senator/omega

Keskustelua Opeleista
mane
'Agila'

Viesti Kirjoittaja mane »

Tere!

Kertokaas kyseisten autojen omistajat autojen hyvät/huonot puolet,kulutus ym. kaikki mahdollinen kiinnostaa ja perusteluja kumpi kannattaisi hankkia.Kyseessä olisi siis omega 3000 88-91 ja samanikänen senator 3.0.Myös vuosimallien eoavaisuudet kiinnostaa.

Kiitos etukäteen!
RCL
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja RCL »

Mulla oli B Senator 3.0i 12v -89, paras auto millä oon koskaan ajanut<--rahaa palo tuhottomasti kun jakopäänketju(muistaakseni) hajos ja koko kone meni samalla uusiks, Metro Auto mokasi korjauksen totaalisesti, ja korjaus kesti vaatimattomat 3kk.
Nyt auto on jollain uudella onnellisella omistajalla ja pistän pääni siitä yksilöstä pantiksi että on erinomasessa kunnossa jos ei pientä ruostumista lasketa. Tämä kulutti jotain 12l/satkulla kaupunkiajoa, ja noin 7-10l/satkulla maantieajossa, riippui todella paljon miten ajoi.

Nyt on -88 farmari B Senator 4.3i 12v, ajettavuus vähän hakusessa, mutta niin on koko auto muutenkin vähän vaiheessa ulkoa ja sisältä<--että ei tarvii nauraa jos näkee sen jossain :D
Kuluttaa yhdistetty:11,7-12,9l/100km, kaupunki: vajaata 20l/100km maantie: vaihtelee aina 7,9-15l/100km.
Farmarina Senaa on valmistettu vaan 3kpl, että niitä voi olla hieman hankalampi hankkia.

Meidän Senatoreissa en ole yli 3 vuotta senaa ajaneena huomannut muuta vakiovikaa, kuin sen että lämppärin kytkin hajoaa, mutta tähänkin Sutii antoi jotain selvitystä.
Korjaamokäynnit kestää aina turhan pitkään kun osia saa odotella Saksasta tai sitten niitä saa haalia jostain, ja kaikkia kuten tuota lämppärin kytkintä ei enää valmisteta.

No vanhojahan nää senat on että meneehän niihin sitten muuten rahaa ja aikaa.

Omegoista en oo juurikaan koskaan välittänyt vaikka on niitäkin muutama ollut vuosien varrella.

<font size=-1>[ This Message was edited by: RCL on 2002-09-03 19:45 ]</font>
hks
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hks »

Nyt on -88 farmari B Senator 4.3i 12v, ajettavuus vähän hakusessa, mutta niin on koko auto muutenkin vähän vaiheessa ulkoa ja sisältä<--että ei tarvii nauraa jos näkee sen jossain :grin:
<font size=-1>[ This Message was edited by: RCL on 2002-09-03 19:45 ]</font>
Hmm 4.3 milläs palikoilla ton koko on saatu kasvatettua 4.3L ? 4.0L olen kyllä kuullut ja tiedän että imotechillä on osia 4.5L asti..
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja turbobliz »

tietääkö joku miten nuo Imotechin koneet on tehty. Tuskin ainakaan iskua kasvattamalla koska jo 4.0 litrainen on teknisesti kovin epäedullinen ratkaisu 90 millin iskulla.

Ovatko putkittaneet lohkot isommille männille vai mitä ihmettä. Vai onko niillä ihan oma lohko ???
hks
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hks »

On 2002-09-04 09:16, turbobliz wrote:
tietääkö joku miten nuo Imotechin koneet on tehty. Tuskin ainakaan iskua kasvattamalla koska jo 4.0 litrainen on teknisesti kovin epäedullinen ratkaisu 90 millin iskulla.

Ovatko putkittaneet lohkot isommille männille vai mitä ihmettä. Vai onko niillä ihan oma lohko ???
4.0:ssa on männän koko kummiskin vielä 97.5mm ja isku se 90mm eli ei niin kovin epäedullinen. Tai siis näin olen ymmärtänyt.

