Astra J automaatin käsivaihteiden vika

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
itsekorjaaja_64
'Agila'

Astra J automaatin käsivaihteiden vika

Viesti Kirjoittaja itsekorjaaja_64 »

Moi! Olen yrittänyt tunnistaa vikaa Opel Astra J 1.4 turbon (vm. 2011) automaattivaihteistosta. Tai itse asiassa vaihteen valitsimesta. Auton käsivaihteet eivät kytkeydy, eikä niistä näy tunnistusta myöskään kojetaulussa. Muutoin vaihteisto toimii mielestäni moitteettomasti. Olen itse päätynyt vaihteen valitsijan vika-diagnoosiin, eli että vaihdekepin juuressa (nahkasuojuksen alla) näkyvä Hall-anturi olisi viallinen tai sitten sen johdotuksessa on vikaa. Erittäin outoa asiassa on minulle se, että en löydä lainkaan aivan samasta viasta raportointia netistä (koko maailmasta!), saatikka videota, jossa vikaa korjattaisiin. Olisiko jollakulla antaa vinkkiä, olenko tehnyt oikean diagnoosin ja miten vian voisi korjata järkevimmin?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra J automaatin käsivaihteiden vika

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Siellä on 2 Hall‑anturia, jotka tunnistavat kepin sivuttaisliikkeen (D ↔ M) ja eteen‑taakse liikkeen (+ / –). Tsekkaa ensin niiden 5 V referenssit ja signaali jännitteet (0.5–4.5 V). Rikkinäisiä antureita ei yleensä vaihdeta erikseen vaan koko valitsinyksikkö.
kadett90
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

itsekorjaaja_64 kirjoitti: 07 Heinä 2026, 08:33 Olen itse päätynyt vaihteen valitsijan vika-diagnoosiin, eli että vaihdekepin juuressa (nahkasuojuksen alla) näkyvä Hall-anturi olisi viallinen tai sitten sen johdotuksessa on vikaa.
Montako johtoa siihen "anturiin " menee ja minkä värisiä?
itsekorjaaja_64
'Agila'

Viesti Kirjoittaja itsekorjaaja_64 »

En osaa enää sanoa, myin jo auton. Olisin ehkä vaihtanut valitsinyksikön, mutta en löytänyt yhtään käytettyä.

Minua edelleen ihmetyttää asiassa se, miksi samasta viasta ja/tai sen korjauksesta ei juuri löydy mitään tietoja, vaikka autoa (ja sen rinnakkaisversioita) on myyty maailmanlaajuisesti varmasti paljon.
Yleensä on ollut omissa korjauksissani niin, että jos EN OLE löytänyt raportointia samasta viasta miltään palstalta, olen tehnyt väärän vikadiagnoosin, jolloin olen käytännössä etsinyt väärillä hakusanoilla.