Omega GLSi -89 Projekti... Myyty, kuollu ja kuopattu :D
Kiitokset, en vielä tiedä minkä malliset/kokoiset teen niin en välttämättä tarvitse niitä, mutta kiitos kuitenkin! Oliko kuinka tarkaa maalata noita muovi osia? Itse ajattelin myös konsolia ja muita maalailla puun sävyyn. Onko mitään vinkkejä tai muita juttuja jotka kannattaa ottaa huomioon?
Ass, gas or cash...No freerides today!
Juu itsekin aion maalata konsolia ja mittariston ympäristöä, kunhan aikaa löytyy.
Itse laitoin ovipuiden takapuolelle alareunaan n. 3 cm leveän listan johon sai sitten ruuvit hyvin kiinni nurjalta puolelta. Lista myös estää osan menemästä vinoon. Kannattaa vähän väliä mallailla kaikkea paikalleen, tietenkin
Huomaat kyllä sitten miten toimia...
Muoviosia maalatessa kannattaa muistaa kunnollinen hionta, koska kuten sanottu, muuten maali ei tartu kunnolla. Voit toki myös laittaa pohjamaalin alle, mutta uskoisin että se ei ole välttämätöntä. Lisäksi on hyvä harjoitella puukuvion maalaamista jollekin muulle alustalle, ei nimittäin välttämättä onnistu aivan lonkalta moinen. Kuvion ei tarvitse olla tarkka, kunhan siinä jotain ohuita tummia rantuja menee niin se riittää. Mutta siinäkin tekemällä oppii parhaiten, joten rohkeita siveltimen vetoja vain, kyllä se siitä
Sanottakoon vielä että maalipinta saa olla aika vaalea, eli mahdollisimman lähellä oikeaa puuta.
Muistat vain sen, että vaikka kuvion ei tarvitse olla kovin tarkka, niin maalipinnan on oltava tasainen. Kuitenkin lakka lopulta muodostaa oikeanlaisen sävyn.
Että sellaista, toivottavasti auttoi jotain. Laitahan sitten kuvia tulemaan kun saat jotain aikaan.
<font size=-1>[ This Message was edited by: jarksi on 2004-04-26 15:14 ]</font>
Itse laitoin ovipuiden takapuolelle alareunaan n. 3 cm leveän listan johon sai sitten ruuvit hyvin kiinni nurjalta puolelta. Lista myös estää osan menemästä vinoon. Kannattaa vähän väliä mallailla kaikkea paikalleen, tietenkin
Muoviosia maalatessa kannattaa muistaa kunnollinen hionta, koska kuten sanottu, muuten maali ei tartu kunnolla. Voit toki myös laittaa pohjamaalin alle, mutta uskoisin että se ei ole välttämätöntä. Lisäksi on hyvä harjoitella puukuvion maalaamista jollekin muulle alustalle, ei nimittäin välttämättä onnistu aivan lonkalta moinen. Kuvion ei tarvitse olla tarkka, kunhan siinä jotain ohuita tummia rantuja menee niin se riittää. Mutta siinäkin tekemällä oppii parhaiten, joten rohkeita siveltimen vetoja vain, kyllä se siitä
Muistat vain sen, että vaikka kuvion ei tarvitse olla kovin tarkka, niin maalipinnan on oltava tasainen. Kuitenkin lakka lopulta muodostaa oikeanlaisen sävyn.
Että sellaista, toivottavasti auttoi jotain. Laitahan sitten kuvia tulemaan kun saat jotain aikaan.
<font size=-1>[ This Message was edited by: jarksi on 2004-04-26 15:14 ]</font>
Tässä olen hionut, maalaillut ja lakkaillut muutamat harjoittelu puu ja muoviosat. Tuliko sinulla pinnalle jonkinlaisia pieniä ilmakuplia? Mulla tuli jokaiseen osaan jonkin verran niitä... Mistähän mahtaisi johtua? Mutta hyvän näköinen tulee niin puusta kuin muovipinnastakin.
Jos siinä puussa on ilmakuplia, niin se johtuu vain siitä, että kun puun päälle vedetään jotain nestemäistä (tässä lakkaa), niin puun huokosista puristuu ilmaa pois. Kerroksen kuivuttua hionnan ja uuden lakkakerroksen pitäisi poistaa ongelma.
