:53 ]</font>
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

Edit: Semmosta vielä, että vaikka kuinka olen leikkinyt ja heitellyt autoa niin ympäri en ole sitä saanut pyörillään pyörähtämään.
Hmm.. Toi on hyvä tietää, mitkä renkaat sulla on alla? Itse ei tartte tosiaan edes kovasti yrittää niin saa 90 asteen peräluistoja hyvinkin helposti... Olen alkanut miettimään, onko tässäkin kulmat jotenkin pielessä, kuten edellisenkin B-vectran peräpää lähti luistelemaan, kun vain kevensi vähän kaasua kurvissa. Sitten, kun se sai pusun persiinsiin ja kaikkien pyörien kulmat säädettiin kuntoon, rupesi se kulkemaan kuin juna ja korkeintaa hiukan puski kurvissa kaasuttaessa, jos edes sitäkään.
junio
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja junio »

Kai tuon ESP+ saa napista pois halutessaan? Oma B-Vectra jäi viime viikolla kinokseen kiini ja tiedä olisko omin avuin kovin äkkiä irti lähtenytkään jos olis ollu ESP hinnaamassa...
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Black Diamond »

Äijät ajelee tosi lujaa kurviin,että tarvii ESP:n apuja.Itse en ole tarvinut ESP:tä vielä missään.Luistonestovalo toki vilkkuu vähän väliä,mutta se johtuu siitä,että on tehoja liikaa. :grin:
Realsanta
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

Joko tehon puuttetta tai taidot ei riitä pyöräyttämiseen :wink:
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

On 2005-01-24 00:51, G T S wrote:
Taisi olla vuodesta 1996 mersuissa vakiona toi ESP.
1999
G T S
'Senator'
'Senator'

On 2005-01-24 16:26, Zafira wrote:
On 2005-01-24 00:51, G T S wrote:
Taisi olla vuodesta 1996 mersuissa vakiona toi ESP.
1999
Niimpäs olikin. Muistin väärin ja taisihan se tossa ESP:tä käsittelevässä jutussa lukeakkin.
Mazda 6 2.5 Sport 2008 Black
G T S
'Senator'
'Senator'

On 2005-01-24 11:16, samulis wrote:

Hmm.. Toi on hyvä tietää, mitkä renkaat sulla on alla?
Nokian Hakkapeliitta 4:set
G T S
'Senator'
'Senator'

On 2005-01-24 14:43, Realsanta wrote:

Joko tehon puuttetta tai taidot ei riitä pyöräyttämiseen :wink:
Se on santa kato sitä nykypäivän elektroniikkaa :wink:
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2005-01-24 21:52, G T S wrote:

Nokian Hakkapeliitta 4:set
No joo, nastat vs kitkat eli toikin voi vähän vaikuttaa asiaan... Mutta silti jää aina pieni epäilys...
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

B-vectran peräpää lähti luistelemaan, kun vain kevensi vähän kaasua kurvissa. Sitten, kun se sai pusun persiinsiin ja kaikkien pyörien kulmat säädettiin kuntoon, rupesi se kulkemaan kuin juna ja korkeintaa hiukan puski kurvissa kaasuttaessa, jos edes sitäkään.
Auton kuin auton saa tuolla tavalla näyttäviin luistoihin. Tulet mutkaan hieman liian lujaa, liian pienellä vaihteella (3), nostat jalan pois kaasulta ja "tönäiset" rattia hieman siihen suuntaan, mihin perän pitäisi irrota. Tämä perustuu ihan siihen, että moottorijarrutus keventää perää ja ohjauksella annetaan viimeinen apu perälle lähteä sivuunpäin.

