B-Vectraa ostamassa

Keskustelua Opeleista
Kadett -73
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Kadett -73 »

No nyt ois tarkotus palata takasi ooppeliin, myös käyttöauto puolella ja oisin neuvoja vailla. Nykynynen ajopelikin (VW) on vielä ihan toimintakuntonen, mut ois tarkotus saaha alle varmempi/uudempi kiesi, ja mielessä se B-Vectra.

Eli
-kokemuksia, millaset tilat "perheellisille".
-tyyppivikoja/ heikotkohat.
-onko olemassa samanlaista perustietosivua ku a-vectrasta?
Tenox
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Itsellä on kokemusta vasta n. 1000km ajalta B-Vekkulista (96" 1.8i CD) ja lähes pelkästään positiivisia.

Tilat/ sisusta:
Takaluukku on suht kookas, takapenkit taittuvat ja suksiluukkukin löytyy. Etupenkit erinomaiset (184cm pitkälle), ei puudu pitkälläkään matkalla (500km.) Takapenkillä on tilaa hyvin, vaikka oma etupenkki on hyväksi säädetty mahtuu toinen tällainen kaveri kevyesti taakse istumaan kuskin taa. Hallintalaitteet ym luokkaa OK. Omalla ajettu 176tkm ja sisusta on liki virheetön, eli kestänee kulutusta. Hyvät omat kaiuttimet.

Moottori:
Siis 1.8i (115hv). Aivan alakierroksilla sammuu herkästi ja vääntöä vähän, mutta heti sen jälkeen tasaisen kuminauhamaisesti ja riittävästi normaaliajoon. Kulkee ihan mukavasti ja kiihtyy tarpeeksi hyvin tavalliseksi autoksi. Hiljainen, öljynvaihtoväli 15tkm / 1 vuosi, Nokkahihnan 60tkm / 4-vuotta. Bensankulutusta olen vähän mittaillut, seka-ajossa meni 7,77l / 100km ja 500km matka-ajossa 6,17l / 100km. Eli ei vie paljoa bensaa. Öljyä ei ole 1000km matkalla kuluttanut ainakaan tämä yksilö.

Ulkokuori / kori:
Maalipinta hiukan ohut ja kiveniskeymille altis, samoin niistä kehittyville ruostekukille, erityisesti sivut listojen alta ja konepelti. Takaovien sivulistat irvistelevät usein. Nättihän tuo on. Liian pienet ja huonot peilit. Ajovalojen tehosta en osaa sanoa, kun ei ole pimeässä joutunut vielä ajamaan.

Alusta:
Vakioalustasta en osaa sanoa mitään. Itselläni on FK alustasarja.

Muuta:
Hiljainen ja vakaa auto, jolla on mukava ajaa niin kylällä kuin maantielläkin. Suosittelen.

Vikoja:
Mistä olen kuullut on ainakin sähköpuolella + antureissa (nokka-akselin tunnistin?) monitoiminäytössä ja vakiot etujouset kai on aika heikkoa kamaa.

EDIT: http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 45&forum=5

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tenox on 2004-07-19 23:57 ]</font>
astraboi
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja astraboi »

oikein hyvin kommentoitu tenoxilta :smile:
tommosta lisää :grin: !
Astra F simply the best Frisches denken für bessere Autos.

Opel Astra F "OPC" http://img826.imageshack.us/i/picture041.jpg/
Opel Calibra C20XE http://img138.imageshack.us/i/calibra082.jpg/
Opel Astra J 1.6 Turbo
Touche
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Touche »

Mulla on 97 2.0 16 v, kilsoja sellanen 150tkm, joista omia vasta 6tkm.

Hyvää:

Hyvät sisätilat kahdelle aikuisella ja kahdelle lapselle, takakontti sedanissakin riittävän suuri.

Hyvä ajaa ja ainakin omaan makuun riittävän tehokas moottori turvallisiin ohituksiin.

Pieni kulutus, maantiellä 6,2-6,5L/100km, kaupungissa litran puoltoista enemmän talven kulutuksesta ei vielä kokemuksia. Auto painaa kuitenkin 1400kg(?), eli aika vähällä menee suorituskykyyn nähden.

Edullinen liikennevakuutus, kun mietin auton ostoa selvitelin liikennevakuutusten hintoja ja yllättäen Vectra oli kokoluokkansa autoista halvimpia vakuuttaa.