<font size=-1>[ This Message was edited by: hks on 2002-09-04 10:14 ]</font>
RCL
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja RCL »

Tää oli alunperin 3.9, meikäläisellä ei juurikaan oo mitään visioo miten se on tehty. Jollain pajalla se tehtiin, kun Metro Auto ei siihen pystynyt, jotain isompia mäntiä ainakin jne. ja jotain mantzel sälää, heh emmä tiedä<--turvaudun siihen että oon nainen.
Pystyn mä sen kyllä selvittää, kun kaivan mapeista esille mitä kaikkee sille on tehty, jos jotakuta niin paljon kiinnostaa.
Itseänikin kiinnostaa tietää, mutta kun oon niin uskomattoman laiska ja toisaalta sitten liian kiireinen mukamas :smile:
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Onkos se RCLn senu sellainen metallihohtosininen? Sellainen farkku tuli joskus vastaan Keravalla, eikä se kyllä mikään ruma peli ollut. Tosin en paljoa sitä ehtinyt liikenteessä vilkuilemaan, mutta ihan hienolta vaikutti.
hks
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hks »

On 2002-09-04 10:21, RCL wrote:
Tää oli alunperin 3.9, meikäläisellä ei juurikaan oo mitään visioo miten se on tehty. Jollain pajalla se tehtiin, kun Metro Auto ei siihen pystynyt, jotain isompia mäntiä ainakin jne. ja jotain mantzel sälää, heh emmä tiedä<--turvaudun siihen että oon nainen.
Pystyn mä sen kyllä selvittää, kun kaivan mapeista esille mitä kaikkee sille on tehty, jos jotakuta niin paljon kiinnostaa.
Itseänikin kiinnostaa tietää, mutta kun oon niin uskomattoman laiska ja toisaalta sitten liian kiireinen mukamas :smile:
Joo mua ainakin kiinnostaa että miten toi on saatu tehtyä, 4.0 tehdään ilman porausta uudella kampuralla etc mutta miten toi 4.3 on saatu..
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'

4.0 tehdään ylikokomännillä (siis porataan lohkoa) ja erikoiskampiakselilla (pidempi isku). Nuo pitkäiskukoneet ovat epäedullisia virikäyttöön huonon kampisuhteen takia, vääntöähän kyllä niillä saa suuren tilavuuden ansiosta.

<font size=-1>[ This Message was edited by: turbobliz on 2002-09-04 12:32 ]</font>
hks
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hks »

On 2002-09-04 12:31, turbobliz wrote:
4.0 tehdään ylikokomännillä (siis porataan lohkoa) ja erikoiskampiakselilla (pidempi isku). Nuo pitkäiskukoneet ovat epäedullisia virikäyttöön huonon kampisuhteen takia, vääntöähän kyllä niillä saa suuren tilavuuden ansiosta.

<font size=-1>[ This Message was edited by: turbobliz on 2002-09-04 12:32 ]</font>
Ah oikeassa olitkin eli 3.0 24v :ssa on vakiona 95mm männät eli hiukan sitä porataan.
RCL
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja RCL »

On se sellanen metallinhohtosininen, no ei se ruma ole, mutta suht huonossa kunnossa, paitsi että tekniikka puoli alkaa olemaan ok. Peltipajalla hitsattiin juuri perää pari vko, ja syksyllä/talvella uudestaan peltipajalle helmat ja ovet ja ja..mitä nyt vielä mieleen tulee, verhoilu on alkuperänen ja paikkapaikoin todella huonossa kunnossa, rämisee pikkusissakin töyssyissa<-myös verhoomoon pitäisi ehtiä ensitalvena.
No onneksi tämän kuun lopussa saan alustan ja vaihdelaatikon kuntoon:)
Uutta maalia pintaan se myös tuntuu huutavan.
Pakoputket roikkuu vinossa sellaset 20cm takapuskurin alla, takapuskurikin tai siis itseasiassa koko perä on vähän hölmön näkönen ja kaipaa uutta ilmettä.
Kyllä laitettavaa löytyy tosta autosta.