Mutta jos sekä muoviin että puuhun ilmestyy mystisiä kökköjä (näyttävät vähän kuplilta), niin se johtuu jostain muusta. En ole aivan varma mistä, mutta olen kuullut että se voi johtua huonosta siveltimestä tai lakasta tai väärästä tekniikasta.
Itselläni ilmestyi juuri näitä kökköjä. Asian tola korjaantui hieman kun vedin sivellintä vain yhteen suuntaan, en siis edes-takaisin. Myös joka lakkakerroksen välissä kannattaa pintaa vähän hioa.
Mutta jos sekä muoviin että puuhun ilmestyy mystisiä kökköjä (näyttävät vähän kuplilta), niin se johtuu jostain muusta. En ole aivan varma mistä, mutta olen kuullut että se voi johtua huonosta siveltimestä tai lakasta tai väärästä tekniikasta.
Itselläni ilmestyi juuri näitä kökköjä. Asian tola korjaantui hieman kun vedin sivellintä vain yhteen suuntaan, en siis edes-takaisin. Myös joka lakkakerroksen välissä kannattaa pintaa vähän hioa.
Hienosti oot kyllä onnistunut tuossa muovin maalaamisessa.
Minulla on ollu nyt sen verran kiireitä että en ole kerennyt päästä kunnolla vauhtiin noitten palikoiden teossa.. Mutta heti yritän saada ne valmiiksi kun aikaa tulee. Voisinko sitten heittää valmiit kuvat sähköpostilla sinulle ja lisäisit ne omille kotisivuillesi kun minulla ei ole omia sivuja, niin en pysty laittamaan niitä näytille? 
Et muuten Pimp (tai joku muu) osaisi sanoa miten tuon kehyksen saa irti tosta konsolista. Eli siis sen mikä on soittimen, raitisilmapuhaltimien ym. ympärillä? Olen sen melkein saanut nöyrtymään, mutta jostain yläosasta se ahdistaa edelleen. Löysin sen raitisilman ritilän takaa yhden ruuvin, mutta silti se ei lähde... Eli onko se kehys siinä suuttimessa jotenkin kiinni? Onko tietoa..?
Eli lisää jatkoa projektille; uutta väriä muutamaan paikkaan eikä sen kummempaa.. sure sure 
Alunperin oli vain tarkoitus irrottaa puskurit, helmat ja sivupeilit maalausta varten. Lisäksi oli aikomus tehdä pientä jarruremppaa, eli ajattelin vaihtaa jarrusatuloihin kaikki tiivisteet, hiekkapuhaltaa ja maalata ne. Oishan se pitänyt arvata että niin vähällä ei tule pääsemään..
Irroittelin sitten em. osia ja raottelin pyörien koteloiden muoveja. Molemmilta puolilta edestä paljastui miltei nyrkinmentäviä reikiä kun vähän meisselillä tökki.
Lisäksi ruostetta oli hieman luonnollisesti muovihelmojen alla. Onneksi puskureiden alla ei kuitenkaan ollut pommeja.
Työtä täytyy nyt tehdä aika paljon lisää verrattuna alkuperäiseen suunnitelmaan. Kuvia ja lisää tarinaa tulossa kunhan prokkis etenee.
Alunperin oli vain tarkoitus irrottaa puskurit, helmat ja sivupeilit maalausta varten. Lisäksi oli aikomus tehdä pientä jarruremppaa, eli ajattelin vaihtaa jarrusatuloihin kaikki tiivisteet, hiekkapuhaltaa ja maalata ne. Oishan se pitänyt arvata että niin vähällä ei tule pääsemään..
Irroittelin sitten em. osia ja raottelin pyörien koteloiden muoveja. Molemmilta puolilta edestä paljastui miltei nyrkinmentäviä reikiä kun vähän meisselillä tökki.
Työtä täytyy nyt tehdä aika paljon lisää verrattuna alkuperäiseen suunnitelmaan. Kuvia ja lisää tarinaa tulossa kunhan prokkis etenee.
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:
www.puustikki.fi
www.puustikki.fi