Huonoa:

Ratin korkeussäätö puuttuu (ainakaan omasta en ole moista löytänyt) joten hyvän ajoasennon löytyminen vaati ainakin itselle (185cm) aika lailla säätämistä.

Maalipinta tosiaan aika ohut, mutta niin kyllä tuppaa olemaan melkeen kaikissa uudemmissa autoissa.
Opel Astra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Pieni kulutus, maantiellä 6,2-6,5L/100km, kaupungissa litran puoltoista enemmän talven kulutuksesta ei vielä kokemuksia. Auto painaa kuitenkin 1400kg(?), eli aika vähällä menee suorituskykyyn nähden.
jo on pieni kulutus! Oma 2,0 Astra vie kaupungissa yli 9l/100 km. Ajelen reippaasti, mutta en kuitenkaan tuhlailevasti. Onko vika autossa vai penkin ja ratin välissä???
Touche
'Kadett'
'Kadett'

Ei toi mulla kyl juur yli kasin mene kaupungissa, tosin pyrin ajelemaan taloudellisesti ja välttämään turhia pysähdyksiä ja ajamaan tasanopeudella suurimmalla mahdollisella vaihteella jolla auto kulkee nykimättä.

Tosin noiden teesien noudattaminen on ruuhka-aikaan ajellessa aika mahdotonta. Ite oon joskus testannu ja todennu että pelkällä ajotyylin muutoksella pystyy vaikuttamaan kaupungissa kulutukseen yli litralla. Maantiellä kulutus ei tunnu olevan ihan niin voimakkaasti ajotyylistä riipuvainen, toki on sillä sielläkin vaikutusta.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Touche on 2004-07-20 15:45 ]</font>
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

On 2004-07-20 15:34, Opel Astra wrote:
jo on pieni kulutus! Oma 2,0 Astra vie kaupungissa yli 9l/100 km. Ajelen reippaasti, mutta en kuitenkaan tuhlailevasti. Onko vika autossa vai penkin ja ratin välissä???
Sitten meitä on kaksi :smile: Sama kone kulutus ilmastointi päällä n.10,5l/100km ja muuten vaan normaalisti ajellen 9-10l/100km :grin:
Mulla on n.15tkm takana eli 155tkm nyt mittarissa ja tyhjäkäyntimoottori on reistaillut,pakosarja halkesi,nokka-akselinasentotunnistin vaihdettu ja ilmastoinnin kompura vaihdetaan tällä viikolla.Taaimmainen änkkäri vaihdettu (vanha oli tukossa?)jouset vaihdoin huvikseen.Öljyä ei juurikaan 10tkm vaihtovälissä syö (castrol 0-40 rs )
Itte oon tykännyt tosta koneesta muuten paitsi ,että alavääntöä sais olla paaaljon enemmän.Paras auto mitä mulla on ollu ei oikeestaan mitään pahaa sanottavaa koska kaikkia autoja joutuu huoltamaan varsinkin kun käytettynä ostaa.Itte oon saanu kaikki hommat tohon itte tehtyä ja suurimman osan kustansi auton belgiasta tuonut firma joka hoiti kaiken todella reilusti 6kk takuun mentäessä umpeen jo 2kk sitten firma maksaa vielä ilmastointi rempan ja nyt firma myytiin ja silti sanoivat hoitavansa asian loppuun asti :smile: eli ruokaakin on ollut varaa syödä :wink:

<font size=-1>[ This Message was edited by: Aatsi on 2004-07-20 16:32 ]</font>
mke
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja mke »

mulla keskikulutus pyörii tossa 6.4-6.9/100km ja tulee tuolla hesan keskustassakin pörrättyä melkein joka kolmas pv. joskus on menny jopa 6.1 litroo mutta silloin on varmaan ollu jotain vikaa :???:
Enkä mielestäni jalkoihin ole jäänyt :grin:

<font size=-1>[ This Message was edited by: mke on 2004-07-20 17:10 ]</font>
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

Ajotyyli tuohon kulutukseen vaikuttaa. Olen huomannut, että jos emäntä ajaa suurimman osan tankillisesta meijän veculla, ni rippiin kertyy helposti 100-150 kilsaa/tankillinen enemmän kuin minun ajamana....
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Tenox
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Huonoa:

