Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Eli lappiin olis jouluks lähöss mutta pari vikaa häiritsee, ymmärtääkseni tyyppivikoja? Mielellään korjais ennen lähtöä...
1. Käsijarrun ku vetää pakkasilla päälle ni jää jarrut jumiin. Ei tartte olla montaa sekunttia päällä ko jo pikkusen ottanu kiinni. Saatika sitten pitää 5 min käsijarruu ni johan jumahtaa.
2. Konehuoneesta alkanu kuulua ulinaa. Alkuun kuulu vain lämpimällä koneella. Tosin nyt alkanut kuulua melkein heti käynnistyksestä. Laturiko vai mikä siellä ulisee? tietoa? Mitä vaihtoon?
Eli mitäs pitäis fiksailla/vaihtaa että kyseiset ongelmat katoaa? niin ja autoa en nyt vaihda
Jos rumpujarrullisesta kyse,niin ajele jonkunmatkaa käppäri kevyesti päällä ja kuivalla tiellä muutamankerran vetää ylös asti.
Tämä puhdistaa jarruhihnoista mahdollisen ruosteen.
Ainakin entisessä kadetissani käppäri jumitteli,vaikka vaijeri oli uusi.
Hihnat tarttuivat rumpuun kiinni.
Pahiten jumi silloin,kun useamman päivän ollut kosteaa ja sen jälkeen pakkasta.
Kaikista parashan olisi pistää takaa jarrut uusiksi,elikkä uudet rummut,kengät ja asennussarja + sitten vaijeri vielä varmuuden vuoksi.
Suosittelen unohtamaan motonetin hilppeet suoraan,sillä itse sieltä ostanut soikeat rummut ja yksistä jarrukengistä lähti hihna irti melkein uutena.
Oli sentään 4:llä liimapisteellä ollut kiinni.
Osatoimituksesta haet osat ja itse vaihdat.
Ei ole kovin kummoinen homma tehdä itse.
Kun käytin niitä asennusosia mitä markkinoi Koivunen niin yhden reippaan jarrutuksen jälkeen oli ne kiinnitystapit ~20 asteen kulmassa!
En nyt mollaa mitään merkkiä, oma huolimattomuus asennuksessa voinu olla mukana? Samanmerkkiset osat taas alla ja toiminu hyvin uusilla osilla. Teki sen taipuneilla sokilla että jäi kässäri satunnaisesti päälle, paukahti sitte irti kun vähän nytkytti autoa.
käsijarruvaijerin kumitiivisteet voi myös irrotta/revetä jolloin paskat pääsee vaijerin ja suoja väliin------>jäätyy ihan pakosta.
vaihdoin juuri uuden vaijerin ja ruiskutin siihen uuteen vaijeriin CRC:n aseöljyä, lupaavat -54 astetta kestoa joten ei varmasti hyydy edes lapissa, lisäks sinne syntyy kalvo joka hylkii vettä ja estää siten kiinnijäätymisen.
ööh..ei kuulosta kovin nopealta hommalta tuo jarrujen fiksaus. Ei tossa taloyhtiön parkkiksella viiti ruveta vaihteleen tuo pakkases. Ja vaikka johki vois mennä touhuumaan ni ehämmä ees tollasta prosessia osaa hoitaa.
Eteen vaihoin kerran jarrupalat ja ei sekään ihan tosta vaan meikäläiseltä onnistunu. Ei kaikki osaa
Auto ei siis mitenkää häiriinny jos irrottaa sen laturin hihnan? Ei tuu mitää vikailmotuksii tms?
No laturin valo syttyy, uudemmissa tulee vikakoodia, mut ne sammuu kun laitat hihnan takasi. Mikään ei kuiten hajoa, saattaahan hihna poikki mennä muutenki.
Mites on toi jarrujen korjaus, mitähän mahtaa suurinpiirtein maksaa liikkeessä? Missä kannattais korjauttaa ne jarrut? Huolloissa oon käyttäny Pohjois Helsingin Autoa (Herttoniemen mesta) mutta onko korjaukseen hyvä vaihtoehto?