miten välttää autovarkaudet?

Keskustelua Opeleista
Litrahaju
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Litrahaju »

Jotkut täällä sanoo, että valehälyttimet ovat pelkkä vitsi. Saisko perusteluja myös?

Ajatellaan tilannetta, että hämyisellä parkkipaikalla on 10 kpl sopivan arvokkaita autoja, kaikki suunnilleen yhtä korkealla pitkäkyntisten top10 -listassa eli yhtä otollisia tyhjennettäviä / varastettavia. Yhdeksässä autossa on näyttäisi olevan hälytin. Minkä auton vorot valitsee?

Niin tyhmä voro tuskin on, että se menee ensimmäiseksi sellaiseen autoon, jossa näyttäisi olevan hälytin. Mistä voro erottaa valehälyttimen oikeasta, jos kaikissa 9 autossa on hälyttimen valmistajan tarrat laseissa ja ledit vilkahtelee kojelaudan päällä? Kertokaas mulle se.

Minun logiikkani sanoo, että voro minimoi riskit ja valitsee sen auton, jossa hälytintä ei ole. Jos taas voro vakaasti päättää ryöstää/poisviedä jonkun tietyn auton, niin sellaista ei oikeatkaan hälyttimet pidättele nykyaikana, jolloin varashälyttimen ulina saa osakseen lähinnä huvittuneita hymähtelyjä.
*** Vectra 3.0 CDTi V6 Sport Wagon 2007 ***
hercules
'Diplomat'
'Diplomat'
Jäsennumero: 1298
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hercules »

Ainakin paikallisen amiksen pihalla oli aikoinaan menty muutamaan autoon sisään. Yhdessä autossa oli ollut juuri tuollainen valehälytin. Varkaat olivat pari kertaa kolautelleet kattoa rautatangoilla. Kun ei ollut käynyt huutamaan olivat ilmeisesti laittaneet ikkunan palasiksi. Ja kun ei ollut vieläkään kuulunut ujellusta olivat avanneet oven ja vieneet soittimet sun muut kikkeet parempaan talteen. Ja mitä siihen tulee vaikuttaako hälyttimen ulina muihin. Itse yritän välttää tilanteita missä auto jää jonnekkin muualle yöksi kuin omaan pihaan. Vaikka siihen ei kukaan muu kiinnittäisikään huomiota niin ainakin itse. Ja silloin tullaan kirveen kanssa vikaa etsimään.
Vectra C GTS Turbo
Ikuisuuden projektina Vectra -94 (ex-c20ne) nyk. c20xe White Song
Litrahaju
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Jep, tuossapa ei valehälystä ole ollut hyötyä, mutta jos sisällä on ollut riittävän arvokasta tavaraa, luulen ettei oikeakaan häly olisi välttämättä estänyt tapahtunutta. Millaisia muita autoja samalla parkkipaikalla on ollut? Kaikki autoja, joissa oli oikeat hälyt? Oliko niitä kolhittu testausmielessä?

Tuskin. Ehkä ko. auto on ollut ainoa jossa on ollut jotakin varastettavaa. Tai sitten. Tapahtumapaikka, amiksen piha, viittaa myös vahvasti siihen mahdollisuuteen, että tekijät ovat tienneet kenen autosta on kyse jolloin he ovat hyvin todennäköisesti myös tienneet sekä autossa olevista arvokkaista poppivehkeistä että valehälyttimestä.

En yritä väittää, että valehälytin ajaisi saman asian kuin oikeakin. Ei sentään. Ajattelisin niin, että se kuitenkin pienentää olennaisesti riskiä että auto joutuu ryöstön kohteeksi. Edellyttäen, että muutkin riskit on hanskattu!
- Auto lukitaan aina kun siitä poistutaan
- autoa ei jätetä "pimeille" alueille
- autossa ei ole näkyvillä mitään rahanarvoista
- soittimen etupaneeli on omistajan mukana
- poppivehkeillä ei pullistella varsinkaan jos ulkopuolisia on kuulolla
- omaa valehälytintä ei mainosteta.

Eli riskiä voi pienentää aika paljon ilman varsinaista hälytintäkin. Väitän, että useimmiten tämä riittää. Naapuriauto, jossa ei näy hälyä ja etupenkillä on Dellin läppärilaukku, on huomattavasti kiinnostavampi kohde.

