C20ne tyhjäkäynti käy hermoille! auttakee
Siis tyhjäkäynti putoaa välillä n.500-600 kierrokseen, kun pitäisi pysyä 1200.
Sitte kun lipsuttelee polkimella aikansa, niin rupeaa käymään taas normaalia.
Yleensä ilmenee sen jälkeen, kun tulee moottorijarrutuksella risteykseen.
Toimii aina, kun kylmästä panee käymään.
Tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläpän kärjet on putsattu/rasvattu/testattu pöydällä, näyttäs toimivan. Imuvuotoja ei ole.
Ja turha puhua search:sta, oon lukenu kaikki.
Onko jollaki oikeasti ollu rikki tuo tyhjäkäyntimoottori???
Sitte kun lipsuttelee polkimella aikansa, niin rupeaa käymään taas normaalia.
Yleensä ilmenee sen jälkeen, kun tulee moottorijarrutuksella risteykseen.
Toimii aina, kun kylmästä panee käymään.
Tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläpän kärjet on putsattu/rasvattu/testattu pöydällä, näyttäs toimivan. Imuvuotoja ei ole.
Ja turha puhua search:sta, oon lukenu kaikki.
Onko jollaki oikeasti ollu rikki tuo tyhjäkäyntimoottori???
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Siis...
Nostat kaasulla kierrokset sinne 1200 kierrokseen ja siitä ne sitten yhtäkkiä tipahtaa sinne 500-600 kierrokseen?
Kone hörähtää ja nostaa kierrokset taas sinne 800 pintaan, vai?
Jos noin on, niin se on ominaisuus.
Oon huomannu omassa C20NE moottorissa, että tarvitsee painaa paljon kaasua, nostaakseen kierroksia, mutta kierrosten laskemiseen ei tarvitse paljoakaan (siis todella vähän...) höllätä kaasua, kun se jo putoaa tyhjäkäynnille.
Kun kaasupoljin nousee hieman, polttoaineen syöttö lakkaa ja tyhjäkäyntimoottori ottaa ohjat käsiinsä siinä 500-600 kierroksen kohdalla viimeistään, jos alle 2000 kierroksen tota testaa.
Samaan ilmiöön kuuluu myös se, että kone jää hetkeksi roikkumaan n,1500 kierrokseen, kun päästät kaasun irti isommilta kierroksilta.
EDIT:normaali tyhjäkäynti on siinä 800-900 kierrosta ja sitä et voi ite säätää.
<font size=-1>[ This Message was edited by: lurttinen on 2004-09-02 21:26 ]</font>
Nostat kaasulla kierrokset sinne 1200 kierrokseen ja siitä ne sitten yhtäkkiä tipahtaa sinne 500-600 kierrokseen?
Kone hörähtää ja nostaa kierrokset taas sinne 800 pintaan, vai?
Jos noin on, niin se on ominaisuus.
Oon huomannu omassa C20NE moottorissa, että tarvitsee painaa paljon kaasua, nostaakseen kierroksia, mutta kierrosten laskemiseen ei tarvitse paljoakaan (siis todella vähän...) höllätä kaasua, kun se jo putoaa tyhjäkäynnille.
Kun kaasupoljin nousee hieman, polttoaineen syöttö lakkaa ja tyhjäkäyntimoottori ottaa ohjat käsiinsä siinä 500-600 kierroksen kohdalla viimeistään, jos alle 2000 kierroksen tota testaa.
Samaan ilmiöön kuuluu myös se, että kone jää hetkeksi roikkumaan n,1500 kierrokseen, kun päästät kaasun irti isommilta kierroksilta.
EDIT:normaali tyhjäkäynti on siinä 800-900 kierrosta ja sitä et voi ite säätää.

<font size=-1>[ This Message was edited by: lurttinen on 2004-09-02 21:26 ]</font>
No aika rankka on tyhjäkäynti jos meinaat et 1200 pitäs olla...mulla on aika tasanen 750rpm tyhjäkäynti ja koneena melkeen sama eli 20NE. No anyway...tarkistappa vaikka kampiakselin asentotunnistin ja sen johdotukset, näin alkajaisiks.
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Millä tavalla se tyhjäkäynti on säädetty 1200 kierrokseen?
Normaalia C20NE moottoria ei nimittäin voi säätää tyhjäkäynnin osalta mihinkään suuntaan...
