Calibran pyörät täristää?
Mites muilla vieläkö tärisee? Vaihoin alle kesäkumit 17" ja tojon 215/45 renkaat ja edelleen tärisee prkl! 110 km/h alkaa täriseen eikä vaikuta onko veto päällä vai ei. Vetarin mutterit kiinni, uudet jarrulevyt, missään ei ole klappia, puslat näyttää hyviltä.. Pitää käydä vielä tasapainottaan varmuudenvuoksi vanteet ja tarkistaan kulmat. Sitte vois vaihtaa raidetangon päät ja alapallot. Ilmoittakaa ihmeessä jos löydätte lääkkeet tuohon vatkaamiseen.
Nyt on mulla kesärenkaat alla ja ei tunnu minkäänlaista tärinää 110km/h vauhdissa.Vanteet on alessio girot 205/40/17 renkailla.Ootteko muuten kahtoneet niitä keskitysrenkaita että kuinka naftit ne on.Mulla ainakin on noissa giroissa niin tiukat että piti pitkän aikaa nitkutella niitä paikalleen.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
Taistelin tossa viime keväänä aikas saman ongelman kera. Vaihdettiin rengasta, tasapainotettiin, tasapainotettii, katottiin kulmat, väljýydet eikä mitään järkevää syytä. Koko kesä meni tapellessa. Syksyllä sitten ostin tutulta Brikkarin Blizzak MZ-01 kitkat kokoa 215/45/17. Laitettiin alle ja tasapainotettiin. Lähin kiireessä ajaan vanhemmille ja helvetin moinen ravistus jatku. Ajoin sitten seuraavana päivänä parkanon euromasterille jossa pojat tasapainotti niitä 2½ tuntia, eli jokainen gramma pois, ilmeisesti aikas tarkka kone. Siitä kun sitten lähdin ajeleen tärinät oli poissa. Luojan kiitos.
mulla sama ongelma talvirenkailla ja 17" aluilla vaikka renkaat on puntissaan ni silti vapistaa...mut oon kuullu moneltaki et toi calibra on aikast tärinä herkkä ja vaik vaihtais kaikki pyörivät osat ni ei tuu välttämättä kuntoon...
yhdessä autossa törmäsin siihen että vaikka renkaat on painotettu niin ajossa täristää kun kumit vaihdettiin niin tärinät lakkas...eli siis vanhoissa kumeissa kudokset on jo niin väsyneet ja venyneet kolhuista että saattaa ravistaa sen takia ajossa vaikka renkaat olisikin jus painotettu.
yhdessä autossa törmäsin siihen että vaikka renkaat on painotettu niin ajossa täristää kun kumit vaihdettiin niin tärinät lakkas...eli siis vanhoissa kumeissa kudokset on jo niin väsyneet ja venyneet kolhuista että saattaa ravistaa sen takia ajossa vaikka renkaat olisikin jus painotettu.
Born free... Taxed to death.
mulla sama ongelma talvirenkailla ja 17" aluilla vaikka renkaat on puntissaan ni silti vapistaa...mut oon kuullu moneltaki et toi calibra on aikast tärinä herkkä ja vaik vaihtais kaikki pyörivät osat ni ei tuu välttämättä kuntoon...
yhdessä autossa törmäsin siihen että vaikka renkaat on painotettu niin ajossa täristää kun kumit vaihdettiin niin tärinät lakkas...eli siis vanhoissa kumeissa kudokset on jo niin väsyneet ja venyneet kolhuista että saattaa ravistaa sen takia ajossa vaikka renkaat olisikin jus painotettu..
yhdessä autossa törmäsin siihen että vaikka renkaat on painotettu niin ajossa täristää kun kumit vaihdettiin niin tärinät lakkas...eli siis vanhoissa kumeissa kudokset on jo niin väsyneet ja venyneet kolhuista että saattaa ravistaa sen takia ajossa vaikka renkaat olisikin jus painotettu..
Unohdin kokonaan tän topikin.
Eli mun tärinöiden syy selvisi ja samalla selvisi taas kerran miten kieroja rottia autokauppiaat on
Kyllä tällä hetkellä täytyy sanoa että on kyllä tullu suu messingillä ajettua viimiset pariviikkoa kesärenkailla.On muuten hemmetin mukava auto ajaa ja korjaus kulut vieläkin 0€ Autolla ajettu kohta 7000km ja 4kk 
Kertokaas muutkin tärinän uhrit mitä on kesäkumit tuonut mukanaan.
Eli mun tärinöiden syy selvisi ja samalla selvisi taas kerran miten kieroja rottia autokauppiaat on
Kertokaas muutkin tärinän uhrit mitä on kesäkumit tuonut mukanaan.
