olen "HYI:n" kanssa 100% samaa mieltä nelivedon suhteen!
Nelivedolla on kiistatta etunsa..ja ne edut senkuin korostuvat täällä Suomen vaihtelevissa olosuhteissa.
Itsellä on nyt alla elämäni ensimmäinen neliveto ja sen sanon että aika painavia perusteita tarvitaan ettenkö pyrkisi jatkossakin pitäytymään nelivedossa.
Tokihan se on niin että nelivetoa on helppo ikäänkuin vähätellä..VARSINKIN silloin kun itsellä/omassa suosikki autossa tai merkissä ei sitä ole tai sitten em johtuu siitä että ei ole asiasta kokemusta.
Itse en pitänyt nelivetoa oikeastaan juuri minkäänlaisena etuna..ennenkuin sellaista ensikerran oikein todenteolla koeajoin. Subaru Impreza WRX oli ensimmäinen lyhyt kokemus ja Audi A3 3.2V6 sitten sitäkin perusteellisempi tutustuminen nelivetoauton ajettavuuteen..ja se oli kyllä melkoisen vakuuttava kokemus monessakin mielessä..mutta erityisesti sen suhteen mikä pito 250heppaisella autolla, nopeanajon kitkoilla peilijäisellä pikkutielläkin..
Neliveto ON loistojuttu..ja erityisesti Suomessa jossa on joka vuosi myös talvi ja syksy..
Kerronpa tähän vielä nelivetoon,pitoon ja ajonhallintajärjestelää sivuavan tarinan..
Kaverille tarjoutui muutama viikko sitten ulkomaan työmatkalla tilaisuus eräänlaiseen unelmakoeajoon. Auto oli Audi RS6 plus..eli siis neliveto ja 450+ heppaa..
No, kyllähän siitä koeajosta on tässä saatu kuulla jo monenmonta kertaa ja vaikka minkälaisia juttuja..mutta yksi asia jota hän on jaksanut päivitellä on se että edes täyskiihdytyksessä (enpä itse olisi tainnut arvata moista laina-autolla edes kokeilla..) Audi ei käytännössä sutinut lainkaan..siis ILMAN ajonhallintajärjestelmää kiihdytettäessä!!
Vähän vaikea on moista uskoa..mutta toisaalta kaveri vakuutti sen olevan totta..ja samoin väitti myös aikanaan RS6:n Tuulilasiin koeajojutun kirjoittanut toimittaja jutussaan..joten kaipa siinä jotain perä on..
Vertailuksi voisi mainita vaikka aikanaan minulla olleen turbo-Astran joka kyllä vilkutteli kiihdytyksissä ajonhallinnan valoa sen toiminnan merkiksi..puhumattakaan Opelia seuranneesta takaveto-Mersusta joka niinikään vilkutteli keltaista hyvinkin helposti mittaristossa jopa kaupunkinopeuksista kiihdytellessä..
Opelilla,Mersulla ja RS6:lla on kuitenkin pari eroa: kaksi edellistä on etu- ja takavetoisia..RS6 nelikko..ja yli 200heppaa tehokkaampi kuin kaksi muuta..
Että kai sillä nelivedolla sitten jotain tekemistä pidon kanssa sittenkin taitaa olla..
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2004-09-25 19:03 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2004-09-25 19:08 ]</font>