omega b ohjaussimpukan säätö

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
TDIC
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja TDIC »

elikkäs ratissa tuollainen viiden sentin tyhjä kohta kun auto ei ole käynnissä, olen sen verran ottanut selville että säätö on aika tarkka, mutta oisiko jollain kokemusta sen säädöstä vai kuluuko sieltä jokin pusla tms. väljäksi. auto "tuikkii" uraisella tiellä ja ohjauskulmat on säädetty kohilleen opelilla vähän leveämmille renkaille, autossa vakio alusta. neuvoja/kokemuksia säädöstä kaipailen! P.S Toivottavasti joku saa selvää vika kuvauksesta!:)
sss
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja sss »

mulla teki yks auto tuota kun oli pallonivelet kulunut. kaasutti niin vei vasemmalle päästi kaasuta vei oikealle ja oli uraherkkä
ämvee6
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ämvee6 »

Täälläpäin taisteltu saman asian kans. Mainitsemasi välys esiintyy satunnaisesti sammutettuna tai pienillä koneen kierroksilla jyrkissä käännöksissä.
Maantiellä vaatii jatkuvaa ohjaamista.

Säädätin pyöränkulmat ei vaikutusta. Noin kuukausi ja 5 tkm eteenpäin meni hermot ja aloin itse tutkimaan asiaa. Apparin puolen raidetangonpää aivan väljä pyörä heilui noin 1,5 cm edestakaisin kuskin puoli ei niin paha (kiva kun tarkastettu ennen säätöä, ei voi noin nopeasti mennä noin pahaks.) No vaihdoin raidetangonpäät, apusimpukan ja etualatukivarsien puslat ja kallistuksen vakaimen korihelat. Muista puslista ja nivelistä en välystä löytänyt.

Suurten odotusten kanssa pyöriensuuntaukseen ja prkl uskomatonta mutta totta ei mitään vaikutusta ajettavuuteen...

Olen antanut itseni ymmärtää, että ohjausvaihteen välyksen säätö tapahtuu automaattisesti ja ainut säätö mikä on tehtävissä olisi jäykkyyden säätö (kuusiokoloruuvi vaihteen päällä).

Joku asiasta enemmän tietävä voisi valaista asiaa.

Samaa hakemista olen havainnut myös ford focuksessa, mb:n c-sarjassa ja aivan tuliterässä toledossa. Joten olenkin alkanut uskotella itselleni että vika täytyy olla jatkuvasti huononevissa teissä. Vaikka silti mun mielestä tän kokosen ja painosen auton tulis kyllä mennä kun juna... Ai niin, talvinakeilla 195/65/15 hakee enemmän kuin kesänakeilla 235/255/45/40/17. Toivottavasti tähän joku löytäs jonku selkeen vian.

Tiltin niveltä oon kans epäilly, täytys sekin kattoo kun viittis. B-vectrassa (ilman tilttiä) oli aikoinaan vähän samaa vikaa ja se parani huomattavasti kun hitsas sen kokoonpainuvan akselinpätkän jumiin. Ompussa tällaista akselinpätkää ei ollut...

Joo tulipa aika pitkästi. Toivottavasti tästä oli jotain apua. Veikkaisinpa vielä, että emme ole ainoita jotka tämän "ominaisuuden" kanssa painivat.
MV6 *myyty*

Cordoba tdi
Hiace 4wd
Kadett e caravan
jipeeki
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jipeeki »

Jos jollain kulkee omega suoraan leveillä kumeilla, nostakoon kätensä nyt.
Mulla menee 195/65/15 talvikumeilla ok, kunhan ei ole tie jäässä, mutta 235/45/17 kesänakit 8,5" vanteilla vetelee ihan helvetisti. Kumit on bridgestone potenzat.
Ja kaikki helyt on vaihdettu, mikä voi aieheuttaa vetelyä. Renkaista tuntuu johtuvan.
Vectra C 1.9 cdti -08 OPC line caravan
Astra H 1.6 -07 OPC line caravan
timok
OCF Luisukunkku 2012
OCF Luisukunkku 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja timok »

