Konehuoneen pesu?
Yks tapa tosiaan on peittää boksit vaikka jätesäkeillä (sellasil paksuil, ei millään muovipussilla joka on ohut kuin pakastepussi) ja kääriä/teipata ne johonkin kiinni ja pestä varovaisesti.
Mutta on se ratkaisusi kans järkevää:)
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timo on 2002-09-03 20:34 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timo on 2002-09-03 22:00 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timo on 2002-09-03 22:06 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timo on 2002-09-03 22:08 ]</font>
Mutta on se ratkaisusi kans järkevää:)
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timo on 2002-09-03 20:34 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timo on 2002-09-03 22:00 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timo on 2002-09-03 22:06 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timo on 2002-09-03 22:08 ]</font>
No niin, köyhdyin hurjat 15€ moottoripesusta.
Puhtaaksi tuli, mutta kun konehuone on täynnä vanhaa kulunutta roinaa, tuli himo saada se vielä puhtaammaksi/hienommaksi, ei kai auta muu kuin maalata ja ostaa uutta sälää tilalle.
Että sinänsä huono juttu, kun katselin sitä likasta konetta, ei edes tehnyt mieli tehdä sille mitään, niin kamalan näkönen se oli.
Eikä auto hajonnut pesussa
Puhtaaksi tuli, mutta kun konehuone on täynnä vanhaa kulunutta roinaa, tuli himo saada se vielä puhtaammaksi/hienommaksi, ei kai auta muu kuin maalata ja ostaa uutta sälää tilalle.
Että sinänsä huono juttu, kun katselin sitä likasta konetta, ei edes tehnyt mieli tehdä sille mitään, niin kamalan näkönen se oli.
Eikä auto hajonnut pesussa
Jos hyvän haluaa vanhasta, niin eikun joka osa käsin läpikäyden, metalliosat kiilotetaan ja vahataan, letkut ja johdot puhdistetaan jollain muovin puhdistusaineella ja kiilotetaan vaikka muovipuskurin hoitoaineella, roikkuvat johdot ja letkut niputetaan ja sidotaan jne..
Päivän homma, eikä maksa paljoa, mutta on taas pitkään hieno.
Moottorinpesussa kannattaa muuten käyttää mahdollisimman kuumaa vettä (ei toki kiehuvaa, mutta jos käytettävissä on normaali vesijohtoverkon 45-60 asteinen, niin sitä) liuotinjäämät ja öljyinen lika irtoavat tarkemmin, kuin kylmällä vedellä painepesurilla. Paras olisi tietenkin painepesuri viuhkasuuttimella ja kuumalla vedellä.
Kun joskus takavuosina tuo nyk. museorekku puhalteli öljyjään konehuoneeseen, niin vein sen saunan taakse ja räppäsin pari ämpärillistä kiehuvaa vettä konehuoneeseen ja taas oli puhdasta. Siinä oli kuitenkin koko tila tuoreessa moottoriöljyssä, pelkkä huuhtelu ei toimi pinttyneeseen likaan, eikä tuota oikein uskalla suositella nykyautoille.
Päivän homma, eikä maksa paljoa, mutta on taas pitkään hieno.
Moottorinpesussa kannattaa muuten käyttää mahdollisimman kuumaa vettä (ei toki kiehuvaa, mutta jos käytettävissä on normaali vesijohtoverkon 45-60 asteinen, niin sitä) liuotinjäämät ja öljyinen lika irtoavat tarkemmin, kuin kylmällä vedellä painepesurilla. Paras olisi tietenkin painepesuri viuhkasuuttimella ja kuumalla vedellä.
Kun joskus takavuosina tuo nyk. museorekku puhalteli öljyjään konehuoneeseen, niin vein sen saunan taakse ja räppäsin pari ämpärillistä kiehuvaa vettä konehuoneeseen ja taas oli puhdasta. Siinä oli kuitenkin koko tila tuoreessa moottoriöljyssä, pelkkä huuhtelu ei toimi pinttyneeseen likaan, eikä tuota oikein uskalla suositella nykyautoille.