Jos autoon silti murtaudutaan, kannattaa ensiksi miettiä mikä yllämainituista riskeistä on realisoitunut.
*** Vectra 3.0 CDTi V6 Sport Wagon 2007 ***
pecu_83
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pecu_83 »

eiköhän se oo niin että oma kulta pidetään lämpimässä tallissa yöt. ja jos sitten ajelee ja seisottaa autoaan ympäri kyliä niin ajaa semmosella paskalla ettei varmaan kelpaa kellekään... ei estä varkautta mutta lieventää kipua huomattavasti ku käypi vakuutusyhtiössä näyyttään mitä auto on syöny jos siellä oikeasti on jotain arvokasta...
Tume22
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tume22 »

On 2004-10-11 16:19, Litrahaju wrote:
Jotkut täällä sanoo, että valehälyttimet ovat pelkkä vitsi. Saisko perusteluja myös?
Jos tarkoitat semmosta pelkkää vilkkuvaa lediä niin sen vilkkumistaajuus on liian nopea.. eli oikeassa hälyttimessä on vilkkumisnopeus paljon hitaampi ja siinä ledissä on 2 kertaa nopeampi, siinä vitsi miksi se ei paljoa huijaa varasta.
Marko-85
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Marko-85 »

jep, ehkä paras keino on välttää autovarkaudet vaan jättää auto "luotettavalle" paikalle.. sellaseen jos on muitakin uusia ja hienoja autoja.. ja se et pröystäilee äänekkäästi auton uusist vehkeist vaan houkuttaa varkaita. onhan parasta kantaa cd-soittimen etupaneelia mukaan. ei siitä haittaakaan ole.. ja muutenki hyvä piilottaa tai vähän ees peittää vehkeitä autos..

mut jatketaa..

ja onhan se vale-hälytin selvästi vale ku vilkkuu aika rivakasti.. kyl mä luulen et jos joku tahtoo murtautuu autoon ni sen verra tietää et onko oikee vai ei..
Opel Vectra 2.0 GLS-i 1989 300 000km, OHC. - ei vähäpäästöinen
Litrahaju
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

On 2004-10-12 19:44, Tume22 wrote:
Jos tarkoitat semmosta pelkkää vilkkuvaa lediä niin sen vilkkumistaajuus on liian nopea.. eli oikeassa hälyttimessä on vilkkumisnopeus paljon hitaampi ja siinä ledissä on 2 kertaa nopeampi, siinä vitsi miksi se ei paljoa huijaa varasta.
Liian nopea? Ai jaa, voi olla. Hyvä peruste. Itse olen kuitenkin omin silmin nähnyt sellaisen itsetehdyn, jossa vilkkumistaajuus on tismalleen sama kuin Defan oikeassa hälyttimessä. Vilkkuhan on äärimmäisen helppo tehdä itse esim. ajastiinpiiri 555:llä, jolloin taajuuden ja pulssisuhteen saa juuri haluamakseen. Ja ledin pidikekin oli sama kuin Defassa. Samoin tarrat. Mistäs sellaisen sitten erotat autoa muksimatta?
Fallen
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fallen »

Itellä oli valehäly keskikonsolissa.. vilkku samaan nopeutta kun tuo Viperin vilkkuvalo. ja pimeällä varsinkaan ei ollu mitään mahollisuutta hoksata onko kyseessä oikee vai ei..ja vielä jos on huurussa lasit ni etpä paljon näe muuta ku valon välkkeen eikä sitä erota minkä muotonen ja näkönen ledi on..
edelleen sanon että tuollanen Viper esimerkiksi karkottaa onnenonkijävorot helposti jo sillä kun ne tulevat kurkkiin ikkunoista ja auto antaa varotuspiippauksen.. itellä ei tod tulis mieleen kokeilla enään ikkunasta sisään että hälyttääköhän tuo siitäkin :grin:
Enliz
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enliz »

Kaverini osti moisen "VALE" hälyn jostai tyylii tarjoustalosta, se vilkkuu koko ajan.. Ihme ettei poliisit oo pysäyttäny :grin:
Seat Leon TDI TS '04
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

On 2004-10-13 15:30, Enliz wrote:
Kaverini osti moisen "VALE" hälyn jostai tyylii tarjoustalosta, se vilkkuu koko ajan.. Ihme ettei poliisit oo pysäyttäny :grin:
eilen näin vastaavan tapauksen ajossa olevassa autossa.. punainen (pysäytysvalo) vilkkuu tuulilasin alalaidassa. :wink:

<font size=-1>[ This Message was edited by: Calibra_46 on 2004-10-13 20:16 ]</font>
Tume22
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tume22 »

