Astra G kuluttaa ajovalopolttimoita = H7
-
matti.matilainen
- 'Kadett'

Lamppujen palamisesta!
Vastus sarjaa on tarjolla Opel Jkl, 9€ kappale, mitä se sitten lie sisältääkin!
Onko raadilla tietoa minkälaien komponentti sille osassa piileskelee, vastuksen saisi varmaan komponetti kaupastakin kun tietäsi koon!, 5 oomisella saisi kait 1 Voltin aleneman, ja tehoja pitäisi 5W
Matti Matilainen
Vastus sarjaa on tarjolla Opel Jkl, 9€ kappale, mitä se sitten lie sisältääkin!
Onko raadilla tietoa minkälaien komponentti sille osassa piileskelee, vastuksen saisi varmaan komponetti kaupastakin kun tietäsi koon!, 5 oomisella saisi kait 1 Voltin aleneman, ja tehoja pitäisi 5W
Matti Matilainen
-
matti.matilainen
- 'Kadett'

Mikäli minä jotain näen, niin Opelin valoautomatiikka toimii juuri noin. Valothan syttyy vasta koneen käynnistyttyä, vai onko teillä toisin?On 2004-11-01 12:25, Vincent wrote:
Aiheuttaako käynnistys jännitepiikin? Tuol ultimaten sivuilla oli kans puhetta tästä H7-polttimoiden kulumisesta.. yksi ratkaisu olisi kuulemma käynnistettäessä laittaa parkit päälle ja käynnistyksen jälkeen ajovalot päälle. En tiedä toimiiko tällainen.
No, ei kai ne h-seiskat ole sen kummempia kestoltaan kuin nelosetkaan, mutta kun ne palaa kokoajan, myös silloin kun ajetaan pitkillä, niin tuleehan siinä sitten tunteja.
Minulla menee yhdet seiskat vuodessa, joten olen asiaan aivan tyytyväinen (-99 malli). Olen käyttänyt Philipsejä ja viimeksi jotain Lidl:n halpakamaa. Molemmat kesti suurinpiirtein saman verran.
Mitän jännitepiikkejä on turha syyttää, eihän niitä kestäisi muukaan elektroniikka.
Itseasiassa tarkistin omani vuosi sitten muistioskiloskoopilla, eikä siinä pahoja transientteja näkynyt.
Minulla menee yhdet seiskat vuodessa, joten olen asiaan aivan tyytyväinen (-99 malli). Olen käyttänyt Philipsejä ja viimeksi jotain Lidl:n halpakamaa. Molemmat kesti suurinpiirtein saman verran.
Mitän jännitepiikkejä on turha syyttää, eihän niitä kestäisi muukaan elektroniikka.
Itseasiassa tarkistin omani vuosi sitten muistioskiloskoopilla, eikä siinä pahoja transientteja näkynyt.
Instrumentti! Sanoi venäläinen rautakangesta.
Viime vuonna tuli katsatusmiehen kanssa asiasta puhetta (taisi olla silloim molemmat parkit pimeänä enkä niiden takia vaihtanut ajovaloja).On 2004-11-01 20:56, rgs1 wrote:Mikäli minä jotain näen, niin Opelin valoautomatiikka toimii juuri noin. Valothan syttyy vasta koneen käynnistyttyä, vai onko teillä toisin?On 2004-11-01 12:25, Vincent wrote:
Aiheuttaako käynnistys jännitepiikin? Tuol ultimaten sivuilla oli kans puhetta tästä H7-polttimoiden kulumisesta.. yksi ratkaisu olisi kuulemma käynnistettäessä laittaa parkit päälle ja käynnistyksen jälkeen ajovalot päälle. En tiedä toimiiko tällainen.
Hän puhui että se jännitepiikki tulee oikeastaan sammutuksen yhteydessä. Tiedä sitten auttaako siinäkin parkkien käyttö, itse en muistaisi/jaksaisi niitä kääntää aina päälle.
Menihän noita polttimoita about 2 kpl per vuosi. Nyt on (phillipsin?) kestänyt yllättäväkin pitkään (~8kk). kop kop.
-
matti.matilainen
- 'Kadett'

H7 polttimoista vielä, Jkl Opel putiikissa on myytävänä jännitteen alentimia (mitä ne lie sisältäneekin), hinta 9€ kpl, sinäänsä alennin on helppo tehdä itsekkin, 5 ohminen vastus pudottaa jännitettä n.1V/5A virralla (mikäli muistan ne kaavat oikein), teho pitäisi olla ainakin 5W, mieluummin 10W
Matti Matilainen
Matti Matilainen
Kannattaa kerrata tosiaan toi ohmin laki ja lisäksi jännitteen jaon perusteet.On 2004-11-02 11:17, matti.matilainen wrote:
H7 polttimoista vielä, Jkl Opel putiikissa on myytävänä jännitteen alentimia (mitä ne lie sisältäneekin), hinta 9€ kpl, sinäänsä alennin on helppo tehdä itsekkin, 5 ohminen vastus pudottaa jännitettä n.1V/5A virralla (mikäli muistan ne kaavat oikein), teho pitäisi olla ainakin 5W, mieluummin 10W
Matti Matilainen
Ahaa, onko 99 -malli jo joltain osin parempi. No ainakaan mulla ei syö noita lamppuja. En tosin ole tarkistanut, että onko missään alennusvastuksia tai jos on vastustava piuha, niin ei sitä välttämättä tunnista. Jos jotain alentaa, niin 0.5 ohmia/10W voisi olla aika lähellä. Toisaalta myötäsuuntainen diodi alentaisi kynnysjännitteensä verran (n. 0.7V), mikä voisi olla aivan riittävä.On 2004-11-02 07:47, palpetri wrote:
Hamille tiedoks,että ongelma oli pahin -98 mallisissa,ja niihin se vastuspiuha kehiteltiin suurten asiakasvalitusten johdosta.Tämän jälkeen myös tehostinta muutettiin tuotannossa,että silleen
-
Miro.Simounen
- OCF Member 2017
On 2004-11-04 07:37, t.steel wrote:
Kannattaa muistaa jännitettä alentaessa että 1v pudotus tiputtaa valotehoa 50%.
taitaa alunperin ongelma olla liian suuressa jännitteessä jota valoille ajetaan, jos se on specsattu 12v/65W ja sille ajetaan 14v tulee tehoksi n.88W laskennallisesti. Jolloin lamppu kuumenee varmana ihan rutosti liikaa.
En tiedä miten tuo "valoteho" määräytyy käyteten tehon mukaan, mutta tuossa on valon kuluttamat tehot jos lamppu on hehkuessaan 2.22Ohm, tosin arvot ei voi olla absoluuttisia koska paha sanoa miten lampun ominaisuud muuttuu sen kuumetessa enemmän.
U----R------I------P
14---2,22---6,31---88,37
13---2,22---5,86---76,19
12---2,22---5,41---64,92
11---2,22---4,96---54,55
10---2,22---4,51---45,09
<font size=-1>[ This Message was edited by: Miro.Simounen on 2004-11-04 08:22 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Miro.Simounen on 2004-11-04 08:27 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Miro.Simounen on 2004-11-04 08:30 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Miro.Simounen on 2004-11-04 08:33 ]</font>