Ei kait siinä muuta ku suojaa jakajan, puolan, laturin ja akun vedeltä. Liuottimella ruiskuttelee paskasimpiin kohtiin ja sitte huuhtelee letkulla niin hyvä tulee. Ite en ainakaan koskaan oo käyttäny painepesuria auton ulkopuoliseenkaan pesuun muuta ku normaali vesijohtoveden paine ja runsas vesimäärä ja tietenkin vahashampoo ja harja tai sieni. Jos moottorin oon pessy niin oon antanu olla käynnissä sen aikaa että paikat lämpenee kunnolla ja vesi kuivuu pois.
-
opel is best
- 'Senator'

Re: Konehuoneen pesu?
Kyllähän tämän konehuoneen pesunkin voi tehdä monella eri tapaa, monilla eri välineillä ja aineilla. Riippuu tietty kans kuinka pinttynyttä ja mitä likaa siellä on. Onhan se konehuoneen pesu aina riski! Jos yhdenkin firman joku tietää missä annetaan jonkunlainen takuu moottoripesulle, niin kertokoon.
Itse oon muutamista autoista pessyt ja kaikenkaikkiaan suht hyvin tuloksin. Opeleissa ei muistaakseni ole mitään ongelmia ollut havaittavissa pesun jälkeen. Vm -79 Starletin konehuoneen pesin tossa jokin vuosi sitten ja se ei muuten käy vieläkään. Tosin eipä oo hirveesti tullut yritettyäkään tota käyntiin. Pesun jälkeen kävi ja kukkus ihan hyvin, mutta seuraavan kylmäkäynnistyksen jälkeen ei enää suostunut yhteistyöhön.
Itse oon pessyt menetelmällä; liuotin (esim. pineline) suihkutetaan kylmään moottoriin, annetaan vaikuttaa hetken jonka aikana voi likaisimpia kohtia hinkata harjalla. Tämän jälkeen painepesu, jos mahdollista niin kuumalla vedellä. Järkeähän tässäkin saa käyttää ettei mihinkään laturiin yms. suoraan paineella vettä päästä. Mutta kastuuhan ne kaikki paikat siellä enemmän tai vähemmän kuitenkin. Jos jotain suojaamaan lähtee niin sais suojata nykyautoissa melkeen kaikki osat. Tärkeintä on mun mielestä mahdollisimman hyvä kuivatus heti pesun jälkeen. Paineilmalla oon kuivatellut joka kolon, mm. tulpanreiät. Sen jälkeen kone lämpimäks ja testiajo.
Itse oon muutamista autoista pessyt ja kaikenkaikkiaan suht hyvin tuloksin. Opeleissa ei muistaakseni ole mitään ongelmia ollut havaittavissa pesun jälkeen. Vm -79 Starletin konehuoneen pesin tossa jokin vuosi sitten ja se ei muuten käy vieläkään. Tosin eipä oo hirveesti tullut yritettyäkään tota käyntiin. Pesun jälkeen kävi ja kukkus ihan hyvin, mutta seuraavan kylmäkäynnistyksen jälkeen ei enää suostunut yhteistyöhön.
Itse oon pessyt menetelmällä; liuotin (esim. pineline) suihkutetaan kylmään moottoriin, annetaan vaikuttaa hetken jonka aikana voi likaisimpia kohtia hinkata harjalla. Tämän jälkeen painepesu, jos mahdollista niin kuumalla vedellä. Järkeähän tässäkin saa käyttää ettei mihinkään laturiin yms. suoraan paineella vettä päästä. Mutta kastuuhan ne kaikki paikat siellä enemmän tai vähemmän kuitenkin. Jos jotain suojaamaan lähtee niin sais suojata nykyautoissa melkeen kaikki osat. Tärkeintä on mun mielestä mahdollisimman hyvä kuivatus heti pesun jälkeen. Paineilmalla oon kuivatellut joka kolon, mm. tulpanreiät. Sen jälkeen kone lämpimäks ja testiajo.