Leon FR 20vt
Nyt lähti tärinät
Autossa ei mitään vikaa vaan kierot syynä tojot. Nyt alla ÄSSÄ uusiorenkaat (ei saa nauraa) 17" 40/215. 2,5 tunnin pyörittelyn ja tasapainottelun jälkeen tärinät lähti. Osasyy oli myös aivan aavistuksen väljässä keskiörenkaassa. Kiitokset Kalajoen Kumikorjaamolle todella asiallisesta palvelusta ja pitkästä pinnasta vaikka yliajalle menikin!
VW passat 1.9 tdi pwd -03
ex. Astra G 2.0 16v metrosport -00
ex. Calibra 2.0 8v -91
ex. Astra G 2.0 16v metrosport -00
ex. Calibra 2.0 8v -91
Mulla tota iloa ja tärinöittä ajoa piisas noilla uusilla vanteilla 2viikkoa,sit se taas alko.Nyt vaihdoin etupäähän uudet kallistusenvakaajan päät ja uretaaniset puslat alatukivarsiin.Niin tärinät hävisi,kumpa tätä iloa piisais nyt kauemman kun 2viikkoaOn 2004-03-31 10:57, Tunari-82 wrote:
No eilen vaihdoin uudet renkaat ja vanteet alle ja lähdin koe ajolle niin tärinä oli poissa.Ennen vaikka olin kokeillut kolmia eri vanteita ja yht.viisiä eri renkaita alle ja kaikilla oli täristänyt.nyt alla on mak 18tuumaset ja niillä auroran halppis 2153518 kumit.Mikä ilon ja onnen päivä!Kait se calibra sitten vaatii alleen vähintään 18 pyörän,täysverinen rata-auto kun on...c20ne![]()
![]()
Itellä kesäkumit(jotku saksalaiset) ja vakiovanteet tärrää just tossa 120kmh vauhissa melkosesti... ja jontunee varmasti tassuista... talvitassuilla täristi vähemmän... ja huomaa ku ajaa loivaa pitkää mutkaa ni välillä tärisee ja välillä ei.. eli pyörät käy "tasapainossa" toisiinsa nähen ja menee pois tasapainosta tasaisin väliajoin.. ja jos mutka loppuu ku pyörät on tasapainossa ja eessä on suoraa tietä ni mikäs siinä ajellessa.. tuota suoraa tietä kun ei vaan loputtomiin riitä...
Noh.. pitäs uudet alut saada täs syksymmälllä ja niiden mukana uudet gummit.
Noh.. pitäs uudet alut saada täs syksymmälllä ja niiden mukana uudet gummit.
Omega tahtoi pari vuotta sitten täristää 100 km/h vauhdissa. Jarrulevyt oli kierot ja sorvaamalla tärinä väheni, muttei vielä hävinnyt kokonaan. Tämän jälkeen tarkistin jarrusatulat ja toinen jarrusatula oli hieman jumissa. Liukupinnat rasvaamalla hävisi tärinät kokonaan.
Eli kannattaa tarkistaa levyt ja jarrusatulat jos ei tärinöiden aiheuttajaa tahdo löytyä renkaista.
<font size=-1>[ This Message was edited by: gremlin on 2004-07-14 22:30 ]</font>
Eli kannattaa tarkistaa levyt ja jarrusatulat jos ei tärinöiden aiheuttajaa tahdo löytyä renkaista.
<font size=-1>[ This Message was edited by: gremlin on 2004-07-14 22:30 ]</font>
mä jo aattelinkin, ettei se voi enää olla renkaista kiinni, jos niin monet ja tasapainotetut on koitettu. Miten käynee talvirenkailla...On 2004-07-14 15:33, Tunari-82 wrote:Mulla tota iloa ja tärinöittä ajoa piisas noilla uusilla vanteilla 2viikkoa,sit se taas alko.Nyt vaihdoin etupäähän uudet kallistusenvakaajan päät ja uretaaniset puslat alatukivarsiin.Niin tärinät hävisi,kumpa tätä iloa piisais nyt kauemman kun 2viikkoaOn 2004-03-31 10:57, Tunari-82 wrote:
No eilen vaihdoin uudet renkaat ja vanteet alle ja lähdin koe ajolle niin tärinä oli poissa.Ennen vaikka olin kokeillut kolmia eri vanteita ja yht.viisiä eri renkaita alle ja kaikilla oli täristänyt.nyt alla on mak 18tuumaset ja niillä auroran halppis 2153518 kumit.Mikä ilon ja onnen päivä!Kait se calibra sitten vaatii alleen vähintään 18 pyörän,täysverinen rata-auto kun on...c20ne![]()
![]()
En usko että näin monella Calibran omistajalla vika voi olla renkaissa, vaan ongelma on joku väljä kohta tai monien kohtien summa, joka aiheuttaa täristyksen, jota eri rengas-/vannesetti sitten joko korostaa tai eliminoi.
Itsellä on alla kiinan kommunistisen kansantasavallan kaaosjärjestelmätalouden tuotokset ja ei toistaiseksi mitään tärinöitä, mutta talvirenkailla en ole ajanutkaan. Pitää koputtaa päätä...