Tuolla lailla saa etuvetoisen sladiin myös asfaltilla, mutta nopeutta vaaditaankin jo pikkasta vaille v*tusti.
Kuva
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2005-01-25 10:15, Antero wrote:

B-vectran peräpää lähti luistelemaan, kun vain kevensi vähän kaasua kurvissa. Sitten, kun se sai pusun persiinsiin ja kaikkien pyörien kulmat säädettiin kuntoon, rupesi se kulkemaan kuin juna ja korkeintaa hiukan puski kurvissa kaasuttaessa, jos edes sitäkään.
Auton kuin auton saa tuolla tavalla näyttäviin luistoihin. Tulet mutkaan hieman liian lujaa, liian pienellä vaihteella (3), nostat jalan pois kaasulta ja "tönäiset" rattia hieman siihen suuntaan, mihin perän pitäisi irrota. Tämä perustuu ihan siihen, että moottorijarrutus keventää perää ja ohjauksella annetaan viimeinen apu perälle lähteä sivuunpäin.

Tuolla lailla saa etuvetoisen sladiin myös asfaltilla, mutta nopeutta vaaditaankin jo pikkasta vaille v*tusti.
Jeps, kyllä se oli tiedossa, että näin käy. Mutta kyse onkin siitä rajanopeudesta... Itsellä on kahdesta autosta hiukan "herkempiä" kokemuksia eli -92 2.0 Astralla lähti perä ilti ko tyylillä jo 30-40km/h nopeuksissa vaikka oli suht iso säteinen ympyrä ja samoin kävi tosiaan entisellä -00 Farkku-Vectralla siihen asti, kunnes peräänajon jälkeissä korjauksessa pyöränkulmat säädettiin uudestaan ja se eteni sen jälkeen kuin juna. Olen kuullut, että se on itse asiassa suht yleistä ettei kulmat ole kohdillaan tehtaan jäljiltä, mutta vääryyden aste ja kuinka se näkyy vaihtelee. Eikös Tuulilasissa ollut jotain juttua Avensiksen 30tkm testissä jotain tästä... ?

Tuossa joulun tietävillä vaihtui alla oleva auto usemmankin kuin omat kalsarit niin sai aika hyvän vertailukohdan. Oma 2.2 farkku-Vectra tuntuu tosiaan suht leijalta (Tosin en ole leikkinyt viimeisen huoltoreissun jälkeen, jossa yhdelle liikkeenedustajalle mainitsin luiste...), sijaisautona on ollut kerran uusi farkku-Astra, josta oli pito jäänyt Saksaan täysin kokonaan, yksi Meriva, joka kulki kuin juna, yksi daewoo, taas kuin juna ja yksi 2.2 farkku-vectra, jossa hyvin lievää luistelua oli, muttei läheskään niin pahaa kuin omassa. Faijan 1.8 farkku C-vectrakin kulkee kuin juna.
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Vanhempien 2.2 Wagonia ajaneena voi allekirjoittaa tuon junamaisuuden. Kyllä tuntuu oma Astra ketterältä ja "eloisalta" sen jälkeen. Wagonissa 215/55/16" Hakkapeliitta Q:t.
Ei tuota meinannut saada kunnolla luistoon vaikka yritti. Oman astran saa luistoon helposti kaasulla kikkailemalla, mutta tuo Vectra tuntui vaan menevän valitsemaansa reittiä :smile:
Kerran sain perän irtoamaan loskaisella rampilla, niin suht äkkiä tuo ESP sai sen kuriin. Hieman abs-rutinan kuuloista ääntä ja taas mentiin suoraan :grin:
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2005-01-24 12:43, junio wrote:
Kai tuon ESP+ saa napista pois halutessaan? Oma B-Vectra jäi viime viikolla kinokseen kiini ja tiedä olisko omin avuin kovin äkkiä irti lähtenytkään jos olis ollu ESP hinnaamassa...
Niin eipä taida saada, en muista onko GTS:ssä vielä sitä nappia, mutta sedaneissa ja Wagoneissa ei vissiin koskaan ole ollutkaan. Voihan se olla, että sen saisi pienellä vaivalla, mutta sen verran se antaa luistaa, että voisin kuvitella ettei meno siihen ainakaan tökkäis. Niin eikös tätä sen takia kutsuta ESP+:ksi... :grin:
Vastaa Viestiin