Joo, mun täytyy alkaa selailee mappeja mistä löytäisin kuitteja mitä sille moottorille on tehty, tää auto kun on perheyrityksemme omistuksessa, luonnollisesti kaikki kuitit on yrityksen kirjanpidossa, ja niitä mappeja ei ihan väähää ookkaan.
Sitten mulla on pieni läjä Saksan mongerrusta autosta, kovasti papereissa autosta puhutaan mutta muuta selvää en saa kun sanat mantzel opel tuning 3.9 moottorista kun siihen on Saksassa laitettu 3.9 kone, ennekuin se tuotiin Suomeen

Pieni elämänkerta tässä:)
hks
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hks »

On 2002-09-04 12:50, RCL wrote:
No onneksi tämän kuun lopussa saan alustan ja vaihdelaatikon kuntoon:)
Uutta maalia pintaan se myös tuntuu huutavan.
Pakoputket roikkuu vinossa sellaset 20cm takapuskurin alla, takapuskurikin tai siis itseasiassa koko perä on vähän hölmön näkönen ja kaipaa uutta ilmettä.
Kyllä laitettavaa löytyy tosta autosta.

Joo, mun täytyy alkaa selailee mappeja mistä löytäisin kuitteja mitä sille moottorille on tehty, tää auto kun on perheyrityksemme omistuksessa, luonnollisesti kaikki kuitit on yrityksen kirjanpidossa, ja niitä mappeja ei ihan väähää ookkaan.
Sitten mulla on pieni läjä Saksan mongerrusta autosta, kovasti papereissa autosta puhutaan mutta muuta selvää en saa kun sanat mantzel opel tuning 3.9 moottorista kun siihen on Saksassa laitettu 3.9 kone, ennekuin se tuotiin Suomeen

Pieni elämänkerta tässä:)
Tuleekos tohon manuaalilaatikko ? Muistelen kuulleeni jotain puhetta siitä jossain joskus :smile: nimim. utelias

itelläkin on mantzelin 4.0 pajalla just hitsailtavana ja maalattava ja sai just sitä ennen uuden alustan alleen. Laatikko sentäs säily vanhana :razz:
hks
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hks »

On 2002-09-02 15:51, mane wrote:
Tere!

Kertokaas kyseisten autojen omistajat autojen hyvät/huonot puolet,kulutus ym. kaikki mahdollinen kiinnostaa ja perusteluja kumpi kannattaisi hankkia.Kyseessä olisi siis omega 3000 88-91 ja samanikänen senator 3.0.Myös vuosimallien eoavaisuudet kiinnostaa.

Kiitos etukäteen!
Niin 3000 omegoiden huonoin puoli lienee ruoste eli tuntuu olevan ehjät autot suhtkoht harvassa.
hks
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hks »

On 2002-09-04 09:16, turbobliz wrote:

Tuosta se selviää kun sen kääntää vaan ensiksi suomeksi. :smile: http://www.imotecgmbh.com/Leistungsteil ... _6-45.html
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'

hitto kun ei käänny... online kääntäjätkään ei auta kun teksti on kuvana.

Jos ei ole korkeampaan lohkoon tehty (niinkuin voisi tuosta päätellä), niin en maksaisi euroakaan moisesta.

Pelkkä isku ja poraus ei kerro tuota kampisuhteen epäkohtaa. Onhan uusissa 2.2 ecoteceissäkin jotain 90mm tuo isku. Cih koneessa tuo kiertokanki on vain liian lyhyt liian matalan lohkon takia. Mantzel käyttää 134mm kankia mikä on liian vähän jo viritetylle 2.4 / 3.6 litraisellekin. Tietysti jos ei vaadita korkeita kierroksia, korkeata tehoa ja kulutuskestävyyttä niin nuokin koneet menevät (siis 4 litraiset).

Loppukaneetiksi vielä, että tämä ei perustu omakohtaiseen kokemukseen vaan virittäjätuttujeni kokemuksiin näiden koneiden kanssa.
Vastaa Viestiin