Ratin korkeussäätö puuttuu (ainakaan omasta en ole moista löytänyt) joten hyvän ajoasennon löytyminen vaati ainakin itselle (185cm) aika lailla säätämistä.
Riippuu pituuden lisäksi varmaan aika paljon siitä millaiseen ajoasentoon on tottunut. Itse olen oikeastaan saman pituinen ja ajoasennon kanssa ei ole ongelmia ollut. Tosin penkki on niin korkealla kuin menee, riittää kuitenkin säätö juuri ja juuri. Itse pidän selkänojaa likimain 90 asteen kulmassa, toisin kuin yleensä esim. teinit :smile: joiden pää vilkkuu takaikkunasta...
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Mulla -96/97 "iasolohko" 1,6i koneella (X16XEL) B Veccu. Kulutus oli alkuun 5.4l/100km, nykyään ajotuntuman löydyttyä n.6.0l/100km. Takana on nyt jo 6000km huolentonta ajoa. Tilat on hyvät niin edessä kuin takanakin, ja peräluukkuun sitä tavaraa mahtuu todella hyvin.
--------------------------
Huonoja puolia:

-Maalipinta tuntuisi olevan todella herkkä kiveniskemille, varsinkin nokkapelti ja ovien reunat, pientä ruostekukkaa on siellä täällä.

-Tuossa 1.6-koneessa hinnakkaammat moottorinosat kuin 1.8 ja 2.0 -koneissa

-Takatukivarsien helat noissa tuppaa kulua, ja takapää alkaa koliseen melko mukavasti...
Touche
'Kadett'
'Kadett'

Kyllä mäkin sen ajoasennon oon saanut ihan mieleiseksi, ajan itekin selkänoja aika pystyssä ja penkki mahdollisimman alhaalla, ehkäpä juuri siksi olisin halunnut säätää rattia vähän alemmaksi. Tosin nyt kun tohon on tottunut niin ei se enää häiritse pätkääkään.

Tohon kulutukseen vielä palatakseni, tarkistin eilen vielä noita kulutuslukemia kun kävin tankilla, sekalaisen ajon (kaupunkia ja työmatkaa motaria pitkin plus uimarantakeikka pitkin mutkaisia kantateitä) kulutus ilmastointi päällä oli edellisellä tankilla 7,0L/100km. Mitä noihin nopeuksiin tulee, niin yleensä ajelen maantiellä mittariin rajoitus plus 10km/h ja kaupungissa rajoitusten mukaan.
Vectr@ B
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vectr@ B »

On 2004-07-20 17:07, mke wrote:
mulla keskikulutus pyörii tossa 6.4-6.9/100km ja tulee tuolla hesan keskustassakin pörrättyä melkein joka kolmas pv. joskus on menny jopa 6.1 litroo mutta silloin on varmaan ollu jotain vikaa :???:
Enkä mielestäni jalkoihin ole jäänyt :grin:

<font size=-1>[ This Message was edited by: mke on 2004-07-20 17:10 ]</font>
Kyllä itsekkin samoja lukemia saan.Taloudellinen ja ihan kulkeva auto näin perheellisellekkin.Tilava(Hb)Eipä ihmeempiä murheita kuin että kaikki mitä rikki menee maksaa aina sen vanhan mummon tonnin :smile: :smile:
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

kuinka helvetissä autonne kuluttaa noin vähän muka, sekaajossa alle 7L/100km pitäskö toi muka uskoo :eek:

itellä x20xev koneella vectra ja tossa lomareissulla ajeltiin n.1400km ja keskikulutus 7.77L/100km (ilmastointi päällä)

edit; ja tuokin suht rauhallista ajoa :roll: ei meenaan vaikuta kulutukseen ajaako 110km/h vai 130km/h keskinopeutta

<font size=-1>[ This Message was edited by: Miro.Simounen on 2004-07-21 10:21 ]</font>
Touche
'Kadett'
'Kadett'

Sama kone tossa mullakin lienee (?), herkkä kaasujalka ja välttää vakionopeudensäätimen käyttöä. Yleensä ku ollaan reisussa, kyydissä on kaks aikuista ja kaks lasta plus tarvittavat kamat. Renkaat on vakiokokoiset 195/65/15.

Tiiä sitten oisko noissa koneissa yksilöeroja, ainakin VAG:n dieseleissä kuuluu olevan aika suuriakin yksilöeroja kulutuksessa (ja melkolailla ilmamassamäärämittarivikoja).
Vastaa Viestiin