On 2004-06-24 23:44, jipeeki wrote:
Jos jollain kulkee omega suoraan leveillä kumeilla, nostakoon kätensä nyt.
Mulla menee 195/65/15 talvikumeilla ok, kunhan ei ole tie jäässä, mutta 235/45/17 kesänakit 8,5" vanteilla vetelee ihan helvetisti. Kumit on bridgestone potenzat.
Ja kaikki helyt on vaihdettu, mikä voi aieheuttaa vetelyä. Renkaista tuntuu johtuvan.
kyllä kulkee suoraan leveillä renkailla, (245/35 ja 275/30) ainoastaan 20-40km/h huonolla/uraisella tiellä vähän vetelee, mutta maantie nopeuksissa unelma ajaa. ja renkaathan on bridgestone s03,
etupään puslat ja raidetangot juuri vaihdettu

<font size=-1>[ This Message was edited by: timok on 2004-06-25 09:13 ]</font>
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

Itse olen harkinnut vaihtaa takaisin alkuperäiset 15" vanteet koska nyt 17" vanteilla ei tahdo kaista riittää vetelyyn... =)
TDIC
OCF Member 2017

Elikkä jäi pois tuosta tekstistä, mulla kaikki nivelet myös ehjät, eika katsastuksessakaan löytynyt mistään väljyyttä, renkaat mulla 215/45-17, mutta viimekesänä ei tällaista "tuikkimista" ollut havaittavissa, pitää kokeilla säätää sitä simpukkaa jäykemmälle jos se auttaisi! kaikki lisätieto on tästä viasta tervetullutta tännepäin!!
Kompostori
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Kompostori »

Sama ongelma nyös minun Omegassa ohjauksessa tuntuu välys vaihdettu raidetangot molemille puolille pitänee jatkaa tutkimista mutta epäilen että ohjaus simpukastani on jokin kulunut väljäksi pitänee iroittaa koko simpukka ja vaihtaa toiseen.
tuoppijoo
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja tuoppijoo »

Täällä kans vetelyä ja välystä A omegassa, välys tuntuu myös käsillä rengasta kääntämällä.
i_kone
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Omassa B Omegassa havaittavissa pientä välystä ohjauksessa kun auto ei käy. Koneen käydessä ei välystä tunnu. Ajossa auto kulkee kuin kiskoilla, ei siis pienintäkään vetelyä. Renkaat 225/45x17, Weitec alusta ja kulmat säädetty.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
skk
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja skk »

vetelee, continental premium contact 215-55R16. 205-65R15 talvirenkuilla menee taas kuin se kuuluisa juna.
Kompostori
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Kompostori »

Säädin omegastani ohjaussimpukan päällä olevasta säätöruuvista kireämälle välys hävisi mutta onko kellä tietoa mikä säätö on simpukan päässä.??
TDIC
OCF Member 2017

Tuolla edellä sanottiin että se olisi simpukan jäykkyyden säätö, en ole itse siihen vielä koskenut mutta nyt tulevalla viikolla kokeilen säädellä, kerro Kompostori kun/jos vaihdat sen simpukan itsellesi ja jos käytät auki sen että onko siellä jotain muovipuslia jotka menevät väljäksi niin tiedän mikä vikana sitten! varmaankin opelilta saa tilattua 999,- hintaan hiluja sinne sisälle:D
ämvee6
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ämvee6 »

No niin jatkoa seuraa... Sattuipa tuossa mennä viikolla, että kauppaan mennessä tuli jätettyä renkaat linkkuun. Pois tullessa silmiin osui renkaan sisäreuna! 1,5 cm leveydeltä kankaat ja rautalangat näkyi! Muuten renkaat ihan normaalin näköset, paitsi sisäreunalla patteja. 3000 km sitten tehty nelipyöräsuuntaus ja ennen sitä ihan normaalit.

Ei sitte vissiin tullu camberit ihan kohilleen siinä säädössä. Vai oisko muita ehdotuksia?

Tuli tuossa viikonloppuna säädeltyä simpukkaa siitä päällä olevasta ruuvista. Tuntu että ohajus jäykkeni ja välyskin väheni. Ajettavuuteen ei vaikutusta ehjilläkään renkailla...

Täytyy yrittää jos sais kuvan niistä renkaista laitettua tänne. On nääs aika hauskan näköset.
MV6 *myyty*

Cordoba tdi
Hiace 4wd
Kadett e caravan
TDIC
OCF Member 2017

jees laitteleppa kuvia, säätelen itse varmaankin loppuviikosta sitä ruuvia kun kerkeän!
Vastaa Viestiin