On 2004-10-13 10:47, Litrahaju wrote:
On 2004-10-12 19:44, Tume22 wrote:
Liian nopea? Ai jaa, voi olla. Hyvä peruste. Itse olen kuitenkin omin silmin nähnyt sellaisen itsetehdyn, jossa vilkkumistaajuus on tismalleen sama kuin Defan oikeassa hälyttimessä. Vilkkuhan on äärimmäisen helppo tehdä itse esim. ajastiinpiiri 555:llä, jolloin taajuuden ja pulssisuhteen saa juuri haluamakseen. Ja ledin pidikekin oli sama kuin Defassa. Samoin tarrat. Mistäs sellaisen sitten erotat autoa muksimatta?
Joo no jos teet siihen kytkennän esim. tuolla 555 niin sitten ei oikeen onnistu tunnistaa oikee väärennöksestä. mutta yleisesti valehälärillä tarkotetaan just tuota pelkkää lediä:).

mutta jos joku varas tulee ja kokeilee huvinvuoks että rupeeko huutamaan vai ei ja huomaa että paskat! ledi vaan vilkkuu eikä mitään tapahu, lasi on jo sisässä ja soitin repussa :smile:

paras tapa on ostaa hälytin!!
hercules
'Diplomat'
'Diplomat'
Jäsennumero: 1298
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hercules »

Mutta meillä paras varashälytin kotiin. Tiibetin Spanieli. Saat kantaa vaikka koko kämpän tyhjäks ja se nukkuu vieressä niinku ei mitään. Mut erehyppä avaamaan jääkaapin ovi ni kyllä pärähtää sellanen sireeni soimaa et alta pois. :=))
Vectra C GTS Turbo
Ikuisuuden projektina Vectra -94 (ex-c20ne) nyk. c20xe White Song
Litrahaju
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

On 2004-10-13 20:55, Tume22 wrote:
yleisesti valehälärillä tarkotetaan just tuota pelkkää lediä:).
Tuo oli mulle aivan uutta. Eiköhän valehäläri tarkoita lediä riippumatta siitä millä taajuudella se vilkkuu.

Valehäläri mikä valehäläri, mutta se on kyllä jo aika läpinäkyvää, jos ledi vilkkuu myös ajaessa! Jos hämärämiehet sattuvat näkemään kun sellainen auto parkkeeraa, niin tuohan suorastaan kerjää tulla ryöstetyksi!
On 2004-10-13 20:55, Tume22 wrote:
paras tapa on ostaa hälytin!!
Samaa mieltä. Vaikka riskiä voi kyllä pienentää aika paljon ilman häläriäkin.
Marko-85
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Marko-85 »

Mä ainakin ostan ennemmin joku halvan mut oikeen hälyttimen ku uhraan penniäkään tollaseen vale-hälyttimeen, eihän siitä oo tosi paikan tullen mitään hyötyä.. jos pitää hommata vale-hälytin niin eikö kannata saman tien ostaa oikea ja hyödyllinen?

Ymmärrän os joku haluaa ostaa autoon missä ei niin paljon arvokasta valehälyttimen, mut jos tosiaankin on jotain enempiki arvokasta niin eikös se olis viisainta hommata sellanen ihka aito jutska?

Oma mielipide, onneksi vapaa maa ja vapaat ajatukset!!

mut jep, jatketaan..
Opel Vectra 2.0 GLS-i 1989 300 000km, OHC. - ei vähäpäästöinen
Pauli
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Mulla ei oo häläriä, mutta seuraavanlaisia riskinhallintamenetelmiä käytän:
- autokatoksessa pari valoa tunnistimella
- jos jöudun jättämään auton yöksi riskaabelille paikalle, en jätä auton sisään mitään näkysälle, ei edes röökiaskia (en tosin kyllä enää polta, 2v tulee kohta täyteen), ulkomailla olen joskus tyhjännyt hanskalokeronkin ja jättänyt sen auki
- soittimen kannet pois, jos on sellaista mallia
- jos mahdollista, jätän valoisaan paikkaan, tai mieluummin vilkkaaseen paikkaan, jossa on jonkin määrin elämää koko yön.

Helpompaa tosin on, kun asun omakotitalossa kuin että asuisin esim. kerrostalossa. Jos autoa pidettäisiin kerrostalon parkkipaikalla, harkitsisin kyllä hälyn asentamista. Itse auton varastamisesta minulla on vakaa usko ajonestolaitteisiin.

Sitten varkaiden käsittelystä: mulla on pihassa sauna, jonka taa on hyvä viedä. Ja sitten kyynelkaasuansan tehosta: rahantarvennainen huumehörhö varmaan viis veisaa siitä, se painaa läpi niinkuin mäkärät Lapissa hyttyskarkoitteella käsitellyn alueen ohi; hörhöt tottelevat vain kovia otteita...
Vastaa Viestiin