Jos oot kiristelly kaasuvaijereita tai runkannu tyhjäkäyntisäädintä, niin onnea matkaan vaan...
Se on sitten rikottu ihan tahallisesti ja ei tartte ihmetellä, miks ei toimi...
EDIT: Taitaa ainoa tapa muuttaa tyhjäkäyntiä. Ohjelmoida ECU ohjaamaan joutokäyntisäädintä eri tavalla... -> eli chippi virivirillä onnistuis varmaan tuokin?
<font size=-1>[ This Message was edited by: lurttinen on 2004-09-02 21:39 ]</font>
Normaalia C20NE moottoria ei nimittäin voi säätää tyhjäkäynnin osalta mihinkään suuntaan...
Jos oot kiristelly kaasuvaijereita tai runkannu tyhjäkäyntisäädintä, niin onnea matkaan vaan...
Se on sitten rikottu ihan tahallisesti ja ei tartte ihmetellä, miks ei toimi...
EDIT: Taitaa ainoa tapa muuttaa tyhjäkäyntiä. Ohjelmoida ECU ohjaamaan joutokäyntisäädintä eri tavalla... -> eli chippi virivirillä onnistuis varmaan tuokin?

<font size=-1>[ This Message was edited by: lurttinen on 2004-09-02 21:39 ]</font>
No kaikki letkut on ehjiä(uusia). Sytkäosat uusia puolaa lukuunottamatta...
Ja ku se välillä toimii, epäilyttää, että oisko tuo tyhjäkäyntimoottori rikki, jos siellä on joku hilu irti sisällä?! Ei vihtis huvikseen uutta ostaa. Mulla kun on semmonen käsitys, että nuissa ei oo vikoja ollu, ne ollu vaan likasia.
Ja ku se välillä toimii, epäilyttää, että oisko tuo tyhjäkäyntimoottori rikki, jos siellä on joku hilu irti sisällä?! Ei vihtis huvikseen uutta ostaa. Mulla kun on semmonen käsitys, että nuissa ei oo vikoja ollu, ne ollu vaan likasia.
mulla oli c20ne.ssä tyhjäkäyntimoottori rikki. tyhjäkäynti vaelti, välillä nosti 2000rpm ja tipautti takas 750... (hieman noloa liikenne valoissa kun se rupes tekee sitä ja joku kuumakalle vieres..
) putsasin ja liikku ok (palikkaa heilluttelemalla "epäkeskoläppä" liikkui). vaihdoin kokeilu mieles toisen tilalle niin rupes käymään kunnolla..
Niin, ei maksa paljoa, mikä on kenellekkin paljon... esim. Motonetissa 144€On 2004-09-03 10:14, Mazzimo wrote:
tyhjäkäynti moottori rikki... uus ei maksa paljoa kannattaa vaihtaa uuteen
mutta vaihtotyön tekee itse vaikka olisikin peukalo keskellä kämmentä ja alle 5 minuutin.
Tosin itse ostin sen n.2kk takaperin, auttoi kyllä kummasti
EDIT: tosiaan ja tässä hinnassa on kyse C20NE koneen tyhjäkäyntimoottorista.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Ioni on 2004-09-03 10:26 ]</font>
Toinen mahdollinen vika on jos kaasuläpän asento tunnistin oikuttelee. Jos boxi ei saa tietoa että kaasua ei paineta niin tyhjäkäynti moottori ei rupea ohjaamaan tyhjäkäyntiä vaan kone käy sillä mitä kaasuläpän ohi sattuu virtamaan. Ja välistä kun pitäisi mennä moottorijarrutuksella kun löysää kaasun boxi ei katkaisekkaan syöttöä kun ei tiedä että polin on nostettu.
Itsellä oikutteli näin ja otin asentotunnistimen irti ja holvasin akselin reiästä sisää brakecleaneriä ja muita myrkkyjä ja hölskyttelin niin toimi hyvin taas pari viikkoa mutta lopulta ostin uuden tunnistimen ja katosi nuo temppuilut. Uusi maksoi opelin liikkeessä hulppeat 80€.
Itsellä oikutteli näin ja otin asentotunnistimen irti ja holvasin akselin reiästä sisää brakecleaneriä ja muita myrkkyjä ja hölskyttelin niin toimi hyvin taas pari viikkoa mutta lopulta ostin uuden tunnistimen ja katosi nuo temppuilut. Uusi maksoi opelin liikkeessä hulppeat 80€.
- Undertaker
- 'Diplomat'